Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steam för Mac

Tråden skapades och har fått 279 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-12 21:38

Portal kommer vara gratis enligt info på hemsidan.

Precis köpt Torchligt nu. Demot verkade rätt skoj.

Någon som har koll på hur Civ 4 funkar via steam? Köpte det för ett tag sen och det laggade så jäkla mycket, ospelbart. Steams version lär väl funka bättre antar jag. Någon som testat? Antar att jag måste punga ut pengar igen för samma spel för att få en spelbar version. Segt.

Som jag förstår det ska Portal vara gratis fram till 24e maj, därefter börjar det kosta pengar igen. Rätta mig om jag har fel, men jag vill verkligen inte ha fel på den här punkten!

Ja, Portal är gratis fram till 24e maj. Tror ni att vi som laddar ner det gratis nu kommer att bli tvingade att betala för det efter 24e?

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Ja, Portal är gratis fram till 24e maj. Tror ni att vi som laddar ner det gratis nu kommer att bli tvingade att betala för det efter 24e?

Tvingad och tvingad. Jag antar att man får ett val, om det ens kommer upp.

Min erfarenhet av saker som är gratis fram till ett visst datum är att de förblir gratis för dem som tagit chansen att ladda hem men det är förstås möjligt att Steam/Valve har ett annat sätt att tänka.

Se iaf till att fixa ett Steam-konto samt lägga till Portal innan 24maj, du behöver inte ladda ned det nu!

Har kört Steam i BootCamp lite och de är rätt duktiga på att ha "deals" hela tiden, och de försvinner lika snabbt som de dyker upp. Så passa på! Köpte t.ex GTA Vice City för 25pix förut. Har inte behövt betala fullt pris senare. (Då skulle nog många bli pissed.) Kan inte tänka mig att Portal plötsligt skulle kosta pengar för folk som en gång lagt till det gratis. Det känns inte "Steam" enligt min erfarenhet. Men jag vet inte.

Inloggningsmeddelande Steam:

12 May 2010

Steam is now available for the Mac. Read what the press has to say, and what other gamers are saying. Or just download Steam now.

Steam has been a service exclusively for PC users since we launched it in 2004. For the first time we and our partners are bringing it to another platform. It's been a ton of work, but the Mac is great for the same reason the PC is great - they are both open systems that let gamers and game developers be as close as possible.

So check it out. If you have a Mac and are new to Steam, welcome! If you've been with us since the beginning, borrow a Mac and log into your Steam account and jump into a game. And for everybody, Portal is free from today until the 24th.

Steam tillämpar egentligen båda principerna:

* Ibland är spel gratis i några dagar, sen måste man köpa det för att fortsätta spela - ett större demo egentligen.

* De har ofta erbjudanden på spel, oftast i formen av helgrabatt på någon eller några produkter (ofta inför att det ska komma en uppföljare eller liknande).

Steamtips: dyker det upp ett erbjudande på halva priset för ett företags alla spel, tror senast var det THQ:s alla spel - köp det. Ni kommer garanterat att missa något spel (för de erbjudandena kommer ofta inför ett stort släpp), men det är oftast lätt värt det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-12 21:56

Laddade ner Portal i ca 1000KB/s sedan kraschade Steam och nu hamnade hastigheten på <20KB/s.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-12 22:52

Tycker nerladdningstiden är ok

Ursprungligen av studiox:

Tycker nerladdningstiden är ok

Portal är ett ganska litet spel, bara drygt 3GB, men med ett spel som tex GTA IV som jag laddade ner genom Parallels och som är på 15GB tog nedladdningen mellan fem och sex timmar. Fast tydligen är det normalt.

Återupptog nedladdningen av Portal efter en stunds uppehåll.

Yikes!

Lite bättre tid på bild nr2

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-13 09:12

Inte så snyggt att Steam lägger spel i dokumentmappen.

Ursprungligen av joakimo:

Inte så snyggt att Steam lägger spel i dokumentmappen.

Både och, poängen med det är väl att varje person på en dator ska ha sitt eget Steamkonto. På så sätt är det klockrent att det sparas i dokumentmappen.

För de som har ett konto i familjen (de flesta som inte har spelande päron eller större barn) så är det såklart frustrerande att spelen inte läggs programmappen - eller i Steam.app som det fungerar i Windows (i princip i alla fall, i Windows så läggs de installerade spelen i samma mapp som Steam).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-13 10:59

Jag vill ha CS:S

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-13 11:43

Någon som vet hur man ska ställa in Little Snitch så att man inte får tusentals promptar när man kör Steam?
Har lagt till Steam-appen och gett den tillgång till alla servrar men det hjälpte inte...

Nån som får skiten att funka öht?

MacWorld varnar för "fet fil på 5GB", laddar ner steam.dmg på knappt 3MB.
Kör igång den, varning App från Internet etc,... vesst... OK
Krasch direkt , inga splash sceens eller liknande.

idéer?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-13 14:33
Ursprungligen av Goflorp:

Nån som får skiten att funka öht?

MacWorld varnar för "fet fil på 5GB", laddar ner steam.dmg på knappt 3MB.
Kör igång den, varning App från Internet etc,... vesst... OK
Krasch direkt , inga splash sceens eller liknande.

idéer?

Steam är ca 3MB stort det är spelet Portal som ligger på 5GB och det är gratis nu i början.
Det där med kraschen vet jag inget om dock, det kraschade för mig 1 gång igår medan jag laddade hem Portal men har fungerat sedan dess.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-13 14:47

Installationsfilen man laddar ner är på runt 3MB, sedan laddar Steam ner runt 35-40MB som är själva steamappen (samma som på Windows).
Steam har ballat ur en gång idag, men det var efter att jag spelat Torchlight, avslutat det och försökte stänga ner Steam. Då klagade den på att Torchlight fortfarande var igång, vilket det inte var. Så Activity Monitor - Force Quit Steam - sedan kunde jag spela igen utan problem

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-05-13 15:13

Jag har inte haft några problem so far, har dock bara spelat portal. Är Torchlight roligt?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-13 15:34
Ursprungligen av gustavb:

Jag har inte haft några problem so far, har dock bara spelat portal. Är Torchlight roligt?

Jag har bara spelat någon halvtimme, men än sålänge gillar jag det
Det påminner väldigt mycket om Macgamestore: FATE .

Torchlight är riktigt "Diabloigt", de har för sjutton liknande ackordföljder i soundtracket, vissa ljud verkar vara tagna direkt från Diablo-serien och skrämmande liknelser all over. Inte så konstigt då det har folk från designteamet bakom Diablo 1 och 2.

Det är riktigt trevligt faktiskt.

Torchlight är en väldigt trevlig Diabloklon. Tillräckligt enkel för att man ska kunna slentrianspela lite och tillräckligt avancerad för att det inte ska bli för enformigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 00:13

När ska man kunna köra CS?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-14 01:04
Ursprungligen av baller:

När ska man kunna köra CS?

Valve har sagt att spelen kommer att utökas varje onsdag. Så om några 2-3 veckor. Half Life 2 tror jag är faktiskt rätt nära eftersom Portal baseras på Half Life 2. Det står t o m HL2 när man startar Portal.

Vad gäller Steam klienten så har det fungerat rätt bra hittills. Det tog bara ett bra tag att ladda ner portal. Det som strulade mest var att nedladdningen pausades utav sig själv några gånger och jag kunde inte fortsätta att ladda ner. Fick stänga ner steam och starta den igen så gick nedladdningen igång igen. Väntar otåligt på L4D.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-05-14 09:03

Har man möjlighet att köra Torchlight i multiplayerläge? Tänkte nog köpa det i vilket fall som helst, men det vore ballt! Diablo 2 är ju mysigt fortfarande när man kör online...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-14 10:03
Ursprungligen av Ziggy:

Har man möjlighet att köra Torchlight i multiplayerläge? Tänkte nog köpa det i vilket fall som helst, men det vore ballt! Diablo 2 är ju mysigt fortfarande när man kör online...

Torchlight har bara singleplayer.

//Rob

Torchlight fungerar även utmärkt på en Mac med Nvidia 9400M-grafikkrets (dvs MacBookar och några andra), mycket najs!

Mina tidigare inköpta exemplar av Civ IV dök aldrig upp i listan, skapade en ticket och nu finns de i Maclistan.

Kör Torchlight på min Macbook late 2009 2,26, 2gb ram utan några som helst problem... Tummen upp!

  • Medlem
  • 2010-05-14 22:58

Borde ändra trådens namn till Steam kommer till Mac!

En sak jag undrar över, de spel som är portade till macen man kan ladda ner där, är det nån som har koll om de fungerar "felfritt" eller iaf precis som på PC:n? Nån som vet nåt bra ställe man kan läsa reaktioner på steam+mac, till exempel.

Jag bara stilla undrar vad det är för klåpare som yxat ihop grejorna.
Lusläst Support-sidorna, gott om folk verkar ha en massa olika kryptiska fel och krascher.
Ingen vet ngt och har just tillbringat en timma i Terminalen (urrrkkk) med at skriva
"DYLD_LIBRARY_PATH=`pwd` ./steam" på rätt ställen och liknande.

Då händer ngt, installationsprogrammet börjar se ut som en PC från 84 och står och rapar meddelanden i Terminal-läget.. ... och tack success..

Efter nån minut ser jag att all info enbart återupprepas hela tiden... fast i en slinga. kul..nä...

Så, för min del kan de som skriver ihop den här dyngan ta och gå och lägga sig och dra en blöt filt över sig själva. Klarar man inte ens skriva ihop så att installationsprogrammet överlever starten. Då skall man kanske införskaffa LITE dyrare programmerare till firman.

Fruktansvärt besviken, sur och grinig på det hela.

Nedan visas en bild av min "spelupplevelse" för ikväll:

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 00:34

Hos mig fungerade det hur bra som helst. Men man märker att det är en PC port. Många får kanske problem när de försöker att installera Steam på ett annat ställe än vad som rekommenderas, då kan det lätt hända att steam inte fungerar längre. Men Apple gör faktiskt också så, flyttar man på vissa program så uppdateras de inte vid nästa uppdatering.

Ett exempel är att det går inte att spara spelen på ett annat ställe. Det går men då får man gå in i terminalen och skapa en symbolisk länk. Det är rätt lätt om man är van att arbeta med terminalen men för de flesta mac användare är det ovant.

//Rob

Bevaka tråden