Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tablet tråden (2009....)

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av studiox:

Om man tror ålder har något med saken att göra så är man ute och cyklar. Vi kanske ska kolla hur många "ungdomar" som har lånekort på Stockholms bibliotek?

Själv skulle jag ha svårt att ta med mig en teknikpryl på semestern istället för mina böcker som jag planerat länge att läsa på en solig strand. Över min döda kropp att jag läser det elektroniskt.

Jag är heller inte så tänd av tanken att läsa min metro på tunnelbanan med en elektronisk mackapär som jag alltid måste ha med mig. Min Metro kan jag rulla ihop och stoppa i min bakficka när jag är klar - Försök göra det med en tablet...

När vi får billiga, böjbara LCD paneler som kostar mindre än vad det kostar att trycka på papper då har det skett en revolution. Då kan jag ha med mig tidningen i ryggsäcken och när jag kommer till tunnelbanan så laddas dagens version in via WiFi - Då kan vi prata om en revolution, inte innan.

Jag tror lik förbannat att den här prylen kommer vända upp och ner på media på samma sätt som iPod för evigt förändrade hela musikindustrin.
Givetvis kommer det vara en del bu-rop och gnäll på vägen. En del tidningar som inte vill satsa på det här kommer få betydligt färre prenumeranter än vad de redan har.

Jag läser gärna en dagstidning på en skärm på spårvagnen istf en skitig Metro.
Jag läser gärna en Metro på papper med, men får jag välja blir det på skärm.

Det är ju bara det att så många låter som "grinig gammal gubbe", vi har ju hela trådar med sånt där folk förfasar sig över boken, CD-skivan (dagens ungar och mp3-filer som bara brusar) och gud vet vad.
Att sedan ABC80 har det bara gått utför...

Filosofiska Hörnan:
Ibland tycker jag det verkar som om ny teknik skall sågas för sågandets egen skull eller att den som skriver vill meddela att han/hon är en intellektuell, stilfull, uppenbarelse som helt enkelt enbart bara kan bli exalterad av lukten av trycksvärta (vilken jag får i halsen..., Harkla sig genom en GP är ytterst synonymt med mig) eller att det minsann skall vara förgasare på bilen, Greve hamilton i pipan och skifvor skola spisas i 33 1/3 varv på vinyl...

Självklart kommer du få din ihoprullbara skärm som är billigare än papper, - om 20 år eller så. en iSlate är ju inte det sista som dyker i den här branschen - det är väl bara början..

Ursprungligen av Goflorp:

Vore ju underbart om man kunde köpa en kvällstidning och kunna kryssa i

Jag vill ha

Nyheter
Tekniknyheter
Inrikes
utrikes
på djupet (typ söndagsreportage)
..
...
...

Jag vill inte ha:
Blondinbimbos
Om Idol/let's Dance/Dansbandskampen etc.
Sport

"gör din egen tidning" liksom.

Du menar RSS?

Ursprungligen av henkebarn:

Du menar RSS?

Knappast

  • Oregistrerad
  • 2010-01-18 22:07

Apple har alltid på senare tid gjort väldigt skumma inbjudningar. Tankarna till en tablet infinner sig ju knappast efter att man sätt den där färgklicken.

Det är snarare i stil med "Vad i HELVETE HAR APPLE HITTAT PÅ NU DOM FANSKAPEN" typ.... (Inte illa menat alltså)

Jag tänker snarare i banorna att det inte är en "antingen eller"-situation, utan snarare att man har ytterligare ett alternativ när det gäller litteratur i alla dess former. Speciellt papperstidningar skulle jag vilja vandra dinosauriernas väg och bli förpassade till historieböckerna eftersom de bränner genom så mycket papper att det är rent skrämmande. Hellre att en sån förbrukningsvara blir digital, så kan vi slippa hugga ner så många träd som effektivt sett bara går till spillo.

För arbete och saker man gärna skulle slippa att ha i pappersform, vad detta än må vara, skulle lätt kunna dra fördel av en iSlate. Ladda in PDF:en och börja läsa på en helt underbar skärm med alla fördelar det kan innebära. Fördelen är att om det skulle finnas en hyperlänk i PDF:en så kan man bara peta på den och fara iväg webbsidan, till skillnad från en utskrift. Bara som exempel, då jag inte kan komma på något mer just i detta nu.

För studenter skulle det vara en suverän situation i och med möjligheterna till sökning och bokmärkning samt att kunna göra anteckningar på något snajsigt vis. Detta under förutsättning att alla förlag för studentlitteratur inser att det är fördelaktigt för dem att släppa allt på e-bok och sänka priserna. Mindre trädspill och begagnatmarknaden för studentböcker försvinner vilket leder till att vi alltid sitter med aktuell litteratur på kurserna istället för utdaterade, som man hade råd med istället för de nya med perversa priser.

För skönlitteratur däremot är det kanske inte helt optimalt med iSlate, då det är en lite annorlunda koppling mellan något man "måste" läsa och något man vill läsa för sitt egna höga nöjes skull. Det är ett föremål man gärna har i sin bokhylla och som man vill gå och botanisera bland när man känner för att läsa något. Alternativet kommer säkerligen att finnas för de som vill läsa denna skönlitteratur på sin iSlate, precis som det redan finns på iPhone.

Jag ser e-bok aspekten av iSlate som möjligheten att slippa alla jobbiga utskrifter som jag i mångt och mycket måste klassa som pappersspill, precis som dagstidningar på papper. Kalla mig miljö-tok, men jag gillar just den biten. Samt såklart att man kan bära med sig dokument och läsa dem med lite mer behållning än på exempelvis en iPhone, även om det funkar ok i nödfall.

Jorå, det finns givetvis användningsområden för en iWhatever. Det är dock inte så självklart att det är miljövänligt med elektroniktillverkning/användning som dessutom uppdateras med nya apparater var 6:e -12:e månad. Det går ju åt enorma mängder energi varje dag bara för alla Googlesökningar och det lär ju inte minska med ännu fler sökmaskiner. Jag sparar lite energi på att inte söka hur mycket..:)

Och papperslöst skulle det vara för många år sedan. Det går väl snarare åt mer papper idag än för 15 år sedan.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Och papperslöst skulle det vara för många år sedan. Det går väl snarare åt mer papper idag än för 15 år sedan.

Kallades det inte för "det papperslösa kontoret" eller något åt det hållet? Gick ju jättebra...

Du har en mycket god poäng att det förmodligen inte är helt underbart för miljön med alla apparater vi gillar att fingra på så mycket. Men va fanken, vi kommer inte att leva för evigt och jag är en amatör-teknik-hippie med selektiv syn på världen omkring mig.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-24 17:17

Jag är inte de-facto en motståndare till teknik, jag älskar teknik och spenderar mer pengar på teknik än 99% av svenska befolkningen. På 5 år har jag förbrukat 3 projektorer, en plasma och en LED, har en 20" Apple ACD, en 23" Apple ACD och en 30" Apple ACD. Fet macpro osv osv.

Men jag köper inte ny teknik om jag inte kan se användning för det. Jag köper BluRay för det ger mig en mycket trevligare filmupplevelse än DVD eller VHS. Det finns en nytta. Men min metro kommer inte se trevligare ut på en platta. Förmodligen kommer det bli tvärtom då annonser kommer bli film (á la flash) och kommer bytas ut utefter målgrupp (Jag kanske slipper se H&M's BH annonser om jag har tur)

Att CD skivan har dött ut beror ju inte på att den var dålig. Det beror på att det kom något annat som i grund och botten inte förändrar ditt sätt att lyssna på musik. Att jämställa en övergång från CD -> Mp3 med en papperstidning med en digital är ju helt felaktigt. Det skulle snarare jämföras med att gå från att lyssna på LP skivor i en grammofon till att få musiken inopererad direkt i hjärnan.

Vad tror ni om release planen för iSlate, kommer den globalt med en gång eller är det den Amerikanska marknaden som får den till att börja med? Likt iPhone.

Ursprungligen av studiox:

Jag är inte de-facto en motståndare till teknik, jag älskar teknik och spenderar mer pengar på teknik än 99% av svenska befolkningen. På 5 år har jag förbrukat 3 projektorer, en plasma och en LED, har en 20" Apple ACD, en 23" Apple ACD och en 30" Apple ACD. Fet macpro osv osv.

Men jag köper inte ny teknik om jag inte kan se användning för det. Jag köper BluRay för det ger mig en mycket trevligare filmupplevelse än DVD eller VHS. Det finns en nytta. Men min metro kommer inte se trevligare ut på en platta. Förmodligen kommer det bli tvärtom då annonser kommer bli film (á la flash) och kommer bytas ut utefter målgrupp (Jag kanske slipper se H&M's BH annonser om jag har tur)

Att CD skivan har dött ut beror ju inte på att den var dålig. Det beror på att det kom något annat som i grund och botten inte förändrar ditt sätt att lyssna på musik. Att jämställa en övergång från CD -> Mp3 med en papperstidning med en digital är ju helt felaktigt. Det skulle snarare jämföras med att gå från att lyssna på LP skivor i en grammofon till att få musiken inopererad direkt i hjärnan.

Allt du säger är sant och jag kan hålla med.
Jag är också en maskinare av rang.

Däremot tror jag det nya mediet kommer sälja som smör i vilket fall
jag ser fram emot en vitalisering av tidningsmedia/böcker etc. där har ju inte hänt ngt spännande sedan 1985 ungefär (när saker började datasättas).
Tror min nya GP kommer bli förbannat kul. Levande, länkar till fördjupningar, rörliga bilder och jag slipper att den tar HELA bordet, samt att jag måste bära ner till pappersinsamlingen... Kommer bli kanon.

Sedan alla den facklitteratur jag kånkar omkring på, allt från Fastighetsföretagande A och B, Företagsekonomi, Grundläggande El-lära, El-Lära fortsättningskurs, matematik 2 kurser etc etc etc...

Läser det med glädje på en skärm, känner jag Apple blir skärmen nåt i hästväg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-24 18:38

Till och med jag tycker att det börjar gå överstyr med alla rykten.
Men för att svara på frågan om releaseplanen så beror det på om produkten kräver någon form av abbonemang eller dyl (mobil operatör)

Hmm, vi har denna tråd som handlar om själva tablet-produkten sedan länge och så har vi en tråd om eventet på onsdag. Det är helt rätt att ha två trådar om det (finns ju mer än tablet att snacka om inför eventet), men just nu när det börjar dra ihop sig blir det väldigt mycket tablet-snack i båda trådarna.

Kanske dags att låsa denna tråd och styra över allt snack till event-tråden, eller är det någon som protesterar då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 00:19

nope, det skulle nog vara bra

Jag håller med, nu är det mest rörigt med två trådar som i praktiken handlar om samma sak.

Därmed låser jag denna tråd och hänvisar till Apple event 27 januari 2010: "Come see our latest creation" för fortsatta diskussioner om Apples tablet.

Bevaka tråden