Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer på Macworld Expo -09?

Tråden skapades och har fått 413 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gabriela:

Som alla känner till har Jobs 'smalnat av' på ett ohälsosamt sätt på den senaste tiden.
Oroande nog har detta även avspeglats i många apple-produkter, där utvecklingsprocessen uppenbarligen har haft ett oresonligt fokus på det yttre på bekostnad av de inre kvaliteterna.

Lite osmaklig jämförelse, att dra paralleller mellan Jobs privata (och kanske rent av livshotande) sjukdomstillstånd och produktutveckling tycker jag, som om det skulle ha något som helst samband.

Det är ju knappast bara Apple som gör produkter smalare och mindre. Sist jag kollade försöker varenda mobiltelefontillverkare att göra tunnare och smalare mobiler, och jag tror inte att det beror på sjukdomar direkt.

Eller ta hela netbook-trenden som Apple kritiserats för att inte följa, där kan vi verkligen snacka om att smalna av saker, eller hur?

Och det där med "på bekostnad av de inre kvaliteterna" stämmer inte alls. MacBook och MacBook Pro fick den största och mest omfattande uppdatering hittills av innandömet med unibody-konceptet som höjt kvalitétsnivån avsevärt över allt annat tidigare.

Ursprungligen av gabriela:

Det är inte utan en viss sorg vi har sett den en gång så härligt kurviga Imacen pinats in i ett närmast självdestuktivt smalnande skal.

Låter som en osmaklig antydan om produktdesignen liknar anorexia.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-05 13:59
Ursprungligen av Adrian B:

Lite osmaklig jämförelse, att dra paralleller mellan Jobs privata (och kanske rent av livshotande) sjukdomstillstånd och produktutveckling tycker jag, som om det skulle ha något som helst samband.

Det är ju knappast bara Apple som gör produkter smalare och mindre. Sist jag kollade försöker varenda mobiltelefontillverkare att göra tunnare och smalare mobiler, och jag tror inte att det beror på sjukdomar direkt.

Eller ta hela netbook-trenden som Apple kritiserats för att inte följa, där kan vi verkligen snacka om att smalna av saker, eller hur?

Och det där med "på bekostnad av de inre kvaliteterna" stämmer inte alls. MacBook och MacBook Pro fick den största och mest omfattande uppdatering hittills av innandömet med unibody-konceptet som höjt kvalitétsnivån avsevärt över allt annat tidigare.

Låter som en osmaklig antydan om produktdesignen liknar anorexia.

Det där var väldigt många ord för att svara på ett uppenbart skämtsamt inlägg (om än osmakligt i ditt tycke).

Ursprungligen av sensy:

Det där var väldigt många ord för att svara på ett uppenbart skämtsamt inlägg (om än osmakligt i ditt tycke).

Var det ett skämtsamt inlägg? Det uppfattade inte jag det som.

Ursprungligen av sensy:

Det där var väldigt många ord för att svara på ett uppenbart skämtsamt inlägg (om än osmakligt i ditt tycke).

Jag funderade på det, men var inte hundra, speciellt utan smileys som brukar vara kutym. Har sett lite för många konstiga inlägg för att veta längre... Men i så fall kan ni ignorera mitt inlägg ovan och jag ber om ursäkt för min uppenbarligen humorbefriade dag, men jag får ursäkta mig med att jag satt med Björnström och fixade i forumet fram till 3-4 på morgonen.

Ursprungligen av Adzam 1:

Adrian, hade helt klart räckt med första stycket OM du nu störde dig på inlägget så pass mycket...

Well, jag störde mig egentligen mest på att det påstods att kvalitén på innandömet blivit sämre när MacBook/MacBook Pro faktiskt fått mycket bättre innandöme än någonsin tidigare

John Gruber väger in sina gissningar:
Macworld Expo 2009 Predictions

Mycket låter vettigt. Jag tog aldrig med några skärmar förut, men 30 tum Cinema Display med DisplayPort känns rätt troligt.

Hans tankar om Apple TV är precis i linje mina tankar om det (och helt motsatta mot vad macpro.se tror). Apple TV är en slumrande succé.

Men intressantast är Grubers chansning om iPhone OS 3.0. Det vore något!

iPhone OS 3.0 Demo — My wildcard prediction, which, I will reiterate, is based on nothing more than my own speculation and wishful thinking. One thing I’m nearly certain of is that the next iPhone OS release will be 3.0, not 2.3, if for no other reason than that there have been no developer betas since the release of version 2.2. To my nose, that smells like a major release with significant new features is in the oven.

I fully expect iPhone OS 3.0 to be announced and demoed at least a few months before it is released. Third-party developers need to time to adapt to any changes, add support for new features, and to bang away on beta releases to shake out the bugs. But assuming there will be significant new features, Apple will want to unveil them at a high-profile event. If I had to wager, I’d bet on a special event around March, much like last year’s event to unveil the iPhone SDK. But if it’s going to be ready for developer betas sooner than later, it’d be a nice surprise to see Phil Schiller call Scott Forstall on stage to demo it now.

As for what might appear in iPhone OS 3.0, here’s my wish list. First, a new home screen app (a.k.a. SpringBoard), designed from the ground up for a system where users have a few dozen or more extra apps installed. Managing dozens of apps on the iPhone today is simply a pain in the ass. Second, maybe an answer to the question of where the background notification API is — you know, the one we were told at WWDC to expect a few months ago, but which we haven’t heard a word about since. And maybe — pretty please, Mr. Forstall, with sugar on top — copy and paste.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-05 17:35
Ursprungligen av Adrian B:

Lite osmaklig jämförelse, att dra paralleller mellan Jobs privata (och kanske rent av livshotande) sjukdomstillstånd och produktutveckling tycker jag, som om det skulle ha något som helst samband.

Det är ju knappast bara Apple som gör produkter smalare och mindre. Sist jag kollade försöker varenda mobiltelefontillverkare att göra tunnare och smalare mobiler, och jag tror inte att det beror på sjukdomar direkt.

Eller ta hela netbook-trenden som Apple kritiserats för att inte följa, där kan vi verkligen snacka om att smalna av saker, eller hur?

Och det där med "på bekostnad av de inre kvaliteterna" stämmer inte alls. MacBook och MacBook Pro fick den största och mest omfattande uppdatering hittills av innandömet med unibody-konceptet som höjt kvalitétsnivån avsevärt över allt annat tidigare.

Låter som en osmaklig antydan om produktdesignen liknar anorexia.

Adrian fattar noll...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-17 10:49

Jag tror och hoppas att Apple har insett vilken potentional Mac Mini har som mediacenter i "allas hem" - så en uppdatering på den känns ganska säkert.

iPhone uppdatering?... nej, tror inte det (inte än iallafall)

MacBook Pro 17"... känns lite tveksamt om dom kan ha fixat detta monster än
Cinema Display 32" däremot... det tror jag dom kan visa upp (eller varför inte smälla till med 46" istället? hehe)

Ge folket en ny HDMI/1080p Mac Mini!
(även om nuvarande Minin klarar av det också så har man ju gärna lite bättre prestanda så att det finns en buffert mellan maxprestanda och vad som krävs för 1080p visning, helt enkelt en Full-HD-preppad mediacenter/Mini tack!)

  • Medlem
  • 2008-12-17 17:14

Om iMacen blir uppdaterad är det väl väldigt troligt att de petar in en Mini Display Port i den också, no?

Jag tycker det är rätt att Apple slutar med MacWorld och har sina egna Mini-Expo i form av Special Event men ...

Jag tycker att det är lite konstigt/fel att Steve Jobs inte håller i Apples sista MacWorld ..

Det kanske inte blir mer än något uppdatering av iphone OS eller Mobile me ...

Möjligheterna finns att Steve Jobs går i pansion helt enkelt .. vem vet .. men då tycker jag att det är ännu mer konstigt att det inte blir ett avskeds event med Steve jobs ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 16:13

Jobs borde avgå som CEO lämna över stafett pinnen till Ives och Jobs kan få titeln
General Operations Director - GOD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 21:14

Om någon skulle ta över idag så är det inte Ives utan Tim Cook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 10:52
Ursprungligen av acke:

Om någon skulle ta över idag så är det inte Ives utan Tim Cook.

Jo jag vet att det är det mest troliga, men jag anser ändå att Ive och hans maniska sätt gör att han är den enda som kan leva upp till SJobs maniska för att inte säga psykotiska perfektionism

Baserat på ryktena och magkänslan så tror jag följande om morgondagen:

Jag tror vi får se:

  • Mac mini

  • iMac

  • iLife ’09

  • iWork ’09

  • Snow Leopard

Jag tror inte vi får se:

  • iPhone nano

  • iPhone

  • Mac Pro

Jag hoppas på en upphottad AppleTV eller den omtalade Home Media Server, men det är väl tveksamt trots allt.

Med reservation för sista-minuten-rykten som ändrar allting...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 12:20
Ursprungligen av Tangen:

Jo jag vet att det är det mest troliga, men jag anser ändå att Ive och hans maniska sätt gör att han är den enda som kan leva upp till SJobs maniska för att inte säga psykotiska perfektionism

Det gör han väl perfekt på den platsen har är på nu eller?

Jag hoppas isåfall på Scott Forstall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 00:09
Ursprungligen av staed:

Jag hoppas isåfall på Scott Forstall

Han känns väldigt konstig av det jag sett av honom. Stirrig och konstiga skämt. Säkert svinbra på det han gör men inte som chef. Eller så ska de ta in någon utifrån.

Nu blir vi sjukt offtopic här, men jag gillade hans konstiga skämt. Tycker han verkar tillräckligt petig för att kunna funka. Han sa väl något i stil med att dom hade suttit och pillat med iPhone OS tills varje pixel såg rätt ut.

Sen skulle han nog passa helt ok i polo också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 22:37

Men,hallå!
Vad hände med trenden för små laptops?! Hade inte Apple en 12'' för några år sedan...
Skulle vilja se 13'' krympa till 12'' eller t.o.m. 10'' - då är Apple med i frontlinjen igen!

I övrigt: nya Appleskärmar (20'' och 30'' givetvis), iTunes med STREAMAD musik och sist, men inte minst, en uppgraderad iPhone med 5 megapixelkamera, MMS och betydligt mera intern/lagringsminne!

Inte för jag vet relevansen av allt detta, men det är vad jag förväntar mig.
Allt annat är en besvikelse.

  • Medlem
  • 2008-12-19 22:39
Ursprungligen av Clavius:

Men,hallå!
Vad hände med trenden för små laptops?! Hade inte Apple en 12'' för några år sedan...
Skulle vilja se 13'' krympa till 12'' eller t.o.m. 10'' - då är Apple med i frontlinjen igen!

I övrigt: nya Appleskärmar (20'' och 30'' givetvis), iTunes med STREAMAD musik och sist, men inte minst, en uppgraderad iPhone med 5 megapixelkamera, MMS och betydligt mera intern/lagringsminne!

Inte för jag vet relevansen av allt detta, men det är vad jag förväntar mig.
Allt annat är en besvikelse.

Så om de släpper en hypermaxad Mac Pro för tre kronor stycket blir du besviken?

Skämt åsido, skärmarna vill jag se.

  • Medlem
  • 2008-12-21 14:00

Jag är en idiot

Senast redigerat 2008-12-24 14:20
Ursprungligen av can:

Det är väll dags att apples skärmar får in en isight med?

http://www.apple.com/displays/

Lite nya heta rykten:

MacBook Pro 17 tum får ny typ av batteri. Ska räcka länge och försämras inte lika fort, men går inte att byta av användaren som tidigare. Detta ska enligt Apple Insider och MacRumors vara ett mycket troligt rykte. Dessutom: Mac mini får firewire 800.

Läs mer: Confirmation of Fixed 17" MacBook Pro Battery, Mac Mini with Firewire

Här finns länken för spoilerfri video från keynoten: Macworld San Francisco 2009 Spoiler-Free Keynote Stream

En lite mera långsökt förklaring till Jobs frånvaro: Why Steve Really Isn’t Giving the Keynote

Jag tror på:

  • iMac

  • Mac mini

  • Mac Pro

  • iWork/iLife 09

  • Snow Leopard

  • Macbook Pro 17"

Tog med Mac Pro, då en sådan presentation kan avklaras på 5 minuter, och tiden är mogen. Mest tid kommer ägnas iWork/iLife med Mobile Me-kopplingen.

Apropå hemmaserver och Mobile Me; vore det inte fräckt med en webversion av iTunes där man kommer åt sitt bibliotek oavsett vart man är via hemmaservern? Man kan alltid hoppas.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tog med Mac Pro, då en sådan presentation kan avklaras på 5 minuter, och tiden är mogen.

Jag funderade på det först och jag är övertygad om att det kommer en uppdatering med i7 inom någon månad, men sen tänkte jag på att det har varit mer än en gång på MWSF som Jobs inte tagit med Mac Pro/PowerMac trots att det kommit en ny version strax efter mässan. (Då har det iofs funnits större nyheter än det verkar vara denna gång.)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 13:02

Ingvar Kamprad gjorde en förmögenhet på att tänka platt:)

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Ingvar Kamprad gjorde en förmögenhet på att tänka platt:)

Yes!!

Sen har ju Ingvar Kamprad klätt ut sig till en rappare" också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-05 19:18

Jag uppfattade det som skämt (visserligen ett dåligt sådant, men fortfarande ett skämt).

Adrian, hade helt klart räckt med första stycket OM du nu störde dig på inlägget så pass mycket...

Bevaka tråden