Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steam för Mac

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Hos mig fungerade det hur bra som helst. Men man märker att det är en PC port. Många får kanske problem när de försöker att installera Steam på ett annat ställe än vad som rekommenderas, då kan det lätt hända att steam inte fungerar längre. Men Apple gör faktiskt också så, flyttar man på vissa program så uppdateras de inte vid nästa uppdatering.

Ett exempel är att det går inte att spara spelen på ett annat ställe. Det går men då får man gå in i terminalen och skapa en symbolisk länk. Det är rätt lätt om man är van att arbeta med terminalen men för de flesta mac användare är det ovant.

//Rob

En kille som körde mac klagade i forumet på att han i princip skule behöva installera om hela sin dator och dessutom låta bli installera vissa saker. Dessutom skulle han behöva ändra från Skiftlägeskänsligt system till icke (omformatering av hela hårddisken)
Han hade tillbringat timmar med diverse Terminalhack fram och tillbaka.

Då kommer i nästa inlägg en PC-kille in och säger att det där är typiskt er Macare, ni skall alltid bara ha det serverat - annars är det inte bra...

Då drog jag iaf ur sladden så att säga, gick ut på balkongen en stund och bara andades...
No more Steam ...

  • Oregistrerad
  • 2010-05-15 12:28
Ursprungligen av Goflorp:

. Dessutom skulle han behöva ändra från Skiftlägeskänsligt system till icke (omformatering av hela hårddisken)
..

Vaddå skiftlägeskänsligt?

Ursprungligen av studiox:

Vaddå skiftlägeskänsligt?

OSX har ett val vid formattering; om systemet skall göra skillnad på filen
foo.bar och filen Foo.bar. o Ett skiftlägeskänsligt system gör skillnad.

Som default bryr sig inte OSX om detta, men det är en option som Unix-folk brukar köra med.

Hittade ännu en prestandatest, denna från Tomshardware:

Steam for Mac: First Impressions, Windows Is Faster

En MacbookPro + en Hackintosh testade.

Jag är inloggad från OS X S L nu. Jag installerade Steam är inne på ca 8:e försöket att uppdatera den..Steam behöver en intern Download Manager - den börjar från noll efter varje misslyckat försök att ladda ner uppdateringar.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-15 17:03
Ursprungligen av Goflorp:

OSX har ett val vid formattering; om systemet skall göra skillnad på filen
foo.bar och filen Foo.bar. o Ett skiftlägeskänsligt system gör skillnad.

Nä så kan det väl inte vara. Filsystemet kommer ju hitta fllen oavsett om du skriver foo.bar eller FOO.BAR - Steam har väl inte skrivit sitt eget filsystem?

Steam fungerar också alldeles utmärkt på min burk där min boot partitation inte är "skiftlägesskänslig"

Ursprungligen av studiox:

Nä så kan det väl inte vara. Filsystemet kommer ju hitta fllen oavsett om du skriver foo.bar eller FOO.BAR - Steam har väl inte skrivit sitt eget filsystem?

Steam fungerar också alldeles utmärkt på min burk där min boot partitation inte är "skiftlägesskänslig"

Stream kräver att systemet är "ej skiftlägeskänsligt", har man begärt optionen "HFS+ Skiflägeskänsligt Journalfört" så funkar inte Steam.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 21:57
Ursprungligen av studiox:

Nä så kan det väl inte vara. Filsystemet kommer ju hitta fllen oavsett om du skriver foo.bar eller FOO.BAR - Steam har väl inte skrivit sitt eget filsystem?

Steam fungerar också alldeles utmärkt på min burk där min boot partitation inte är "skiftlägesskänslig"

Nej steam har inte skrivit ett eget filsystem men den förutsätter precis som adobe att filsystemet inte är skiftlägesskänslig. Det är inte ovanligt för program som är portade. Många PC programmerare bryr sig inte om det är stora eller små bokstäver eftersom windows bryr sig inte om det. Linux/Unix programmerare gör det däremot eftersom det systemet skiljer på stora och små bokstäver i filsystemet. MacOS X skiljer inte heller på små eller stora bokstäver om man inte formaterar disken med just HFS+ skiftlägesskänslig. Gör man det får man räkna att många program slutar att fungera.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-05-15 22:41
Ursprungligen av Robo-X:

Nej steam har inte skrivit ett eget filsystem men den förutsätter precis som adobe att filsystemet inte är skiftlägesskänslig. Det är inte ovanligt för program som är portade. Många PC programmerare bryr sig inte om det är stora eller små bokstäver eftersom windows bryr sig inte om det. Linux/Unix programmerare gör det däremot eftersom det systemet skiljer på stora och små bokstäver i filsystemet. MacOS X skiljer inte heller på små eller stora bokstäver om man inte formaterar disken med just HFS+ skiftlägesskänslig. Gör man det får man räkna att många program slutar att fungera.

//Rob

Det var faktiskt en nyhet för mig att HFS inte gör det, vilket är lite strange då filnamnen faktiskt KAN ha små och stora bokstäver, men att det inte "kollas" så att säga i filsystemet. Idiotiskt imho (och helt klart OT för den här tråden)

MEN det betyder alltså att Steam antaligen utgår från lowercase eller upercase när dom söker efter filer i filsystemet, vilket är minst lika korkat som Apples filsystemsutvecklare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 23:29
Ursprungligen av studiox:

Det var faktiskt en nyhet för mig att HFS inte gör det, vilket är lite strange då filnamnen faktiskt KAN ha små och stora bokstäver, men att det inte "kollas" så att säga i filsystemet. Idiotiskt imho (och helt klart OT för den här tråden)

MEN det betyder alltså att Steam antaligen utgår från lowercase eller upercase när dom söker efter filer i filsystemet, vilket är minst lika korkat som Apples filsystemsutvecklare.

Det är just det som steam inte gör. Steam kollar inte om filen har små eller stora bokstäver det är därför det blir knasigt om man har skiftlägesskänslig filsystem aktiverat.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 07:37

Mac användare är vana vid att programmen bara fungerar utan att man måste pilla på inställningar. Men till Steams försvar så är Steam inte det enda programmet som inte fungerar med Skiftlägeskänsligt formatering. Adobes CS är ett annat exempel.

//Rob

Jag har mitt egna lilla problem:

Jag skapade ursprungligen mitt Steamkonto genom min virtuella maskin i WinXP, nu när jag även installerat Steam på MacOS så verkar jag inte kunna växla smärtfritt mellan dessa två "setups".

Jag kan alltså inte stänga av/logga ur Steam i MacOS och sedan logga in i WinXP (båda på samma dator) utan att först nollställa mitt lösenord.

Felmeddelandet jag får är att kontot antingen inte finns eller att lösenordet är fel. Om jag nollställer mitt lösenord och skapar ett nytt så funkar det men det verkar som om jag måste göra om denna procedur för varje gång jag väljer att växla över till min andra "setup". Jag har kontaktat supporten om detta med en följdfråga om jag kan ha två konton och således flytta över några av spelen till det andra kontot (ett för MacOS och ett för Win)...

Mitt senaste login gjorde jag igår i Parallels/winxp för att återigen försöka få mitt senaste inköp att funka (gick inte). Jag kunde dock som sagt inte logga in förrän jag bytt lösenord och nu kan jag alltså inte logga in i Steam på MacOS för att spela Portal...en djä.. röra är det

Senast redigerat 2010-05-16 13:42

Himla synd att så många har krångel med steam, speciellt när vi sitter på plattformen som bara ska fungera. Märks att valve inte riktigt är bekanta med Mac OS X och mentaliteten för att utveckla bra applikationer till det.

Otroligt nog gick allt helt smärtfritt för mig och jag kunde efter en omstart av steam börja ladda ner portal. Före omstarten ville det sig inte riktigt, men när det väl kommi igång laddades det i god fart ända tills det var klart. Att det sen inte funkade så bra är en annan sak. Sitter man på en MacBook från 2006 med intels GMA950 ska man inte förvänta sig för mycket! Valve stödjer officiellt inte dessa grafikkretsar så jag är mer än imponerad över att det överhuvudtaget gick att starta och visa någon som helst grafik.

Nåja. Hoppas att valve tar sig i kragen och fixar till dessa problem inom kort. Helt klart ett steg i rätt riktning, även om vi fått lite irritation nu i början.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-16 18:24

Steam har väl kommit med en del uppdateringar sedan det släpptes, vill minnas att det laddat ner sådana åtminstone 2ggr (när man startar Steam), senaste gjorde den det igår när jag startade det.

Jag läste någonstans på steamforumet att det är uppdateringarna som skapat en del av problemen. Någon föreslog då att Valve skulle skita i macanvändarna o se till att fixa de problem som övriga har, mao står macanvändare fn inte särskilt högt i kurs.

En sak jag reagerat på är hur krångligt steam är när det gäller login. Man ska ha ett för att spela, ett för forumet, ett för supporten o ett för "communityn". Snacka om att röra till det.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-16 19:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag läste någonstans på steamforumet att det är uppdateringarna som skapat en del av problemen. Någon föreslog då att Valve skulle skita i macanvändarna o se till att fixa de problem som övriga har, mao står macanvändare fn inte särskilt högt i kurs.

En sak jag reagerat på är hur krångligt steam är när det gäller login. Man ska ha ett för att spela, ett för forumet, ett för supporten o ett för "communityn". Snacka om att röra till det.

Klart mac användare inte är prioriterade, tror du att Apple prioriterar en uppdatering av Quicktime på Windows?

Jag loggar bara in med mitt SteamID, varför kan du inte göra det?

Ursprungligen av studiox:

Klart mac användare inte är prioriterade, tror du att Apple prioriterar en uppdatering av Quicktime på Windows?

Jag loggar bara in med mitt SteamID, varför kan du inte göra det?

Jag tror du missuppfattade mig lite där. Jag menade inte att maccarna skulle vara prioriterade utan att den senaste uppdateringen som gjorde Steam tillgängligt för macanvändare snarare beskyldes för att vara den bov som orsakat alla efterkommande problem.

Hur menar du att du bara loggar in med ditt Steam ID?

Lite OT: Som gammal supporttekniker för Mac kan jag säga att det är bara dumheter att ha skiftlägeskänsligt filsystem, det orsakar mycket mer problem än de eventuella vinster man får. (Ja, jag vet att det finns lägen där man i princip MÅSTE ha skiftlägeskänsligt system).

Steam i Windows är långt ifrån smärtfritt det heller. Jag hade sådana problem med iD Software paketet för något år sedan att jag fick installera om Windows. Gissar att sånt kommer att hända på Macen också. Det är dock sällan (jag sa aldrig aldrig) som det sker på fullt friska system eller datorer. Datorer (även Mac är en dator) har en tendens att samla på sig problem ibland, det är inte hela världen att installera om - särskilt inte numera när det finns Time Machine.

Är det nån som testat att jämföra Portal (eller nåt annat steam-spel som finns tillgängligt för mac) direkt under OSX och under Crossover?
Jag testade Portal på Vänsterpartiets nya iMac direkt under osx och det känns segt som sirap. På min iMac under Crossover flöt det på alldeles utmärkt, dock med en och annan grafikbugg. Tyvärr kan jag inte jämföra eftersom min dator är inlämnad för lagning sen två månader tillbaka men har ett bättre grafikkort än den jag sitter vid nu, så jag tänkte om nån testat att jämföra på samma dator.
Tycker inte grafikkortet borde göra sån jätteskillnad och har för mig att jag hört från folk att Orange box-spelen funkar bra under crossover på macar som är betydligt sämre än både min och denna.

Ursprungligen av Laseranders:

Är det nån som testat att jämföra Portal (eller nåt annat steam-spel som finns tillgängligt för mac) direkt under OSX och under Crossover?
Jag testade Portal på Vänsterpartiets nya iMac direkt under osx och det känns segt som sirap. På min iMac under Crossover flöt det på alldeles utmärkt, dock med en och annan grafikbugg. Tyvärr kan jag inte jämföra eftersom min dator är inlämnad för lagning sen två månader tillbaka men har ett bättre grafikkort än den jag sitter vid nu, så jag tänkte om nån testat att jämföra på samma dator.
Tycker inte grafikkortet borde göra sån jätteskillnad och har för mig att jag hört från folk att Orange box-spelen funkar bra under crossover på macar som är betydligt sämre än både min och denna.

Kan bero på grafikkortet(separat eller ej) i iMacen. Själv har jag det dedikerade(radeon 4670) o då funkar det prima. Det kan hända att vissa effekter inte funkar som de ska men det är inget som stör mig. Kul spel btw

Jag har även kört Crysis i Paralells på min iMac(late 2009) o det funkar alldeles utmärkt. Visst får man dra ner kvaliteten på vissa inställningar men jag har spelat de gamla Doom o Quake spelen så sålänge som grafiken inte ramlar ner i den kvaliteten så har jag absolut inget att gnälla över.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-17 23:35

Jag har en gammal Mac Pro (2x2 2.66 GHz, ATI XT1900X, 6 GB RAM) och har kört lite Torchlight vilket är en bra Diablo klon. Flyter helt utmärkt.

Ska bli intressant att se vad som mer kommer till Macen nu, men jag är helt klar riktigt glad att Steam nu finns på.Macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:51

Jäklar vad bra! Har längtat!

Jag har provat att lira Portal på en MacBook Pro 13,3 / 8 GB RAM / 5400 RPM HD / NVIDIA GeForce 320M.

Funkar klockrent, inga problem med framerate, men det säger såklart inget om hur TF2 eller L4D2 kommer att fungera på den. Portal är väl så avskalat ett FPS kan vara.

Läste nånstans att man ska stänga av V-sync och color correction (har jag för mig), i grafikinställningarna, och nu funkar det mycket smidigare, utan att jag kan se att det skulle ha blivit sämre på nåt annat sätt
Oavsett så äör det ju värt det. Man kan ju knappt spela alls när det går som i sirap.
Det konstiga är ju att de inställningarna är på som standard…

Lyssningsvärd: The Conversation Episode 16: iValve. Dan Benjamin diskuterar Steam för Mac med Gabe Newell och Jason Mitchell från Valve och John Siracusa från Ars Technica.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-20 10:36
Ursprungligen av Hagelin:

Lyssningsvärd: The Conversation Episode 16: iValve. Dan Benjamin diskuterar Steam för Mac med Gabe Newell och Jason Mitchell från Valve och John Siracusa från Ars Technica.

Riktigt lyssningsvärd får jag säga, intressant

Support-systemet är lite skumt. Skrev två frågor direkt efter varandra som berörde två helt olika saker. Har fått svar på den ena men det ser ut som om de slagit ihop mina frågor till en och gett nåt konstigt svar på den som handlar om att jag inte kan växla mellan Mac-Steam och Win-steam (kan inte logga in på den ena ens om jag loggat ut från den andra).

Lösningen de verkar ha gett mig är denna: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8142-EYLV-8657

Den frågan jag fått ett svar jag kan förstå mig på handlar om Gta4(Win-Steam) som vägrar att starta (säger att det är slut på videominne). Jag har raderat programmet två gånger och håller på att ladda ner det en tredje gång. Att gräva svar i forumet på detta är som att försöka hitta en viss sten på en sandstrand...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-21 14:38

Ja när jag skulle starta Portal möttes jag av det här:

som senare, om jag väl fortsätter, resulterade i en härlig omstart (den där ökända rutan med flera språk kom upp).

Antar att det med andra ord är helt kört att få igång spel på min dator (den är ju ändå två år gammal, och grafikkortet är väl inte det bästa), men tänkte ändå fråga om det finns något man kan göra. Det står ju något om drivrutiner, men jag antar att det bara är något fuffens.

Så, kan någon vara vänlig att döda mina förhoppningar här och nu.

Ursprungligen av Adzam 1:

Ja när jag skulle starta Portal möttes jag av det här:

[ATTACH]25447[/ATTACH]

som senare, om jag väl fortsätter, resulterade i en härlig omstart (den där ökända rutan med flera språk kom upp).

Antar att det med andra ord är helt kört att få igång spel på min dator (den är ju ändå två år gammal, och grafikkortet är väl inte det bästa), men tänkte ändå fråga om det finns något man kan göra. Det står ju något om drivrutiner, men jag antar att det bara är något fuffens.

Så, kan någon vara vänlig att döda mina förhoppningar här och nu.

På vissa spel står det att de grafikkort som delar minne med ram inte funkar, antar att det är ett sånt grafikkort rutan handlar om.

Bevaka tråden