Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 Ute nu!

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Firefox är väldigt bra på att minnas sidorna man varit inne på.
Den rangordnar utifrån vilken man varit inne mest på.
Man kan till och med gå in på en sida massor av gånger om man vill att den ska hamna högst upp i listan av alternativ.
Safari verkar fortfarande inte funka lika bra på det området.
Om jag till exempel vill gå in på aftonbladet, men råkar skriva aftnbladet.
Då kommer Safari alltid att föreslå aftnbladet före aftonbladet, när man påbörjar att skriva "aft..." i adressfältet.
Det förändras inte, hur många gånger man än går in på Aftonbladet.

Safari har till och med mage att kalla aftbladet för "bästa sökträff". Efter i listan hamnar Aftonbladet.

Är det nån som vet om man kan lösa det här på något sätt.

Det här var en av de främsta anledningarna till att jag valde Firefox tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 23:38

I betan förra året kunde man spara hemsidor som egna program, är det någon som hört något om det? Kommer det tillbaka senare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:31

Bara jag som aldrig använder tabbar?

Ursprungligen av acke:

Bara jag som aldrig använder tabbar?

Japp!

Ursprungligen av acke:

Bara jag som aldrig använder tabbar?

Ja tyvärr, min vän.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-11 08:06
Ursprungligen av acke:

Bara jag som aldrig använder tabbar?

Kompis, det är 2009.
Dags för flikar....

Yes!!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-06-11 08:07
Ursprungligen av acke:

Bara jag som aldrig använder tabbar?

Inte jag heller.

Men hur gör ni om ni inte använder tabbar.
Jag har nästan alltid 5-20 sidor uppe samtidigt, skulle inte gå utan tabbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 14:07
Ursprungligen av Chaosstar:

Men hur gör ni om ni inte använder tabbar.
Jag har nästan alltid 5-20 sidor uppe samtidigt, skulle inte gå utan tabbar.

Jag har kanske 2-3 fönster uppe samtidigt bara. När jag läst klart en sida så stänger jag ned den sidan. Måste jag ha kvar massa sidor uppe så minimerar jag i docken.

Ursprungligen av acke:

Jag har kanske 2-3 fönster uppe samtidigt bara. När jag läst klart en sida så stänger jag ned den sidan. Måste jag ha kvar massa sidor uppe så minimerar jag i docken.

Ah, det låter ju ändå rätt okej om man gillar det. Jag själv gillar inte att minimera saker, kör bara hide mest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-14 00:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Men hur gör ni om ni inte använder tabbar.
Jag har nästan alltid 5-20 sidor uppe samtidigt, skulle inte gå utan tabbar.

Låter fruktansvärt stressigt....

Börjar vänja mig vid att använda Top Sites och gillar funktionen skarpt, sjärnmarkören på uppdaterade sidor är användbar. En bra spindel i nätet som jag hoppas Safari kommer bygga vidare på.

ahh okej
Antar att man utvecklat ett eget effektivt surfande som passar ens egen smak under åren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 17:41
Ursprungligen av Chaosstar:

ahh okej
Antar att man utvecklat ett eget effektivt surfande som passar ens egen smak under åren.

NJa, inte riktigt. Har bara svårt och lära om bara. Gammal hund I guess.

Allt känns rappare !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-11 22:39

ok stor varning!!!!! för er som har MBA är de inte bra att uppdatera, då denna safari drar mycket mer prestanda och kortar ner batteritiden,

med clicktoflash tar aftonbladet nu 15% av processorn,, safari 3 tog endast 8% tänk på det

och sedan skall vi inte snacka om den preview grejen om du öppnar en ny tabb, det segar ner hela datorn i kanske 1 minut

detta safari kortar ner batteritiden på bärbara kom ihåg detta!

facebook med safari 4 fungera inte?

Jag har lite problem med att ladda upp bilder till facebook - det går helt enkelt inte sen jag bytte till safari 4. Det kan ju vara en slump att det inte funkar men jag har försökt många gånger under en längre tid. jag har provat att ändra inställningar på cookies med mera. Det funkar inte. Någon som har samma problem?

Ursprungligen av Esa:

ok stor varning!!!!! för er som har MBA är de inte bra att uppdatera, då denna safari drar mycket mer prestanda och kortar ner batteritiden,
"

Safari 4 for Windows drar också massor av CPU-kraft, speciellt om sidorna innehåller flash! Ofta upp till 300-400% mer än IE8. Innovativt, ja, kanske..

Jag har en multicore CPU och ser på en gadget att Safari 4 suger massor av kraft så snart en sida börjar ladda och även i tomgång..konstigt

Det kanske är Imageflowfunktionen som ligger i bakgrunden o suger kraft..? Den kanske går att inaktivera?

Återinstallera Safari 4 beta

Hur göra om man vill ha tillbaka Safari 4 beta?

Anledningen är framförallt att jag upplever 4:an som långsammare än betan på min G4:a med Tiger, samt att jag saknar flikarna där uppe.

Så är det någon som vet var man kan man ladda ner betan någonstans?
På Apples hemsida står det Safari 4 beta, men man får Safari 4 vid nedladddning.

Ursprungligen av Infinity:

Hur göra om man vill ha tillbaka Safari 4 beta?

Anledningen är framförallt att jag upplever 4:an som långsammare än betan på min G4:a med Tiger, samt att jag saknar flikarna där uppe.

Så är det någon som vet var man kan man ladda ner betan någonstans?
På Apples hemsida står det Safari 4 beta, men man får Safari 4 vid nedladddning.

Har sökt också men inte lyckats hitta den. Enda möjligheten, tror jag, att man kan finna den nu är om någon tidigare laddat ner installeraren och sparat den - dvs inte gått via uppdateraren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 00:07
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har sökt också men inte lyckats hitta den. Enda möjligheten, tror jag, att man kan finna den nu är om någon tidigare laddat ner installeraren och sparat den - dvs inte gått via uppdateraren.

TIme Machine? Om betan varit installerad innan så borde det gå att återställa från backupen..

av någon anledning kan jag inte skifta mellan flikarna, har dessutom försökt byta kortkommando för handlingen. Men är inte i närheten av att lösa det. vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-12 12:20
Ursprungligen av jokarlsson:

av någon anledning kan jag inte skifta mellan flikarna, har dessutom försökt byta kortkommando för handlingen. Men är inte i närheten av att lösa det. vad kan det bero på?

Shift + Cmd + piltangent, fungerar ej?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-12 12:53
Ursprungligen av joakimo:

Shift + Cmd + piltangent, fungerar ej?

Det funkar hos mig, men det står "ctrl+högerpil" och "ctrl+shift+vänsterpil" i menyn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 13:51
Ursprungligen av ledin:

Det funkar hos mig, men det står "ctrl+högerpil" och "ctrl+shift+vänsterpil" i menyn

Det står ctrl+tab och ctrl+shift+tab

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-06-12 23:26
Ursprungligen av doomas:

Det står ctrl+tab och ctrl+shift+tab

Därför de inte funka då
Suck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 12:39
Ursprungligen av jokarlsson:

av någon anledning kan jag inte skifta mellan flikarna, har dessutom försökt byta kortkommando för handlingen. Men är inte i närheten av att lösa det. vad kan det bero på?

Ctrl+tab fungerar rätt bra (ctrl+shift+tab för att gå baklänges).

HAHA jo det gör det! tack som fan!

Ehm. Jag har 4 betan kvar. Den fanns på min backup, har tagit en kopia och testat på ett annat användarkonto än detta - funkar prima

  • Oregistrerad
  • 2009-06-13 00:50

Skööönt att tabbarna är tillbaka på rätt plats, var otroligt irriterande att försöka klicka på dom förut, 50% av fallen minimerade man fönstret istället.

På jobbdatorn hade jag en videoplugin som krashade safari, fungerade fint på betan, men inte riktiga.

Längar efter snowleopard, att JS är snabbare märker jag inte alls tyvärr. Google maps är lika slö som vanligt..

TinyMCE editorn fungerar igen (Jipii) - Bye bye FF

Bevaka tråden