Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mija:

Men det står ju i rubriken till denna diskussion, hur kunde du missa det?

Jag undrar samma sak

Firewire Target Mode ???

Ställde frågan men fick inget svar, hur blir det med Startup-<T> ???

Hur gör man med en ny MacBook, för inte fungerar väl USB på samma sätt ???

Ursprungligen av SkrotNisse:

Ställde frågan men fick inget svar, hur blir det med Startup-<T> ???

Hur gör man med en ny MacBook, för inte fungerar väl USB på samma sätt ???

Du kör det över Ethernet (eller WiFi) istället. Flyttassistenten har kunnat flytta konton och konfigurationer över Ethernet ett bra tag nu. De nya MacBookarna har dessutom detta tillagt i Inställningsassistenten på installationsskivan så att du kan välja din gamla maskin direkt i första konfigureringen.
Lämpligtvis kör man med en Ethernet-kabel direkt mellan maskinerna för att få högsta hastighet. Det blir effektivt upp till 40-45MB/s. FireWire i Target Mode ligger i samma härader. En snabb test av mina kollegor i Stockholm visar att det går nästan lika fort att föra över konfigurationen med Ethernet som med FW400/FW800.
Det finns inget "USB Target Mode" i Mac OS X, dock i Linux och på en hel del digitalkameror, t.ex Sonys.

Frågan är dock vad som händer när man håller ner "T" vid uppstart av den nya MacBook:en?

  • Medlem
  • 2008-10-17 12:05
Ursprungligen av SkrotNisse:

Ställde frågan men fick inget svar, hur blir det med Startup-<T> ???

Hur gör man med en ny MacBook, för inte fungerar väl USB på samma sätt ???

Svaret är att det går inte. USB stöder inte Target mode.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 12:44

Är det någon som vet vad det är som gör FW STABILARE än USB? Annars kan jag generellt förstå varför (om det nu är så) FW är på väg ut. Se bara effekten övergången till Intel hade på överföringshastigheterna, fw400:s försprång över USB 2.0 är i princip uppätet. Firewire har egen processor som tar hand om arbetet med överföringen. Ju fler processorkärnor och ju snabbare en dator är desto mindre betydelse har det väl om fw-kortet har egen processor eller inte? Och som det sett ut hittills så har processorerna utvecklats avsevärt mycket snabbare än hårddiskarna (vad gäller snabbhet) så om detta fortsätter kommer väl knappast behovet av ett speciellt dedikerat chip för dataöverföring öka. I princip så blir det helt enkelt billigare (och mer flexibelt) att ha 2 processorer/kärnor på ett centralt chip (och som kan göra andra saker än att skyffla data när det behövs) än 1 processor på ett separat kort, som bara kan skyffla data och en processor på ett annat chip som tar hand om resten?

Nu är det väl andra saker som skiljer som peer2peer kommunikation men även där skulle jag säga att det vore mer flexibelt att specialbygga själva apparaten OM behovet för p2p finns (ex. mp3-spelare som agerar USB-host, "usb-on-the-go").

Men som det är idag så gillar jag självklart inte heller att de tar bort firewire.

Jag ser detta som ett väldigt dåligt skämt... man kan fråga sig hur FW plötsligt blev lyxvara när det knappast är dyrare att inplantera det i MB än tidigare. Här näst står la iMac 20" utan FW också antar jag, så man bara får välja 24" eller Mac Pro för att få FW... eller Mac Mini.

Avsaknaden av FW kommer inte bli populärt i musikskolor som använder nuvarande MacBooks och musikelever som köper de nya, eftersom de ofta kör med mixerbord anslutna med FW till datorn.

Ursprungligen av apple4ever:

Avsaknaden av FW kommer inte bli populärt i musikskolor som använder nuvarande MacBooks och musikelever som köper de nya, eftersom de ofta kör med mixerbord anslutna med FW till datorn.

Det är här det stora problemet ligger-USB kan inte ersätta FW när det gäller ljud. Man behöver inte ägna sig åt särskilt avancerade saker innan man stöter på problem med USB.

Ursprungligen av apple4ever:

Avsaknaden av FW kommer inte bli populärt i musikskolor som använder nuvarande MacBooks och musikelever som köper de nya, eftersom de ofta kör med mixerbord anslutna med FW till datorn.

Håller med. Jag förstår mig inte på Apple just nu. Vill de sabba sin roll som den stora musikplattformen? MBP och Firewire för proffs? Men de är ju också oerhört stora inom utbildningssektorn, och alla elever har inte råd med MBP. Jag som musiklärare rådde en kollega igår att köpa en vit MB istället som kostar hälften så mycket som en MBP.

Det här var en stor miss.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-17 08:06
Ursprungligen av MusicNixon:

Håller med. Jag förstår mig inte på Apple just nu. Vill de sabba sin roll som den stora musikplattformen? MBP och Firewire för proffs? Men de är ju också oerhört stora inom utbildningssektorn, och alla elever har inte råd med MBP. Jag som musiklärare rådde en kollega igår att köpa en vit MB istället som kostar hälften så mycket som en MBP.

Det här var en stor miss.

Då får de väl köpa den vita macbooken, som nu även är billigare. Borde ju passa som handen i handsken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 08:35
  • Medlem
  • 2008-10-17 08:46

Min Sony DV-kamera kör definitivt Firewire och dessutom SUGER ju hastigheten på USB2 på Macbooken (den gamla). Skit!

Ursprungligen av danjo:

Min Sony DV-kamera kör definitivt Firewire och dessutom SUGER ju hastigheten på USB2 på Macbooken (den gamla). Skit!

Det är stor prestanda skillnad på USB2 i 10.4 kontra 10.5. Nästan i Windows-hastighet.

Min Sony-kamera kör också DV och därför kör jag på med min befintliga dator istället för att köpa en ny MacBook för pengar jag inte har och då samtidigt inte kunna använda den till min befintliga kamera.

Lathund:

Kopiera texten från protestlistan när ADB och serieporten saknades i den ursprungliga iMacen och byt ut "ADB/serieport" mot "FireWire".

Scenariot är identiskt och Apple vet vad de håller på med. Det blir lite jobbigt ett tag, sen har ni alla glömt av att FireWire är att absolut måste. Håller dock med om FireWire är överlägset tekniskt sett.

Ursprungligen av svantet:

Jag fattar inte riktigt det här resonemanget som många smartheads kommer med. Vi som har HDV, DV, diskar osv för hundratusentals kronor, menar du att jag ska "glömma" min utrustning? Hur ska jag kunna jobba då?

En HDV-bandare från Sony som kostar ca 35 000 kr, ska jag slänga den? HVR-Z1:an? HVR-A1:an, den billigaste kameran, som bara kostar ca 25 000 kr? Ska den också "glömmas"?

Har du utrustning för hundratusentals kronor, kan ju knappast en kostnadsökning på några tusenlappar för MacBook Pro spela någon roll.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Har du utrustning för hundratusentals kronor, kan ju knappast en kostnadsökning på några tusenlappar för MacBook Pro spela någon roll.

Återigen en logik jag inte accepterar. För att jag redan investerat i dyr utrustning antas jag ha mycket pengar, och därför antas jag vilja ha en dator som är mycket dyrare, har mer prestanda än vad jag behöver, och är större än vad jag behöver?

Jag förstår inte, Johan Gunverth, varför det är viktigt för dig, att berätta det här för mig.

  • Medlem
  • 2008-10-17 13:55
Ursprungligen av svantet:

Återigen en logik jag inte accepterar. För att jag redan investerat i dyr utrustning antas jag ha mycket pengar, och därför antas jag vilja ha en dator som är mycket dyrare, har mer prestanda än vad jag behöver, och är större än vad jag behöver?

Jag förstår inte, Johan Gunverth, varför det är viktigt för dig, att berätta det här för mig.

Jag kan förklara: för många är Mac mer en religion än en dator. På det följer att den högste guden, Den Helige Jobs, per definition inte kan göra fel. Om nu firewire är borttaget från MacBook, så finns det ett ofelbart gudomligt mysterium bakom, vilket vi alla måste acceptera, eftersom vi tror. Därav följer att vi måste utföra handlingar, som på ytan kan verka irrationella. Men det är inte irrationellt att köpa en dyrare dator enbart för att få tillgång till en firewire-port, förstår du, det är rationellt, även om förklaringen till det rationella i detta enbart finns i det gudomligt fördolda.

Ursprungligen av alix:

Jag kan förklara: för många är Mac mer en religion än en dator. På det följer att den högste guden, Den Helige Jobs, per definition inte kan göra fel.

Jag tycker du börde lära dej lite om människor och religion!

Tror du att bara för att folk tror på Gud att han är ofelbar
eller alltid gör rätt? Skillnaden är att där vågar inte folk
opponera sej på samma sätt eftersom att allt kan bortförklaras
med skit som "the lord moves in mysterious ways"...

Steve & Co vet nog vad de gör. Själv är jag mer sur för att
de övergett Alu-bookens fina tangentbord och infört de
nya Fisher-Price knapparna...

  • Medlem
  • 2008-10-17 20:26
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tycker du börde lära dej lite om människor och religion!

Ironi är svårt.

Ursprungligen av alix:

Ironi är svårt.

Det hemska är att din ironi är allt för sann,
Det finns folk som ser Jobs som Gud, Mac som bibel och 99.se som kyrkan.
Utan att nämna några namn, så finns det en del användare här som vänder kappan efter Apple-vinden rätt rejält. Nu finns det inte FW i Macbook. Det har Jobs bestämt och då är det bra, så det så!

  • Medlem
  • 2008-10-18 10:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Det hemska är att din ironi är allt för sann,
Det finns folk som ser Jobs som Gud, Mac som bibel och 99.se som kyrkan.
Utan att nämna några namn, så finns det en del användare här som vänder kappan efter Apple-vinden rätt rejält. Nu finns det inte FW i Macbook. Det har Jobs bestämt och då är det bra, så det så!

Du skall inga gudar hava jämte Jobs! :lol:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 13:49
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Har du utrustning för hundratusentals kronor, kan ju knappast en kostnadsökning på några tusenlappar för MacBook Pro spela någon roll.

Det där resonemanget fungerar inte om man vill ha en portabel dator med FW. Den minsta MBP är ju 15" !!!

Jag tycker Apple saknar ett kraftfullt ultraportabelt pro-alternativ.

Ursprungligen av pesc:

Det där resonemanget fungerar inte om man vill ha en portabel dator med FW. Den minsta MBP är ju 15" !!!

Jag tycker Apple saknar ett kraftfullt ultraportabelt pro-alternativ.

15" MBP är portabel... En 17" Dell Inspiron 9400 (som jag också har;)) är definitivt inte portabel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:31
Ursprungligen av BlackSmp:

15" MBP är portabel... En 17" Dell Inspiron 9400 (som jag också har;)) är definitivt inte portabel

Det där är nog en smaksak. Tjejen har en 15" och jag tycker den är groteskt stor. Definitivt inget jag vill ha i ryggsäcken varje dag.

Jag önskar att Apple skulle göra en liten pro-dator (med FW). Men jag har insett att jag är annorlunda...

Ursprungligen av pesc:

Det där är nog en smaksak. Tjejen har en 15" och jag tycker den är groteskt stor. Definitivt inget jag vill ha i ryggsäcken varje dag.

Jag önskar att Apple skulle göra en liten pro-dator (med FW). Men jag har insett att jag är annorlunda...

Håller med dig. Som bärbar dator är jag nöjd med formatet på min MacBook, det vill säga 13". Större kan vara skönt för längre tids arbete med video eller annan grafik, men är det inte fallet så är 13" en väldigt bra storlek.

Jag kommer själv sitta ganska mycket stationärt framöver när jag arbetar med musik, men jag kommer även ha en del fältarbete (spela in samplingar från stadsljud, djur och dylikt för användande i datorspel) och då behöver jag en portabel dator med bra prestanda. Visst, min nuvarande MacBook fungerar iofs för det, men inte vill väl Apple att jag INTE köper deras nya dator?

Jag hade iofs kunnat köpa det här om de sänkt priserna till 8.995:- för den vita, 10.995:- och 12.495:- för de nya MB och 15.995:- respektive 18.995:- för nya MBP, samt gjort nya MBP lättare, inte tyngre, än föregångaren. Då hade det varit ok.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lathund:

Kopiera texten från protestlistan när ADB och serieporten saknades i den ursprungliga iMacen och byt ut "ADB/serieport" mot "FireWire".

Scenariot är identiskt och Apple vet vad de håller på med. Det blir lite jobbigt ett tag, sen har ni alla glömt av att FireWire är att absolut måste. Håller dock med om FireWire är överlägset tekniskt sett.

Jag fattar inte riktigt det här resonemanget som många smartheads kommer med. Vi som har HDV, DV, diskar osv för hundratusentals kronor, menar du att jag ska "glömma" min utrustning? Hur ska jag kunna jobba då?

En HDV-bandare från Sony som kostar ca 35 000 kr, ska jag slänga den? HVR-Z1:an? HVR-A1:an, den billigaste kameran, som bara kostar ca 25 000 kr? Ska den också "glömmas"?

Jaja man får väl köpa en dator som man tycker är för stor, dyr och onödigt kraftfull.... Trist bara när det skulle ha varit så enkelt att ha kvar den där jävla FW porten...

Även om jag tycker det är synd att MacBook inte behåller FW så håller jag med:

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Har du utrustning för hundratusentals kronor, kan ju knappast en kostnadsökning på några tusenlappar för MacBook Pro spela någon roll.

Sedan stämmer även:

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lathund:

Kopiera texten från protestlistan när ADB och serieporten saknades i den ursprungliga iMacen och byt ut "ADB/serieport" mot "FireWire".

Scenariot är identiskt och Apple vet vad de håller på med

Detta scenario är inget nytt och det är precis av denna anledning Apple alltid legat så långt framme, genom att man vågar göra vissa ändringar, fast här vet jag inte om de menar att FW försvinner helt eller bara på low-end.

MEN hur gör man för att köra i TARGET MODE ??????????

Ursprungligen av SkrotNisse:

MEN hur gör man för att köra i TARGET MODE ??????????

Jag vet inte

Ursprungligen av SkrotNisse:

...fast här vet jag inte om de menar att FW försvinner helt eller bara på low-end.

Helt klart bara low-end. Det är jag säker på.

Ursprungligen av SkrotNisse:

MEN hur gör man för att köra i TARGET MODE ??????????

Se ovan.

Jag konstaterar att en del tror att FW är på väg bort. Hur ska man kunna spela in multikanalmässigt från de ljudinterface som erbjuder detta? Vad jag vet finns inget multikanal interface för usb2 eller?
Jag håller med de som säger att Apple tvingar FW-användarna att just använda PROmodellerna. / Midmus

håller med Adrian B i detta faktist, många som aldig ens bryr sig om att använda FW

Bevaka tråden