Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka protestbrev till Steve Jobs om att nya Macbooken saknar firewire

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var semantiken som jag triggade på:)

Du skrev att 15" inte var portabel men att du saknade ett kraftfullt ultraportabelt pro-alternativ.

Iofs så tror jag att dina två sista krav är motsägelsefulla... kraftfull och ultraportabel... Vill du ha bra batteritid också;)

Då säger jag bara Dell Inspiron 9400 igen... Den "laptop" som fick mig att ta språnget till att köpa en MBP trots att jag hade två år kvar på hem-pc avtalet... Du behöver en ryggsäck XL för att ens kunna stänga ryggsäcken. Jämfört med den så är allt portabelt:) Och om du fick ut mer än 2 timmar i batteritid... det hände aldrig...
Dessutom så var "aset" trots sin kraftfulla processor och häftiga grafik fruktansvärt seg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 16:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs så tror jag att dina två sista krav är motsägelsefulla... kraftfull och ultraportabel... Vill du ha bra batteritid också;)

Det tror inte jag. Min 12" G4 PB är liten och var kraftfull på sin tid och har FW. Andra tillverkare kan idag göra motsvarande moderna små kraftfulla datorer. Jag är övertygad om att även Apple skulle kunna om de ville, för de har gjort det förr. De blir ju naturligtvis inte billiga...

Många bärbara pc har firewire just på grund av att de kör med standardkomponenter vilket inkluderar firewire på kortet. Apple är mycket för specialdesign, ger kostnadsjakt och borttagna portar.

Jag har funderat lite på det hela och det här med kostnad.

En sak som jag tror att mycket få förstår är det beslut Apple
tagit vad gäller tillverkningen av chassit har gjort att man inte
har mycket budget kvar för resten av datorn.

Jag tycker datorn är riktigt cool, från en maskinteknisk
synvinkel, men produktionsmässigt är den ett skämt!!

Ni som kan något om produktion (och då men ar jag inte Media)
vet hur fatalt det kan vara med kostsamma individuella
komponenter som kasseras i ett sent stadium i tillverkningen,
och ett fräst metallchassi ligger på en helt annan nivå än
några stansade plåtar!

Med tanke på designen är jag förvånad att den har några portar alls!!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Med tanke på designen är jag förvånad att den har några portar alls!!

DET hade varit ultracoolt. Det har ju kommit fräcka trådlösa hdmi lösningar nu. Datorn på bordet och bild och ljud upp på 50tummaren några meter bort utan sladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 11:00
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har funderat lite på det hela och det här med kostnad.

En sak som jag tror att mycket få förstår är det beslut Apple
tagit vad gäller tillverkningen av chassit har gjort att man inte
har mycket budget kvar för resten av datorn.

Absolut, det tror jag också på. Precis som jag skrev förut så tror jag att fw400 på macbook kan komma tillbaka när utvecklingskostnad (för chassit) per dator har sjunkit tillräckligt. Jag tror alltså att det kan ha varit samma grej med macbook pro när den ersatte powerbook. Då släppte man fw800 ett tag. Återinförde den i nästa modell. Det kan kanske bli samma sak här.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-18 12:12
Ursprungligen av SkrotNisse:

Ni som kan något om produktion (och då men ar jag inte Media)
vet hur fatalt det kan vara med kostsamma individuella
komponenter som kasseras i ett sent stadium i tillverkningen,
och ett fräst metallchassi ligger på en helt annan nivå än
några stansade plåtar!

Nu är ju jag inget proffs på produktion, men med färre delar så blir ju lagerhållningen lättare iaf. Sen att den nya designen överlag verkar vara mer robust ger förhoppningsvis bättre kvalitet när produkten monteras. Troligen är det väl flera faktorer som spelar in, och förhoppningsvis har apple och företaget som bygger grejerna koll på det.

Det viktiga då är att man inte står i vägen för den trådlösa strömförsörjningen!!

D.v.s. inte för att datorn dör utan för att man själv...

Det är inte kvalitetsparametrar som drivit fram det nya aluminiumchassit - datorer är förbrukningsvaror - det blir snabbare och billigare (t.ex. färre bastarder och effektivare robotmontering) att tillverka burkarna med detta aluminiumchassi. Att styvhet och ev. "kvaliteten" förbättras är bara en bonus.
Kostnadsmässigt och tekniskt hade man nog kunnat klämma in ett FW-kort - kanske med lilla kontakten som PC-laptops ofta valt - men Apple har gjort analyser och kommit fram till följande:

1. MacBook var för fin för allmogen och dom flesta använde inte FW. Dom flesta PC-laptops har inte heller FW.
2. Om dom som verkligen behöver FW köper Pro-serien så tjänar vi mera pengar och det är därför vi finns.

Eftersom Apple är en av bjässarna bakom FW och har tillverkat FW-kort i många år så kan dom klämma in sådana i vilken burk som helst utan att det påverkar burkens slutpris mot kund. För Apple är FW nästan gratis. Så - att dom skulle ha "sparat in" det i nya MacBooken för att "tjäna in" alu-chassits utvecklingskostnad är nonsens. Så funkar det inte.

FW är nu borta från deras billigaste bärbara för alltid. Det sätter jag min slant på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom Apple är en av bjässarna bakom FW och har tillverkat FW-kort i många år så kan dom klämma in sådana i vilken burk som helst utan att det påverkar burkens slutpris mot kund. För Apple är FW nästan gratis. Så - att dom skulle ha "sparat in" det i nya MacBooken för att "tjäna in" alu-chassits utvecklingskostnad är nonsens. Så funkar det inte.

FW är nu borta från deras billigaste bärbara för alltid. Det sätter jag min slant på.

Bara för att man inte betalar licens så är något inte gratis. Faktum är att allt kostar, även egenutvecklade lösningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 13:09
Ursprungligen av pepparkaka:

Bara för att man inte betalar licens så är något inte gratis. Faktum är att allt kostar, även egenutvecklade lösningar.

Ja, licenskostnaden verkar ligga på 0.25$/enhet (Firewire - Wikipedia) och övriga chipkostnaden på 4$ (dock en något tvivelaktig källa kanske Steve Jobs email response re: lack of Firewire on MacBooks|Edible Apple) så det är ju onekligen en rätt liten del av totala kostnaden för ett chip. Men det klart flera faktorer spelar säkert in.

Ursprungligen av sodemus:

Ja, licenskostnaden verkar ligga på 0.25$/enhet (Firewire - Wikipedia) och övriga chipkostnaden på 4$ (dock en något tvivelaktig källa kanske Steve Jobs email response re: lack of Firewire on MacBooks|Edible Apple) så det är ju onekligen en rätt liten del av totala kostnaden för ett chip. Men det klart flera faktorer spelar säkert in.

Jag är inte säker, men det verkar som om svenska Wikipedia är dåligt uppdaterat. Det tas inte längre ut någon royaltyavgift på Firewire

"However, the royalty which Apple Inc. and other patent holders initially demanded from users of FireWire (US$0.25 per end-user system) and the more expensive hardware needed to implement it (US$1–$2), both of which have since been dropped, have prevented FireWire from displacing USB in low-end mass-market computer peripherals, where product cost is a major constraint.".

IEEE 1394 interface - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-18 13:20

Jo men kostnaderna för Apple att trycka in FW i MacBooken är ändå försumbara i sammanhanget. Det är bara det att Apple tjänar mer pengar på att folk går upp ett snäpp och väljer Pro-modellen i stället.

Sen är det väl annat som tyder på att FW är en döende standard och att Apple nu långsamt håller på att fasa ut det. Skulle inte alls förvåna mig om FW är borta även på Pro-modellerna vid nästa revision.

Nejdå. En oerhörd mängd kringutrustning inom t.ex. videoproduktion är FW-baserad. Det är svårt att fatta för utomstående hur stort FW är inom pro-sektorn. Inom video är FW och SDI indistristandard.
Konsumentmarknaden kommer dock att fortsätta vara utan FW (slår man ihop Mac och PC så kan man säga att FW knappt funnits alls på konsumentsidan ).

Ursprungligen av Mach2:

Skulle inte alls förvåna mig om FW är borta även på Pro-modellerna vid nästa revision.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-18 13:42

Ja, folk hade ju utan att blinka betalat 50-100 spänn extra för att få en firewire-port men jag förstår isf fortfarande inte varför man tog bort fw800-porten ett kort tag på macbook pro. Om det nu inte hade med ny design att göra. Med ny design menar jag alltså inte bara chassit som sådant utan även påföljande omstrukturering i macbookens inre. Allt kräver väl utveckling som kostar. Men du är ju inte ensam om din teori, den är ju knappast orimlig. Jag tror dock att vi kan få se den komma tillbaka.

Om man kan något om metallbearbetning så inser man hur dyr den nya MacBookens chassi är att tillverka. Att fräsa ur solid aluminium ligger på en helt annan nivå än att stansa ut plåt.

Det valet var prestige, inte kostnad/enkelhet!

FW vet jag inte.

Du tror väl inte på fullaste allvar att prestige driver ett börsnoterat superkapitaistiskt företag?! Dessutom en prestige som nästan ingen kan uppskatta (vem fn bryr sig om burkarnas chassi? vi är dock bara en promille nördar på ett forum). Jisses.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Om man kan något om metallbearbetning så inser man hur dyr den nya MacBookens chassi är att tillverka. Att fräsa ur solid aluminium ligger på en helt annan nivå än att stansa ut plåt.

Det valet var prestige, inte kostnad/enkelhet!

FW vet jag inte.

hahaha protestera på bara - jag. Kommer aldrig mer att lita på apples egna teknologi karta igen. Man glömmer en sak. det var en gång en pro feature och de som då skaffade sig annat än kamera, exempelvis massor av svindyrt externt disk utrymme, scanner mm är kungligt ..... om man då inte skall skaffa sig en ca 20000 kr dator...och det är så sista droppen för mig.Fullkomligt idiotisk manöver och "Hackintosh" kommer att växa starkt efter detta. Skiter apple i sina kunder så skiter kunderna i apple - that's life. Jag är besviken.

Maskinerna som presenterades i övrigt är fina men dyra å det grövsta!

Ursprungligen av Zimmerman:

Du tror väl inte på fullaste allvar att prestige driver ett börsnoterat superkapitaistiskt företag?! Dessutom en prestige som nästan ingen kan uppskatta (vem fn bryr sig om burkarnas chassi? vi är dock bara en promille nördar på ett forum). Jisses.

Absolut! Jag har jobbat massor inom området och sett vad som driver saker.

Hade Apple inte varit drivna av prestige hade vi haft Apple Latitude datorer!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Absolut! Jag har jobbat massor inom området och sett vad som driver saker.

Hade Apple inte varit drivna av prestige hade vi haft Apple Latitude datorer!

I second that. Hur kommer det sig att Apples datorer är dyrare än PC?
Inte fan handlar det om att komponenterna är dyrare iaf. Det är just sånna lösningar som ALU som man får betala mer för helt enkelt!

Burkarna är dyrare för att dom KAN ta mera betalt. Detta är en av kapitalismens grundpelare - det trodde jag alla visste. En varas pris har föga med tillverkningskostnad att göra. Jisses.
Efterfrågan/tillgång - thats the trick. Skulle försäljningen sjunka dramatiskt så kommer Apple's datorer att bli billigare. men eftersom vi är beredda att betala dagens pris så så...tja, dom skrattar hela vägen till banken så att säga.
Välkommen till marknadskapitalismen. Verkligheten m.a.o.

(Varför kostar en ask popcorn 30 spänn på biografen? Tänk.)

Ursprungligen av PeeMaN:

I second that. Hur kommer det sig att Apples datorer är dyrare än PC?
Inte fan handlar det om att komponenterna är dyrare iaf. Det är just sånna lösningar som ALU som man får betala mer för helt enkelt!

Ursprungligen av Zimmerman:

Burkarna är dyrare för att dom KAN ta mera betalt. Detta är en av kapitalismens grundpelare - det trodde jag alla visste. En varas pris har föga med tillverkningskostnad att göra. Jisses.
Efterfrågan/tillgång - thats the trick. Skulle försäljningen sjunka dramatiskt så kommer Apple's datorer att bli billigare. men eftersom vi är beredda att betala dagens pris så så...tja, dom skrattar hela vägen till banken så att säga.
Välkommen till marknadskapitalismen. Verkligheten m.a.o.

(Varför kostar en ask popcorn 30 spänn på biografen? Tänk.)

Antingen missförstår du mig eller så tänker du i en box. Att ta fram aluminum-lösningen är inte bara en fråga om tillverkningskostnad, utan även en fråga om utvecklingskostnad. Det är ju inte gratis att tänka fram utformningar på bärbara datorer. En varas pris baseras på många faktorer, men att påstå att det "föga" beror på tillverkningskostnaden känns lite väl ogenomtänkt.

Sen är popcorn-exemplet inte särskilt bra. Popcorn kan du poppa hemma och ta med dig. Det du betalar för i det fallet är att de är "färskpoppade" och att du slipper frakta det. Sen skulle jag vilja påstå att SF har näst intill monopol på att sälja färdigpoppade popcorn, men det är en annan diskussion.

Popcornexemplet är till för att du ska förstå att man kan ta 30 spänn för popcorn på SF endast därför att man KAN ta 30 spänn för popcorn på SF. Råmaterialet kostar ett öre. Arbetskostnaden en krona. Typ. Jag försöker förklara att prisbilder inom den fria kapitalistiska marknaden till stor del baseras på vad konsumenten VILL betala. Att inte alla visste detta är för mig en chock.

Du tror alltså på att det priset på en MacBook är baserat på utvecklingskostnad för aluminiumlösningen och annan produktionskostnad. Det tror inte jag. Sådana kostnader tas hem på grunddelen av priset - resten är marknadens påslag (hur mycket KAN man ta) och vinstmarginal (hur mycket vill man ta in i ren vinst på varje burk). Apple har som bekant en ovanligt stor vinstmarginal på sina prylar. En MacBook för 20 000 kr. ger Apple 4-5000 kr rakt ner i fickan i ren vinst. DÄR finns marginalerna :-D.

Vi har olika verklighetsuppfattningar. Inget att göra något åt. Peace.

Ursprungligen av PeeMaN:

Antingen missförstår du mig eller så tänker du i en box. Att ta fram aluminum-lösningen är inte bara en fråga om tillverkningskostnad, utan även en fråga om utvecklingskostnad. Det är ju inte gratis att tänka fram utformningar på bärbara datorer. En varas pris baseras på många faktorer, men att påstå att det "föga" beror på tillverkningskostnaden känns lite väl ogenomtänkt.

Sen är popcorn-exemplet inte särskilt bra. Popcorn kan du poppa hemma och ta med dig. Det du betalar för i det fallet är att de är "färskpoppade" och att du slipper frakta det. Sen skulle jag vilja påstå att SF har näst intill monopol på att sälja färdigpoppade popcorn, men det är en annan diskussion.

Senast redigerat 2008-10-21 14:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Popcornexemplet är till för att du ska förstå att man kan ta 30 spänn för popcorn på SF endast därför att man KAN ta 30 spänn för popcorn på SF. Råmaterialet kostar ett öre. Arbetskostnaden en krona. Typ. Jag försöker förklara att prisbilder inom den fria kapitalistiska marknaden till stor del baseras på vad konsumenten VILL betala. Att inte alla visste detta är för mig en chock.

Du tror alltså på att det priset på en MacBook är baserat på utvecklingskostnad för aluminiumlösningen och annan produktionskostnad. Det tror inte jag. Sådana kostnader tas hem på grunddelen av priset - resten är marknadens påslag (hur mycket KAN man ta) och vinstmarginal (hur mycket vill man ta in i ren vinst på varje burk). Apple har som bekant en ovanligt stor vinstmarginal på sina prylar. En MacBook för 20 000 kr. ger Apple 4-5000 kr rakt ner i fickan i ren vinst. DÄR finns marginalerna :-D.

Vi har olika verklighetsuppfattningar. Inget att göra något åt. Peace.

Altså du kan ju inte på allvar tro att apple inte betalar sina desingers mer än till exemepl Toshiba gör? Det är bland annat där du får kruta extra pengar. Sen att Apple har större vinst och påslag på sina produkter är jag lika övertygad som dig om.

1. Jag har ingen aning om hur Apples formgivares löner ligger i jämförelse med Toshiba. Jag har inte skrivit ett ord om detta heller.
2. Formgivares löner är inte paralella med produkters "skönhet". Många av industrihistoriens vackraste produkter är framtagna av underbetalda män/kvinnor.
3. Oavsett formgivarnas löner - eller det realisiska antagandet att Apples totala formgivarbudget är högre än genomsnittet - så är det inte det som avgör produkternas priser på hyllan.

Att Apples burkar skulle vara dyrare (om dom nu är det) därför att dom är snygga (och det var alltså dyrare att göra dom snygga) är ju kvalificerat nonsens. En förvrängd verklighetsuppfattning.

Ursprungligen av PeeMaN:

Altså du kan ju inte på allvar tro att apple inte betalar sina desingers mer än till exemepl Toshiba gör? Det är bland annat där du får kruta extra pengar. Sen att Apple har större vinst och påslag på sina produkter är jag lika övertygad som dig om.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hur kommer det sig att Apples datorer är dyrare än PC?

Fast det håller jag inte med om...

Problemet är att folk jämför med fel datorer. Om du vill jämföra MacBook Pro
med något så ska du inte gå in på Elgiganten/Siba etc och kolla på deras
6000kr böcker som på pappret har liknande spec. utan måste se till helheten
i design, därför jämföra med Sony eller Dells bättre datorer.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Fast det håller jag inte med om...

Problemet är att folk jämför med fel datorer. Om du vill jämföra MacBook Pro
med något så ska du inte gå in på Elgiganten/Siba etc och kolla på deras
6000kr böcker som på pappret har liknande spec. utan måste se till helheten
i design, därför jämföra med Sony eller Dells bättre datorer.

Jag trodde det framgick att jag syftade på just designen, och att det är just på grund av bland annat sånt man får betala mer pengar.

Är inte en idé att man tar bort FireWire, att tillverkare inte kan förvänta sig att användaren ska ha firewire. På så sätt blir det mindre portar framöver, jag ser det som en positiv utveckling.

Ursprungligen av Felix.Thalen:

Är inte en idé att man tar bort FireWire, att tillverkare inte kan förvänta sig att användaren ska ha firewire. På så sätt blir det mindre portar framöver, jag ser det som en positiv utveckling.

Med ditt resonemang kan vi ju skrota mini-DVI och Line-in också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 17:16

PeeMaN om det fungerar som du intalar dig själv skulle alla företag på marknaden hålla exakt samma vinstmarginal på sina produkter. Anledningen till att apple kan hålla högre marginaler är pga av att konsumenten är beredd att betala ett högre pris.

Om det vore som du antyder, skulle apple snarare ha lägre marginaler än övriga tillverkare, då deras designers har högre löner.. nonsens.

Bevaka tråden