Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro snart?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var är den!?

En av de stora nackdelarna med Mac är det begränsade hårdvaruutbudet. På senare tid har Apple verkligen inte gjort mycket för att ändra på detta.

Mac-priser flukturerar inte med dollarn - inte paralellt/rytmiskt i alla fall :-D.

Nu har dom sommaren på sig - jag har ändå semester. När jag kommer tillbaka till jobbet i mitten på augusti så ska det finnas en ny MacPro att beställa - annars kommer jag personligen att slita ut Jobs lever - det är ändå inte hans.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-28 16:21
Ursprungligen av Zimmerman:

MacPro

maxad för 100 lax?

Nej, 50 (+ moms) är min budget.

Ursprungligen av planB:

maxad för 100 lax?

Alex som driver den söta lilla bloggen The Mac Gamer fick svar från Steve som säger ”stay tuned" igen:
http://themacgamer.com/wp-content/gallery/general-site-images/stevesaysstaytuned_0.png

Nu måste det väl ända snart vara på gång!
Zimmerman, Steve kanske blev rädd för det där med levern...

Ser lovande ut...

Ursprungligen av star-affinity:

Alex som driver den söta lilla bloggen The Mac Gamer fick svar från Steve som säger ”stay tuned" igen:
http://themacgamer.com/wp-content/gallery/general-site-images/stevesaysstaytuned_0.png

Nu måste det väl ända snart vara på gång!
Zimmerman, Steve kanske blev rädd för det där med levern...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-01 09:41

Vi kan påminna oss om "lastbilsmetaforen" som Jobs använde härom månaden. Att desktops i framtiden kommer vara som lastbilar. Oumbärliga men varje enskild datoranvändare behöver inte använda en sådan. Det är rätt klart att Apple fortfarande vill befinna sig i lastbilsbranchen.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-01 12:11

Jag är inte helt säker. Nu när intäkterna från mobile devices är större och inte verkar se någon avtrubbnig. Steve tänker säkert, "hmm om vi kan skicka 100M iphones, tänk vad snuskigt rika vi blir om vi skickar iväg 400M"

Apple kommer aldrig kunna växa marknadsandelarna på desktop i samma range.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-04 10:06
Ursprungligen av studiox:

Jag är inte helt säker. Nu när intäkterna från mobile devices är större och inte verkar se någon avtrubbnig. Steve tänker säkert, "hmm om vi kan skicka 100M iphones, tänk vad snuskigt rika vi blir om vi skickar iväg 400M"

Apple kommer aldrig kunna växa marknadsandelarna på desktop i samma range.

Med det tänkandet hade allt med "Server" varit borta ur sortimentet för länge sedan, mjukvara som hårdvara. Men det är det inte.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-04 15:43
Ursprungligen av planB:

Med det tänkandet hade allt med "Server" varit borta ur sortimentet för länge sedan, mjukvara som hårdvara. Men det är det inte.

Haha nu skjuter du väl dig själv i foten? Eller sen uppdaterad apple Xserve? Vad hände med XRaid? När kommer apple kasta ut squirrelmail och köra sin egen .me mail?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-07-05 16:33
Ursprungligen av studiox:

Haha nu skjuter du väl dig själv i foten? Eller sen uppdaterad apple Xserve? Vad hände med XRaid? När kommer apple kasta ut squirrelmail och köra sin egen .me mail?

Nae men Xserve och Mac Pro ligger på ungefär samma uppdaterinsfas, båda hopplöst föråldrade (eller ja, fortfarande sjukt snabba, speciellt xserve), men något som bevisar att Apple inte glömt av servermarknaden måste ju vara Mac Mini Server?

Iaf, Mac Pro och nya Cinema skärmar bör komma samtidigt, Cinema skärmarna ligger ju rejält efter när det gäller uppdateringsfrekvens!

Ursprungligen av studiox:

Jag är inte helt säker. Nu när intäkterna från mobile devices är större och inte verkar se någon avtrubbnig. Steve tänker säkert, "hmm om vi kan skicka 100M iphones, tänk vad snuskigt rika vi blir om vi skickar iväg 400M"

Apple kommer aldrig kunna växa marknadsandelarna på desktop i samma range.

Ju mer man tänker på det så är "lastbil" en väldigt bra beskrivning.
Idag så klarar väl de flesta, inklusive många yrkesverksamma, sig med
i stort sett vilken dator som helst. De flesta datorer är ju faktiskt
mer än väl snabba, gott om minne och disk vid behov.

"Lastbilarna" köps ju in med ett enda anledning, leverera volymer,
dygnet runt på alla processorer.
Ett vanligt förfarande är att ju -inte- att köpa nytt så fort det kommer en ny model,
det lönar sig inte.
Istället byts det i en korsningspunkt av ökade prestanda på ny model
kontra restvärde på dom man har. Annars kastar man ju bara pengarna i sjön.
Det är inget "ballt" med ny dator, det är ju vad man drar in som räknas.

För mitt vidkommande har det sedan många är,i princip som en klocka,
inneburit byte vid 18-20 månader av fulladdade maskiner. Då har man
fått dubbla kapaciteten för en nyinvestering på 50 till 100%,
beroende på om man "prickar rätt" med avyttrandet av de gamla.
(Det går rätt fort ner i beg värde efter 20månader )

Det är faktiskt inte förrän nu som mönstret har brutits ganska markant.
Maskinparken består av MacPro's Early 2008 och till dags dato,
har det inte tillverkats en MacPro med mer än marginellt dubbelt så stor kapacitet.
M.a.o, "not enough return of new investment.." Det är bättre att hyra extra vid
eller tom köpa beggat.

Så om jag skulle se mig som en liten representant för "pro" användaren
så borde det vara ett ganska stort uppdämpt investeringsbehov just nu!

mvh
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2010-07-06 13:15
Ursprungligen av tcastudios:

Ju mer man tänker på det så är "lastbil" en väldigt bra beskrivning.
Idag så klarar väl de flesta, inklusive många yrkesverksamma, sig med
i stort sett vilken dator som helst. De flesta datorer är ju faktiskt
mer än väl snabba, gott om minne och disk vid behov.

"Lastbilarna" köps ju in med ett enda anledning, leverera volymer,
dygnet runt på alla processorer

Jag håller med om att det självklart finns behov av serverleverantörer, frågan är om Apple ska vara en? Det är jag övertygad om att apple också funderar på, vilket kan vara en anledning till att inte så mycket händer där.

Apple har inte ens 1% av servermarknaden i världen. DELL's andel servrar 2008 var 15% av DELLs totala intäkter. Om Apple hade 1% av sina totala intäkter på servermarknaden vore jag förvånad. Självklart borde deras andel vara högre (då skillnaden mellan en DELL desktop och en DELL server revenue-vise för dell är liten medan det för apple är en STOR skillnad såklart)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-04 09:52

Lite mer eventuella hintar om uppdateringar för Mac Pro bl.a: ATI 5000 Series and GeForce GTX 480 Drivers Hint at Desktop Mac Updates - Mac Rumors

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-07-04 16:55

Men server-segmentet har aldrig varit stort, ändå har det funnits kvar. Jag pratar inte senaste året utan sedan början. Apple är ju inte pressat på något sätt att slimma sin produktlinje. Visst, det är långt mellan uppdateringerna, men det händer inte så mycket på high-end fronten heller.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-05 17:45
Ursprungligen av planB:

Men server-segmentet har aldrig varit stort,

Amen!

Ursprungligen av planB:

Apple är ju inte pressat på något sätt att slimma sin produktlinje. Visst, det är långt mellan uppdateringerna, men det händer inte så mycket på high-end fronten heller.

Klart dom dom är. Som aktieägare vill jag dom tjänar ännu mer pengar på iphone så jag för ännu högre utdelning. Nej dom är inte direkt pressade, vilket måste vara skönt att vara Pro kund till apple och blir R*vknu**ad sådär vart tredje år när MacPro'n är avskriven och klar och det fanns 100.000 nya friska pengar i budgeten.

Tänk om Apple skulle släppa en iphone vart tredje år., eller varför inte släppa en MacPro varje år

Ursprungligen av studiox:

Som aktieägare vill jag dom tjänar ännu mer pengar på iphone så jag för ännu högre utdelning.

sorry för off-topic, men jag måste fråga - när förväntar du dig utdelning...?
(apple har inte delat ut något på 15 år.)

Apple måste skaffa ett nytt filsystem, förstår varför de släppte ZFS, men nått nytt måste till.

Ursprungligen av Chaosstar:

Apple måste skaffa ett nytt filsystem, förstår varför de släppte ZFS, men nått nytt måste till.

Vill minnas att Apple hade ett ledigt jobb uppe gällande detta.

Jo, här står det om det:
Apple Discontinues Work on ZFS Project - Mactropolis.com - Apple and Mac News and Rumors

Det verkar som någon tagit jobbet för om man klickar på länken där det var innan så står det: ”This job is no longer posted!!”

Men det lär dröja ett tag innan det bär frukt. Frukt och bär.

Inte kommer Apple att sluta producera desktop monstermaskiner. Det är ju absurt. Har man en susning om hur mycket av vår globala mediakonsumtion som är proddat på dessa PowerMacs och MacPros så fattar man det. Halva Hollywwod rullar på dessa bestar. Rör man sig i mina kretsar så står det MacPros i var och varannat hörn. Dom är säkert t.o.m. lönsamma för Apple, men även om dom inte var lönsamma så skulle Apple designa och sälja dessa arbetshästar - ett företag som just Apple behöver ett tungt proffssegment - och tunga proffsanvändare - av många anledningar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Inte kommer Apple att sluta producera desktop monstermaskiner. Det är ju absurt. Har man en susning om hur mycket av vår globala mediakonsumtion som är proddat på dessa PowerMacs och MacPros så fattar man det. Halva Hollywwod rullar på dessa bestar. Rör man sig i mina kretsar så står det MacPros i var och varannat hörn. Dom är säkert t.o.m. lönsamma för Apple, men även om dom inte var lönsamma så skulle Apple designa och sälja dessa arbetshästar - ett företag som just Apple behöver ett tungt proffssegment - och tunga proffsanvändare - av många anledningar.

Japp, det är förmodligen knappt lönsamma, men det är mer ett statement att man även skall ha det tyngsta pro datorerna också. Försäjlningsmässigt är det dock ett skämt. Jag jobbade i en butik på en större Apple kedja ett halvår och vi sålde ungefär 10 Macbooks PER DAG från just denna butik och noll (0) MacPro´s under 6 månader.

PS.

Tillbaka till tråden...imorgon, tisdag!

Jo, men jämförelser är egentligen meningslösa. Hur många professionella videokameror tror du Sony säljer under tiden dom sålt en miljon konsumentkameror? Jag tror också att dom säljer en miljon teveburkar på varje referensskärm. :-D. Hur många handverktyg säljer Siemens på varje robotsvarv? Hur måga folkvagnar säljer VW/Porsche på varje Porsche? Etc. Etc.
MacPro är ingen konsumentprodukt - det är just vad den heter; en maskin för professionellt bruk. Att man säljer 30 miljoner Ipods med samma logga samtidigt som man säljer 14 st. MacPro är icke relevant.
Frågan är ju om MacPro är lönsamma. Dom är ju lätta att designa och tillverka - man behöver inte bry sig om värme, energi, storlek, etc. Grunden är ju klar kan man säga - man bara stoppar i nya moderkort liksom...och kanske nya PCI-kort när nya standarder kommer. Så - är moderkorten lönsamma? Åtminstone så är ev. förlust så pass liten att det är en fis i Apples gigantiska kassaflöde. Jag tror att det går jämt upp i alla fall. Man bör ju komma ihåg att hela Apples mjukvaruproduktion subventioneras. Där kan man skacka om astronomisk "förlustaffär". Men...mjukvara behövs - annars ingen Mac/Iphone/Ipad/Ipod. Jag tror också att ett pro-segment behövs för Apple. Man ska aldrig underskatta profesionella produktionshus och hur mycket som spiller ut över allmogen därifrån.

Sist; OM man lägger ner MacPro så är det ju bara att lägga ner FCS och Logic Pro också. Dessa program (betänk vad som ryms i FCS) går ju egentligen bara att använda på riktigt i en fet MacPro.

Ursprungligen av Firechild:

Japp, det är förmodligen knappt lönsamma, men det är mer ett statement att man även skall ha det tyngsta pro datorerna också. Försäjlningsmässigt är det dock ett skämt. Jag jobbade i en butik på en större Apple kedja ett halvår och vi sålde ungefär 10 Macbooks PER DAG från just denna butik och noll (0) MacPro´s under 6 månader.

PS.

Tillbaka till tråden...imorgon, tisdag!

Heh. Jag brukade köra FCP på en Cube. (Men jag håller med Zimmerman ändå)

Med optisk lina till RAID? DeckLink videokort - HD-SDI rakt in? FCS (Final Cut STUDIO) innehåller ju även program som t.ex. Motion. Testa en fin 3D-grafik i HD med detta program i din Cube.

(Har själv FCP i en TiBook 800 MHz - funkar fint för SD (Standard Definition). Klippte mycket i den förut.)

Ursprungligen av bjelkeman:

Heh. Jag brukade köra FCP på en Cube. (Men jag håller med Zimmerman ändå)

Jag tänkte mest på arbetsstationer/renderare, vet inte ett skvatt om servers faktiskt.

Mvh
Lennart

Jag frågar: Vad tro ni alla dessa 3D-filmer som sprutar ut Hollywood är delvis skruvade på? Imac? Mini? MBP? Nej, renderingarna sköts i.o.f.s. av Linux-parker, men grabbarna och tjejerna sitter och bygger på MacPro's så det stänker om det. Som jag sa; om MacPro försvinner så blir det stopp i t.ex. Hollywood en tid innan ett paradigmskifte hinner slå igenom.
Det FINNS en marknad för MacPro-bestarna - det är bara det att den inte syns för kreti och pleti. Dom står inte längre på reklambyråer och inte heller nödvändigtvis på tidningsredaktionerna, men den "osynliga" video- och 3D-branchen är ju faktiskt mycket mycket stor och den växer så det knakar och allt är HD nu. Den fetaste Imacen har inte en susning där. Den funkar i receptionen. Thats it.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-06 21:30

Jodå, jag vet att mediabranchen faktiskt kör MER mac nu än man gjorde för sådär 10 år sedan. Idag finns det inte många tidningsredaktioner som gör mac längre, men du kan inte gå till ett enda produktionsbolag och inte se mac. Har själv ett par sådana som kunder som kör mac.

FinalCut är ju branschstandard idag på samma sätt som Quark var standard på varenda tidning 10 år sedan. Avid, Adobe får ju se upp - eller rättare sagt - gör en bättre produkt än FC så kommer kunderna

Hardmac (upphittat via MacRumors) kommer med lite rykten angående nästa Mac Pro och iMac. Deras rykte säger att den kommer efter sommaren, utan Blu-Ray (som väntat) men med USB 3.0 och snabbare FireWire:

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - [Rumour] Some little tidbits on the MacPro and the iMac

John Gruber vill mena på att det kommer nya Mac Pro, iMac och Cinema Display imorgon:

Daring Fireball Linked List: The Talk Show Returns

Bevaka tråden