Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemskommentarer om 99mac forumet

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 15:59

Tja jag har nu kollat in 99.se 2 eller 3 gånger under september. När kollade jag sist... det var länge sen det. Intresset dog när 99.se hade lyckats raderar nyhgeterna och backupen av nyheterna. En stund hängde jag kvar efter det men det blev mindre och mindre till att held dö bort.

Åntligen har jag fått min 7300GT grafik kort ersatt i min orginal MacPro. Ett moddat 8800GTS. Köpt av bruinmacs på ebay. 8 serien tyks ha problem med Bungies bästa spel till mac, så för det kan jag inte rekomender det.

Hitade tillbaka hit pga grafikorts marknaden var så dålig till macpro specielt med EFI32.
Nu visade det sig att apple vilseleder angåend ati 4780(nummerserien? 4879?). Den skulle ha fungerat också men det sa inte apple då.

Helt enkelt undrade om det fanns andra med samma problem.

Men ja enligt min mening dog 99.se/mac (99mac.se) när nyheterna försvann.

Men det var trevligt att hitta hit igen efter så lång tid borta. Få se om det håller i sig.

Antar att mitt registrerings datum är felaktig från den tid ni slog ihop användar namnen med 99musik eller var det även 99ipod???

Ursprungligen av juanito:

Men ja enligt min mening dog 99.se/mac (99mac.se) när nyheterna försvann.

Men det var trevligt att hitta hit igen efter så lång tid borta. Få se om det håller i sig.

Antar att mitt registrerings datum är felaktig från den tid ni slog ihop användar namnen med 99musik eller var det även 99ipod???

Bra feedback. Önskar att vi kan få ihop en budget till redaktörer inom dom närmaste sex månaderna.

Angående registreringsdatumet - skicka ett PM till mig så kan jag fixa det. Du har rätt att det blev keff i sammanslagningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-13 05:38
Ursprungligen av Björnström:

Bra feedback. Önskar att vi kan få ihop en budget till redaktörer inom dom närmaste sex månaderna.

Angående registreringsdatumet - skicka ett PM till mig så kan jag fixa det. Du har rätt att det blev keff i sammanslagningen.

Jag vet att det är bara att skicka ett PM :), jag har bara aldrig brytt mig om att rätta till det. Utan använde det som en liten fjäder i hatten för hur aktiv jag en gång var här.

Faktum var ju att 99mac.se var en motpol mot aftonblaskan macworld.se på den tiden.
Macworld har ju piffat upp sig en hel del sedan dess. Men jag saknar Macpressen. På den tiden hade jag ingen ekonomi som tillät mig stöda macpressen men en person hit eller dit har ju ingen betydelse i sådana sammanhang.

Sen förstår jag att nyheter är ett tufft jobb. Å kanske inte något som ens är riktigt möjligt att utföra för 99.se. Det var ju faktiskt inte enkelt på den tiden heller att få ihop det.

Men roligt var det ju när 99.se fick information snabbare ut än Macworld.se på den tiden. Om jag inte miss minner mig även fick gör hårdvaru tester som först i Sverige på någon produkt.

Sen som Goflorp säger djuplodande tester snarare än senaste nytt vore något. Inte samma press med sådant utan man ka ta sig lite tid. Guider för olika saker, t.ex. hur flashar man ett grafik kort med mac.

Kanske vore en ide om medlemmarna kunde skriva sina egna guider för ett problem de har löst. Men då måste det finnas en bra mall att utgå ifrån.

"99 dog när nyheterna försvann..."

men, hallå ett tag.... nyheter finns ju på 79 andra ställen; Allt från Winterqvist till MacPro, Feber, AAPL etc...
All bara rapar ju samma nyheter. Har man skummat lite på morgonen/kvällen så är det ju bra.

Återstår reportage och tester då.

Reportage, tja, det kräver mycket tid, ork, skrivande och undersökande. Det är mkt resurskrävande. Tänk dig själv att behöva åka runt, skriva ihop, fotografera etc... det kostar budget det.

Tester? Det här skulle jag värdesätta, lite djupare tester, inte bara "den här tycker jag är bra för atte....".
Testa allt, program, hårdvara. Ha stora test, och enkla "minitestet"
För varje test öppnar man en tråd där medlemmar kan ställa frågor, kontrollera saker och testarna kan ha en dialog med "kunden" - vad vill han/hon ha....?

Kan inte mer än hålla med om att 99.se/mac är ett väldigt långsamt forum, får troligen mer aktiva svar från både flashback.info och helgon.se forumen om jag frågar något angående mac. Mycket konstigt eftersom att detta forum borde vara mac-talibanernas heliga stad där folk entusiastiskt hoppar in och försöker svara först och bäst.
Har inte sätt en situation där någon skapar en tråd och efter två minuter så har två personer svarat med ganska identiska svar, och den sista personen skriver därefter "fan! [användare] var först!".

Själv blev jag lite avskräckt av hela grejen med att någon mod ska godkänna en som medlem innan man får skriva. Känns väldigt icke-inbjudande att skriva här, som att ni håller stenkoll på vad som skrivs vilket gör det svårt att skriva på ett avslappnat icke-robotiskt vis, att chansa med ett svar som kanske är fel.

Älskar forumet då det är väldigt stiligt och har modern kodning etc. Men det måste bli mer inbjudande att skriva.

Tillägg: Tycker också att forumet är lite för väl uppdelat i kategorier. Allt är för specifikt under tex. mjukvara.

Senast redigerat 2009-10-25 16:55
Ursprungligen av Linkert:

Mycket konstigt eftersom att detta forum borde vara mac-talibanernas heliga stad där folk entusiastiskt hoppar in och försöker svara först och bäst.

Nej, huh, bevare mig väl, det sista vi vill vara är en utpost för dessa omtalade talibaner.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-25 17:05

Det kan hända att 99.se uppfattas som mera av ett expertforum vilket gör att "vanliga" datorbrukare drar sig för att tipsa och hjälpa till.

Sedan är väl inte 99.se heller ett helt idealt forum för smalare områden. Inom vissa nischer är det några ytterst fåtal som tar det mesta ansvaret. Behöver man kvalificerad hjälp med något tredjepartsprogram är det bättre att söka sig till de större internationella forumen inom respektive område.

Jag vänder mig lite emot bruket av "Mac-taliban".

Talibaner är muslimska krigare, totalt skoningslösa.
Intalade att om de dör kommer de till himlen och får hela högar med oskulder.
De slog ihjäl folk på löpande band och hade religiösa lagar när de hade kontrollen.
De sköt bevisligen folk på gatan för att de spelade musik i Kabul.

Vänd på det, PC-användare.. Skulle det vara kul bli kallad PC-Nazist hela tiden ?
Säkerligen inte.

Så lägg av med "talibanandet"

Ursprungligen av Adrian B:

Nej, huh, bevare mig väl, det sista vi vill vara är en utpost för dessa omtalade talibaner.

Sant, men det finns en risk för detta då 99.se är ett forum för Apples produkter och det som kan relateras med dem.
Tur är det att det inte blivit särskilt mycket mac-talibanism på det här forumet.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vänder mig lite emot bruket av "Mac-taliban".

Talibaner är muslimska krigare, totalt skoningslösa.
Intalade att om de dör kommer de till himlen och får hela högar med oskulder.
De slog ihjäl folk på löpande band och hade religiösa lagar när de hade kontrollen.
De sköt bevisligen folk på gatan för att de spelade musik i Kabul.

Vänd på det, PC-användare.. Skulle det vara kul bli kallad PC-Nazist hela tiden ?
Säkerligen inte.

Så lägg av med "talibanandet"

Det är inte en kul titel och den missbrukas allt för ofta.

Ursprungligen av Linkert:

Sant, men det finns en risk för detta då 99.se är ett forum för Apples produkter och det som kan relateras med dem.
Tur är det att det inte blivit särskilt mycket mac-talibanism på det här forumet.

Tro mig, det ligger hårt arbete bakom det.

Jag har på sistone tappat lusten för 99.

Några moderatorer tar totalt lusten ur det hela.

Nog fan för att en del har anklagat MIG för att vara Messerschmitt men det finns moderatorer som är så överlägsna att man bara baxnar. De verkar ha fått totalt storhetsvansinne över sin egen förträfflighet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-10 00:13
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har på sistone tappat lusten för 99.

Några moderatorer tar totalt lusten ur det hela.

Nog fan för att en del har anklagat MIG för att vara Messerschmitt men det finns moderatorer som är så överlägsna att man bara baxnar. De verkar ha fått totalt storhetsvansinne över sin egen förträfflighet.

Det vore riktigt tråkigt om du lämnade forumet. Inte för att jag alltid håller med dig i allt du har åsikter om men vem fan har alltid rätt. Det räcker ju att kolla in alla inlägg du har gjort under din tid som medlem här på 99:an för att att fatta ditt engagemang för forumet och Mac. Själv håller jag mig i bakgrunden och skriver väll inte mer än vad jag kan stå för och kan försvara. Du har däremot frejdigt kommenterat i en mängd trådar som jag själv skulle passa mig för. Du välkomnar switchers och svarar i trådar som de flesta av oss bara ögnar igenom för att vi har svarat på liknande frågor för. Vad som är den egentliga orsaken till din reaktion vet jag inte men jag tycker att det har blivit jävligt petigt med vad en tråd får innehålla.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har på sistone tappat lusten för 99.

Några moderatorer tar totalt lusten ur det hela.

Nog fan för att en del har anklagat MIG för att vara Messerschmitt men det finns moderatorer som är så överlägsna att man bara baxnar. De verkar ha fått totalt storhetsvansinne över sin egen förträfflighet.

Jag hade gärna sett att man backar upp sina anklagelser med lite exempel, så att det finns något konkret att diskutera utifrån.

Det blir så mycket lättare då, än att bara häva ur sig något mot en hel grupp, och sen anse att det är klart för att man fått "morra av sig" lite. Du ger ju inte motparten en chans att förklara de (än så länge anonyma) händelser som ligger bakom det här utfallet mot oss.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-09 23:58

Även om jag vet ungefär vad du syftar på har jag under den relativt korta period jag varit aktiv inte märkt någon skillnad faktiskt. Jag ser 99.se kulturen som rätt konstant.

Jag är väl bara låg idag - kommer säkert känna mig bättre imorrn.

Ibland blir det bättre av att bara "morra av sig lite" ...

kram till alla goa människor.

Låter hellre saken bero. Orkar inte starta ett krig med folk som kommer gå i försvarsställning.
Sedan blir det lite tjat här, lite dusussion och när den är klar så är jorden platt och avföring schysst efterrätt för så många flugor måste väl ha rätt...

Orkar inte.
Allt är bra, fortsätt.

Ursprungligen av Goflorp:

Låter hellre saken bero.

Sånt här gör mig faktiskt ganska irriterad.

Att först anklaga en hel grupp personer för att vara överlägsna och att ha storhetsvansinne.

Och sedan när man ombeds konkretisera anklagelserna lite, så säger man bara "Ah, det var inget".

Ursprungligen av Goflorp:

Orkar inte starta ett krig med folk som kommer gå i försvarsställning.

Och så har du redan bestämt hur motparten kommer att reagera om det startas en diskussion.

Är det inte brukligt att de som blir anklagade får chansen att bemöta anklagelserna?

Antingen så står du för dina åsikter, och så tar vi en diskussion om de konkreta sakfrågorna, eller så tycker jag att vi raderar hela den här delen av den här tråden.

/Mod

Ok, då kör vi.

Jag tycker att Rönnbäck bär sig åt som ett riktigt översittarsvin.
Han insinuerar att jag och andra är dumma i huvet.
Han använder sig av sina meriter för att trycka ner andra.
Senast var det väl Zimmerman han försökte platta till genom att systematiskt förminska honom och framhäva sin egen förträfflighet.

Jag blir trött, ledsen och känner att det är väl skit samma när han har stämpeln "Övergud" på sig (seniormoderator).

Så, sabla ner mig nu och säg att jag har fel.

Ursprungligen av Goflorp:

...Senast var det väl Zimmerman han försökte platta till...

Jag förmodar att det är den här tråden vi pratar om:
http://www.99.se/utveckling-foer-mac-iphone/275815-goer-appen-mig.html

I så fall tycker jag att Richard har rätt. Det handlar inte om att platta till. Det handlar väl om att försöka tvinga fram lite konkreta argument.

Och att döma av vad som skrivits i tråden, så verkar de flesta hålla med Richard i detta (t.ex Hagelin, Capeman, durre, memark)

Och sen en liten kontrollfråga....

Kommer det fler anklagelser mot andra moderatorer? För i inlägg #161 så var det plural hela tiden - t.ex "några moderatorer..." och "de verkar ha...".

/Mod

Ursprungligen av Goflorp:

Ok, då kör vi.

Jag tycker att Rönnbäck bär sig åt som ett riktigt översittarsvin.
Han insinuerar att jag och andra är dumma i huvet.
Han använder sig av sina meriter för att trycka ner andra.
Senast var det väl Zimmerman han försökte platta till genom att systematiskt förminska honom och framhäva sin egen förträfflighet.

Jag blir trött, ledsen och känner att det är väl skit samma när han har stämpeln "Övergud" på sig (seniormoderator).

Så, sabla ner mig nu och säg att jag har fel.

Du är inte ensam om att observera detta
Men jag har lärt mig att ignorera den typen av inskränkta typer som Rönnbäck utgör ett typexempel för, desto mindre ge mig in i dialog med dem efter att ha lärt mig att det är fullständigt meningslöst och leder aldrig någon vart. Hans PM är tom. ännu värre, så öppna dem inte om ni får några. Synd att man inte kan sätta en moderator på ignore bara...

då är ju allting bra då.

tack.

Ursprungligen av Goflorp:

då är ju allting bra då.

Nej, det var bara min åsikt om just den dispyten. Varför skulle det utgöra något slags avslut på det hela?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det var bara min åsikt. Varför skulle det utgöra något slags avslut på det hela?

Förstår ni inte hur svårt det är att DISKUTERA något med er.
I ena sekunden har ni moderatorhatten på, då måste jag göra som ni säger.
Säger du då att Rönnbäck har rätt, så är det ju Final Say om det hela.

Jaha, tänker jag, där kom det en "ruling" från en moderator.....

Eller kommer det en "åsikt" från en jämlike på forumet.
Det är svårt veta.

Jag vill inte gå i polemik och diskussion och skaffa mig en bunte ovänner.

Hade vi suttit i verkligheten, ute på ngt ställe och Rönnbäck hade burit sig åt på det viset KAN ni/du förstå att lusten att hälla en ljummen pilsner över huvudet på honom och sedan gå därifrån kunde infunnit sig ?

Hatten "moderator" måste åtföljas av en rejäl skopa ödmjukhet.
Inte en "spoonful of Whopass" ....

Du har ibland fötydligat att nu är moderatorhatten på/av - det är bra.

Ursprungligen av Goflorp:

Förstår ni inte hur svårt det är att DISKUTERA något med er.
I ena sekunden har ni moderatorhatten på, då måste jag göra som ni säger.
Säger du då att Rönnbäck har rätt, så är det ju Final Say om det hela.

Jaha, tänker jag, där kom det en "ruling" från en moderator.....

Eller kommer det en "åsikt" från en jämlike på forumet.
Det är svårt veta.

Jag vill inte gå i polemik och diskussion och skaffa mig en bunte ovänner.

Hade vi suttit i verkligheten, ute på ngt ställe och Rönnbäck hade burit sig åt på det viset KAN ni/du förstå att lusten att hälla en ljummen pilsner över huvudet på honom och sedan gå därifrån kunde infunnit sig ?

Hatten "moderator" måste åtföljas av en rejäl skopa ödmjukhet.
Inte en "spoonful of Whopass" ....

Du har ibland fötydligat att nu är moderatorhatten på/av - det är bra.

Jag tänker inte ge mig in i den här debatten, men för förtydligandets skull - är det inte så att när Jesper skriver i kursiv stil så skriver han som moderator, icke-kursiv som "vanlig medlem"?

Ursprungligen av Goflorp:

Jaha, tänker jag, där kom det en "ruling" från en moderator.....

Eller kommer det en "åsikt" från en jämlike på forumet.
Det är svårt veta.

Nix, det är är inte alls svårt.

- Inlägg med kursiv stil och undertecknat med "/Mod" = moderatorhatt på

- Inlägg utan dessa attribut = moderatorhatt av. I vissa fall brukar jag också skriva ut att detta är en personlig åsikt. Och det borde jag för tydlighetens skull kanske gjort i just det inlägget.

Självklart blir det konstigt när man i samma tråd förekommer i båda rollerna, och det försöker jag undvika, men nu råkade den här tråden bli ett sådant sällsynt undantag där dubbelrollen förekommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 18:55

Jag skulle vilja hålla med Goflorp här. Exemplet med Zimmermann var lite illa valt då han kanske inte alltid är ödmjukheten personifierad (no offense Zimmermann) men förståelse och vänlighet bör man nog som moderator försöka (och speciellt som kunnig och erfaren sådan) visa lite extra av om nu 99:an ska vara ett öppet forum, inte enbart för experter och professionella användare.

Min spontana åsikt är nog också att Rönnbäck är ofta obarmhärtigt rak och har en av de vassare tungorna bland moderaterna. Fast... då är jag rätt långsint av mig också.

Goflorp,

Att du inte delar mina uppfattningar står dig helt fritt, liksom att ge uttryck för den uppfattning, men det står dig faktiskt inte fritt att göra det på vilket sätt som helst. Det är inte ok på 99.se att kalla folk översittarsvin, oavsett om man råkar tycka det eller inte.

I tråd efter tråd gör du likadant, kallar folk för idioter, svin, puckon etc. etc. på närmast löpande band. Att du tillhör sorten som tycker det är roligt att förse folk med epitet, vanligtvis kränkande och nedlåtande har jag förstått.

Men, försök nu för en gångs skull och tala om för mig, i sak, vad du menar består i översitteri gentemot t.ex. Zimmerman? Inte med ett enda ord har jag talat nedsättande om honom som person, men jag har däremot försökt klargöra vad han har för underlag för sin ståndpunkt, och varför jag, som yrkesmässigt sysslar med det tråden handlar om, programmering, har svårt att förstå honom.

Tycker du på fullt allvar att det gör mig till "översittarsvin"?

Personligen tror jag ditt missnöje mer handlar om att du några gånger gett dig in i sakdiskussioner på områden där du har begränsad erfarenhet, och av självklara skäl så har det inte gått så bra.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Goflorp,

Att du inte delar mina uppfattningar står dig helt fritt, liksom att ge uttryck för den uppfattning, men det står dig faktiskt inte fritt att göra det på vilket sätt som helst. Det är inte ok på 99.se att kalla folk översittarsvin, oavsett om man råkar tycka det eller inte.

I tråd efter tråd gör du likadant, kallar folk för idioter, svin, puckon etc. etc. på närmast löpande band. Att du tillhör sorten som tycker det är roligt att förse folk med epitet, vanligtvis kränkande och nedlåtande har jag förstått.

Men, försök nu för en gångs skull och tala om för mig, i sak, vad du menar består i översitteri gentemot t.ex. Zimmerman? Inte med ett enda ord har jag talat nedsättande om honom som person, men jag har däremot försökt klargöra vad han har för underlag för sin ståndpunkt, och varför jag, som yrkesmässigt sysslar med det tråden handlar om, programmering, har svårt att förstå honom.

Tycker du på fullt allvar att det gör mig till "översittarsvin"?

Personligen tror jag ditt missnöje mer handlar om att du några gånger gett dig in i sakdiskussioner på områden där du har begränsad erfarenhet, och av självklara skäl så har det inte gått så bra.

Du bär dig åt som ett. Du är säkert en trevlig kille men när du skriver så verkar du njuta av att platta till den du diskuterar med å det tarvligaste.
Sluta upp med sån skit, du är bättre än så.

Du avslutar ju en gång till med att uttrycka dig över jag är mindre vetande.

Jag gjorde en lite "analys" över vad du säger till Zimmerman;

Lustigt att du nämner historia, jag är nämligen gammal historielärare, med rätt många poäng i historia och ekonomisk historia, och du har så fel, både om mig och i den här saken att jag knappt vet var jag ska börja.

Förlöjliga. (lustigt att du nämner...)
Auktoritet (jag är en gammal ... med "rätt många" poäng...)

Det som jag tycker är så konstigt är detta: Om jag förstår rätt så sysslar du med videoproduktion, inte sant?

Tänk dig att jag, som inte vet mer om video än att jag kollar på youtube, skulle komma och säga "så här funkar det" och så breda ut mig om det.
Skulle du inte ganska snabbt tro att jag bara var helt ute och cyklade då (vilket skulle vara helt rätt i det fallet )

Förminska motståndaren ; "sysslar du med videoproduktion, inte sant?"
(jag är professionell, du "sysslar med")
Förenkling till barnnivå, förolämpa motståndaren.
Sätt dit en smiley (den ursäktar hur plumpa rader som helst)

Men, ta nu denna situation: Du har väl, som jag förstår det inte programmerat många rader kod, och jag tycker mig märka att du aldrig varit inblandad i något större utvecklingsprojekt heller.
Förringa motståndaren och Viktigpettra sig själv;
; "du har väl inte programmerat många rader kod". och "aldrig vart med i projekt"

Tänk dig då att du är i min situation, där jag dels jobbat för ett av världens största mjukvaruföretag, ett som dessutom producerat några såna där superprogram och teknologier som du pratar om, och att jag numera är en liten utvecklare själv.

Auktoritet; "DELS jobbat för ett av världens största mjukvaruföretag...."

Utifrån mitt perspektiv så är det svårt att förstå vad du grundar det du säger på. För mig tycks det som att det mera handlar om att du uttrycker din ideologi och världsbild, men däremot inte någon kunskap om utveckling.
"Ur mitt perspektiv" : du babblar så jag inte förstår, du pratar politik, du är dum i huvet när det kommer till utveckling.

Där jag tycker du helt går miste är att du förväxlar produktidéer och produkter.

Du tar fel och jag har rätt. (igen)

Jag har på inget sätt ifrågasatt TS idé (hur skulle jag kunna det, jag vet inte vad den handlar om) men jag har faktiskt en hel del kunskap om vad som krävs för att gå från produktidé till produkt, och det är något som de flesta idémänniskor är fullständigt renons på, vilket kan vara helt ok, det är inte deras roll nödvändigtvis, men om man själv inte har den kompetensen, då måste man väl ändå ta till sig lite av de som har större inblick i programmering.

Jag konstaterar fakta (medans du svamlar), jag vet och kan,
Fint ord "renons", är det också för att trycka ner?
Du skall lyssna på mig som kan och är duktig när du inte kan själv.

  • Medlem
  • 2010-04-10 21:50

Goflorp, nu får du väl ge dig. Du läser som Fan läser bibeln. Och när blev "fina ord" en belastning?

Detta är inte första gången folk har svårt att låta bli att läsa in sådant som inte står i moderatorers inlägg. Nu känner jag visserligen Richard personligen (vilket i somligas ögon i sammanhanget kanske är en black om foten, antingen för mig eller honom) men jag har sällan stött på någon som kan uttrycka sig så exakt som han. Och då har jag i som proffs* stött på en hel del folk som försörjer sig på att uttrycka sig med skärpa.

Kläm fram en anmälan om en moderatorer beter sig illa i stället för att sura insinuant i svepande ordalag. I det aktuella fallet hade det inte lett någon vart eftersom jag med fler håller med Richard. Men så är det inte alltid.

... nån jävla ordning får det väl vara.

* En vink till tråden det talas om ovan.

Bevaka tråden