Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro snart?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Firewire 3200 är snabbare än SATA 3.0 Gbit/s.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Firewire 3200 är snabbare än SATA 3.0 Gbit/s.

Som finns i vilken dator?

Ursprungligen av Lizardman:

Som finns i vilken dator?

Samma Macar som har eSata.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Samma Macar som har eSata.

roligt.

Det är lite lustigt att folk alltid skall dra upp format som inte finns tillgängligt ännu och avskriva existerande format som "döende".

Alla tekniska format är ju döende på lite sikt.

Själv är jag inte så kräsen utan nöjer mig att få tillgång till det som finns nu.

eSata finns nu. Ge mig eSata.

Lightpipe och Firewire 3200 kan vänta tills imorgon.

/Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-16 10:18
Ursprungligen av Roberth:

roligt.

Det är lite lustigt att folk alltid skall dra upp format som inte finns tillgängligt ännu och avskriva existerande format som "döende".

Alla tekniska format är ju döende på lite sikt.

Själv är jag inte så kräsen utan nöjer mig att få tillgång till det som finns nu.

eSata finns nu. Ge mig eSata.

Lightpipe och Firewire 3200 kan vänta tills imorgon.

/Rob

Eller så kör man en sån här:
NewerTech® eSATA Extender Cable

Ursprungligen av Lizardman:

Som finns i vilken dator?

Jag var ironisk...

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart det finns snabbare och "bättre". Men det där är ju en annan nivå och ekonomi det handlar om. Alla kör inte 4K och tre strömmar med 3D-grafiklayers över Jisses.
Eller du kanske menar att SAS2 bör finnas i nästa MacPro?

För vanlig HD-produktion (1080p) räcker eSATA väääldigt långt. Jag har proddat en hel del HD i FW800 också och det har bara slirat när jag försökte med fler än en ström (vilket inte är ofta jag behöver egentligen) - först nu på senare tid har jag gått över till eSATA.
(När nya MacPro kommer kör jag mot interna diskar (SATA) - backar bara upp via FW800...eller vad som nu sitter på nya MP'n.)

Jag kör 1080p (ProRes HQ från HMC151) via FW800 på macbook pro vilket inte alltid fungerar så bra. Flera spår är ett måste och då blir det jobbigt för FW800.. eSATA är inte aktuellt på en MacBook Pro, längre. Det funkade sådär via Expresscard på tidigare modeller. USB3 verkar jobba bra mycket snabbare än FW800 och då föredrar jag det före tekniker som ej finns tillgänglig..

  • Medlem
  • 2010-03-05 14:43

Någon som vågar gissa ungefär vad en 6-core processor kommer landa på? Då kanske kan man kunde börja spekulera i vad en standardkonfigurerad 6-core modell skulle kosta. Vore ju trevligt om den kunde landa runt samma som idag ca 23 tusen nått...

Jag tror det landar ungefär som idag.

Ursprungligen av oee:

Någon som vågar gissa ungefär vad en 6-core processor kommer landa på? Då kanske kan man kunde börja spekulera i vad en standardkonfigurerad 6-core modell skulle kosta. Vore ju trevligt om den kunde landa runt samma som idag ca 23 tusen nått...

Back to topic...
Idag smäller det väl ?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-16 10:21
Ursprungligen av Firechild:

Back to topic...
Idag smäller det väl ?

Det blir nog inga nya Mac Pro förrän i April skulle jag gissa. Om det är Nehalem-EX de ska trycka in.

Så tror ni det kommer en ny Mac Pro idag, det är tisdag idag!

Undrar om det kanske kommer nya skärmar från Apple, vad tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2010-03-16 11:51

Tycker det vore synd om Apple överger Xeon då det är en riktig arbetshäst, tyvärr så är den ju för dyr och "vanliga" konsumenter förstår inte fördelarna.

Personligen vill jag inte betala mer än 15k för en workstation heller, även om jag är nöjd med min Mac Pro (2006) som kostade över 20k.

15k för en Core i-7 med 8G ram, trevligt GFX och helst plats för 1-2 SSD diskar (2.5" platser/vaggor) så är jag nog såld.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-16 12:46
Ursprungligen av studiox:

Tycker det vore synd om Apple överger Xeon då det är en riktig arbetshäst, tyvärr så är den ju för dyr och "vanliga" konsumenter förstår inte fördelarna.

Kan du utveckla detta lite. Skulle Xeon vara snabbare/bättre än kommande processorer?

När det blir så långt mellan uppdateringar känns det ofta som Mac pro har varit prisvärd initialt men 6-12 månader senare känns de lite dyra i förhållande till annat som finns på marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2010-03-16 16:19
Ursprungligen av thomk:

Kan du utveckla detta lite. Skulle Xeon vara snabbare/bättre än kommande processorer?

När det blir så långt mellan uppdateringar känns det ofta som Mac pro har varit prisvärd initialt men 6-12 månader senare känns de lite dyra i förhållande till annat som finns på marknaden.

Tror du missar poängen med Xeon. Xeon är inte "en processor" utan det är en processorarchitektur precis som Core2Duo eller en annan valfri processor. Xeon har också en Roadmap och Intel har en generell processor roadmap sedan väljer man att sätta en specifik stämpel på processorn beroende på om det är en konsument, pro eller serverprodukt där codename "Beckton" är senaste Xeon (2010)

För den som är intresserad så är detta en bra sammanställning som jag brukar använda när jag inte orkar läsa roadmaps List of future Intel microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-16 16:50
Ursprungligen av studiox:

Tror du missar poängen med Xeon. Xeon är inte "en processor" utan det är en processorarchitektur precis som Core2Duo eller en annan valfri processor. Xeon har också en Roadmap och Intel har en generell processor roadmap sedan väljer man att sätta en specifik stämpel på processorn beroende på om det är en konsument, pro eller serverprodukt där codename "Beckton" är senaste Xeon (2010)

För den som är intresserad så är detta en bra sammanställning som jag brukar använda när jag inte orkar läsa roadmaps List of future Intel microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Xeon är inte en processorarkitektur, det är bara ett märke. Däremot har du rätt att Core2Duo är en processorarkitektur (Nehalem, Pentium osv.). Rätta mig gärna om jag har fel

Ursprungligen av Jetwash:

Xeon är inte en processorarkitektur, det är bara ett märke. Däremot har du rätt att Core2Duo är en processorarkitektur (Nehalem, Pentium osv.). Rätta mig gärna om jag har fel

Core är den arkitekturen som både tidigare Xeon och Core 2 Duo har varit baserade på.

Nehalem är grunden till nya Xeon, och i3, i5 och i7. Den är alltså efterföljaren till Core.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-16 16:55

Ok, tack för länken.

Vad är den stora fördelen med Xeon arkitekturen jämfört med de som hittas under Desktop processors (i7 etc)?

Om jag bara vill ha en snabb processor (kör en del vetenskapliga analyser) som inte kräver mycket ram vad skall man satsa på?

Ursprungligen av studiox:

Tror du missar poängen med Xeon. Xeon är inte "en processor" utan det är en processorarchitektur precis som Core2Duo eller en annan valfri processor. Xeon har också en Roadmap och Intel har en generell processor roadmap sedan väljer man att sätta en specifik stämpel på processorn beroende på om det är en konsument, pro eller serverprodukt där codename "Beckton" är senaste Xeon (2010)

För den som är intresserad så är detta en bra sammanställning som jag brukar använda när jag inte orkar läsa roadmaps List of future Intel microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av thomk:

Vad är den stora fördelen med Xeon arkitekturen jämfört med de som hittas under Desktop processors (i7 etc)?

Man kan ha flera Xeon-processorer i en dator, men så vitt jag vet kan man bara ha en processor i varje dator om man väljer i3/i5/i7.

Tror att Xeon brukar ha mer cache än andra processorer, just för att de ska ha så hög prestanda som möjligt.

Om det inte kommer några idag börjar jag bli stekt som en "här kommer vargen".
Vi får se om några timmar...
SJälv håller jag tummarna på humana priser också om och när de kommer.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-16 12:51

Överge kommer de nog inte att göra, Xeon är ju bara ett märke, har inget med arkitekturern att göra. Nehalem-EX kommer att ingå i Xeon familjen.

Nej, det blir fortsättning av Xeon, nu 5600 modeller i nya macPro´s men de aktuella ligger på 999 USD styck så det är nog inga prissänkningar på gång tyvärr...

SweClockers.com - Nyhet: Intel lanserar serverprocessorer i 32 nanometer

Ursprungligen av Firechild:

Nej, det blir fortsättning av Xeon, nu 5600 modeller i nya macPro´s...

"Det blir"? Hur kan du uttala dig så säkert om det?

I artikeln som du länkade till i den andra tråden, så står det:"the Xeon X5680 rumored for release on Tuesday is very similar in many respects to the Core i7-980X and could also be a candidate for inclusion in the Mac Pro"

Det är ganska långt från "could be a candidate" till "det blir".

Det är mycket möjligt att du har rätt, men så länge det inte är bekräftat, så tycker jag att man bör vara lite försiktigare i sina formuleringar, typ "jag tror att det blir" eller "det blir nog".

Hej igen Jesper
Jojo, men för att erbjuda dubbla CPU:er som man alltid gjort till G4,G5,MacPro så blir det Xeon varianter av hexacore CPU:erna men hädanefter skall jag betona varje inlägg med att det är mina personliga åsikter om jag inte har helt belägg för vissa fakta. Jag godtar din rättelse

Senast redigerat 2010-03-16 14:02

Det vore faktiskt underbart om de erbjuder en väldigt enkel MacPro med singel quad i7 för 15k men det är nog en utopi.
( Ser lite mörkt ut idag, Apple store har inte ens fladdrat till...)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-16 23:28

Då får vi hoppas på en 12 Core Mac Pro snart då. Då kommer den inte att komma med Nehalem-EX (8 Core) som verkar mer riktad mot servrar. Även om det gick att trycka in i en Mac Pro så hade det säkert blivit tokdyrt.

Nya Mac Pro först i juni?

Bittert.

Nej! Det får inte vara sant! Det måste vara ett uselt och tunnt rykte. Den kommer nu i april. Så MÅSTE det vara.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nya Mac Pro först i juni?

Bittert.

Det var lite jobbigt. Jag måste nog slå till nånstans i April vilket ju är surt när det är så nära inpå.

Ja, ja. Den som lever får se.

Helvete! Förra gången var jag TVUNGEN att köpa bums - en G5 Quad - trots att jag visste att Intel skulle komma när som helst...och dom kom en månad senare. Nu sitter jag alltså med en Motorola-Quad - visserligen en fantastisk maskin och fortfarande ett riktigt muskelpaket med 12 GB RAM - men mjukvarumässigt är jag lämnad i limbo. Inte bara Apple har lämnat mig (OSX, FCS) utan även andra mjukis/plugins-producenter. Intel. Intel. Intel. T.o.m BlackMagic har mjukisar bara för Intel-maskiner. Än så länge är i alla fall deras drivers fat binary...men hur länge...?
Shit! Shit! Shit! Privat har jag alltid haft perfekt timing med inköp och releaser - men på jobbet har det gått troll i skiten. Alltid i otakt. Always.
Ska jag tvingas köpa en av dagens MacPro i april? Det känns förbannat surt. Nästa maskin ska jag ha i 5 år liksom...man vill ju börja på toppen så att sista åren inte känns så vissna...typ...
Eftersom jag nästan bara proddar HD nu så vill jag givetvis ha det grymmaste man kan få för pengar (Mac alltså).

Bevaka tråden