Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 Ute nu!

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Betan var bättre

Det var en kort tid flikarna låg placerade högst upp i Safari och nu när de är borta tycker jag att de låg alldeles rätt där uppe. Det översta fältet används för att sätta rubrik på sidan och det är precis vad som står i fliken också. Så nu används två rader återigen för att berätta samma sak. Det var effektivare design i betan, tycker jag.

Krysset är nu borta för att stänga flikar, vilket drabbar nya användare som inte känner till att man stänger fliken i vänstra hörnet.

Jag antar att reaktionerna mot förflyttningen av flikarna i betan var mycket starkare än reaktionerna för. Som tur är har jag kvar betan på iMacen i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 10:03
Ursprungligen av StefanB:

Krysset är nu borta för att stänga flikar, vilket drabbar nya användare som inte känner till att man stänger fliken i vänstra hörnet.

Krysset kommer ju fram om man pekar på fliken man vill stänga.

Ursprungligen av Konrad:

Krysset kommer ju fram om man pekar på fliken man vill stänga.

Det hjälper inte den som inte vet, men givetvis blir man varse detta i sinom tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 10:53
Ursprungligen av StefanB:

Det var en kort tid flikarna låg placerade högst upp i Safari och nu när de är borta tycker jag att de låg alldeles rätt där uppe. Det översta fältet används för att sätta rubrik på sidan och det är precis vad som står i fliken också. Så nu används två rader återigen för att berätta samma sak. Det var effektivare design i betan, tycker jag.

Krysset är nu borta för att stänga flikar, vilket drabbar nya användare som inte känner till att man stänger fliken i vänstra hörnet.

Jag antar att reaktionerna mot förflyttningen av flikarna i betan var mycket starkare än reaktionerna för. Som tur är har jag kvar betan på iMacen i alla fall.

Jag tycker också det var en smart design eftersom det är inte bara titeln som visades på fliken och hade dubbel funktion utan också så hörde adress fältet till fliken. Att adressen ändras i adress fältet när man klickar på en annan flik är ologiskt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2009-06-14 20:00
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker också det var en smart design eftersom det är inte bara titeln som visades på fliken och hade dubbel funktion utan också så hörde adress fältet till fliken. Att adressen ändras i adress fältet när man klickar på en annan flik är ologiskt.

//Rob

Lite osäker på om jag förstår dig nu men du tycker det är ologiskt att man inte ser URLen man besöker när man klickar på tabbarna? Hur ska man annars kunna ändra url inom samma sida? Stänga tabben och öppna en ny?

Tycker också det är ologiskt att <title> enbart syns i tabbarna - har man som jag runt 10-20 tabbar öppna så ser man ungefär 10cm av varje tabb som title, vilket irriterar mig ofta då jag kan ha flera sidor öppna på samma domän, och har ingen aning om var jag är. Nu vet jag igen tack vare att toppen inte är rörd.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 20:45
Ursprungligen av studiox:

Lite osäker på om jag förstår dig nu men du tycker det är ologiskt att man inte ser URLen man besöker när man klickar på tabbarna? Hur ska man annars kunna ändra url inom samma sida? Stänga tabben och öppna en ny?

Tycker också det är ologiskt att <title> enbart syns i tabbarna - har man som jag runt 10-20 tabbar öppna så ser man ungefär 10cm av varje tabb som title, vilket irriterar mig ofta då jag kan ha flera sidor öppna på samma domän, och har ingen aning om var jag är. Nu vet jag igen tack vare att toppen inte är rörd.

Vad jag menar är att URL fältet hör till tabben. Alltså det är bra om varje tab har en egen adress fält. Vilket man får det om tabbarna är högst upp.

Men jag har också sett att har man många tabbar öppet så ser man nästan inget av fönster titeln men det är faktiskt samma sak med Docken. Har man många programm och dokument i docken så ser man nästan inget.

//Rob

Gillar att de flyttade ner tabbarna igen innan flyttade man mest på fönstret och den nya laddningen är ju skitsnygg! Snabbt är det och top sites är finfint. Är nöjd med Safari 4 nu.

Är det så svårt att lägga in ett inställningsval om detta?

Bara för mig som right-click-flash inte verkar fungera? Alla flash-banners loopar o håller på hela tiden..?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-14 16:49

finns det något sätt att ta bort Top Sites? jag gillar det inte.

Ursprungligen av ceda:

finns det något sätt att ta bort Top Sites? jag gillar det inte.

? Om du inte tycker om det så är det väl bara att inte använda det?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-06-14 16:59
Ursprungligen av ceda:

finns det något sätt att ta bort Top Sites? jag gillar det inte.

Boroende på var du vill ta bort Top Sites

Safari>Inställningar>Bokmärken>Bokmärkesrad:
Klicka bort bocken vid "Ta med Top Sites"

eller

Safari>Inställningar>Allmänt>Nya filkar öppnas med:
Välj något annat

Ursprungligen av ceda:

finns det något sätt att ta bort Top Sites? jag gillar det inte.

I menyraden->View->Customize Toolbar->Drag och släpp de delar du vill ha i dina Safarifönster (se första bilden)...vilket ger nästa bild:

Fanken jag måste veta: Är det någon annan som har problem med att Safari kraschar då man klickar på Redigera-länken i 99-forumet??? Är så djä... irriterande

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Fanken jag måste veta: Är det någon annan som har problem med att Safari kraschar då man klickar på Redigera-länken i 99-forumet??? Är så djä... irriterande

Nope funkar fint för mig.

Gentlemen start your updaters...

Apple uppdaterar Safari till 4.0.1. Uppdateringen som väger in på 43.8MB finns i systemuppdateraren NU.

Citat:

This update addresses incompatibilities between Safari 4.0 and certain features in iPhoto '09, including Places and Facebook publishing.

Det är kanske ingen som läser denna tråd längre men jag har iaf kommit på lösningen på mina problem med kraschande Safari. Hittade svaret på Apples supportsidor: ->installera om Javauppdateringen: http://support.apple.com/downloads/Java_for_Mac_OS_X_10_5_Update_4

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är kanske ingen som läser denna tråd längre men jag har iaf kommit på lösningen på mina problem med kraschande Safari. Hittade svaret på Apples supportsidor: ->installera om Javauppdateringen: http://support.apple.com/downloads/Java_for_Mac_OS_X_10_5_Update_4

...eller kanske inte för nu craschar det @|£§[|@§£]@£-jä...a Safari igen så fort jag försöker använda redigeringen. Jävla shit

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-07 12:16
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...eller kanske inte för nu craschar det @|£§[|@§£]@£-jä...a Safari igen så fort jag försöker använda redigeringen. Jävla shit

Förmodligen ett trasigt typsnitt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen ett trasigt typsnitt.

//Rob

Hur kan ett trasigt typsnitt f--a upp redigeringslänken?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-07 17:34
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hur kan ett trasigt typsnitt f--a upp redigeringslänken?

Redigeringslänken använder typsnittet?

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-08 15:14
Ursprungligen av Robo-X:

Förmodligen ett trasigt typsnitt.

//Rob

Har samma problem med "redigera". Finns det någon lösning?
Mvh.
/A

Edit: Efter uppdatering funkar nu "redigera"

Senast redigerat 2009-07-09 22:16
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-09 22:13
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...eller kanske inte för nu craschar det @|£§[|@§£]@£-jä...a Safari igen så fort jag försöker använda redigeringen. Jävla shit

Uppdatera till 4.0.2. Har just testat i några inlägg längre upp och nu funkar "redigera" alldeles ypperligt
/A

Ursprungligen av macmo:

Uppdatera till 4.0.2. Har just testat i några inlägg längre upp och nu funkar "redigera" alldeles ypperligt
/A

Återstår att se...

[någon sekund senare]...Tjo det funkar som det ska. Trevligt att se att Apple lyssnar på feedback. Minns än en sak jag skrev i min sista felrapport: Safari4 is the crappiest version yet

Ser också att detta är mitt 19-hundrade inlägg

  • Medlem
  • 2009-07-07 17:52

Men skulle inte safari 4 vara "kraschsäkert" och bara stänga av den plugin som kraschar?

Ursprungligen av jac:

Men skulle inte safari 4 vara "kraschsäkert" och bara stänga av den plugin som kraschar?

Njae, det skulle väl komma i Snow Leopard om jag minns rätt.

  • Medlem
  • 2009-07-07 17:54

Aha! Det förklarar varför det funkat dåligt hos mig en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 22:52

Safari 4.0.2 ute nu

Den här uppdateringen rekommenderas för alla Safari-användare. Den förbättrar stabiliteten hos JavaScript-motorn Nitro och innehåller även de senaste kompatibilitets- och säkerhetsfixarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-08 23:21
Ursprungligen av acke:

Safari 4.0.2 ute nu

Den här uppdateringen rekommenderas för alla Safari-användare. Den förbättrar stabiliteten hos JavaScript-motorn Nitro och innehåller även de senaste kompatibilitets- och säkerhetsfixarna.

Trevligt med en uppdatering då ja haft problem med lite slumpartade krascher på senaste tiden. Förhoppningsvis innehåller denna en fix.

Bevaka tråden