Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 12:17
Ursprungligen av alix:

...så har jag byggt upp en teori:

Apple hade tänkt att erbjuda en integrerad firewire/ethernet-port på båda de nya macbookarna.

...

Vad tror ni?

Det tror inte jag. På MB Air så är både FW och Ethernet borta. Man använder USB-dongel om man vill ha ethernet.

Jag tror att FW är på väg bort på riktigt. Världen har valt USB. Beklagar.

Ursprungligen av pesc:

Det tror inte jag. På MB Air så är både FW och Ethernet borta. Man använder USB-dongel om man vill ha ethernet.

Jag tror att FW är på väg bort på riktigt. Världen har valt USB. Beklagar.

Nja, att jämför det med Air är ju inte riktigt rättvist. Anledningen till att det sitter USB och inte FW i Air borde väl vara att både interfacen inte får plats, och säga vad man vill om USB, men det finns fortfarande flest tillbehör med det interfacet. Så valet föll väl helt enkelt på USB av den anledningen antar jag.

Jag tror inte FW är på väg bort, men inte heller på framtåg. Det ska bli rätt intressant att se vad som händer med interface för kringutrustning de närmsta året. Jag tippar på en vidareutveckling av USB, som samtidigt är bakåtkompatibel. Jag tror iaf inte att apple kommer med något eget interface igen.

Sen tror jag visserligen inte heller på teorin, men det var inte det jag ville kommentera:)

Det är ju det jag säger, Einstein. Kom in i matchen - kom med något nytt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Apples "strategi" är enkel. Vi kan kränga på fler hemma-användare våra dyrare modeller om vi slopar FW på Macbook. That's it, så är det bara!

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju det jag säger, Einstein. Kom in i matchen - kom med något nytt.

Det var ju inte dig jag kritiserade direkt, mest Adrian i det här fallet

En sak som ingen tagit upp här som i alla fall påverkar mej är:

FW Target Disk Mode <T> vid startup

Går det att implementera på något annat sätt på den nya ???

Sedan håller jag nog med om att FW inte kommer att finnas i all evighet,
om amn ser på utvecklingarna med Intels USB 3 och ser till hur saker
utvecklas.

Jag minns snacket när floppyn försvann, när ADB försvann, serial porten.

Tack vare Apples sätt att se på framtiden så har vi idag bärbara som
är riktigt shysta. Ta en titt på många icke-slimmade PC notebooks;
USB (ofta 3-4 portar), FW (japp en del har det också), RS-232 (ibland 2st),
parallel (8-bit!), floppy enhet, optisk, Ethernet, modem = tegelsten!!

MEN det sagt, vissa som kör PC behöver dessa interface för saker som
Mac användare inte ens existerar; maskinprogrammering, industrirobotar...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 14:41

Här är lösningen som ger dig en FW via Ethernet kontakten

Adapter Ethernet till Fire Wire

  • Medlem
  • 2008-10-16 14:43
Ursprungligen av Lello:

Här är lösningen som ger dig en FW via Ethernet kontakten

Nya Macbook saknar firewire - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Nej, det är en adapter till ett nätmätverktyg.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 14:44
Ursprungligen av alix:

Nej, det är en adapter till ett nätmätverktyg.

Ok trisst såg annars spännande ut

  • Medlem
  • 2008-10-16 14:55
Ursprungligen av Lello:

Ok trisst såg annars spännande ut

Javisst!

Tyvärr så ger ju inte en Ethernet-port några andra signaler än just Ethernet. Oavsett hur den konverterar till andra fysiska portformat. Men det är lätt att glömma bort det när man så gärna vill lösa ett problem.

Undrar om Ethernet porten inte redan är kopplad för Firewire, men inte implementerad än ?!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 15:03
Ursprungligen av SkrotNisse:

Undrar om Ethernet porten inte redan är kopplad för Firewire, men inte implementerad än ?!

När jag nyss vara nere på Macoteket så sa killen där att har "hört" att det finns någon adapter för Ethernet uttaget som ska funka, men han hade inte testat själv....

Så kanske...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 16:11

Det ser inte ut att få plats någon firewire på logikkortet:
http://static4.ifixit.com/igi/AUZYBwBSf4DGQiru.large

MacBook Unibody First Look

Det jag menade var att Firewire kretsen redan finns inbyggd i moderkortet och kopplat till Ethernet porten, och kommer (kianske) att kunna låsas upp i senare uppdateringar...

Det lär ju inte vara första (eller sista) gången Apple inte berättar allt...

MacOS X x86 är nog det största exemplet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 17:06

Plockade de inte bort FW800-porten på macbook pro, första modellen? Motiverade de den saken på något sätt? Motiverade de återinförandet av den i rev 2?
Nu vet jag inte hur mycket det faktiskt kostar att ha en firewire-port men kan det inte vara en fråga om kostnadsfördelning? För att inte det nya chassit skulle få för stor inverkan på priset slopar man fw i första versionen. Sedan när utvecklingskostnad (av det nya chassit) per dator gått ned, återinför man fw på macbooken?

Edit:
Fast hur stämmer det med Macbook Pro 15"? Inte speciellt bra antagligen.

  • Medlem
  • 2008-10-16 18:21
Ursprungligen av sodemus:

Plockade de inte bort FW800-porten på macbook pro, första modellen? Motiverade de den saken på något sätt? Motiverade de återinförandet av den i rev 2?

Det du skriver stämmer. FW800-porten vacklade litet hit och dit i början. Men jag vet inte varför.

jag tror inte jag tänker ge upp hoppet. Finns det tillräckligt många som har ett behov så finns det kanske en lösning i sikte. Tex en sån adapter som uppenbarligen finns och funkar för PC, det borde inte vara omöjligt att fixa en sån som funkar på Mac, och nu finns det en STOR marknad för en sån adapter...

Tyvärr bara för PC. Men som sagt, lovande att det finns för PC. Hittills har det inte behövts till Mac, så det är nog bara en tidsfråga innan det kommer....! Hoppas jag!!!

Se här
Pixela 1394 to USB 2.0 Capture Cable. Transfer your camcorder video to your PC or laptop via USB 2.0. One of a kind product!

Installation of Windows XP SP1(or above) and QFE is required.
  • Medlem
  • 2008-10-16 22:51

Edit: Redundant inlägg.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-16 22:25

Kan ni inte lägga upp en liten undersökning här på 99 hur många som använder, har använt FW på sina iBook's eller MacBooks.
Jag är inget proffs men jag dj'ar lite då och då och jag filmar ibland fallskärmshoppning därav ljudkort och Dv kamera som jag ibland kopplar in i min MacBook via FW.

Är det bara proffs som använder tex EyeTV 310?

Missnöjd!

rijo, kan du inte använda iSight kameran direkt när du hoppar, då behöver du inte överföra något...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-16 22:38
Ursprungligen av SkrotNisse:

rijo, kan du inte använda iSight kameran direkt när du hoppar, då behöver du inte överföra något...

Ah att jag inte tänkte på det, och vipps länkade sig rijo vidare till apple store.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-17 10:40
Ursprungligen av rijo:

Ah att jag inte tänkte på det, och vipps länkade sig rijo vidare till apple store.

Om du sätter en drouge på MBP så kanske den kan ligga bredvid dig i frifall, iaf om du är en maghoppare

Skillnaden mellan Firewire och USB2?

Jag har förstått att Firewire är snabbare och stabilare och inte belastar processorn lika mycket som USB. Så varför vinner USB2 på markanden? Är den billigare att tillverka? Eller är det bara att företaget bakom är större och bättre på att sälja in den?

Nej, jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om svaret finns redan.

USB vann därför att PC-världen valde att inte satsa på FW - om vi snackar filöverföring (som tillbehörsinterface är USB lämpligare - skrivare, tangentbord, mus, etc).
Det sämre vann - igen. VHS - som var mycket sämre än BetaMax - vann därför att porrindustrin valde VHS.
En fri marknad betyder inte per automatik att det bästa vinner - bara att det mest lämpade - beroende på massor av parametrar - vinner.

Samma missförstånd finns om evolutionen - där många tror att den "starkaste" vinner - när det är den mest lämpade som vinner ("most fitted" skrev Darwin). Om det är lämpligt och gynnsamt att vara svag så vinner den svage i naturen. Etc.

Ursprungligen av Asterraster:

Jag har förstått att Firewire är snabbare och stabilare och inte belastar processorn lika mycket som USB. Så varför vinner USB2 på markanden? Är den billigare att tillverka? Eller är det bara att företaget bakom är större och bättre på att sälja in den?

Nej, jag har inte läst hela tråden, så ursäkta om svaret finns redan.

Skulle inte en sådan här kabel lösa problemet med åtminstone firewire 400 hårddiskar?
FireWire 800/400 1394B/A 9 Pin to 6 Pin Fir... (1394B96012) at OWC

Danne

  • Medlem
  • 2008-10-16 22:52
Ursprungligen av macgunde:

Skulle inte en sådan här kabel lösa problemet med åtminstone firewire 400 hårddiskar?
FireWire 800/400 1394B/A 9 Pin to 6 Pin Fir... (1394B96012) at OWC

Danne

Jo, om man köper en ny MacBook Pro. Fast nya MacBooken har ingen firewire-port alls.

Ofan, de visste jag inte

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-16 23:02
Ursprungligen av macgunde:

Ofan, de visste jag inte

Men det står ju i rubriken till denna diskussion, hur kunde du missa det?

Bevaka tråden