Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-10-15 15:41
Ursprungligen av Lello:

Hur funkar Flyttassistenten utan FW?
Kan man då undra?

Det blir att köra över Ethernet...

Fast brukar inte hårddiskar och dylikt ofta ha antingen bara USB eller både FW och USB? Så är det på mina FW-diskar.
Jag håller iofs med om att det är lite dålig stil. Känns som ännu ett onödigt knep för att få folk att köpa Pro fastän de egentligen inte behöver det för nåt annat än småsaker de begränsar.

Edit: Kollade och det är visst bara så på min ena FW-disk och har man prylar med bara FW är det klart att det blir ett jätteproblem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-15 14:00
Ursprungligen av Laseranders:

Fast brukar inte hårddiskar och dylikt ofta ha antingen bara USB eller både FW och USB? Så är det på mina FW-diskar.
Jag håller iofs med om att det är lite dålig stil. Känns som ännu ett onödigt knep för att få folk att köpa Pro fastän de egentligen inte behöver det för nåt annat än småsaker de begränsar.

Min hårddisk har bara FW

Ursprungligen av gunek:

Min hårddisk har bara FW

Mina också!

Finns det verkligen INGET sätt man kan få FW till en MacBook...!? Nån USB-till-FW adapter??

Jag vill verkligen inte ha en 15-tummare för ca 7000 kr mer bara för den där porten...

Ursprungligen av svantet:

Finns det verkligen INGET sätt man kan få FW till en MacBook...!? Nån USB-till-FW adapter??

Jag vill verkligen inte ha en 15-tummare för ca 7000 kr mer bara för den där porten...

Nej, det finns inget sätt och så var det med det är jag rädd.

Ett FW pci-card kanske? För MacBooken har väl kortplats?

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, det finns inget sätt och så var det med det är jag rädd.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ett FW pci-card kanske? För MacBooken har väl kortplats?

Det finns väl inga bärbara datorer som har PCI-kortplats? Eller du menar kanske PC Card? Sådan kortplats fanns på PowerBook G4.

MacBook Pro har en Express Card-kortplats.

MacBook har ingen kortplats.

  • Medlem
  • 2008-10-15 15:54

En tänkbar framtida lösning är att man implementerar FireWire S800T (IEEE 1394c-2006) som innebär att FW (800 Mbit/s) och Ethernet använder samma port, och att firewirekabeln därmed får samma fysiska kontakt som Ethernet, RJ45. Men något chipset finns inte än som stöder protokollet, vad jag vet. Förhoppningsvis har Apple ett på gång.

Jo, det var ett sådant jag menade (nå, det är väl PCI/PCI-express som snackas i dessa kort?).
Hmmm...när inte MacBooken har denna slot så, tja, MacBooken är uppenbarligen en amatörmaskin. Med tanke på det relativt låga priset så kan man inte förvänta sig något annat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns väl inga bärbara datorer som har PCI-kortplats? Eller du menar kanske PC Card? Sådan kortplats fanns på PowerBook G4.

MacBook Pro har en Express Card-kortplats.

MacBook har ingen kortplats.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-15 18:31
Ursprungligen av svantet:

Finns det verkligen INGET sätt man kan få FW till en MacBook...!? Nån USB-till-FW adapter??

Jag vill verkligen inte ha en 15-tummare för ca 7000 kr mer bara för den där porten...

Enklast är väl att köpa ett hårdisk-kabinett för USB, skruva ur din externa hårddisk ur ditt FW-kabinett och stoppa in den i USB-diton.

99 kronor på www.itpalatset.se (hittade när jag googlade). Finns säkert på många inköpsställen.

Ursprungligen av Hasse A:

Enklast är väl att köpa ett hårdisk-kabinett för USB, skruva ur din externa hårddisk ur ditt FW-kabinett och stoppa in den i USB-diton.

99 kronor på www.itpalatset.se (hittade när jag googlade). Finns säkert på många inköpsställen.

Åh, en disk för ett par tusen, det är inte så farligt - men HDV kameror för 50 000....? Som det inte längre går att få ner material från...

Det är ILLA.

Ursprungligen av svantet:

Åh, en disk för ett par tusen, det är inte så farligt - men HDV kameror för 50 000....? Som det inte längre går att få ner material från...

Det är ILLA.

Tanken, från Apples sida, är att om du har råd att köpa kamerautrustning för 50 papp så har du råd med deras fina och lite mer lönsamma MacBook Pro. Om du sen råkar föredra 13 tum som format - tough luck

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-15 23:19
Ursprungligen av svantet:

Åh, en disk för ett par tusen, det är inte så farligt - men HDV kameror för 50 000....? Som det inte längre går att få ner material från...

Det är ILLA.

Jo, det förstås. Men ärligt talat, att redigera film på en 13-tummare...
För mina ögon är det för smått men å andra sidan börjar jag bli gammal och skumögd.

Ursprungligen av Hasse A:

Jo, det förstås. Men ärligt talat, att redigera film på en 13-tummare...
För mina ögon är det för smått men å andra sidan börjar jag bli gammal och skumögd.

För mig är det en fråga om vad som är praktiskt. Det är, när jag är ute och filmar på nåt jobbigt ställe, betydligt smartare att ta med en lättare, mindre och billigare dator. När jag sen slutredigerar kan man ju koppla in en större skärm...

det största problemet med usb-diskar till macbooksen har varit att portarna saknar tillräcklig strömförsörjning för att köra många kabinett tillförlitligt utan extern strömadapter.

hoppas at de nya maskinerna kan leverera mer ström i usb-porten, annars blir det väldigt tråkigt...

Fråga er själva om Apple kommer att tjäna mer pengar på att sätta dit en FW400-port på MacBook. Fundera över vilka som är den största kundgruppen. Det handlar om ett rationellt beslut.

Uppenbarligen drar sig inte Apple för att slakta några heliga kossor.

Jag sörjer också FW400 på konsumentsidan men man får hålla isär personliga preferenser hos en försvinnande liten kundgrupp från vad som efterfrågas i bredare lager.

Hur ska jag få in mina egenfilmade videos från kameran till datorn nudå? Hmm... köpa bärbar för 18000:- eller behålla sin gamla MacBook? Ghargh!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 23:52

Det är uppenbart att det skall styras över folk från nya MacBook till nya MBP, ingen tvekan, nya MB skulle vara komplett med en FW-port. Jag själv skulle inte köpa en dator utan FW, samtidigt har jag "bara" behov av prestandan i MB, och då behåller jag min gamla sletna MB tyvärr.

Det som irriterar mig är att på de gamla MB fanns det FW400 och det gick bra, det såldes väl MBP för det, eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-16 10:59

Hur har Apple tänkt med iMovie?
Är inte det tänkt som et konsumentprogram? Eller ska man bara redigera filmer tagna med mobilen (ej iPhone) numera?

Jag tycker den här diskussionen spårat ur totalt. Några besserwissrar snackar om att plugga in kort i en dator som saknar kortplats, kom in i matchen förfan!
Adrian kör stenhårt på sin "Proffs och entusiaster"-linje, vilket bara är befängt.

Kan inte folk bara acceptera att det är en jävla blunder från Apples sida att skrota FW-porten på macbooken. FW används av MÅNGA konsumenter, och inte dessa bara av dessa "entusiaster". För om man är entusiast för att man kör FW så är ju mer eller mindre alla som vill tanka över lite semesterfilm från sin digitala videokamera entusiaster. Det finns ju en anledning till att näst intill alla stationära datorer har FW. Sen är det dumt av apple att slopa den i en serie datorer som haft interfacet i tidigare generation.

Apples "strategi" är enkel. Vi kan kränga på fler hemma-användare våra dyrare modeller om vi slopar FW på Macbook. That's it, så är det bara!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 11:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker den här diskussionen spårat ur totalt. Några besserwissrar snackar om att plugga in kort i en dator som saknar kortplats, kom in i matchen förfan!
Adrian kör stenhårt på sin "Proffs och entusiaster"-linje, vilket bara är befängt.

Kan inte folk bara acceptera att det är en jävla blunder från Apples sida att skrota FW-porten på macbooken. FW används av MÅNGA konsumenter, och inte dessa bara av dessa "entusiaster". För om man är entusiast för att man kör FW så är ju mer eller mindre alla som vill tanka över lite semesterfilm från sin digitala videokamera entusiaster. Det finns ju en anledning till att näst intill alla stationära datorer har FW. Sen är det dumt av apple att slopa den i en serie datorer som haft interfacet i tidigare generation.

Apples "strategi" är enkel. Vi kan kränga på fler hemma-användare våra dyrare modeller om vi slopar FW på Macbook. That's it, så är det bara!

Helt rätt! Jag gav sonen en ganska enkel DV-kamera i present för några år sedan. Inköpt på Apple Store. Vad ska han göra när hans gamla begagnade powerbook ger upp. Som jag ser det har han två alternativ:
1. Spara pengar så att han råd att bli ett proffs och köpa en MacBook Pro
2. Köp en iMac och glöm det där med bärbart

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 11:15
Ursprungligen av gunek:

Helt rätt! Jag gav sonen en ganska enkel DV-kamera i present för några år sedan. Inköpt på Apple Store. Vad ska han göra när hans gamla begagnade powerbook ger upp. Som jag ser det har han två alternativ:
1. Spara pengar så att han råd att bli ett proffs och köpa en MacBook Pro
2. Köp en iMac och glöm det där med bärbart

3. Köp en ny DV-kamera med USB, det har dom flesta numera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 11:20
Ursprungligen av Mija:

3. Köp en ny DV-kamera med USB, det har dom flesta numera.

Jo visst... Men jag tycker ändå att det är snålt av Apple att ta bort FireWire eftersom de i flera år propagerat för att vi konsumenter ska satsa på det!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 11:27
Ursprungligen av gunek:

Jo visst... Men jag tycker ändå att det är snålt av Apple att ta bort FireWire eftersom de i flera år propagerat för att vi konsumenter ska satsa på det!

Javisst är det snålt. Men du fick ett väl fungerande alternativ för att lösa ditt specifika problem. Du ville väl egentligen bara gnälla.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-16 11:40
Ursprungligen av Mija:

Javisst är det snålt. Men du fick ett väl fungerande alternativ för att lösa ditt specifika problem. Du ville väl egentligen bara gnälla.

Det är klart att jag vill gnälla. Både jag (med en MacBook från 2006) och min son (med en ännu äldre powerbook) var sugna på en ny MacBook. Men med DV-kamera, hårddisk och DVD-brännare (alla med FW och utan USB) blir man ju djävligt besviken och då är det ju skönt att gnälla.
Och ditt alternativ att köpa en ny kamera känns ju inte riktigt som ett alternativ när man har en fungerande kamera

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 11:47
Ursprungligen av gunek:

Och ditt alternativ att köpa en ny kamera känns ju inte riktigt som ett alternativ när man har en fungerande kamera

Varför inte? Sälj den gamla, det finns alltid någon som vill klamra sig fast i det gamla beprövade och letar efter just en sådan klenod som du har.

Ursprungligen av Mija:

Javisst är det snålt. Men du fick ett väl fungerande alternativ för att lösa ditt specifika problem. Du ville väl egentligen bara gnälla.

Jag tycker han fick en rätt kass lösning. Han vill köpa en ny mac, inte en ny kamera OCH en ny mac!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 12:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker han fick en rätt kass lösning. Han vill köpa en ny mac, inte en ny kamera OCH en ny mac!

Jamen fortsätt då att skrika er hesa och banka med nävarna i bordet om ni inte vill se några alternativ. Nån FW-port lär ni ändå inte få på dom nylanserade Macböckerna.

  • Medlem
  • 2008-10-16 12:04

Tack vare den här artikeln på Wikipedia (min kursiv)...

Citat:

FireWire S800T (IEEE 1394c-2006)

IEEE 1394c-2006 was published on June 8, 2007.
It provides the following improvements
- A new port specification which provides 800 Mbit/s over the same RJ45 connectors with Category 5e cable which is specified in IEEE 802.3 clause 40 (gigabit Ethernet over copper twisted pair)
- An automatic negotiation that allows the same port to connect to either IEEE Std 1394 or IEEE 802.3 (Ethernet) devices.
- Various minor updates to IEEE 1394b

Though the potential for a combined Ethernet and FireWire RJ45 port is intriguing,as of December 2007, there are no products or chipsets which include this capability.

...så har jag byggt upp en teori:

Apple hade tänkt att erbjuda en integrerad firewire/ethernet-port på båda de nya macbookarna. Men tekniken hann inte utvecklas till något väl fungerande chipset innan man var "tvungen", av marknadsmässiga skäl, att stoppa utvecklingen för att påbörja produktionen och försäljningen av de nya bärbara.

I sista stund fick man således ändra planerna, vilket ledde till:

- I den tajtare designade MacBooken fanns det ingen plats att sätta i någon separat firewire-port.
- Medan det fanns det i den större MacBook Pro:n.

Till stöd för min teori är att de nya bärbara inte byggs med pressverktyg, alltså var det relativt enkelt att i ett sent skede göra en "extraport" i MacBook Pro.

Ett annat stöd är att Apple älskar att komma med nya innovativa lösningar, vilket en kombinerad firewire/ethernet-port onekligen hade varit på en bärbar dator.

Vad tror ni?

Bevaka tråden