Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemskommentarer om 99mac forumet

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 21:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Diskutera windows på Mac kan man göra på på andra forum. Jag tycker heller inte att man skall tillåta windowsfrågor på iPhone/iPod forumen. Har ju inget med Mac att göra.

Så om man har en fråga om något på Windows, (som folk som jobbar mycket med datorer ofta har) kanske 2-3 ggr om året så ska man alltså behöva söka sig till tex Sweclockers? Tycker jag låter som en idiotisk idé. Ännu ett steg bort från pro-känslan på 99.se
Jag kan försäkra dig att med snart 8000 inlägg så "brinner" jag för Mac-plattformen även om jag ställer Windows frågor då och då.

Switchersdelen, varför ska den bort? Vill vi inte ha mer folk som använder Mac?

Förövrigt, 99.se problem ligger inte i att det finns trådar om Windows. Problemet är folk som tycker att 99 är deras vardagsrum och att de vill kunna göra lite hur som helst här. Det är det som håller folk med mycket mackunskap härifrån.
Att brinna för och vara kunnig är inte samma sak. Jag tar hellre medlemmar som är kunniga om mac och ett mer uppstyrt forum än massor med folk som tycker att det är deras rättighet att få klampa in hur som helst bara för att det här är internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 22:03
Ursprungligen av acke:

Att brinna för och vara kunnig är inte samma sak. Jag tar hellre medlemmar som är kunniga om mac och ett mer uppstyrt forum än massor med folk som tycker att det är deras rättighet att få klampa in hur som helst bara för att det här är internet.

Ännu en insiktsfull reflektion... Många inlägg bemöts enbart känslomässigt, vilket i slutändan bara mynnar ut i tjafs! 'Jag tycker' och 'jag tycker' i all oändlighet... Självklart får folk ha åsikter, men det ÄR tröttsamt att plöja igenom dessa åsikter för att finna vettig FAKTA! Söka? Nja, tyvärr är det ett alltför enkelt svar...(mer om det i sep. inlägg)

Ursprungligen av Clavius:

Ännu en insiktsfull reflektion... Många inlägg bemöts enbart känslomässigt, vilket i slutändan bara mynnar ut i tjafs! 'Jag tycker' och 'jag tycker' i all oändlighet... Självklart får folk ha åsikter, men det ÄR tröttsamt att plöja igenom dessa åsikter för att finna vettig FAKTA! Söka? Nja, tyvärr är det ett alltför enkelt svar...(mer om det i sep. inlägg)

Jag tycker (ha ha!) att var sak har sin plats i det fallet.

Om det t.ex. är en diskussion om rykten kring en kommande produkt eller liknande så är det fritt fram att tro och tycka (fast helst med lite sunt förnuft ändå, så man slipper långa diskussioner om varför PowerBook G5 kommer att komma ). Men om det är någon som ställer en konkret faktafråga, då gäller ett sakligt svar.

Sen finns det förstås gråareor där det det är svårare att skilja på det. Om någon t.ex. frågar om bästa objektivet till Nikon-kameror så lär svaren vara baserade på både fakta och tyckande. Men huvudsaken i så fall är att man slipper folk som kommer in och säger "Köp Canon, Nikon är skit".

Eller om man uttrycker det på ett annat sätt: Se kommentarerna på IDG som skräckexemplet på hur 99mac aldrig aldrig får bli...

Jag tycker vi kan avskriva hela grejen med att forumet håller på att somna in iaf.
Det är ju tonvis med inlägg just nu, varje dag.

När folk klagade var det stiltje i release-strömmen, skolorna gik in i sista pluggandet och vartenda jävel höll på bli av med jobbet.

Nu är det OS3.0, iPhone 3GS, nya bärbara och hela communityt sprudlar.

EDIT
PS. nu HAR alla blivit av med jobbet = mer tid ....

  • Medlem
  • 2009-06-23 23:11
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker vi kan avskriva hela grejen med att forumet håller på att somna in iaf.
Det är ju tonvis med inlägg just nu, varje dag.

När folk klagade var det stiltje i release-strömmen, skolorna gik in i sista pluggandet och vartenda jävel höll på bli av med jobbet.

Nu är det OS3.0, iPhone 3GS, nya bärbara och hela communityt sprudlar.

Joru, med 51 minuter kvar på dygnet är dagens resultat 64 nya trådar, 686 inlägg och 32 nya medlemmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 22:09

Tror inte på att fasa ut windows-diskussioner, då det berör mac-världen på flera punkter. Det skulle bara innebära missnöje bland många medlemmar och allmän otrivsamhet. Dock motsäger detta inte att dessa diskussioner måste modereras för att spåra ur... de tenderar att lätt bli FÖR känslomässiga (se tidigare inlägg), vilket bara spårar ur i rent nonsens.

  • Medlem
  • 2009-07-13 11:23

MatsOlov: Menar du att det där är en uppmaning till att installera Windows? Då håller jag inte med dig för fem öre.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-13 11:24

Jag menar att det inte finns någon anledning att komma med de inläggen då frågan gäller mac os x.

Sedan var det inte specifikt just ordet "installera" utan "typ" jag använde. Jesper förvrängde lite. Och jag tycker att det kan tas som en typ uppmaning som det framförs i de två inlägg jag länkade till.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-13 11:31

Blir man som användare av mac os x hjälpt av att veta att det går att göra under vista? Det är som att säga till en användare med ps3 att använda xbox för att kunna göra något som inte funkar is ps3an.

  • Medlem
  • 2009-07-13 11:35

MatsOlov: I det där fallet så tycker jag det säger "hårdvaran har inget problem med det", samt "vlc fixar det hela på windows" och eftersom vlc finns även till mac os x så känns det klart relevant.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-13 15:58

Näe, detta är det senaste, jag gjorde en sökning som du, där du hittade bara ett fåtal, hittade jag tio sidor med trådar om mac där windows nämns.

Ursprungligen av MatsOlov:

Näe, detta är det senaste, jag gjorde en sökning som du, där du hittade bara ett fåtal, hittade jag tio sidor med trådar om mac där windows nämns.

Jag hittade inte ett fåtal. Jag hittade noll, bland de 60 som vid det tillfället låg övert i "Allt om Mac" och "Mac OS X".

Att Windows, på något sätt, i något sammanhang, nämns är väl en helt annan sak än att det uppmanas att "installera Windows så löser du problemet"?

Det du då hävdade var att "i snart sagt varje diskussion uppmanas man att installera Windows".

Nu pratar du helt plötsligt om trådar där Windows överhuvudtaget nämns, och då blir det ju naturligtvis lite fler trådar - men det var ju inte omnämnande av Windows som frågan gällde.

Du skrev visserligen "typ installera Windows", men jag tycker ändå att detta är väldigt långt från att Windows överhuvudtaget nämns.

Senast redigerat 2009-07-13 16:21
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-13 16:38

Att lösa ett problem (vilket som) i en Mac genom att tipsa om att använda sig av möjligheten att kunna köra windows ser inte jag som en lösning. Möjligt vis som en sista utväg, men jag ser inte relevansen för det här i ett forum för Mac.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att lösa ett problem (vilket som) i en Mac genom att tipsa om att använda sig av möjligheten att kunna köra windows ser inte jag som en lösning.

I vissa fall kan ett sådant tips vara relevant - ibland inte. Men bara för det ibland är irrelevant så kan vi inte förbjuda omnämnande av Windows på forumet - vilket du verkar förespråka.

Och för att återknyta till trådens rubrik och ämne, så tror jag inte att ett eller annat omnämnande av Windows bidrar till att 99.se håller på att somna in.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att lösa ett problem (vilket som) i en Mac genom att tipsa om att använda sig av möjligheten att kunna köra windows ser inte jag som en lösning. Möjligt vis som en sista utväg, men jag ser inte relevansen för det här i ett forum för Mac.

För att gå tillbaka till ditt exempel så tipsar inte Scratchen om att "köra windows som en lösning". Han frågar om det skulle vara möjligt eller om någon har erfarenhet av detta eftersom han verkar vara sugen på att kunna spela upp blu-ray skivor på sin mac.

Som jag ser det... 99.se handlar om Apple hårdvara och diverse Mac:ar och en hel massa iPhone :cool:.

Vi är inte begränsade till OsX diskussioner enbart. Det finns möjligheten att köra emulerade system med OsX som värdOS då måste det kunna vara relevant att diskutera kring detta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-14 09:18
Ursprungligen av BlackSmp:

För att gå tillbaka till ditt exempel så tipsar inte Scratchen om att "köra windows som en lösning". Han frågar om det skulle vara möjligt eller om någon har erfarenhet av detta eftersom han verkar vara sugen på att kunna spela upp blu-ray skivor på sin mac.

Om du installerar och använder windows på en Macintosh från Apple är det inte en Mac längre, då är det en "PC" som vilken Dell, HP som helst och det OSet behöver inte diskuteras i ett Macforum, anser jag.

En Mac använder Mac OS X (eller System <9).

Detta är mina åsikter och jag står för dem.

Ursprungligen av MatsOlov:

Om du installerar och använder windows på en Macintosh från Apple är det inte en Mac längre, då är det en "PC" som vilken Dell, HP som helst och det OSet behöver inte diskuteras i ett Macforum, anser jag.

En Mac använder Mac OS X (eller System <9).

Detta är mina åsikter och jag står för dem.

Och jag är intresserad av att diskutera allt som gör min MBP, iPhone och kommande Mini så användbara som möjligt och det lämpar sig väl att diskuteras i både ett och anna macforum.

Det är min uppfattning och jag står för den.

Sedan så undrar jag... med din definition... Om man installerar OsX på en Dell... är det då inte längre en PC vilken som helst utan en Mac:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-14 10:54

så med matsolov definition en pc som kör max-osx är en mac? Skulle nog vilja säga det inte är så enkelt.

Är ju vissa skillnader skulle jag vilja säga och själv köpte jag inte en mac för att det hade operativet mac-osx (ursäkta ev misstavning) för då hade jag installerat macos på en pc oavsett vad apple tycker om det.

Kan vi släppa den här sidodiskussionen nu?

Vad som gör en Mac till en Mac, och en PC till en PC, kan vi diskutera någon annanstans.

Den här tråden ska behandla huruvida 99.se/mac är på väg att somna in eller inte.

/Mod

Lite kul att läsa tråden när dom senaste månaderna inneburit högkonjuktur här på 99mac. Augusti innebar nya rekord:

392.755 besök på sajten (+29%)
10,4 sidor per besök (+48%)
4.1 miljoner sidvisningar (+91%)

Allt ovanstående från 156.840 unika besökare (+24%). Det är ungefär som att hela Uppsala varit här och kollat läget under Augusti.

Slutsats: Fler besökare som spenderar mer tid på sajten. Låter bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 16:05

En sak jag är nyfiken på är medlemsantalet. Vet antalet registrerade användare men hur många är aktiva, loggar in regelbundet eller bara det senaste halvåret.

Ursprungligen av acke:

En sak jag är nyfiken på är medlemsantalet. Vet antalet registrerade användare men hur många är aktiva, loggar in regelbundet eller bara det senaste halvåret.

Cirka 21.000 aktiva dom deltar i forumen och har loggat in senaste 6 mån. Mindre än en tredjedel av totalen alltså. Å andra sidan har vi alltid haft minst 10:1 förhållande mellan läsare/aktiva i själva trådarna.

Har du hört talas om 90/9/1% regeln?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 21:11
Ursprungligen av Björnström:

Cirka 21.000 aktiva dom deltar i forumen och har loggat in senaste 6 mån. Mindre än en tredjedel av totalen alltså. Å andra sidan har vi alltid haft minst 10:1 förhållande mellan läsare/aktiva i själva trådarna.

Har du hört talas om 90/9/1% regeln?

21000 är imponerande tycker jag. Insåg nu att jag ligger på 9:de plats när det kommer till inlägg. Femma om man räknar bort musik-nissarna. Det var det värsta...

Ursprungligen av acke:

21000 är imponerande tycker jag. Insåg nu att jag ligger på 9:de plats när det kommer till inlägg. Femma om man räknar bort musik-nissarna. Det var det värsta...

Är du stolt eller skäms du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 22:14
Ursprungligen av Adrian B:

Är du stolt eller skäms du?

Lite av båda kanske men mest undrar jag hur jag haft tid. Jag jobbar liksom ganska mycket på dagarna.

Ursprungligen av acke:

Lite av båda kanske men mest undrar jag hur jag haft tid. Jag jobbar liksom ganska mycket på dagarna.

Det är vad du tror... (Och vem kastar sten i glashus om inte jag... )

Ett slags arkiv helt enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 23:23

Så här ska jag nog säga. Jag skulle skämmas om jag visste att den största delen av det jag skrivit varit blaj. Så känns det inte nu.
Nästa jobbiga tanke, undrar hur många timmar man spenderat på 99.se..

Jag har hoppat in i gamla trådar förut och det kan mycket väl fungera. Inte alla trådar där saker är så versions-specifikt.. möss och annan extra-utrustning kan få likartade problem år efter år...

Den här (http://www.99.se/microsoft/208941-tycker-ni-om-mac-office-2008-a-2.html) från januari 2008 är ju ett ganska bra exempel på att man _inte_ skall låsa efter en viss tid. Fortfarande senaste programversion och nya och gamla problem. Praktiskt med allt på samma ställe. Och två sidor med inlägg klarar man nog av att läsa.

Och tidigare i denna tråd har vi ju redan konstaterat att det i princip är ett omöjligt evighetsjobb att kontinuerligt bedöma vad som kan låsas/raderas efter en viss tid. Se #65 ovan. Men visst, om det finns någon frivillig som vill gå igenom en miljon inlägg (eller vad det nu var) så varsågod.

Bevaka tråden