Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tablet tråden (2009....)

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, försök få folk här att inte sitta vid sina datorer.
Det är som att säga till en klass dagisbarn att inte äta av pepparkakorna som öppet står på golvet i lekrummet runt första advent (och det blev en lång metafor).

Ursprungligen av goflorp:

Vaddå "blir", så mycket som jag är här är det ju frågan om "är"

Ja, det råder det väl inga tvivel om, hehe

Ursprungligen av RockyMontana:

Ja, försök få folk här att inte sitta vid sina datorer.
Det är som att säga till en klass dagisbarn att inte äta av pepparkakorna som öppet står på golvet i lekrummet runt första advent (och det blev en lång metafor).

men sen säga att barnen får godare på julafton om dom inte äter nu. och om dom äter nu så blir det lika dana som nu.

för det är lite där som grejen ligger, att inte sitta och titta på någon kass filmström och förstå hälften. Sen sätta sig och titta på podcasten och förstå andra hälften.

jag kommer i alla fall vänta på podcasten. om inte någon kan fixa/hitta en riktigt bra strömning?

Ursprungligen av kalle94:

men sen säga att barnen får godare på julafton om dom inte äter nu. och om dom äter nu så blir det lika dana som nu.

för det är lite där som grejen ligger, att inte sitta och titta på någon kass filmström och förstå hälften. Sen sätta sig och titta på podcasten och förstå andra hälften.

jag kommer i alla fall vänta på podcasten. om inte någon kan fixa/hitta en riktigt bra strömning?

finns det ens en strömmning? tror inte det.

Det jag gjort innan är att läsa text som folk skrivit under eventet och på så sätt följt det. För att senare ladda hem och se videon också.

Ursprungligen av poseidon84:

finns det ens en strömmning? tror inte det.

jo, jag såg faktiskt en strömning i somras, antagligen från en iphone och kvaliteten var usel. någon som har en bra sida för strömning

Ursprungligen av poseidon84:

Det jag gjort innan är att läsa text som folk skrivit under eventet och på så sätt följt det. För att senare ladda hem och se videon också.

ja det har ju varit det bästa sättet om man vill ha så direkt det kan bli.

men om vi kan ragga lite folk till att vänta så kanske alla slipper sitta och titta på en usel ström och ändå känna att man inte missar något.

det kan bli kul!

Jag _spår_ att det kommer att lanseras en tablet på det kommande eventet. Jag _tror_ att den kommer att vara helt otroligt fantastisk på alla sätt. Jag _vet_ att det kommer att vara sjukt många som är ruskigt besvikna och gnäller på den fantastiska nya prylen.

Det kommer alltså att bli ungefär som vanligt.

Det som är häftigt är att vi bygger upp inför den största produktlanseringen från Apple sedan iPhone för tre år sedan. Flipp eller flopp, detta är hursomhelst en milstolpe i Apples historia som är på väg att ske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 01:05

Det som är coolt, är att ingen vet vad som sker - men ryktena blir mer och mer intressanta

Det flesta ryktena talar för att det inte blir en riktig dator (vilket jag behöver o hade tänkt köpa en macbook pro) så det lutar åt att en macmini+islate. Smart, dvs om prisskillnaden inte blir för stor mot en macbook pro 13".

Tusan vad tiden går sakta när man väntar. Jag hade tänkt köpa en Macbook
Air men nu måste jag ju vänta och se...En tablet skulle
förmodligen passa mina behov ännu bättre. Med lite tur får vi kanske även se iPhone fw 4.0?

Det hör inte riktigt ihop med Tablet/ iSlate ryktet men är ändå intressant i sammanhanget.

Apple Planning 22-Inch Touchscreen iMac for Later This Year? - Mac Rumors

Detta tror jag dock inte på. Om inte Apple lyckas göra något genialistiskt kring detta.

Ang. Tablet ryktet undrar hur jag det är gällande ink-display. Om Apple vill att man ska kunna läsa böcker eller tidningar på denna bör det då inte finnas någon form av ink teknik. Läsupplevelsen är överlägsen vanlig skärmteknik.

Jaha. Nu blev man ju inte direkt mindre peppad!

Kan inte nästa vecka komma snart? :>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 18:46

nu lär det ju komma massa med rykten osv, bilder. för nu är det 100% (som jag och alla andra har sagt hela tiden) att den kommer.

ge oss allt.

Ursprungligen av vamk:

nu lär det ju komma massa med rykten osv, bilder. för nu är det 100% (som jag och alla andra har sagt hela tiden) att den kommer.

ge oss allt.

Att "den" kommer, frågan är bara vad "den" är. Om jag inte minns fel så var de flesta rykten innan iPhone - "ute och cyklade".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-18 19:28

Svenska spel; "trissförsäljningen når tidigare osedda höjder"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-18 19:30

Blir en dyr vår, iSlate, Wacom XL och en MacBook Pro

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-18 19:51
Ursprungligen av MatsOlov:

Blir en dyr vår, iSlate, Wacom XL och en MacBook Pro

Billigare för mig, jag behöver inte så mycket, inte mycket alls faktiskt.
Jag nöjer mig med en iSlate

Ursprungligen av MatsOlov:

Blir en dyr vår, iSlate, Wacom XL och en MacBook Pro

Jag slipper åtminstone Wacom

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-01-18 19:33

Det är onekligen spännande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-18 19:42

Bilden ger mig kalla kårar, det är en ny iPod i massa "coola" färger dom skall visa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 19:45

Bilden är snarare "konst/kreatör" inte ljud tycker jag.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-01-18 19:47

Alternativt "Oavsett vad det är för flavör, så finns det något som knyter alltihop samman".
Dvs många olika saker som kommer att knytas samman på ett eller annat sätt (i Apples utbud)

Väntar nog helst till gen. 2

eller?

Nej det lär klia i fingrarna om jag känner mig själv rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 20:04

När gen2 kommer, får man förmånen att ge bort gen1 till någon som behöver den bättre än dig, ty då har du nyss köpt gen2

Ursprungligen av Tangen:

När gen2 kommer, får man förmånen att ge bort gen1 till någon som behöver den bättre än dig, ty då har du nyss köpt gen2

Jo, det stämmer allt för väl.

Jag tror det viktiga här är att den här lelle burken kommer revolutionera Tidnings/Bok-industrin på samma sätt som iPod förändrade musikindustrin.

Gissar att det blir räddningen för tidningsbranschen.

Jag känner bara gammelt folk som har papperstidning t ex. Det måste ju känna bra för GP och alla andra morgontidningar.

Vore ju underbart om man kunde köpa en kvällstidning och kunna kryssa i

Jag vill ha

Nyheter
Tekniknyheter
Inrikes
utrikes
på djupet (typ söndagsreportage)
..
...
...

Jag vill inte ha:
Blondinbimbos
Om Idol/let's Dance/Dansbandskampen etc.
Sport

"gör din egen tidning" liksom.

Den kommer till mig som en snygg tidningsikon.

Som jag nämnt innan, 50 läroböcker under armen - alla sökbara.
Min inköpta romaner, ett par deckare etc.

Hela skolans bibliotek ingår i skolavgiften.

Det finns ju fortf folk som köper CD's, det blir väl samma med böcker.
man kan ju ha några i en hylla för att de är snygga.

Tidningar kan ju fungera, men att läsa böcker på skärm kommer för all framtid att vara urbota dumt och tråkigt. Ladda batterier för att läsa - urk. Det är skönt att bläddra och känna papper. Vilsamt för ögonen inte minst.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Tidningar kan ju fungera, men att läsa böcker på skärm kommer för all framtid att vara urbota dumt och tråkigt. Ladda batterier för att läsa - urk. Det är skönt att bläddra och känna papper. Vilsamt för ögonen inte minst.

Hur gammal är du?
Du vill hålla fast vid det du är vanvid.
Ungar av idag har inte lika stark koppling till "traditionerna", det ser man ju direkt när man skådar vilka som prenumererar på dagstidning.

Jag är 43 strax och tycker det skall bli en dröm att läsa det hela på en skärm.
Sökbart
Kan förstora typsnittet om jag vill
etc etc

Ursprungligen av Goflorp:

Hur gammal är du?
Du vill hålla fast vid det du är vanvid.
Ungar av idag har inte lika stark koppling till "traditionerna", det ser man ju direkt när man skådar vilka som prenumererar på dagstidning.

Jag är 43 strax och tycker det skall bli en dröm att läsa det hela på en skärm.
Sökbart
Kan förstora typsnittet om jag vill
etc etc

Yngre än dig.. Vad exakt består drömmen i att läsa t. ex. skönlitteratur på en kladdig skärm och trycka eller swipa fram sidor med låtsastypsnitt? Ja jag tycker nog att kantutjämnade skärmtypsnitt är artificiella även om man kan förstora dem. Eller kanske just för att man kan göra det. Man behöver inte större än max 10 punkter för att kunna läsa om det inte är LL-läge som gäller (lättläst, förenklad text).

Att sitta på en klippa vid havet eller var som helst och läsa på en blank skärm. Kom igen. Det är inte fråga om "traditioner". Allt måste inte vara binärt. Mina barn är unga och läser gladeligen pappersböcker. Skulle inte tro att de skulle bli särskilt upphetsade av att läsa på en skärm. Sökbarheten kan väl få vila någon gång också..

Och som sagt, visst, jag kan tycka att det finns en poäng att använda denna pryl till dagstidningar.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-23 22:50
Ursprungligen av Goflorp:

Hur gammal är du?
Du vill hålla fast vid det du är vanvid.
Ungar av idag har inte lika stark koppling till "traditionerna", det ser man ju direkt när man skådar vilka som prenumererar på dagstidning.

Jag är 43 strax och tycker det skall bli en dröm att läsa det hela på en skärm.
Sökbart
Kan förstora typsnittet om jag vill
etc etc

Om man tror ålder har något med saken att göra så är man ute och cyklar. Vi kanske ska kolla hur många "ungdomar" som har lånekort på Stockholms bibliotek?

Själv skulle jag ha svårt att ta med mig en teknikpryl på semestern istället för mina böcker som jag planerat länge att läsa på en solig strand. Över min döda kropp att jag läser det elektroniskt.

Jag är heller inte så tänd av tanken att läsa min metro på tunnelbanan med en elektronisk mackapär som jag alltid måste ha med mig. Min Metro kan jag rulla ihop och stoppa i min bakficka när jag är klar - Försök göra det med en tablet...

När vi får billiga, böjbara LCD paneler som kostar mindre än vad det kostar att trycka på papper då har det skett en revolution. Då kan jag ha med mig tidningen i ryggsäcken och när jag kommer till tunnelbanan så laddas dagens version in via WiFi - Då kan vi prata om en revolution, inte innan.

Bevaka tråden