Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 Ute nu!

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-09 11:18
Ursprungligen av swe513:

Hittar inte videoboxsafari plug in. Var skall jag leta?

Leta på Google.

Då hittar du t.ex. det här http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=458595

Ursprungligen av swe513:

Och skyller på videoboxsafari plug in.

Betan fungerade!

Hittar inte videoboxsafari plug in. Var skall jag leta?

Du skall leta på 99.se.

http://www.99.se/safari/265644-safari-4-kraschar-direkt.html

Safari 4 är ju toppen - snappy som os9 på en G4! om det inte hade varit för "top sites" grejen som sprider filer överallt! lägger filer på ställen som man bara kan komma åt om man är admin... men de genereras av ett icke admin konto - Hur bra är det på en skala?

Jag tycker att apple måste fixa detta. Återställande av safari skall göra det som det säger rensa alla de punkter som tas upp i rutan som kommer - Detta händer bevisligen inte. Uppdatering behövs snarast så detta funkar.

rixstep skrev om det för länge sen men trodde då att det var pga av att man testade en beta - men det är så i den släppta/skarpa versionen också.

http://rixstep.com/2/4/20090524,00.shtml

vad tycker ni? Vill ni generera surfnings data som sen ni inte kan ta bort om ni inte är admin? sen om det är en dator man har hemma som admin - skall det verkligen vara så komplicerat att rensa upp filer från surfningen? massor av utrymme som äts upp mm.

En separat tråd om safari 4?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 15:03

tack tack tack

Ursprungligen av Capeman:

tack för det! Att det kan vara så enkelt. fungerade direkt!

Jag testade Webkit för någon dag sedan och blev glad då att det var en del buggar i Safari 4-betan som de åtgärdat. Det ser dock ut som de missat en viktig grej, eller inte hunnit med.

Safari 4 har inga marginaler vid utskrift.
Den börjar skriva i koordinaten 0,0 så i princip går det inte att göra snygga utskrifter för innehållet blir beskuret på papperet.

Jag har testat med olika skrivare samt att göra eget pappersformat men det är ingen skillnad hur jag än gör. Det syns redan i förhandstitten att sidan ligger uppe i vänstra hörnet.

Bilden visar skillnaden mot en utskrift i Firefox.

OK, den första som har ett terminal-hack för att få upp tabbarna till toppen får en sån här ros:
@-}-----

En "touchpad" gest för att få fram "Top sites" hade ju varit förnämligt. Testar just fyran på en av mina datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 17:57

Tyvärr. Tabbarna uppe finns inte längre. Du kan läsa här hur man kan se alla tweaks.

http://pointum.com/safari-4-final-tweaks.html

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-09 18:17

Hur i hela friden är det möjligt att de tagit ner flikarna istället för att ha dem där uppe?

Går det att få tillbaka betaversionen?

Ursprungligen av Skilling:

Hur i hela friden är det möjligt att de tagit ner flikarna istället för att ha dem där uppe?

Går det att få tillbaka betaversionen?

Skulle gissa att det var fler som skrev till Apple och gnällde på de nya tabbarna än det var folk som berömde dem. Gjorde en liten sökning och hittade detta: http://www.filehippo.com/download_safari/

Vet inte om nedladdningslänken för betan funkar...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-09 18:37
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Skulle gissa att det var fler som skrev till Apple och gnällde på de nya tabbarna än det var folk som berömde dem. Gjorde en liten sökning och hittade detta: http://www.filehippo.com/download_safari/

Vet inte om nedladdningslänken för betan funkar...

Ja, människor alltså, att de alltid har fel...

Men, hur svårt kan det vara att ha det som val i "utseende" eller något? Andra får väl ha flikarna där nere och därmed mindre internet på skärmen, men jag vill definitivt ha de där uppe. Jag är väldigt besviken nu.

Länken du gav mig är bara till PC-versionen vad jag kan förstå.

Ursprungligen av Skilling:

Ja, människor alltså, att de alltid har fel...

Men, hur svårt kan det vara att ha det som val i "utseende" eller något? Andra får väl ha flikarna där nere och därmed mindre internet på skärmen, men jag vill definitivt ha de där uppe. Jag är väldigt besviken nu.

Länken du gav mig är bara till PC-versionen vad jag kan förstå.

Nä, den verkar snarare peka till senaste varianten av Safari4 och inte till betan. Det är möjligt att det går att hitta betan någonstans, kanske någon laddade ner den innan de installerade den och har filen kvar, kanske gömmer den sig på någon sida men Apple har nog tagit bort den från sina servrar...om du inte är utvecklare förstås kanske...

Hittade dock något litet program på Versiontracker som ska kunna ändra i Safari4. Rör säkert bara betan men postar länken ändå:http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10909921

Blir lite sne på att Safari krashar vartenda gång jag klickar på redigeringslänken. Sitter åter i Firefox och ändrar min postning...

Ursprungligen av Skilling:

Hur i hela friden är det möjligt att de tagit ner flikarna istället för att ha dem där uppe?

Går det att få tillbaka betaversionen?

Flikarna ligger uppe på min som jag just laddade ner och installerade...

För övrigt är den ju SJUKT snabb!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-09 18:38
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Flikarna ligger uppe på min som jag just laddade ner och installerade...

Hur konstigt är inte det? :S Hos mig flyttades de ner.

Jag skulle vilja att funktionen som visar top sites kan visa flikar i ett fönster om man väljer det. Jag efterlyser även fortfarande ett sätt att bläddra mellan flikar i ett fönster i exposé, exempelvis genom att man rör muspekaren över fönstret, som i iphoto-mappar.

  • Medlem
  • 2009-06-09 21:48

Strul här med: Plötsligt vill den inte ladda in sidor utan står bara och tuggar (omstart hjälper). Den har även problem med att visa vissa flashbildspel (bara grå fyrkanter istället för bilder). Trodde jag fixat med ominstalltion av flash, men nu är felet tillbaka. Har säkert med laddningen av sidor att göra det med, såklart. //Fredrik

Har inte installerat några plugins eller så och även om jag tagit bort flash-blockerings-grejen och allt som var där så ser det fortfarande konstigt ut..
Bifogar bild..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 09:00
Ursprungligen av klarabara:

Har inte installerat några plugins eller så och även om jag tagit bort flash-blockerings-grejen och allt som var där så ser det fortfarande konstigt ut..
Bifogar bild..

Inget problem med vare sig Firefox eller Safari 4 med IKEA sidan. Ingen aning vad det kan vara för fel på din dator. Kanske gammal Flash version?

//Rob

Safari 4 beter sig märkligt när jag försöker ladda ner en stor fil från mactopia.com (Office 2008 12.1.9). Det går väldigt långsamt och nedladdningen avbryts till synes slumpmässigt vilket resulterar i en dmg-fil som inte går att montera. Storleken blir olika för varje försök. När jag istället provade med Opera 9 gick det på tio sekunder istället för tio minuter och filen var komplett och fungerande. Vet ej om det bara gäller denna fil eller om nedladdningar generellt är svajiga i Safari 4.

Gillar annars att tabbarna i underkant. Lyckades aldrig vänja mig vid betans överliggande tabbar.

Rob: Flash har jag redan provat med.. Jag ska ringa till apple ikväll åsså fråga Ikea själva om de vet nåt. Uppfyller ju alla kraven annars..

Men ja. Jag har bytt till Safari! Så snart det har löst sig med det där på Ikea (det händer inte bara där) så åker FF ut..jag kan ju som bekant fortfarande inte skriva ut utan att det kraschar där.. men Safari, wow. Bara det att man kan bläddra i sin historik och snabbknapparna, jag blir rörd! På allvar!

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-10 11:13

Älskade Safari 4 Betan, nu med Safari 4 final så har det dykt upp ett litet problem. På en site som jag är med och utvecklar visas inte en flash. Funkade i betan och alla andra populära webbläsare men inte i Safari 4 final! Riktigt irriterande, vet inte om det har med att just den flashen är inkluderad enligt gammal standard (kunden sitter på ett riktigt kasst CMS). Men det vore ju konstigt om Safari 4 tagit bort stöd för vanlig inkludering av flash via embed tag och inte js. Någon annan som har problem med vissa flashfiler? Testade att ta bort flash, installera om och reparera permissions men still no luck.

Jag är irriterad på att popupfönster öppnas som ny flik och inte i ett nytt litet fönster. Det är inte popupfönster som automatiskt öppnas och som oftast inehåller reklam utan det är fönster som ska öppnas när man klickar på en länk eller en bild.

Oavsett om man aktiverar den inbyggda popupblockeraren i safari öppnas det i en ny flik. Har inga tillägg eller så aktiverade i safari för att utesluta att dessa skulle påverka. Någon med liknande problem eller lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-10 12:55

någon som vet om nya safari drar mer prestanda? då jag vill ha lång batteritid på min MBA

funkar clicktoflash på nya safari också?

Ursprungligen av Esa:

funkar clicktoflash på nya safari också?

Funkar som det ska för mig.

  • Medlem
  • 2009-06-10 16:17

Nåt jag skulle tycka vara sjukt häftigt och bra, vore en top sites-liknande bokmärkeshantering. En blandning av top sites och kommande stacks (i rutnät)

Jag skulle då rekommendera Webbla, det gör precis det.. Superbt program tycker jag.

http://www.celmaro.com/webbla.html

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-10 19:02

Fungerar snabbt och bra här

Gillar skarpt "Top Sites"!

Fungerar alldeles utmärkt mina macar, både på en Intel-mac (Macbook) och en PPC-mac (G5). Rappt och snyggt. Topsites är toppen, men gillar också att sökfältet förbättrats.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-10 19:34

Ja, fyran är verkligen en fullträff.

Men varför använder sig inte apple av den "nya" styrplattan som finns på de senaste macbookarna??? jag saknar page up och page down genom att dra med 3 fingrar upp och ner... denna funktion verkar bara finnas till firefox 4.1 betan....

Bevaka tråden