Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Tablet tråden (2009....)

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-09-02 18:07
Ursprungligen av studiox:

Fler saker som tyder på en tablet?

I Snow Leopard Server har jag fått Ink - dvs handstilsigenkänning
Snow leopard har inställningar för SMS under kortkommandon (kanske funnits där tidigare)

Om du har en ritplatta inkopplad så får du Ink, det har man fått i flera år.

Har du installerat Skype? Då får man Send SMS alternativet.

Kan vi se det här som ett tecken på att Snow Leopard är anpassat för en Tablet?
More Evidence That Snow Leopard Is a Touchscreen Operating System | Cult of Mac

JAg tar gärna med mig en tunn platta som tjänstemaskin på mina resor - för att skriva och läsa dokument. Nåt annat än jobba hinner jag inte med på resan. Jag jagar hekton - allt som är lättare är bra!

  • Oregistrerad
  • 2009-09-08 23:22
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

JAg tar gärna med mig en tunn platta som tjänstemaskin på mina resor - för att skriva och läsa dokument. Nåt annat än jobba hinner jag inte med på resan. Jag jagar hekton - allt som är lättare är bra!

För ett tag sedan så reste jag rätt ofta till mina kunder i Danmark & England. Jag hade ofta med mig min ASUS Eee, den trevligaste gulligaste datorn jag haft, med 2G ram och 4G flash kunde jag köra alla officeapps i windows xp, den var alldeles underbar på flygen där utrymme knappast är någon allmän tillgång för en som måste snåla på biljettpriserna. Fungerade tom i taxi eller i knät på arlanda express. 13" MacBook Pro är också trevligt, men den är lite för stor ändå, tråkigt o säga.. 10" hade varit perfekt.

Där tror jag dock inte en tablet är något för mig, att försöka skriva mail på en iphone är ju bara att glömma (det för någon som skriver ett par hundra tecken/min) och oftast har 10 mail uppe samtidigt.

Jag hoppas Apple kommer med detta.

Microsoft's Prototype Multi-Touch Tablet/Booklet - Mac Rumors

Börjar jätten att vakna och faktiskt kunna vända sin negativa trend.

Senast redigerat 2009-09-23 16:21
  • Oregistrerad
  • 2009-09-23 17:50
Ursprungligen av draags:

Jag hoppas Apple kommer med detta.

Microsoft's Prototype Multi-Touch Tablet/Booklet - Mac Rumors

Börjar jätten att vakna och faktiskt kunna vända sin negativa trend.

Det där är ju några mil ifrån en produkt. Ärligt talat så tycker jag att Microsoft har gjort en otroligt upprensning i sitt GUI tänkande och Apple har inte förändrats i överhuvudtaget sedan macintosh kom... Tänker på både Xbox, Windows Aero, Microsoft surface, Zune UI etc.

Ursprungligen av studiox:

Det där är ju några mil ifrån en produkt. Ärligt talat så tycker jag att Microsoft har gjort en otroligt upprensning i sitt GUI tänkande och Apple har inte förändrats i överhuvudtaget sedan macintosh kom... Tänker på både Xbox, Windows Aero, Microsoft surface, Zune UI etc.

Ja långt till färdig produkt men ändå ser det ok ut tycker jag.

MS har gjort mycket men vet inte om jag är lika lyrisk. Tycker nog Apple har lyckats med iPhone. Däremot tycker jag Apple borde våga tänka helt om gällande sitt gui.

Ursprungligen av draags:

Jag hoppas Apple kommer med detta.

Microsoft's Prototype Multi-Touch Tablet/Booklet - Mac Rumors

Börjar jätten att vakna och faktiskt kunna vända sin negativa trend.

hoppas på det där, verkar ju vara det bästa sättet att gör en Tablet.
skulle Bli lite som en Nintendo DS.

annars trodde jag på en mini Imac med touchscreen. med allt vad en imac innehåller

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-01 17:43
Ursprungligen av draags:

Jag hoppas Apple kommer med detta.

Microsoft's Prototype Multi-Touch Tablet/Booklet - Mac Rumors

Börjar jätten att vakna och faktiskt kunna vända sin negativa trend.

Tycker inte det verkar så smart, klumpig och rörliga delar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker inte det verkar så smart, klumpig och rörliga delar.

klumpigheten får avgöras av vad man ska använda den till, tex på flyget kanske den är klumpig men inte hemma i soffan.

ja för många rörliga delar är aldrig bra, smart där

John Siracusa har publicerat sina tankar och spekulationer kring produkten: Antacid tablet

Han tar en annan approach än Gruber. Siracusa menar att det faktiskt är en helt "vanlig" tablet vi pratar om. Han poängterar att många verkar ha svårt att tro att Apple kan lyckas genom att ta ett existerande koncept men leverera bättre integration mellan hårdvara och mjukvara - trots att det var precis vad Apple gjorde med iPod och iPhone.

There's also the popular notion that Apple has to do something entirely new or totally amazing in order for the tablet to succeed. After all, tablets have been tried before, with dismal results. It seems absurd to some people that Apple can succeed simply by using existing technologies and software techniques in the right combination. And yet that's exactly what Apple has done with all of its most recent hit products—and what I predict Apple will do with the tablet.

That means no haptic-feedback touchscreen, no folding/dual screens, no VR goggles or mind control. Instead of being all that people can imagine, it'll just be what people expect: a mostly unadorned color touch screen that's bigger than an iPhone but smaller than a MacBook.

Siracusa menar att det är styrkan i iTunes som plattform, antalet utvecklare som redan är knutna till iPhone OS som plattform och Apples förmåga att knyta avtal med mediaindustrin som kommer att vara nyckeln till framgång för Apples tablet-produkt.

Mjukvarumässigt tror han att kärnan i OS:et blir samma som i Mac OS X/iPhone OS men att Cocoa Touch tas till en ny nivå.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-24 09:51

Ja den där Multi touch bookleten från MS såg riktigt trevlig ut, lite "tjock" dock.
Snälla apple kopiera och göra bättre

Är helt övertygad om att apple har ett par GUIs vi kommer tappa hakan av, i rock-ärmen. Men jag tror också att dessa GUIs kommer att förändra de sätt vi idag interagerar med våra datorer / devices. Vilket då i sin tur kräver nya devices (och tankesätt) samt att "marknaden är mogen".

Mus och tangenbord kännnnnnnnns stenålder

  • Oregistrerad
  • 2009-09-26 00:57
Ursprungligen av Lm:

Ja den där Multi touch bookleten från MS såg riktigt trevlig ut, lite "tjock" dock.
Snälla apple kopiera och göra bättre

Är helt övertygad om att apple har ett par GUIs vi kommer tappa hakan av, i rock-ärmen. Men jag tror också att dessa GUIs kommer att förändra de sätt vi idag interagerar med våra datorer / devices. Vilket då i sin tur kräver nya devices (och tankesätt) samt att "marknaden är mogen".

Mus och tangenbord kännnnnnnnns stenålder

Apple, precis som säkert Microsoft, Palm, Sony etc har garanterat andra GUI i sina research labs men ingen vågar ta första steget. Tror dels för man är rädd att tappa användare som vant sig, men (ännu mer) att konkurrenterna kopierar (titta bara på iphone GUI) - Det ligger ju många miljoner timmar på att ta fram ett GUI och det är ju inte lika lätt att patentera sådana idag om dom inte avviker RIKTIGT MYCKET

Jag väcker nytt liv i den här tråden igen, eftersom det är den rätta för pratet om Apples kommande "tablet". Jag skapade förut en specifik tråd om namnet iSlate, men allmänna diskussioner bör hamna i den här tråden.

Hursomhelst, Gruber på Daring Fireball har vägt in med sina spekulationer kring en tablet och det är ytterst intressant läsning för den som funderar på vad det är för typ av produkt som Apple kommer att släppa (för det verkar stå bortom rimligt tvivel att de ska släppa den, det är bara det att ingen ännu vet något alls om den, ungefär som läget var med iPhone för tre år sedan).

Daring Fireball: The Tablet

Gruber har ingen insyn alls i vad det kan tänkas vara - tvärtom så verkar de som jobbar på produkten hos Apple ha mer eller mindre gått under jorden:

The Tablet project is real, it has you-know-who’s considerable undivided attention, and everyone working on it has dropped off the map. I don’t know anyone who works at Apple who doubts these things; nor do I know anyone at Apple who knows a whit more. I don’t know anyone who’s seen the hardware or the software, nor even anyone who knows someone else who has seen the hardware or software.

The cone of silence surrounding the project is, so far as I can tell, complete.

Han presenterar många frågor kring tableten men framförallt så koncentrerar han sig på en fråga: Vad ska den användas till?

Svaret i Grubers värld är att tableten är en dator helt enkelt, en bantad dator med färre finesser, men ändå en dator:

And so in answer to my central question, regarding why buy The Tablet if you already have an iPhone and a MacBook, my best guess is that ultimately, The Tablet is something you’ll buy instead of a MacBook.

I say they’re swinging big — redefining the experience of personal computing.

It will not be pitched as such by Apple. It will be defined by three or four of its built-in primary apps. But long-term, big-picture? It will be to the MacBook what the Macintosh was to the Apple II.

Det är en ytterst intressant tanke och låter rätt vettig. Frågan är då: Kommer den att få ett riktigt tangentbord? Alla har pratat om en enda stor iPod touch, men kanske är det en väldigt liten MacBook?

När det gäller operativsystemet så tror Gruber varken på Mac OS X eller iPhone OS i dagens former, utan något nytt, om än likt iPhone OS:

But so while I think The Tablet’s OS will be like the iPhone OS, I don’t think it will be the iPhone OS. Carved from the same OS X core, yes, but with a new bespoke UI designed to be just right for The Tablet’s form factor, whatever that form factor will be.

One common prediction I disagree with is that The Tablet will simply be more or less an iPod Touch with a much bigger display. But in the same way that it made no sense for Apple to design the iPhone OS to run Mac software, it makes little sense for a device with a 7-inch (let alone larger) display to run software designed for a 3.5-inch display.

På det hela taget menar Gruber att många tänker alldeles för smått när det gäller tableten:

If you’re thinking The Tablet is just a big iPhone, or just Apple’s take on the e-reader, or just a media player, or just anything, I say you’re thinking too small — the equivalent of thinking that the iPhone was going to be just a click wheel iPod that made phone calls. I think The Tablet is nothing short of Apple’s reconception of personal computing.

Jag ser mycket fram emot detta!

Jag tror planB tillhör de som tror att det bara är en stor iPhone och då kan skepsisen vara delvis befogad, men jag tror att det är precis detta som Gruber syftar på när han skriver "you’re thinking too small — the equivalent of thinking that the iPhone was going to be just a click wheel iPod that made phone calls."

Har följt ryktena med spänning och funderar på om det kan vara något. Har varit laptop-lös i ett år o tänkte köpa en macbook pro 13" vid nästa revidering. Funderar på om inte detta kan vara något istället.
Jag ser helst att det blir en fullgod processor o inte nåt atom-skit eller liknande samt 4gb ram. Även om jag mest kommer att använda den vid säng, soffa o längre toabesök( Ja sån är jag) samt resor vill jag ha möjlighet att koppla skärm o t-bord för en mer komplett datorupplevelse. iphonen har gett mig en del men har inte riktigt den komfort jag vill.

Tar vi allt i åtanke, såväl som att det är Apple som ligger bakom det och att en viss Steve Jobs har tagit projektet som sitt personliga skötebarn under vad som antytts vara en mycket lång tid, som att projektet har skrotats ett flertal gånger och startats upp på nytt igen, kan det mycket väl vara en evolution på gång igen. iPhone var inte så mycket en revolution som en mer genomtänkt evolution av mobiltelefonen och en iPod tillsammans med möjligheterna av en liten dator man i princip alltid kan bära med sig i fickan. Den var, i min ödmjuka mening, genomtänkt, till skillnad från de gamla aktörerna på mobilmarknadens försök att göra något liknande.

Pusslet är stort och komplext i bästa fall och vi saknar så många bitar att det är svårt att skönja vad exakt bilden ska föreställa, men vi kan göra några kvalificerade gissningar. Enklast är kanske att se på den stora hela bilden från ett helikopter-perspektiv och sen gå in på detaljerna. Var står vi idag? Hur ser marknaderna ut och vad saknas på dem? Frågor som Apple högst sannolikt ställde sig själva när de började fundera på iPhone för säkerligen många år sedan. Kanske har de två projekten iPhone och iSlate existerat parallellt sen tidigt 2000-tal och att tekniken för iPhone helt enkelt råkade bli realistisk först, både i fråga om teknik och pris?

Steve Jobs själv har vid flera tillfällen antytt att tiden för dedikerade apparater är förbi och det återspeglas i hela produktfloran från Apple i dagsläget. Den enda apparaten som fortfarande är begränsad till audio är iPod Shuffle, men den fyller en viss nisch. Samtliga andra produkter klarar mer än en funktion, vissa till större och bredare utsträckning än andra. Logiskt sett skulle en iSlate följa samma mönster och vara mer än bara en förstorad iPhone.

Mjukvaran kan högst sannolikt vara en ny hybrid mellan "fullvuxna" Mac OS X och den nerskalade varianten som återfinns i våra iPhone och iPod Touch, men med vissa funktioner borttagna och nya tillagda. Användargränssnittet kommer att vara annorlunda även det då en större skärmyta innebär nya sätt att använda apparaten på och dessa sätt skiljer sig från iPhone och en Mac. Exakt hur är ytterst öppet för tolkning och spekulation, men om de senaste ryktena stämmer kommer vi att bli förvånade och imponerade, precis som med iPhone för 3 år sedan.

Jag tror att Apple lägger mycket krut på att få den bästa skärmen vi kan tänka oss eftersom det kommer att vara det vi lägger ögonen på hela tiden. Kristallklar och användbar oavsett vilket ljusförhållande som råder för stunden. En naturlig extrapolering av existerande teknik och vår kännedom om Apple leder mig till att tänka att den också är oleofobisk, som skärmen på en iPhone 3GS. Det jag undrar över är bara exakt hur mycket batteritid denna teoretiska skärm kommer att lämna kvar och vilken teknik den använder sig av.

Vi kommer antagligen att få ett par ganska väldefinierade funktioner presenterade av Apple, som med iPhone när den kom. En App-store är väl mer än sannolikt med tanke på möjligheterna det har gett sen introduktionen 2008 och förmodligen kommer den att finnas på plats från dag 1. Videokonferens skulle vara trevligt och öppnar för många intressanta möjligheter och kan vi föreställa oss endast en liten mängd vågar jag tro att Apple tänkt ut långt många fler och säkert kasserat hälften av dem.

En iSlate kommer att bli ett alternativ för de flesta och ett komplement för ett fåtal. Med detta menar jag att många skulle kunna ersätta sin vanliga bärbara dator med en iSlate och vi nördar skaffar oss kanske en trots att vi redan har en bärbar, en stationär och en iPhone.

En apparat med syftet att bli mer "Book" än en MacBook någonsin har varit. Med detta sagt tror jag i allra högsta grad att alla MacBook kommer att finnas kvar även i framtiden. Som med iPhone kommer en iSlate att bli ytterligare ett ben för Apple att stå på tillsammans med iPhone, iPod och Mac. Det är trots allt inte Apple Computer längre, utan Apple Inc.

Skulle vara kul om de återupplivade det gamla namnet iBook, som jag personligen tycker skulle passa helt perfekt för en lagom stor tablet-dator.

Citat:

En e-bokläsare, en mediaspelare och en revolutionerande kommunikationsapparat?

Vi får se vad som presenteras den 26:e Januari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-01 15:56

SATAN i gatan. Jag blir onekligen till mig då jag läser rykten och spekulationer kring denna kommande manick. I Apple-mått så tycker jag antalet rykten och spekulationer kring maskinen övergår mina förväntningar och då brukar jag ändå tåla ganska mycket - och därför tror jag denna pryl kommer att revolutionera mitt sätt, och många andras, att leva och att bruka internet, precis som iPhone har gjort.

Nyligen inhandlades en iMac 27" och den används som primär dator, något annat vore konstigt. Men sedan en period tillbaka har jag börjat bruka iPhonen allt mer - det kan tyckas låta konstigt, men så är det. Jag har på senare tider insett hur jävla bra maskinen är, men med avsaknaden att skärmen är något för liten för längre filmtittande/presentationer/surfande och att kraften kan det göras något bättre rå. Men då tänker jag: om man tar detta ytterligare ett steg längre, och gör en iPhone, fast i en deluxe-verison x10 - hur FRÄSCHT kommer inte detta att vara? Jisses.

Att Jobs också, enligt rykten är extremt nöjd med maskinen (Jobs "Extremely Happy" with Upcoming Apple Tablet and a Surprise? - Mac Rumors), tyder ju på att det är något extra som kommer att lanseras, att han verkligen har lagt ner själ och tid i detta (iofs gör han det i allt, men just detta känns som något extra).

Detta är iofs helt och hållet vad jag tror och tänker, men år 2010, som knappt har har börjat, kommer vara året då AAPL gick över 300 USD.

andra funderingar* inga bilder än, hurav detta? det är ju ändå en ny produkt, som det har jobbats med i många år, och något borde ju ha fångats på bild. Gruber skriver också att Apple folket har "gått under jorden", det låter minst sagt bra. 10000kr-klassen eller i höjd med den billigaste Macbooken? Tänkbar målgrupp? Och vilka anslutningar kommer att erbjudas, typ enbart Wifi? Eller WiFi+3G? Och hur säkra är vi på att det är just Tableten som kommer att vara i fokus på det bokade "mötet" i slutet av januari?

*edit: en annan tanke är ju att man verkligen kommer börja nyttja detta gentemot MobileMe (eller annan tjänst, med liknande uppgifter), med allt vad det innebär. För det står ju att det kommer handla mycket om mobilitet på det eventuella mötet, så det lutar väl åt det hållet, kan jag tänka mig. Då krävs det dock att man gör en rejäl uppfriskning inom MobileMe (ex. iDisk som är EXTREMT segt), men det är ju givetvis en grym tanke, att ens "data" ligger i molnet.

Senast redigerat 2010-01-01 16:07
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-01-02 10:21

Tycker också det verkar intressant. Se bara vad Apple gjorde med iPhone. Alla är väl ganska överens om att de revolutionerat smartphone-konceptet?
OM denna "tablet" lanseras kan det nog bli något som ger helt nya möjligheter. Kanske.

Hoppas bara den går att tappa i bordet/golvet utan att den spricker från kant till kant...
M.a.o att den är relativt "rugged". (Men å andra sidan lär ju tillbehörsmarknaden svämma över av det ena fodralet mer inovativt än det andra...)

En tablet som klarar enklare dokument och att köra presentationer i från och som enkelt synkas med min MBP vore en sann vän på mina turneér.

Det ser ut att bli den 27 januari som Apple håller sin presentation som de flesta tror handlar om tablet och kanske även iPhone OS 4:

Major New Apple Product on January 27th?

Apple Prepping iPhone OS 4.0 Beta? SDK to Include Tablet 'Simulator' Tools?

Fler rykten, nu med WSJ som källa: Apple Tablet Scheduled to Begin Shipping in March? Two Different Material Casings Being Considered?

Man märker att det börjar dra ihop sig till lansering på tätheten på ryktena. Den som fortfarande tvivlar på att Apple kommer att lansera denna produkt har nu chansen att tänka om medan tid finnes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 09:20
Ursprungligen av Adrian B:

Fler rykten, nu med WSJ som källa: Apple Tablet Scheduled to Begin Shipping in March? Two Different Material Casings Being Considered?

Man märker att det börjar dra ihop sig till lansering på tätheten på ryktena. Den som fortfarande tvivlar på att Apple kommer att lansera denna produkt har nu chansen att tänka om medan tid finnes

Jag tänker och är omvänd

Goo Apple Goo....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:33

Det verkar onekligen som det är dags - intressant med locket på.

Jag tror Gruber (doh) är korrekt i sin slutsats att det kommer att komma saker på en liknande produkt som vi inte har tänkt på

Ursprungligen av Tangen:

Jag tror Gruber (doh) är korrekt i sin slutsats att det kommer att komma saker på en liknande produkt som vi inte har tänkt på

Jag vill gärna tro det också, men Siracusa argumenterade rätt bra för sin synvinkel också. Men det är ju helt klart så att det är roligare om Gruber får rätt. Om däremot Siracusa får rätt så kommer det säkert att vara en del som är Besvikna™ trots en bra produkt, precis som det alltid är

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-01-05 16:32

CourseSmart verkar redan vara på banan med "produkten":
CourseSmart Looks Ahead at eTextbooks on Apple's Tablet - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 17:21
Ursprungligen av Jetwash:

CourseSmart verkar redan vara på banan med "produkten":
CourseSmart Looks Ahead at eTextbooks on Apple's Tablet - Mac Rumors

=), precis och detta tror jag i så fall bara är början.
Amazon har inte en chans mot Apple vad gäller teknikplattform.
(Inte Google heller)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 17:19

Exakt Adrian, precis som i fallet med både iPod och iPhone så såg inte stora massan vad det var som slutligen ledde till enorma framgångar, bilden var större än produkten.

I fallet med en tablet så tror jag att man bara ser de första trevande stegen mot ytterligare en affärsmodell för Apple, där dom medvetet har utelämnat stora delar som andra tredjeparts kodare kan utvecka mot. Vad det än blir så tror JAG att det kommer att förändra MITT beteende...

Det ryktas om att Apple kommer med ett nytt 3D Navigationssystem. Som även ska inkludera 3D multi-touch.

Apple's tablet to have 3D navigation system? | 9 to 5 Mac

Då skulle något liknande kunna användas.

Microsoft demos amazing 3D multitouch tech

Apple har en patent på en teknik där varje pixel även har en kamera. Detta skulle kunna användas som just detta för att skapa ett multi-touch i 3D.

Det jag har svårt att se är hur det ska kunna användas praktiskt.

Men onekligen är det spännande, fast också upplagt för besvikelse om det bara blir en bra produkt såsom Adrian skriver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 01:43
Ursprungligen av draags:

Det ryktas om att Apple kommer med ett nytt 3D Navigationssystem. Som även ska inkludera 3D multi-touch.

Apple's tablet to have 3D navigation system? | 9 to 5 Mac

Då skulle något liknande kunna användas.

Microsoft demos amazing 3D multitouch tech

Apple har en patent på en teknik där varje pixel även har en kamera. Detta skulle kunna användas som just detta för att skapa ett multi-touch i 3D.

Det jag har svårt att se är hur det ska kunna användas praktiskt.

Men onekligen är det spännande, fast också upplagt för besvikelse om det bara blir en bra produkt såsom Adrian skriver.

Låter nice. Det praktiska får vi säkert anledning att återkomma till.

Det ryktas nu om att 2 modeller av plattan ska lanseras eventuellt en 7 tums och en 10 tums.

Det är bra för då kan en bredare målgrupp tilltalas.

Bevaka tråden