Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemskommentarer om 99mac forumet

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det nån som kan förstå min ståndpunkt?

Å vaddå "svepande ordalag", jag kan väl inte vara mer konkret än i inlägget ovan.

Jag anser och tycker att Rönnbäck i sina inlägg har en attityd och en språklig stil som är svår ihop med den titel han innehar på forumet.
Det är säkert svårt för er andra moderatorer, men ni klarar av situationen. Jag har den djupaste respekt för er och ert jobb.
Jag ANSER att Rönnbäck inte klarar detta, stundtals. Jag UPPLEVER hans inlägg ofta vara över gränsen.
Som KONKRET exempel tog jag inlägget mot Zimmerman ovan.
Det finns nog fler, men det behöver vi nog inte gräva ner oss i.

kan det komma ngt gott ur det här ?

Tja, kan vi bättra oss.

Jag kanske skall hålla käften ibland och öht sluta använda vissa "buzzwords" såsom idioter.

Rönnbäck kanske skall tänka på hur hans inlägg upplevs.
Han kanske skall förtydliga. Luta sig tillbaka och läsa det han just skrivet med ngn annans ögon.
Det är inte alltid vad som sägs i exakta ordalag som är grejen utan vad som ibland kan läsas mellan raderna som är det viktiga.

Ni andra moderatorer kanske skall tänka att ni faktiskt klarat av gå på den där smala linjen.

Och Rönnbäck, jag önskar inte att det här urartar till gräl, personliga vendettor, och allmänt dålig stämning. Syns vi irl vill jag kunna hälsa och faktiskt bjuda på en öl.
Jag skulle bli både glad och tacksam om du tog emot den.

  • Medlem
  • 2010-04-10 22:13
Ursprungligen av Goflorp:

Är det nån som kan förstå min ståndpunkt?

Å vaddå "svepande ordalag", jag kan väl inte vara mer konkret än i inlägget ovan.

Det tog några inlägg av lock och pock innan du tog bladet ur munnen.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser och tycker att Rönnbäck i sina inlägg har en attityd och en språklig stil som är svår ihop med den titel han innehar på forumet.
Det är säkert svårt för er andra moderatorer, men ni klarar av situationen. Jag har den djupaste respekt för er och ert jobb.
Jag ANSER att Rönnbäck inte klarar detta, stundtals. Jag UPPLEVER hans inlägg ofta vara över gränsen.
Som KONKRET exempel tog jag inlägget mot Zimmerman ovan.
Det finns nog fler, men det behöver vi nog inte gräva ner oss i.

Jag är säker på att Richard ägnar detta den tanke det förtjänar.
Ingen moderator är fläckfri. Jag minns med fasa ett klavertramp jag själv gjorde som ledde till att jag fick klä mig i säck och aska och sedan flytta eller redigera runt 300 inlägg manuellt.

Ursprungligen av Goflorp:

Är det nån som kan förstå min ståndpunkt?

Jag förstår vad du menar. Jag läste den diskussionen när den var igång och upplevde också att Rönnbecks sätt att formulera sig och argumentera på kändes väldigt elitistiskt.

(EDIT: skrev egentligen ett långt inlägg men lyckades på något sätt copy/pastea sönder det till osammanhängade sörja).

Jag tycker inte att Goflorp läser som fan läser bibeln utan håller med i de flesta av hans kommentarer. Flera av dem är klockrena.

red. Goflorp kom emellan med ett till inlägg, jag kommenterade Barons inlägg.

Utan att kommentera just denna "lätta infektion" så bör man gärna tänka på två saker när man diskuterar på ett forum:

1)Att vara extra försiktig i det man skriver. Saker som låter bra i tal förstärks mer än man tror i skrift. Ofta till det sämre.

2) Att ha extra skinn på näsan när man läser. Folk menar sällan så illa som det kan låta, om de tänker efter en extra gång.

Detta är ingen pik till någon här, utan bara ett allmänt råd som minskar på friktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 22:50
Ursprungligen av Adrian B:

1)Att vara extra försiktig i det man skriver. Saker som låter bra i tal förstärks mer än man tror i skrift. Ofta till det sämre.

2) Att ha extra skinn på näsan när man läser. Folk menar sällan så illa som det kan låta, om de tänker efter en extra gång.

De där två punkterna borde egentligen visas varenda gång man trycker på "Skapa inlägg"-knappen.

Väldigt sanna, men ack så svåra att komma ihåg.

Ursprungligen av Baron:

Ingen moderator är fläckfri. Jag minns med fasa ett klavertramp jag själv gjorde som ledde till att jag fick klä mig i säck och aska och sedan flytta eller redigera runt 300 inlägg manuellt.

Det där låter minnesvärt, du har ingen lust att länka till incidenten?
*Nyfiken*

  • Medlem
  • 2010-04-10 23:20

Hittar inte tråden som förklarar skeendet, men den här ganska roliga dök upp:
http://www.99.se/feedback/252527-baron-usel-moderator.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 23:27
Ursprungligen av Baron:

Hittar inte tråden som förklarar skeendet, men den här ganska roliga dök upp:
http://www.99.se/feedback/252527-baron-usel-moderator.html

Att du fortfarande vågar visa din nuna här på 99:an...!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 00:12

Censur, CIA, Rasism, Politikermord...
http://www.99.se/naetverk-saekerhet/245549-stoppa-fra-lagen-nu-rensad-version.html är fortfarande öppen:
någon som är sugen på en vända till?

Baron skulle säkert inte misstycka.

Jag kan hålla med Goflorp om hans exempel, nu har jag inte läst hela tråden visserligen för jag är inte så inne på det här med video... Jag har känt av det här ibland också, dock inte så jag kan komma o tänka på en specifik person som återkommer.

Den som är stark (kan mycket och vill dela med sig) måste också vara extra snäll. Att skriva någon på näsan är ju det mest effektiva sättet att släcka all vilja att lära sig mer och att bidra med det man kan. Det som är så fint med 99.se (som min extra familj!) Så jag håller med Sodemus inlägg om en liten påminnelse, á la Adrian, innan "svara"-knappen trycks in.

  • Medlem
  • 2010-04-11 13:11
Ursprungligen av klarabara:

Den som är stark (kan mycket och vill dela med sig) måste också vara extra snäll. Att skriva någon på näsan är ju det mest effektiva sättet att släcka all vilja att lära sig mer och att bidra med det man kan.

Absolut. Samtidigt kan det vara bra att bekanta sig med uttrycket "Som man ropar får man svar."

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-11 17:55

Ett litet försvar för Rönnbäck är att Zimmermann själv inte precis har den känsligaste huden och den ödmjukaste inställningen. Jag är övertygad att detta spelade roll för R-bäcks ordval och tonläge.

Det sagt, så är tycker jag man skall ligga lågt med att använda sin egen person för att ge tyngd åt sin sak. Det blir lätt pompöst annars.

Hej allesammans.

Det har framförts många kritiska synpunkter på mig och mitt agerande här. Jag tycker det är viktigt att såna synpunkter från medlemmar kommer fram, och att de är så specifika att de inte drabbar andra moderatorer. Så, även om jag självfallet tycker det är trist för egen del, tycker jag ändå att diskussioner av detta slag är av godo och att synpunkterna har konkretiserats.

Jag skulle också vilja ge min version, men tyvärr har jag haft fullt upp med att ta hand min lille son i helgen och nu har jag en ganska intensiv arbetsvecka som ligger framför mig, så jag hoppas att ni har förståelse för att jag inte kan göra det så snabbt som jag egentligen tycker att man bör.

Jag räknar också med att bryta ut dessa inlägg i en separat tråd, då jag uppfattar det som att dessa kommentarer har mer med mig personligen än med forumet att göra, och jag hoppas ingen misstycker om det.

Tills dess önskar jag er alla en bra vecka, både här på 99 och överallt annars.

// Richard

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 15:07
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hej allesammans.

Det har framförts många kritiska synpunkter på mig och mitt agerande här. Jag tycker det är viktigt att såna synpunkter från medlemmar kommer fram, och att de är så specifika att de inte drabbar andra moderatorer. Så, även om jag självfallet tycker det är trist för egen del, tycker jag ändå att diskussioner av detta slag är av godo och att synpunkterna har konkretiserats.

Jag skulle också vilja ge min version, men tyvärr har jag haft fullt upp med att ta hand min lille son i helgen och nu har jag en ganska intensiv arbetsvecka som ligger framför mig, så jag hoppas att ni har förståelse för att jag inte kan göra det så snabbt som jag egentligen tycker att man bör.

Jag räknar också med att bryta ut dessa inlägg i en separat tråd, då jag uppfattar det som att dessa kommentarer har mer med mig personligen än med forumet att göra, och jag hoppas ingen misstycker om det.

Tills dess önskar jag er alla en bra vecka, både här på 99 och överallt annars.

// Richard

Detsamma Richard trevlig vecka. Ta det inte personligt utan få lite perspektiv på det hela.

Jag anser att andra faktorer än din personlighet ligger bakom och det blir lite av en krock mellan olika saker..

1) Att vara extra försiktig i det man skriver. Saker som låter bra i tal förstärks mer än man tror i skrift. Ofta till det sämre.

2) Att ha extra skinn på näsan när man läser. Folk menar sällan så illa som det kan låta, om de tänker efter en extra gång. ( Adrain. B)

"Bra Adrian detta måste gälla oss alla" . Vore toppen om det kunde "ploppa upp" varje gång på skärmen innan man skriver ett inlägg eller svarar, då skulle det lösa mycket oreda här på forumet.

Ett missnöje kan mer handla om att man många gånger gett sig in i sakdiskussioner på områden där man har begränsad erfarenhet, och av självklara skäl så har det inte gått så bra. (Richard Rönnbäck)

"Helt rätt där Richard jag håller med". Hur löser man det medlemmar- moderatorer, finns den någon enkel lösning på det ?

samt:

"Jag tycker att man skall ligga lågt med att använda sin egen person för att ge tyngd åt sin sak. Det blir lätt pompöst annars". ("plan B")

Det måste jag hålla med om plan B, även om jag har all respekt för all kunskap när det gäller olika yrkes områden som dom flesta av oss besitter, men kanske inte uttrycker i skrift av olika skäl.

Hoppa på mig nu, men jag anser också att det hänger lite ihop med denna antal inlägg hets- vi snackar tusental. Samtidigt driver inläggen siten framåt och intresset för 99mac.se, och får den att växa i medlemsantal mot "100000 nivån", men alltid ett pris att betala för det, och ett större arbete för er moderatorer att styra upp det hela. Helt klart.

Samtidigt tycker jag att man ska moderera hårt, och ta bort inläggen som ni anser inte hör hemma helt enkelt utan snack, vi måste alla vara tacksamma att denna site drivs (kostnadsfritt för oss medlemmar), och då får man blunda och svälja sin stolthet lite om man blir modererad.
Svårare än så är det inte.

Man kan samtidigt inte göra alla glada här inne. Men att läsa dessa infekterade inlägg lägger en tråkig sorti över hela forumet, och så småningom dödar det intresset för dom som verkligen sitter inne med sakkunskap inom något område.

Ingen lätt uppgift men något måste göras tycker jag, när vi snart närmar oss 100000 medlemmar med stormsteg.

Det händer alla att man skriver ett ogenomtänkt inlägg ibland (har hänt mig flera gånger), vi är alla bara människor. Så moderera mera när det gäller dessa inlägg. Punkt slut.

Senast redigerat 2010-04-12 16:44
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-12 18:49

Hård moderering har ett högt pris, eftersom folk - med rätt eller orätt - blir förbannade.

Det är ett högt pris på att yxa till ett socialt forum till en kunskapsdatabas utan mänskligt brus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-12 22:24
Ursprungligen av planB:

Hård moderering har ett högt pris, eftersom folk - med rätt eller orätt - blir förbannade.

Det är ett högt pris på att yxa till ett socialt forum till en kunskapsdatabas utan mänskligt brus.

Finns väl något mitt i mellan. Vi behöver väl inte hårddra saker plan b eller ?

Självklart behöver vi mångfald dvs. amatörer, glada amatörer, användare, glada användare, halvproffs, helproffs, mmmm men vi närmar oss snart 100000 i medlemsantal, och dubbelpostandet sysselsätter snart en moderator på heltid, och snart med 20000 nya glada amatörer eller inte så tror jag knappast att dubbelpostandet minskar .

Tror nog om 99mac teamet får sitta ner och klura en tid, så dyker det nog upp lite ändringar som kan stävja klimatet, och hålla ordning i leden på ett smidigare sätt för alla parter inblandade här på forumet.

Följer vi bara Adrian B:s två enkla regler + en naturlig tredje så är mycket vunnet:

1) Att vara extra försiktig i det man skriver. Saker som låter bra i tal förstärks mer än man tror i skrift. Ofta till det sämre.

2) Att ha extra skinn på näsan när man läser. Folk menar sällan så illa som det kan låta, om man tänker efter en extra gång.

En tredje regel som är naturlig och nämnts tidigare torde vara:

3) Vårdat språk här inne i forumet och respekt för alla individer (moderatorer-medlemmar) som vi alla normala människor tillämpar ute i det vanliga livet, måste väl anses vara naturligt att använda här inne också i våra inlägg.

Senast redigerat 2010-04-13 07:31
Bevaka tråden