Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0 presenteras 17 mars!

Tråden skapades och har fått 552 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2009-03-18 10:55

hoppas de ordnar så att man kommer att kunna skicka och ta emot vcard via mail. (eller räknas vcard under sms taxan. för telias mms priser är inte att leka med.

Att de öppnar upp för Bluetooth kommer (förmodligen) möjliggöra för trådlös sync. förhoppningsvis kommer vi få se en bättre integration av datorns adressbok till iphonens funktioner, bäst hade varit om apple själva kunde ordna med detta men annars har vi ju alltid bluePhoneElite2

Ursprungligen av thor:

Att de öppnar upp för Bluetooth kommer (förmodligen) möjliggöra för trådlös sync. förhoppningsvis kommer vi få se en bättre integration av datorns adressbok till iphonens funktioner, bäst hade varit om apple själva kunde ordna med detta men annars har vi ju alltid bluePhoneElite2

Det finns folk som redan flockat sig på Bluephoneelites forum och uttryckt förhoppningar om att 3.0 ska integrera iphone i kompatibilitetsstallet. Jag hoppas verkligen det, får då går jag och köper en iphone. Jag använder bluetooth hela tiden i dagsläget.

Vad tror ni om stöd för iphone i iSync? Sjukt att det inte funkar. Hatar att använda sladdar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 11:56
Ursprungligen av Patric08:

Vad tror ni om stöd för iphone i iSync? Sjukt att det inte funkar. Hatar att använda sladdar.

Hur menar du? I iSync kan du synka både med BT och med sladd. Antar att du menar vad vi tror om att kunna synka kontakter, notes, kalender via BT? Man kan ju hoppas på det men jag tror att Apple gillar att man kopplar in sladden. Inte nog med att Bluetooth då inte drar ström, iPhone laddas "i smyg" vilket medför att man tror att man får längre batteritid. det är vad jag tror åtminstone.

Ursprungligen av acke:

Hur menar du? I iSync kan du synka både med BT och med sladd. Antar att du menar vad vi tror om att kunna synka kontakter, notes, kalender via BT? Man kan ju hoppas på det men jag tror att Apple gillar att man kopplar in sladden. Inte nog med att Bluetooth då inte drar ström, iPhone laddas "i smyg" vilket medför att man tror att man får längre batteritid. det är vad jag tror åtminstone.

Ursäkta min okunnighet i ämnet då jag inte har en iphone, men kan man använda isync med iphone i dagsläget över BT för att synka kalender och kontakter?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-18 12:05
Ursprungligen av Patric08:

Ursäkta min okunnighet i ämnet då jag inte har en iphone, men kan man använda isync med iphone i dagsläget över BT för att synka kalender och kontakter?

Nej. Du kan läsa mer i iPhone FAQ.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej. Du kan läsa mer i iPhone FAQ.

//Rob

Men snälla apple, integrera denna funktion! Orka springa och leta upp en jävla sladd så fort man ska synca. När jag syncar min SE med isync är allt klart på 10-15 sekunder. Ska jag leta fram sladd, låta iphonen öppnas i itunes, synca allt skit etc så tar det över 2 minut. Vafan, allvar nu. Var är tänket från macbook air, låt oss skita i sladdar etc, den enda sladdfunktion jag vill ha med iphone är möjligheten att använda den som dongel (vill även kunna använda modemfunktion utan dongel)
Den enda riktiga nackdelen med iphone om man frågar mig är det jag sagt sedan dag ett, BT-stödet suger. Gör om, gör rätt!

Ursprungligen av Patric08:

Men snälla apple, integrera denna funktion! Orka springa och leta upp en jävla sladd så fort man ska synca. När jag syncar min SE med isync är allt klart på 10-15 sekunder. Ska jag leta fram sladd, låta iphonen öppnas i itunes, synca allt skit etc så tar det över 2 minut. Vafan, allvar nu. Var är tänket från macbook air, låt oss skita i sladdar etc, den enda sladdfunktion jag vill ha med iphone är möjligheten att använda den som dongel (vill även kunna använda modemfunktion utan dongel)
Den enda riktiga nackdelen med iphone om man frågar mig är det jag sagt sedan dag ett, BT-stödet suger. Gör om, gör rätt!

Jag håller med dig. Men vadå leta efter sladd? Kan du inte alltid ha den på samma ställe eller?

Kan du föreställa dig tiden en iPhone-sync skulle ta? iPhone/iTunes synkar ju inte bara adresser etc - den gör först en fet backup på telefonen. Jag tror inte SE och dom andra håller på med den typ av synkning som iPhone/iTunes gör.
Blåtand var aldrig menat att skyffla stora mängder data - det är för långsamt och instabilt för det. Blåtand är leksaksgrejer. :-D.

Ursprungligen av Patric08:

Men snälla apple, integrera denna funktion! Orka springa och leta upp en jävla sladd så fort man ska synca. När jag syncar min SE med isync är allt klart på 10-15 sekunder. Ska jag leta fram sladd, låta iphonen öppnas i itunes, synca allt skit etc så tar det över 2 minut. Vafan, allvar nu. Var är tänket från macbook air, låt oss skita i sladdar etc, den enda sladdfunktion jag vill ha med iphone är möjligheten att använda den som dongel (vill även kunna använda modemfunktion utan dongel)
Den enda riktiga nackdelen med iphone om man frågar mig är det jag sagt sedan dag ett, BT-stödet suger. Gör om, gör rätt!

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan du föreställa dig tiden en iPhone-sync skulle ta? iPhone/iTunes synkar ju inte bara adresser etc - den gör först en fet backup på telefonen. Jag tror inte SE och dom andra håller på med den typ av synkning som iPhone/iTunes gör.
Blåtand var aldrig menat att skyffla stora mängder data - det är för långsamt och instabilt för det. Blåtand är leksaksgrejer. :-D.

Jag vill inte kunna synka allt över bt, då skulle det inte gå snabbt, men kalender och kontakter. Vill jag föra över musik, vilket man inte gör på daglig basis så kan man göra det med sladd. Däremot så skulle större synkning kunna ske wifi, som i alla fall verkar duga för time machine. Sladd är osmidigt och jag orkar inte glida runt med en sladd hela tiden. Ibland vill jag synka kalendern i skolan, ibland hemma, ibland på tunnelbanan. Det ska gå snabbt. Om du någonsin har använt isync med andra lurar så skulle du veta vad jag talar om. Detta är en osmidig och tidsödande lösning från apple som luktar med 2003 än 2009. Sluta försvara alla apples brister!

Det finns bara en sak som är pinsammare än MacTalibaner - och det är dom som tror att alla är MacTalibaner som tar ställning för (eller i detta fall bara förklarar orsaken till) en Apple-lösning. :$:$ Jezez.

[QUOTE="Patric08;1734377 Sluta försvara alla apples brister![/QUOTE"]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 11:17

Att skicka kontakter via SMS är fint. Men blev orolig, är det så att alla andra mobilleverantörer kan ta emot vCards eller är det en iPhone to iPhone-lösning?

Ursprungligen av acke:

Att skicka kontakter via SMS är fint. Men blev orolig, är det så att alla andra mobilleverantörer kan ta emot vCards eller är det en iPhone to iPhone-lösning?

vCard är en standard som stöds av väldigt många. Vet att i alla fall att SE-telefoner hanterar dom, och gissar att de flesta andra aktörer också gör det.

http://en.wikipedia.org/wiki/VCard

Läste lite snabbt på ilove att OS 3.0 även öppnar möjligheten för VoIP, när nämndes det? Det är ju för fasiken nästan den största nyheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 12:55

Man skulle kunna kompromissa och tillåta synkning av kontakter, kalender, notes, mailkontouppgifter via BT och musik, filmer, ringtoner, bilder och allt annat lite större över sladd.

Kan hålla med om att man inte alltid packar ned sladden när man lägger ned datorn i väskan. Det är inte livsnödvändigt men skulle vara smidigt. Det är ju dessutom väldigt olike Apple med sladdar och "clutter". Men det tror jag beror på det jag skrev ovan med batteritid.

Det köper jag. För visst var det gött att synka Nokian utan att den ens lämnat jackfickan i hallen (jo, jag bodde smått då).

Ursprungligen av acke:

Man skulle kunna kompromissa och tillåta synkning av kontakter, kalender, notes, mailkontouppgifter via BT och musik, filmer, ringtoner, bilder och allt annat lite större över sladd.

Kan hålla med om att man inte alltid packar ned sladden när man lägger ned datorn i väskan. Det är inte livsnödvändigt men skulle vara smidigt. Det är ju dessutom väldigt olike Apple med sladdar och "clutter". Men det tror jag beror på det jag skrev ovan med batteritid.

Ursprungligen av acke:

Kan hålla med om att man inte alltid packar ned sladden när man lägger ned datorn i väskan. Det är inte livsnödvändigt men skulle vara smidigt. Det är ju dessutom väldigt olike Apple med sladdar och "clutter". Men det tror jag beror på det jag skrev ovan med batteritid.

Sladden åker alltid med just pga det sista... batteritiden
Och vi lär inte få laddning över bluetooth

Den dagen vi får laddning över bluetooth Är den dagen allt är trådlöst, vilket jag samtidigt tror kommer komma, men en lyx som att slippa dagens Ormbunksljungel bakom TV:n samt under skrivbordet är ju nästan en vana som skulle kännas otroligt konstig utan! ;D

Läs på om Nikola Teslas försök till trådlös kraftdistribution i större skala innan du hoppas på för mycket

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-18 13:22

Jag är väldigt nyfiken på hur MMS kommer att fungera för oss som inte har Telia. Min iphone är en olåst variant från ett land där det säljs olåsta iphone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 13:37

BT är en omodern teknologi för att synka imo: http://www.wifi-forum.com/wf/showthread.php?t=129981

Oj, här trampande man visst på ömma tår, inte meningen. Men om jag anser en funktion vara viktig så är jag totalt ointresserad av någons högst spekulativa apologetiska orsak till eventuella tillkortakommanden. Jag tror på allvar att få därute kan svara på varför apple valt bort vissa saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 15:12
Ursprungligen av Patric08:

Oj, här trampande man visst på ömma tår, inte meningen. Men om jag anser en funktion vara viktig så är jag totalt ointresserad av någons högst spekulativa apologetiska orsak till eventuella tillkortakommanden. Jag tror på allvar att få därute kan svara på varför apple valt bort vissa saker.

Vi håller ju med dig, sluta nu.
Ingen här vet så klart varför Apple gör som de gör. Vi diskuterar, som man gör på forum, om Apples lösningar.

Vi får ganska mycket folk som gnäller på Apple här. Allt från befogat gnäll till trams. När de får svar med samma ton så används ganska ofta mactaliban-kortet. Det är tröttsamt och stämmer, med kanske något undantag, in väldigt dåligt på 99.se

Ursprungligen av acke:

Vi håller ju med dig, sluta nu.
Ingen här vet så klart varför Apple gör som de gör. Vi diskuterar, som man gör på forum, om Apples lösningar.

Vi får ganska mycket folk som gnäller på Apple här. Allt från befogat gnäll till trams. När de får svar med samma ton så används ganska ofta mactaliban-kortet. Det är tröttsamt och stämmer, med kanske något undantag, in väldigt dåligt på 99.se

Nu lägger vi ner denna diskussion, men jag vill bara understryka att jag aldrig drog mac-talibankortet. Läs ovan, jag bara hörde mig för om nån visste något om något jag anser vara intressant. När jag då får ickesvar tillbaka så undanber jag mig dem, då jag anser de vara ointressanta. Aldrig anklagade jag någon får mac-talibani. Det antog folk bara. Jag tyckte inte att jag gnällde heller.
Så, nu är det färdigdiskuterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 16:07
Ursprungligen av Patric08:

Nu lägger vi ner denna diskussion, men jag vill bara understryka att jag aldrig drog mac-talibankortet. Läs ovan, jag bara hörde mig för om nån visste något om något jag anser vara intressant. När jag då får ickesvar tillbaka så undanber jag mig dem, då jag anser de vara ointressanta. Aldrig anklagade jag någon får mac-talibani. Det antog folk bara. Jag tyckte inte att jag gnällde heller.
Så, nu är det färdigdiskuterat.

Ja du har rätt i. Nu släpper vi det och sätter tänderna i att det under MobileMe finns en inställning som heter "Find my iPhone". Man registrerar sin telefon, blir den stule och används på AT&T's nätverk så kan man hitta den?

Intressant...undrar om det kommer till oss som inte har AT&T också? Telia t.ex.
Nå - om den stulna iPhone'n körs med kontantkort - vilket den troligtvis gör - så är det ändå kört. Kontantkort är anonyma...och om man tror att åklagare/polis börjar pejla den för att försöka fånga personen som håller i den så drömmer man sött. :-).
Tyvärr är nog funktionen meningslös.

Ursprungligen av acke:

Nu släpper vi det och sätter tänderna i att det under MobileMe finns en inställning som heter "Find my iPhone". Man registrerar sin telefon, blir den stule och används på AT&T's nätverk så kan man hitta den?

Varför synka kalendern över BT? Jag synkar den direkt över molnet med Googles exchange server.

Varför synca via bluetooth när det finns Wifi? Och MobileMe?

Nu vill kanske inte alla pröjsa för MobileMe, men jag vill det verkligen eftersom det funkar så klockrent. Behöver bara koppla telefonen till datorn för att för över musik, annars aldrig...

För mig är det sant....förutom en mycket viktig detalj; jag måste även synka kalendrar via USB/Macen därför att jag har prenumererade kalendrar. Molnet fixar inte prenumererade kalendrar - vilket är pinsamt uselt av Apple. Om inte Apple/MobileMe implementerar denna fundamentala funktion snart så åker jag till Cupertino med en Smith & Weeson i fickan.

Annars är det overkligt suveränt - ett nytt liv liksom - att ha exakt samma mail, adresser, bokmärken och notes på en telefon och fyra datorer genom molnet utan att behöva tänka på det alls. Det bara sker. Hela tiden.

Ursprungligen av Capeman:

Nu vill kanske inte alla pröjsa för MobileMe, men jag vill det verkligen eftersom det funkar så klockrent. Behöver bara koppla telefonen till datorn för att för över musik, annars aldrig...

Ursprungligen av Zimmerman:

Om inte Apple/MobileMe implementerar denna fundamentala funktion snart så åker jag till Cupertino med en Smith & Weeson i fickan.

Drama queen. Så allvarligt är det väl inte?

Bevaka tråden