Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemskommentarer om 99mac forumet

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 18:42

Jag har läst 99.se dagligen i nästan tre år, men väldigt sällan (nästan aldrig) gjort ett inlägg, och aldrig startat en tråd. Det är inte för att jag inte har haft frågor eller problem, utan i första hand för att jag inte "vågar". Det känns lite grann som om nån kommer komma och slå en på fingrarna för att man inte sökt svar först, trots att man kanske sökt svar upprepade gånger, på fler ställen än 99.se. (Google ger oftast fler träffar inom 99.se än en sökning på samma sak inom 99.se)

Jag håller absolut med om att om samma fråga ställs upprepade gånger så leder det till att man som besökare i forumet tröttnar. Så jag har ingen lösning på problemet, jag vill bara meddela att vissa medlemmar (som t ex jag) undviker att vara aktiva i forumet av "rädsla för att göra bort sig".

Jag kommer inte ihåg några konkreta exempel, men jag vet att jag har haft problem där jag inte hittat den hjälp jag behövt, men ändå inte velat ställa frågan. Minns att det var någon gång där min fråga var besvarad för en äldre programversion, och programfönstret för hanteringen hade ändrats något (Airport), så det tog flera timmars sökande och frustration innan jag fattade att det fönster jag såg var samma som det var en bild på i forumet. Som ovan dataanvändare fattar man inte alltid vilka skillnader som är stora och vilka som är små, och dessutom vågar man inte göra fel, för då dör datorn (nu har jag lärt mig att det inte funkar så med mac, men lyckas ibland fortfarande få jobb-datorn att dö).

Jag tycker sodermus förslag om att "highlighta" inlägg som har stor vikt för att besvarar trådens ursprungliga fråga är bra. Det skulle kunna underlätta.

Ursprungligen av iJenny:

Jag har läst 99.se dagligen i nästan tre år, men väldigt sällan (nästan aldrig) gjort ett inlägg, och aldrig startat en tråd. Det är inte för att jag inte har haft frågor eller problem, utan i första hand för att jag inte "vågar". Det känns lite grann som om nån kommer komma och slå en på fingrarna för att man inte sökt svar först, trots att man kanske sökt svar upprepade gånger, på fler ställen än 99.se. (Google ger oftast fler träffar inom 99.se än en sökning på samma sak inom 99.se)

Så länge man skriver att man sökt utan att hitta så kommer ingen att stöta sig utan troligtvis bara hänvisa till lämplig tråd/inlägg och kanske att en moderator flyttar frågan till relevant tråd.

Sen gäller det förstås att läsa trådarna också, Google-sökning har redan varigt på tapeten...

Ursprungligen av iJenny:

Jag har läst 99.se dagligen i nästan tre år, men väldigt sällan (nästan aldrig) gjort ett inlägg, och aldrig startat en tråd. Det är inte för att jag inte har haft frågor eller problem, utan i första hand för att jag inte "vågar". Det känns lite grann som om nån kommer komma och slå en på fingrarna för att man inte sökt svar först, trots att man kanske sökt svar upprepade gånger, på fler ställen än 99.se. (Google ger oftast fler träffar inom 99.se än en sökning på samma sak inom 99.se)

Det är synd när det blir så, att de som ändå anstränger sig för att söka inte vågar skriva, medan de som är lata och struntar i att söka gör det. Så vill vi förstås inte ha det. Men det kan vara svårt att komma från det när vi har ett så pass modererat forum som vi valt att ha (och som uppskattas av många). Men vi kan säkert bättre oss.

Jag har två råd:

1) Om du faktiskt sökt men misslyckats hitta något så skriv det i inlägget ("jag sökte lite, men kunde inte hitta...") så kan ingen klaga på dig. Det går inte alltid att hitta rätt, sökfunktionen lämnar en del att önska och man kanske formulerar sig olika. Det är ansträngningen som räknas.

2) Ta inte så allvarligt på tillrättavisningarna från moderatorer, det kan ofta se hårdare än det är när en tråd stängs, även om moderatorn håller en neutral ton. Det är ingen som kommer att kasta ut dig från forumet, man har rätt att göra fel också. (Därmed inte sagt att man ska strunta i uppmaningar, bara att man inte behöver bli skrämd av dom.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 22:34
Ursprungligen av iJenny:

Jag håller absolut med om att om samma fråga ställs upprepade gånger så leder det till att man som besökare i forumet tröttnar. Så jag har ingen lösning på problemet, jag vill bara meddela att vissa medlemmar (som t ex jag) undviker att vara aktiva i forumet av "rädsla för att göra bort sig".

Det är för svårt att söka!!!!

Yes!!

Jag tror inte på ngt sätt 99 håller på att somna in, det är bara solen och våren (=utomhusaktiviteter) som kommit igång. Själv blir det mkt flickr, bloggande och annat än 99 på nätet.

Ngt som dock kan upplevas jobbigt är att 99Musik's grejer stör - jag kan inget om musik och har inget intresse. Att se deras interna lingo i en massa trådar är lite störande.
Med den kommande separationen av 99Musik tror jag att såväl 99Musik och 99Mac kommer leva upp och frodas. Musikerna måste ju tycka det är skönt slippa datordårarna.

Som nybörjare tycker jag man är väldigt välkommen och jag försöker hjälpa till, bistå, hälsa välkommen etc. Är man ödmjuk och formulerar sig trevligt så blir det nog inga problem.

Såg en annan tråd där skaparen var inne efter ett par dagar och skrev "Jamen, är det ingen som vet, kom igen nu då." och liknande... det blev lite krock.

Moderatorerna gör ett jobb, ett uppdrag, de styr upp det hela så det inte blir pannkaka. Klart de behövs. Det kan upplevas jobbigt med en tillsägning/rättelse/varning även om den formuleras snyggt. Men, det är bara ta det. "Du har blivit modererad, acceptera det." fick jag höra en gång.
Bästa jag hört på länge i den vägen.

Sodermus idé är bra. Kanske att lösningen markeras med grön färg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 20:56

Aha, det räcker alltså inte med att bara söka? Moderatorerna skriver bara "Sök innan du postar nya ämnen." Jag har aldrig fattat att det betyder att man ska läsa trådarna man hittar också.

Jag tror att folk har lärt sig at söka, vilket har lett till färre nya trådar som fått stängas pga bristande sökning...

Jag har en teori om färre besökare och färre inlägg. Jag använde "Dagens diskussioner" mycket förut. Jag är bara intresserad av Mac delen, men nu så är minst hälften av trådarna om Musik, vilket gör det mycket svårare att skumma diskussionslistan och hitta något intressant att läsa. Så jag har slutat att göra det. Jag kommer numera bara ett par gånger i veckan och försöker se om det är något intressant (men har svårare att hitta något) jämfört med ett par gånger om dagen tidigare. Denna post är ett exempel. Det tog mig 2 veckor att hitta denna diskussion.

Jag gissar att jag inte är ensamen om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-23 07:56

Jag tycker nog att av alla dåliga sätt att spara information så är detta det bästa under rådande omständigheter.

• Ingen kommer orka hantera en wiki, utom några få som brinner upp efter ett år eller , och då kommer den snabbt att bli inaktuell.

• Chatt, gör att det inte kommer in i trådar, som i sin tur är sökbara.

– Jag tror att jag inte är ensam när jag säger att, nästa naturliga steg förr 99 är en vass sökfunktion samt ett iPhone skin. Möjligen med ytterligare en möjlighet att kunna märka sina egna trådar med ""min fråga är löst" för att i sökningen kunna se att dom fått svar på frågan.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

– Jag tror att jag inte är ensam när jag säger att, nästa naturliga steg förr 99 är en vass sökfunktion samt ett iPhone skin. Möjligen med ytterligare en möjlighet att kunna märka sina egna trådar med ""min fråga är löst" för att i sökningen kunna se att dom fått svar på frågan.

Många bra förslag i ett stycke!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 21:58
Ursprungligen av Tangen:

Möjligen med ytterligare en möjlighet att kunna märka sina egna trådar med ""min fråga är löst" för att i sökningen kunna se att dom fått svar på frågan.

/Tangen

Utmärkt!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-05-06 09:38

Det finns massvis med trådar om hur du gör en anpassad "Dagens Diskussioner" så att du slipper musik delen. Gå bara in på din profil och anpassa så slipper du se dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 09:43
Ursprungligen av Mattias L:

Det finns massvis med trådar om hur du gör en anpassad "Dagens Diskussioner" så att du slipper musik delen. Gå bara in på din profil och anpassa så slipper du se dem.

Jag tror att den funktionen inte används så mycket på grund av den mycket irriterande buggen som finns på forumet som gör att man bara kan ha en sorts anpassningar samtidigt.
Gör man en anpassad dagens diskussioner måste man leva med att klockan visar två timmar fel och andra småirriterande saker. Jag har gjort just så, men det är störande att ditt inlägg ser ut som att det gjordes 07:38.

Ursprungligen av Frebrik:

Gör man en anpassad dagens diskussioner måste man leva med att klockan visar två timmar fel och andra småirriterande saker.

Nej, man måste inte leva med det. Det finns sätt att komma runt buggen, så att man får både rätt diskussioner och rätt klocka m.m.

Se inlägg #6 i den här tråden:
http://www.99.se/feedback/262394-sommartid-hur-far-raett-tider-pa-inlaegg.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 10:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, man måste inte leva med det. Det finns sätt att komma runt buggen, så att man får både rätt diskussioner och rätt klocka m.m.

Se inlägg #6 i den här tråden:
http://www.99.se/feedback/262394-sommartid-hur-far-raett-tider-pa-inlaegg.html

Fast mitt svar gällde just påpekandet att man skall gå in i sin profil och anpassa.
Att bygga en länk och använda i stället för att klicka på knappen "dagens diskussioner" är för jobbigt för de flesta tror jag dessutom.

Jag håller med. Det är onödigt att behöva lägga ner det extrajobbet på något som borde fungera redan. Jag tycker att buggen borde varit fixad för länge sen.

Men jag ville bara påpeka att det finns en väg runt buggen, om man är beredd att offra några minuter på att bygga upp den där länken. Man måste inte leva med problemen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag håller med. Det är onödigt att behöva lägga ner det extrajobbet på något som borde fungera redan. Jag tycker att buggen borde varit fixad för länge sen.

Men jag ville bara påpeka att det finns en väg runt buggen, om man är beredd att offra några minuter på att bygga upp den där länken. Man måste inte leva med problemen.

Jepp, jag tror att problemet är att Anpassa-funktionen finns där och bara funkar om man inte använder den.

Det skulle kanske vara läge att plocka bort den tills vidare, så att folk inte ställer samma fråga om och om igen, och istället peka dem direkt på &exclude (och kanske tillhandahålla färdiga länkar för de större avdelningarna, som den här för 99musik).

Alternativt fixa så att dagens diskussioner gör samma sak beroende på vilken del av forumet man står i. Länkarna 99.se/dagensmac, 99.se/dagensmusik, etc existerar ju redan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-06 11:09
Ursprungligen av Frebrik:

Fast mitt svar gällde just påpekandet att man skall gå in i sin profil och anpassa.
Att bygga en länk och använda i stället för att klicka på knappen "dagens diskussioner" är för jobbigt för de flesta tror jag dessutom.

Ja alla användare ska väl inte behöva leta fram ID på de olika underforumen och bygga sig en länk. Vore det för mycket begärt med en "Dagens Mac-diskussioner" i toppmenyn på forumet? Eftersom det är så enkelt att göra en så går det väl enkelt att fixa för forumledningen?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-05-06 09:58
Ursprungligen av Frebrik:

Jag tror att den funktionen inte används så mycket på grund av den mycket irriterande buggen som finns på forumet som gör att man bara kan ha en sorts anpassningar samtidigt.
Gör man en anpassad dagens diskussioner måste man leva med att klockan visar två timmar fel och andra småirriterande saker. Jag har gjort just så, men det är störande att ditt inlägg ser ut som att det gjordes 07:38.

Konstigt, det funkar för mig....

Edit: Se jespers inlägg.

Kan man inte ha ngn ENKEL Knapp/vallista i inställningarna?

Jag vill exkludera precis allt som har med:
( ) 99Mac
( ) 99iPhone
(X) 99 Musik

Sedan har jag tjatat mig hes till föga nytta om att flytta knappen "Markera som lästa" till botten.

Jag sitter och knappar, klickar lite fel. Plötsligt fungerar inte "dagens diskussion" - den gillar jag verkligen. Jag blir så förbannad att jag faktiskt går ifrån datorn när det händer.

Buggen i inställningarna gör att jag inte pillar där öht...

Ursprungligen av Goflorp:

Kan man inte ha ngn ENKEL Knapp/vallista i inställningarna?

Jag vill exkludera precis allt som har med:
( ) 99Mac
( ) 99iPhone
(X) 99 Musik

Sedan har jag tjatat mig hes till föga nytta om att flytta knappen "Markera som lästa" till botten.

Jag sitter och knappar, klickar lite fel. Plötsligt fungerar inte "dagens diskussion" - den gillar jag verkligen. Jag blir så förbannad att jag faktiskt går ifrån datorn när det händer.

Buggen i inställningarna gör att jag inte pillar där öht...

Hej!

Markera som lästa finns ju i botten?

Buggrapportera gärna - jag har ju tagit in Arvid på heltid hela sommaren för att fixa alla buggar och i stort sett allting är väl fixat (enligt projektsystemet).

Ursprungligen av Björnström:

Hej!

Markera som lästa finns ju i botten?

Buggrapportera gärna - jag har ju tagit in Arvid på heltid hela sommaren för att fixa alla buggar och i stort sett allting är väl fixat (enligt projektsystemet).

Just nu finns den i botten för att Arvid betat av en del buggrapporter och flyttat den dit....

Inte buggen som är det värsta, det är att man måste se alla musikförsäljnings-annonser.....

Jag tycker jag ser minskad aktivitet rent generellt jag med..inte bara i det här forumet men kanske också Mac i allmänhet? Saker funkar och inte mycket nytt...sen kanske Krisen har drabbat lite?
Folk vart tvugna att fokusera på annat?

Ursprungligen av klarabara:

Inte buggen som är det värsta, det är att man måste se alla musikförsäljnings-annonser.....

Där skall jag erkänna att jag inte ens begriper VAD det är de försöker köpa eller sälja...

Tama elektroniska trumpads
[S] Akai MPD 32
Mackie Onyx 1620 + fwexpansion
Tc m300
Akg c414b xls

Akai och AKG känner jag igen som märken.
Att elektroniska trumpads antagligen finns vilda eller tama hade jag ingen aning om.
Sista raden ser ut som ett exceldokument

Det blir jobbigt med detta.

Kom sedan inte och påstå att jag hatar musik eller ngt sånt. Jag lyssnar på väldigt mkt , även om jag inte spelar ngt själv. Musikteknik kan jag ingenting om.

Krisen? Jodå, jag har fått sparken.
Den som skall köpa en lastbil det nämsta; Kontakta mig i PM för köpråd.....

Ursprungligen av klarabara:

Jag tycker jag ser minskad aktivitet rent generellt jag med..inte bara i det här forumet men kanske också Mac i allmänhet? Saker funkar och inte mycket nytt...

Jag tror det ligger något i det. Det har inte kommit så mycket spännande hårdvara på ett bra tag och Snow Leopard är fortfarande en bit bort. Och "Faces" i iPhoto räcker inte för att diskuteras i all evighet

I iPhone-världen händer det en hel del fortfarande, men hela upplåsningsbiten klingat av rätt mycket numera, vilket också gjort att aktiviteten i forumet gått ner.

När vi närmar oss WWDC med iPhone OS 3.0, ny iPhone-modell och Snow Leopard (plus eventuell "iTablet") borde aktiviteten ta fart lite. Och det finns ju lite spännande rykten om bärbara Macar med inbyggt 3G-modem som vore kul om de var sanna.

Det som skulle vara oroande för 99mac är om folk hellre går någon annanstans för att diskutera våra kärnämnen (dvs inte allmänt pladder). Men jag har för dålig koll på andra svenska Macforum för att ha en känsla för om så är fallet.

Vadå finns det andra mac-forum i sverige?? *chockad*
Vad skulle en iTablet vara för något? Typ en rit-platta?

Goflorp: Ja eller hur? Jag trodde en micro-korg var... eh..äh...
Väldigt tråkigt att höra om jobbet, jag hoppas det löser sig!

Ursprungligen av klarabara:

Vadå finns det andra mac-forum i sverige?? *chockad*

Inte i min värld, men jag har hört talas om det

Ursprungligen av klarabara:

Vad skulle en iTablet vara för något? Typ en rit-platta?

Det är ett samlingsnamn för alla rykten kring någon typ av produkt från Apple som främst kan liknas vid en förstorad iPhone. Tänk dig en slags surfplatta, en minidator med samma gränssnitt som iPhone har idag (dvs en stor pekskärm osv).

Jag tror stenhårt på att Apple jobbar på en sådan produkt och jag tror att den kan bli en fantastisk hit på längre sikt (och antagligen helt ersätta behovet av en "vanlig" dator för många människor). Om den kommer redan nu i sommar eller om det dröjer till nästa år är svårare att sia om.

Men nu är vi inne på en diskussion som passar sig bättre på annat håll

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-23 22:23

Större är inte alltid bättre. Mitt förslag för detta forum är fortfarande att släppa 99Musik och rensa i forumen för Macdelen. Ta bort Windows på Mac och switcher till att börja med.
Det jag efterlyser är ett mer renodlat Apple/Macforum som gamla 99Mac.

Diskutera windows på Mac kan man göra på på andra forum. Jag tycker heller inte att man skall tillåta windowsfrågor på iPhone/iPod forumen. Har ju inget med Mac att göra.

Att renodla kan locka hit/tillbaka de som verkligen brinner för Mac.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 22:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Större är inte alltid bättre. Mitt förslag för detta forum är fortfarande att släppa 99Musik och rensa i forumen för Macdelen. Ta bort Windows på Mac och switcher till att börja med.
Det jag efterlyser är ett mer renodlat Apple/Macforum som gamla 99Mac.

Diskutera windows på Mac kan man göra på på andra forum. Jag tycker heller inte att man skall tillåta windowsfrågor på iPhone/iPod forumen. Har ju inget med Mac att göra.

Att renodla kan locka hit/tillbaka de som verkligen brinner för Mac.

Vilket skulle innebära ännu mera moderering och mac-taliban-kultur. Nej tack. De som inte tål att se att windows nämns kan filtrera bort de trådarna i stället.

  • Medlem
  • 2009-06-23 22:56
Ursprungligen av MatsOlov:

Att renodla kan locka hit/tillbaka de som verkligen brinner för Mac.

Jag tror precis tvärt om. Utan utveckling stannar det av. 99.se är tillräckligt trögt som det är. 99.se/mac är inte i första hand ett MacOS-forum. Då skulle vi inte heller tillåta diskussioner om tex Adobe InDesign som ligger mig varmt om hjärtat.

Bevaka tråden