Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro snart?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Helvete! Förra gången var jag TVUNGEN att köpa bums - en G5 Quad - trots att jag visste att Intel skulle komma när som helst...och dom kom en månad senare. Nu sitter jag alltså med en Motorola-Quad - visserligen en fantastisk maskin och fortfarande ett riktigt muskelpaket med 12 GB RAM - men mjukvarumässigt är jag lämnad i limbo. Inte bara Apple har lämnat mig (OSX, FCS) utan även andra mjukis/plugins-producenter. Intel. Intel. Intel. T.o.m BlackMagic har mjukisar bara för Intel-maskiner. Än så länge är i alla fall deras drivers fat binary...men hur länge...?
Shit! Shit! Shit! Privat har jag alltid haft perfekt timing med inköp och releaser - men på jobbet har det gått troll i skiten. Alltid i otakt. Always.
Ska jag tvingas köpa en av dagens MacPro i april? Det känns förbannat surt. Nästa maskin ska jag ha i 5 år liksom...man vill ju börja på toppen så att sista åren inte känns så vissna...typ...
Eftersom jag nästan bara proddar HD nu så vill jag givetvis ha det grymmaste man kan få för pengar (Mac alltså).

Går det inte att lösa med förskottsbetalning i så fall? Om det nu måste göras av med pengar inom en viss tidsram.

Förskottsbetalning för vad? Hur mycket? Till vem?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Går det inte att lösa med förskottsbetalning i så fall? Om det nu måste göras av med pengar inom en viss tidsram.

Ursprungligen av Zimmerman:

Förskottsbetalning för vad? Hur mycket? Till vem?

· En Mac Pro - namnet kommer nog inte att ändra sig.
· Motsvarande kostnad för dagens mest liknande modell/nivå.
· Någon Macprånglare vill säkert hjälpa till - och levererar så fort de släpps.

Det kan väl inte vara helt omöjligt att förskottsfakturera, eller? Mellanskillnaden som eventuellt skulle uppstå borde inte heller vara några problem. Men jag kanske är helt ute och cyklar när det som här gäller en vara, som ännu inte existerar.

Jag vet ju inte vem som kommer att sälja den konfigurationen jag vill ha (Macoteket har alltid fel konfigurationer - fel grafikkort på fel processor - det stämmer aldrig).
Ekoavd. på mitt jobb har dessutom stoppat alla fomer av förskottsfakturering. Det är "förbjudet" sedan en tid (tror att det var några oegentligheter som upptäcktes vid en revision...eller om det var skatteplanering bortom gråzonen...minns inte).

Ursprungligen av Einar Lindgren:

· En Mac Pro - namnet kommer nog inte att ändra sig.
· Motsvarande kostnad för dagens mest liknande modell/nivå.
· Någon Macprånglare vill säkert hjälpa till - och levererar så fort de släpps.

Det kan väl inte vara helt omöjligt att förskottsfakturera, eller? Mellanskillnaden som eventuellt skulle uppstå borde inte heller vara några problem. Men jag kanske är helt ute och cyklar när det som här gäller en vara, som ännu inte existerar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-19 14:23

Om det handlar om att kunna använda det senaste inom mjukvara, så borde det gå att hyra en Mac Pro av dagens snitt? Alla Mac-tidningar i UK är fulla av uthyrningsfirmor så det borde finnas i sverige också, och en hyrlösning gillas nog av eko-avdelningen också...

Jag har inte tid att installera allt jag behöver (det är en hel del) - trycka in kort etc - TVÅ gånger. Även om jag hade tid så sjunker jag aldrig så djupt. Det är jag för gammal för :-D. Grejerna byggs dessutom in kan man säga - det är en hel infrastruktur. Att ekonomiavd. skulle acceptera hyra först och sedan köp - det blir extra dyrt - tror jag inte. Vi är ett ställe där man inte hyr någonting alls. Det går liksom inte. Hyrfirmor bryr sig inte ens om att skicka reklam till oss :-D. Vi är fel verksamhet och vi förbrukar manicker i en rasande fart.
Sen - nej - det handlar om pengar och tidpunkt. Sitter i ett stort hus med många avd. och budgetar och det skyfflas pengar hit och dit och när det dyker upp en bunt sedlar så gäller det att slå till inom kort tidsram...annars går stålarna till annat. Det är hugsexa hela tiden.

Ursprungligen av planB:

Om det handlar om att kunna använda det senaste inom mjukvara, så borde det gå att hyra en Mac Pro av dagens snitt? Alla Mac-tidningar i UK är fulla av uthyrningsfirmor så det borde finnas i sverige också, och en hyrlösning gillas nog av eko-avdelningen också...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 18:30

Du läser inte tråden va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-19 19:36

Jag har inte läst hela men ögnat igenom den och inte sett länken så. Men förlåt mig isåfall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-20 12:04

Känns konstigt att "Storebror" BARA skulle vara 3" större......

Det kanske blir en 21-tum och en 27-tum, så är det precis samma skärmar som i iMac.

Så blir det nog. Industriell rationalism.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kanske blir en 21-tum och en 27-tum, så är det precis samma skärmar som i iMac.

  • Medlem
  • 2010-04-18 20:17

Det var en himla aktivitet kring de nya Mac Book Pro som skulle komma men om Mac Pro verkar det inte finnas några nya rykten alls... bara helt tyst där ute. Jag tycker det är konstigt. Håller man på med 3D eller annat processorintensivt arbete är en 12 kärnig burk någonting man dreglar över. Nu kan man lika gärna gå och köpa en iMac med senaste i7 processorns till ett lägre pris en billigaste Mac Pro och få samma renderingskraft vilket gör dagens Mac Pro hopplöst överprisad.

Ingen som hittat nått nytt rykte om när ny Mac Pro kommer?

Det är inte konstigt alls. MacPro har liten kundbasis - MacBookPro har stor/större kundbas. Ryktesfloran är helt baserad på detta.

Ursprungligen av oee:

Det var en himla aktivitet kring de nya Mac Book Pro som skulle komma men om Mac Pro verkar det inte finnas några nya rykten alls... bara helt tyst där ute. Jag tycker det är konstigt. Håller man på med 3D eller annat processorintensivt arbete är en 12 kärnig burk någonting man dreglar över. Nu kan man lika gärna gå och köpa en iMac med senaste i7 processorns till ett lägre pris en billigaste Mac Pro och få samma renderingskraft vilket gör dagens Mac Pro hopplöst överprisad.

Ingen som hittat nått nytt rykte om när ny Mac Pro kommer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 23:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är inte konstigt alls. MacPro har liten kundbasis - MacBookPro har stor/större kundbas. Ryktesfloran är helt baserad på detta.

Vi kan ju hoppas på den teorin i alla fall.....

Det borde finnas något rykten om den nya MacPro mer än att den kanske kan få Intel 980X cpu.

  • Medlem
  • 2010-04-27 14:59

Läste någonstanns att den nya intel arkitekturen inte tillåter dualcore. (kommer tyvärr inte ihåg var)

Är detta möjligt? I så fall kommer det kanske inte någon dual 6 core Mac Pro överhuvudtaget utan single 6 core 980 processorn blir top of the line ? Antiklimax isåfall.

Ursprungligen av oee:

Läste någonstanns att den nya intel arkitekturen inte tillåter dualcore...

Blanda inte ihop begreppen! Jag tror att du menar dubbla fysiska processorer, inte dualcore.

Om det är dubbla processorer du menar, så tror jag att du har läst fel. I den här artikeln pratar man om dual-socket och multi-socket, så det verkar som den kommer att klara flera fysiska processorer.

Om det inte är dubbla processorer du menar, så får du nog förklara vad du menar.

Senast redigerat 2010-04-27 15:25
Ursprungligen av oee:

Läste någonstanns att den nya intel arkitekturen inte tillåter dualcore. (kommer tyvärr inte ihåg var)

Det där låter väldigt konstigt.

Du läste inte att de bara stödjer en processor i varje dator? Xeon kan man ju ha flera av i samma dator, men inte exempelvis Core 2 Duo.

  • Medlem
  • 2010-05-04 16:10
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det där låter väldigt konstigt.

Du läste inte att de bara stödjer en processor i varje dator? Xeon kan man ju ha flera av i samma dator, men inte exempelvis Core 2 Duo.

Precis, det var så jag menade, sorry. Jag lästa att arkitekturen inte kan köra dubbla processorer i samma dator, dvs - det kommer kanske ingen dual hexa-core Mac Pro vilket är himla trist isåfall...

Men tycker denna bench är rätt fin och visar vad 980x (hexacore) kan prestera. Tror att imac i7 quad processorn heter i7 860, rätta mig om jag har fel ?

När kommer nästa generation Mac Pro ??

Är i behov av att uppgradera min trogna arbetshäst (G5). Men nu e ju frågan när nästa uppgradering kommer..

Vad tror ni ????

Ovanstående inlägg (#80) har flyttats hit från en annan tråd. Varför skapa ännu en tråd med spekulationer om ny MacPro, när vi redan har den här tråden?

Sök lite innan ni startar nya trådar!

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2010-05-18 09:08

Om det inte kommer en uppdatering på WWDC så känns det som Apple har blivit för kåta på iphones/ipads och macbook's. Macbook/Pro har ju uppdaterats en sådär 7 triljoner gånger med nya processorer medans MacPro, dyraste macen har uppdaterats 3-4 ggr.

Borde sälja min MacPro och köpa en PC istället o köra macsakerna på en mini, tjena.

Har varit "DON`T BUY" i ett halvår nu. Själv var jag tvungen att slå till för en månad sedan. Kan man vänta är det ju bra, men vad det verkar så rusar ju dollarn för tillfället så priset kan sticka iväg.

Den som lever får se.

Ska vi ha sån idiotiskt otur med dollarn igen nu när det är MacPro´s på G !

  • Oregistrerad
  • 2010-05-21 00:32

Hur tusan menar du? Tror du den kommer rusa upp i 11Kr eller vad? Förresten så påverkar det ju inte priset ett skit då Apple har sin egen valutakurs.

Ursprungligen av studiox:

...påverkar det ju inte priset ett skit....

"inte ett skit" är nog lite överdrivet...

Självklart påverkar det var dollarn står just när det svenska priset på en ny modell ska sättas.

Nuvarande Mac Pro har en dollarkurs på 7,68
(nettopris i Sverige 19196, i förhållande till det amerikanska priset $2499)

Den senaste modellen som fått ett svenskt pris, dvs nya MacBook, har en dollarkurs på 8,16.
(netto 8156 i Sverige, mot $999 i USA)

Och nya MacBook Pro, som prissattes för bara några veckor sedan, har en dollarkurs på 8,00
(netto 9596 i Sverige, mot $1199 i USA)

Ganska stora skillnader, och en klart uppåtgående trend.

Instegsmodellen av 8-core kostade dec 2008 24995:-
Instegsmodellen av 8-core efter lansering av Nehalem kostade 35995:-

Föregående prissattes när dollarn stod i 6 kronor. Efterförljande när den stod i 9 kronor.

Do the math

  • Oregistrerad
  • 2010-05-21 14:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"inte ett skit" är nog lite överdrivet...

Självklart påverkar det var dollarn står just när det svenska priset på en ny modell ska sättas.

Nu är det ju iofs. bara spekulationer från alla, det jag hört är att Apple för enkelhetens skull räknat med en dollarkurs på 10Kr.

Att priset varierar mellan Sverige och USA behöver ju självklart inte enbart vara baserat på dollarkursen utan det kan ju finnas 100 variabler som sätter priset i sverige, volym, interna lönsamhetskrav, andra faktorer.

Ursprungligen av studiox:

...självklart inte enbart vara baserat på dollarkursen...

Det är väl ingen här som har påstått att det enbart är baserat på dollarkursen?

Självklart finns det fler faktorer.

Men du hävdade tidigare att fluktuerande dollarkurs inte alls var en faktor, och det var det som jag ville protestera mot.

Bevaka tråden