Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gällande designkostnaden så är CADandet av chassit i ett stycke nog enklare än en massa plåtar som ska skruvas ihop, för jag kan inte tänka mej att datorer skiljer sej från alla andra maskintekniska ting...

Men ser man till investeringen i varje komponent så är varje chassi mycket dyrare och varje kasserat chassi i ett sent stadie av tillverkningen/fräsningen blir dyrare än att slänga en del som ingår i den "gamla" designen.

  • Medlem
  • 2008-10-23 19:51

Formgivningen av nya Macbookens chassi är mycket bra ur ett funktionellt perspektiv. Synd bara att den svarta ramen och de svarta tangenterna gör datorn ytterst lik många windowsmaskiner. Men jag hade förlåtit det om det hade funnits en firewire-port.

Ursprungligen av alix:

Formgivningen av nya Macbookens chassi är mycket bra ur ett funktionellt perspektiv. Synd bara att den svarta ramen och de svarta tangenterna gör datorn ytterst lik många windowsmaskiner. Men jag hade förlåtit det om det hade funnits en firewire-port.

Ergonomiskt så kunde de fasat av kanten så ens vilande händer inte hade den skarpa kanten i framkanten. Det har mer att göra med att få ett snyggt lås än god industridesign. Handen på hjärtat, hur många skriver på en bärbar med händerna i luften hela tiden.

Hur går författandet ?

1. Jag tänker skriva till Jobs jag med,
2. Jag använder FW, har två ganska nya externa hårddiskar med FW-anslutning
3. Jag vill ha en bärbar MacBook smidig med FW, vill inte ha 15 tums skärm, vill inte betala (kan inte betala) så mycket som Pro kostar.

Har kollat och kan fortfarande köpa den äldre modellen i min butik, så det får nog bli så i morgon. Men synd är det - hade gärna haft aluminiumchassit och nytt grafikkort.

Jag är precis som de andra i min familj en macanvändande "amatör", använder FW. Inte jättekul att behöva köpa pro-modellen alternativt skaffa två nya externa hårddiskar med USB-anslutning (har två som backuper). Det är nog billigare köpa en gammal MacBook och två externa hårddiskar än att gå upp och köpa nya MacBook Pro. Ibland känns det enkelt att köpa en ny Mac, är ju inne på min sjunde nuvarande eller något sånt. Men denna gång vete sjutton hur jag ska göra. Det nya grafikortet/aluminiumchassit står mot FW. Sen ogillar jag de svarta tangenterna så det står 2-2 i att köpa "gammalny MacBook" jmf med sprillansny MacPro - förutom priset då... så det blir egentligen 3-2 tillgammalnya MacBooken då, för mig. Men det känns inte så kul att köpa sånt som är på väg ut. Kanske köper jag den minsta vita MacBooken i stället, för att hanka mig fram några år, och hoppas Apple tänker om - i mitt fall även när det gäller tangentfärgen. Vet inte om det går att byta tangenterna till vita - ja ja vet, inte så snyggt, men är man lite skumögd så är det fördelaktigare med svart text på vita tangenter än tvärtom.
Ja, svårt bestämma sig. Men skriva till Jobs ska jag och det var det ämnet handlade om från början [;)]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 01:12

För mig blir det bakvända världen. Har idag varit och köpt ett FW ExpressCard till en PC för att de billigare DV-kamerorna inte har USB. Och det är väl sådana som "hemmaanvändare" kan tänkas köpa. Men det är väl inte tänkt att man ska köra på DV längre. Även om jag gillar det bättre än HD.

När det gäller topp-listan han hänvisade till så glömmer han nog att ett antal av dessa inte funkar på Mac eftersom de kör minidvd.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-26 10:19

Om man har firewireutrustning och har en ny Macbook så är det väl bara att skaffa en Firewire/USB-adapter, eller?

t.ex. http://pan4.fotovista.com/dev/4/7/46000074/l_46000074.jpg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 10:46
Ursprungligen av Smirf:

Om man har firewireutrustning och har en ny Macbook så är det väl bara att skaffa en Firewire/USB-adapter, eller?

t.ex. http://pan4.fotovista.com/dev/4/7/46000074/l_46000074.jpg

Tja, de finns men de verkar varken vara billiga eller smidiga (den du visade var väl usb-usb). USB Adapters / USB to FireWire
Kanske finns billigare nån annanstans?

Edit: och den är inte kompatibel med mac än....

  • Medlem
  • 2009-01-13 11:59
Ursprungligen av sodemus:

Tja, de finns men de verkar varken vara billiga eller smidiga (den du visade var väl usb-usb). USB Adapters / USB to FireWire
Kanske finns billigare nån annanstans?

Edit: och den är inte kompatibel med mac än....

På länken ovan skriver de följande:

Citat:

Special Notice to Mac Users:
Thank you for visiting our site regarding this unique adapter that we carry. We are fully aware that the new MacBook does not have a FireWire port. At this time, if you're wanting to connect a DV camcorder to your MacBook, we can't help, unless your camcorder has USB video download as an option (note - some camcorders only allow stills via USB). We are interested in building a Mac version of this product, however, as a small company, our resources are limited. Additionally, the manufacturer of this product (Pixela Corp of Japan) has decided not to build a driver nor a version for The Apple/Mac line. Thus, they wholly own all intellectual property rights, which further takes it out of our reach. Regretfully, we cannot offer you a USB to DV solution other than that at this time. Thank you for your understanding, and your time.

The USBFireWire.com Team
Angled - Short - Custom - Cables

Varför visar du en bild på en USB-sladd?

Ursprungligen av Smirf:

Om man har firewireutrustning och har en ny Macbook så är det väl bara att skaffa en Firewire/USB-adapter, eller?

t.ex. http://pan4.fotovista.com/dev/4/7/46000074/l_46000074.jpg

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför visar du en bild på en USB-sladd?

Onödigt sidospår i tråden... inlägget som du anmärker på är ju nästan 3 månader gammalt...

Kanske valde han fel bild för att illustrera sitt inlägg.

Kanske har den sajten ändrats så att länken nu leder till en annan bild än vad den gjorde då.

Oavsett vilket, så tycker jag tråden ska återgå till sitt ämne - protestbrev.

/Mod

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-26 11:38

Undrar om det finns någon anledning för Lacie att fortsätta tillverka sina FW-högtalare nu. Jag har inte lyckats få dem att fungera med könbytare + 1m förlängning. I alla händelser vill man nog inte ockupera FW800-porten på Pro-modellen för att köra högtalare.

  • Medlem
  • 2009-06-08 21:12

Så där, ja! Protesterna hjälpte och nu har MacBook (Pro) Unibody 13 tum fått Firewire! FW 800 till och med!

Hur går det?

Vad säger Steve?

Bevaka tråden