Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 Ute nu!

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är lite ny på safari och kanske nån behöver flytta det här inlägget.. men att högerklicka på en bit text och välja "Search in Google" innebär att det genast öppnas i samma fönster.. vart är inställningen för att få sökningen i en ny tabb? Går det alls?

håll in kringlan när du väljer "Search in Google".

(det fungerar på samma sätt som när man öppnar länkar i ny flik/fönster.)

meh.. måste man hålla in en knapp för det här? Går det inte att bara välja "allt i en ny tab"-nånstans?

Ursprungligen av klarabara:

meh.. måste man hålla in en knapp för det här? Går det inte att bara välja "allt i en ny tab"-nånstans?

Det går att ändra en gömd inställning med Terminal. Stäng av Safari. Starta Terminal och klistra in texten nedan och tryck Retur.

defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool true

För att återställa byt bara ordet true mot false och gör om proceduren ovan. Man kan även kasta Safaris preference-fil men då återställs ju alla inställningar.
defaults write com.apple.Safari TargetedClicksCreateTabs -bool false

Det finns även plugins som ger den här funktionen. Stand och Saft grejar nog det men är inte gratis. Det finns en gratisplugin som heter Glims som funkar.

Vad kul att uppdateringen är 40,2 MB stor!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-12 09:27
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Vad kul att uppdateringen är 40,2 MB stor!

Hos mig var den 28MB.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Vad kul att uppdateringen är 40,2 MB stor!

Vad spelar det för roll hur stor filen är? Kör ni med modem och betalar per MB?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-12 12:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Vad spelar det för roll hur stor filen är? Kör ni med modem och betalar per MB?

Storleken passade ganska bra ihop med versionsnummret.

Tjena!

Någon som vet varför det inte går att ta bort autoformulär i googles verktygsfält??? Har tagit bort i inställningar men gamla sökningar och förslag kommer fortfarande upp när man söker???

Tacksam för hjälp!

Tack!

  • Medlem
  • 2009-07-12 20:08

Är det bara hos mig google maps inte fungerar?

Är det bara jag som börjar störa mig på att man inte kan direkt styra top-sites? En "lägg till" funktion hade varit najs.. Och typ rubriker..

Har nu fyra ebay-sidor, svårt att veta vilken som är den italienska och vilken som är den amerikanska bara genom att se en förhandsvisning..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-12 20:26
Ursprungligen av klarabara:

Är det bara jag som börjar störa mig på att man inte kan direkt styra top-sites? En "lägg till" funktion hade varit najs.. Och typ rubriker..

Det är bara att trycka på [Redigera] och dra in en adress i fönstret och släppa så blir den tillagd. Rubrik och adress står nertill i top-site fönstret när du håller markören över en sida.

Ja precis.. dra in? Varför kan man inte köra copy-paste eller skriva in den på egen hand? Istället får man dra in den från.. eh.. den andra tabben? Eller ett annat fönster med exposé eller... Krångligt.

Men tack ändå..

Öppna länkar i flikar... uppdatering.

Jag såg nu att det finns ett val i programmet Cocktail för att aktivera (eller avaktivera) den här funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 23:31

Lägger in länk på inlägg på facebook, men det går inte att bekräfta det sedan..

Annars snyggt, snabbt och smidigt, känns som jag gått över till Safari mer och mer, men tillbaka till FIrefox då och då. Kör en hel del Fluid för en del saker också, gillar det!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-15 09:30

tack ska ni ha alla som hjälpte mig med top sites.

Det bästa med Safari 4 är cmd++ och cmd+-. De är oslagbara för att pussla in flera sajter bredvid varandra på en liten skärm.

Jag upplever top sites som segt, badbollen dyker ofta upp och även om den inte gör det så är min dators reaktionsförmåga nån sekund seg. Datorn i övrigt och annat safari-surfande är kanon. Någon som vet vad de kan bero på?

Jag önskar fler tillägg till Safari. Om det bra skulle kunna få att lösa t.ex. Firebug skulle jag bli lycklig. Är det bara lägga ner den önskan?

Bevaka tråden