Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-12-07 21:50

Precis. Men du kan fixa med playlist på flera datorer samtidigt, vilket är piffigt!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-07 22:13
Ursprungligen av jgb:

Precis. Men du kan fixa med playlist på flera datorer samtidigt, vilket är piffigt!

Hur puckad är jag? Fattar ingenting nämligen.

Hur menar du?

  • Medlem
  • 2008-12-07 22:47

Dator 1 spelar musiken från playlist med namn "kalle kula på äventyr".

Dator 2 kör också spotify, men redigerar bara spellistan "kalle kula på äventyr", då kan man lägga till och dra ifrån låtar till spellistan. Piffigt om du t.ex. har en dator som mediaspelare men inte orkar logga in på den för att redigera spellistan.

  • Medlem
  • 2008-12-08 08:28

Hoppsan. Nu har jag sex invites. Intresserad? PM!

  • Medlem
  • 2008-12-08 08:47

Glöm inte mailadressen som det skall skickas till!

(två intresserade hittills, men inga mailadresser att skicka till)

  • Medlem
  • 2008-12-08 09:15

Tre invites kvar!

Har ingen aning om hur jag fick dem, men en dag så damp de bara ner. Iofs så betalar jag för det, så man får tydligen fler då. En polare som inte betalar fick två nya invites nu.

En av anledningarna till invite-tråden var väl att slippa invite-dealande i denna typ av trådar?

  • Medlem
  • 2008-12-08 09:27

Vilken invitetråd? Har inte sett någon på 99musik.

Jag tror att JGB menar att den tråden är "allmän" för hela 99.se och inte bara för 99musik. I sådant fall förstår jag att denna tråd utnyttjas. Vi vill ju inte att de otacksamma Mac-användarna ska få något.

Jag har för närvarande 26 stycken invites kvar, så skicka ett PM.

Anledningen till att det poppar upp nya invites är:

Ursprungligen av spotify.com:

Spotify Premium, spread holiday joy with an invite
December 1, 2008
Christmas is right around the corner and Santa made an early visit to our office and left a nice gift for our premium users. All Spotify Premium users will have one Spotify invite added to their account each day for the next 25 days to share with their family and friends. It’s just like an advent calendar but instead of getting a little present each day you get to give a gift, the gift of music.

So if you’re in the giving mood and want to send invites, go to our site and Share Spotify by entering an email address or sending invitation tokens directly via IM or Facebook to family and friends.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror att JGB menar att den tråden är "allmän" för hela 99.se och inte bara för 99musik. I sådant fall förstår jag att denna tråd utnyttjas. Vi vill ju inte att de otacksamma Mac-användarna ska få något.

Jaha, på det viset. Om man är både och då ?!

En fundering, kommer inte Spotify att ha en ganska stor effekt på
iTunes i långa loppet ? Jag tror personligen att iTunes MS sales
kommer att gå ner.

Ursprungligen av LCR:

Jaha, på det viset. Om man är både och då ?!

Jag är också både och.

Ursprungligen av LCR:

En fundering, kommer inte Spotify att ha en ganska stor effekt på
iTunes i långa loppet ? Jag tror personligen att iTunes MS sales
kommer att gå ner.

Jag tror inte iTunes påverkas speciellt mycket. Det finns de som vill äga musiken och ta med låtarna i sina musikspelare utan att vara beroende av en internet-uppkoppling. De kommer fortsätta att köpa. Jag är sådan och ser Spotify som ett bra komplement till iTunes. Hör jag en låt i Spotify som jag verkligen gillar så köper jag den via iTunes.

Jag gissar att LimeWire och andra P2P känner av Spotify-effekten mer än iTunes. Jag fixade invites till alla i årkurs 7 på skolan jag jobbar på och utan Spotify hade det varit LimeWire som hade använts för att få tag på musik.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror inte iTunes påverkas speciellt mycket. Det finns de som vill äga musiken och ta med låtarna i sina musikspelare utan att vara beroende av en internet-uppkoppling. De kommer fortsätta att köpa. Jag är sådan och ser Spotify som ett bra komplement till iTunes. Hör jag en låt i Spotify som jag verkligen gillar så köper jag den via iTunes.

Jag köper all min musik jag vill ha på skiva. Spotify är ett suveränt sätt att
hitta ny musik, eller bara lyssna lite casually...

Jag tänkte mer på de som köper blandade låtar (mer än hela album),
lyssnar ett tag och sedan slänger. Själv har jag lite mer tidlös smak...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 10:00
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag tror inte iTunes påverkas speciellt mycket. Det finns de som vill äga musiken och ta med låtarna i sina musikspelare utan att vara beroende av en internet-uppkoppling. De kommer fortsätta att köpa. Jag är sådan och ser Spotify som ett bra komplement till iTunes. Hör jag en låt i Spotify som jag verkligen gillar så köper jag den via iTunes.

Det finns en vettig anledning att göra så och det är om man vill ha musiken till den portabla mp3-spelaren. När Spotify har löst den biten tror jag iTunes är helt rökta.

  • Medlem
  • 2008-12-08 09:49

Så sant. Jag tittar inte på andra delar av forumet än 99musik, så jag har inte koll på vad som händer där.

Jag tror inte att Spotify har som ambition att lösa uppspelning offline. De kommer fixa Spotify till mobiltelefoner och mp3-spelare, men då krävs det att man har wifi eller 3G tillgängligt för att kunna lyssna.
Vi som konsumerar musik kommer nog fortfarande vilja lyssna på musik på semestern i t.ex Brasilien och då känns Spotify lite dyrt när det kostar 148 kronor/MB att använda data-trafik. Så för oss som gillar att ta med sig sin musik så är Spotify enbart ett kompliment.

Och iTunes kommer inte att vara "rökt". Dels för att många fortfarande gillar att köpa musik och även pga begränsningarna i Spotify.
Ifall Apple känner av att denna typ av tjänster tar för mycket marknadsandelar så lär de själva skapa en exakt likadan tjänst i iTunes. Apple har musiken, de har bandbredden och de har definitivt kompetensen.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Och iTunes kommer inte att vara "rökt". Dels för att många fortfarande gillar att köpa musik och även pga begränsningarna i Spotify.
Ifall Apple känner av att denna typ av tjänster tar för mycket marknadsandelar så lär de själva skapa en exakt likadan tjänst i iTunes. Apple har musiken, de har bandbredden och de har definitivt kompetensen.

Sök med "spotify" på Apple

Programmet finns inte ens på Apple - Macintosh Products Guide

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 11:18
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Och iTunes kommer inte att vara "rökt". Dels för att många fortfarande gillar att köpa musik och även pga begränsningarna i Spotify.
Ifall Apple känner av att denna typ av tjänster tar för mycket marknadsandelar så lär de själva skapa en exakt likadan tjänst i iTunes. Apple har musiken, de har bandbredden och de har definitivt kompetensen.

Ok, jag formulerar om mig: iTunes i sin nuvarande form kommer att vara rökt. Jag tror att hårddisksparandet kommer att försvinna eller åtminstone minska drastiskt.

Tyvärr har inte Apple direkt visat kompetensen tidigare, med sina uruselt kodade mp4-filer t ex. De ligger efter just nu. Ordentligt.

Ska bli spännande att se hur länge det tar innan svaret på Spotify kommer.

Menar du att alla program som släppts till Apple-plattformen finns listade på apple.com?

Att ha det som "bevis" för att Apple är skraja och aktivt valt bort att nämna Spotify på apple.com håller inte.

Versiontracker.com är ett annat ställe som listar 99% av alla Mac-programvaror, men spotify finns inte med där heller. Testade även macupdate.com, ingen träff.

Dessutom är Spotify enbart invite eller betalvariant, så de får inte ens lägga upp en nedladdningslänk för att ladda ner programmet. Så jag kräver lite bättre argumentation varför Apple måste lägga ner iTunes Store inom 5 år pga Spotify.

Nä, jag menade inte så allvarligt, och köper ditt argument om guide.apple.com,
men att det inte finns någonting alls skrivet på apple.com är väl lite mer...

Jag menar inte att Apple iTunes MS kommer att gå under, men en viss direkt
konkurans som kommer att kännas mer än Nokia och Micro$oft.

Jag kör med riktiga skivor och lite Spotify. Den sistnämnde är bra för då
slipper jag rippa skivor åt mina barn och deras MacBooks.

Det enda som skulle kunna rubba iTunes eller andra digitala musikförsäljningstjänster är ifall det dyker upp ett data-trafik abonnemang som är extremt billigt och har extremt bra täckning (hela jorden). Det är nog många som fortfarande uppskattar musik på resande fot, t.ex i bilen, båten, i stugan på landet, på flyget, utomlands, etc, etc.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 12:17
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det enda som skulle kunna rubba iTunes eller andra digitala musikförsäljningstjänster är ifall det dyker upp ett data-trafik abonnemang som är extremt billigt och har extremt bra täckning (hela jorden). Det är nog många som fortfarande uppskattar musik på resande fot, t.ex i bilen, båten, i stugan på landet, på flyget, utomlands, etc, etc.

Ja, men jag tvivlar starkt på att människor i västvärlden avstår Spotify för resor i områden med dåligt uppbyggt internet. Undantaget är väl de personer som reser extremt mycket, vilket inte torde röra sig om en promille ens.

Jag skulle förvånas mycket om vi inte kommer att få se en högst märkbar nedgång för iTunes det närmaste året.

Ursprungligen av Skilling:

Jag skulle förvånas mycket om vi inte kommer att få se en högst märkbar nedgång för iTunes det närmaste året.

Hehe jag tycker det luktar klassisk tekniköveroptimism. Glöm inte att CD-skivor fortfarande utgör 90% av musikmarknaden i Sverige, att mp3-handeln just tagit fart i takt med att de stora drakarna slopar DRM och att streamingtekniken fortfarande är totalt ogreppbar för de allra flesta som lyssnar på musik.
Ge tre år, sen vet vi.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 13:06
Ursprungligen av Dumb Dan:

Hehe jag tycker det luktar klassisk tekniköveroptimism. Glöm inte att CD-skivor fortfarande utgör 90% av musikmarknaden i Sverige, att mp3-handeln just tagit fart i takt med att de stora drakarna slopar DRM och att streamingtekniken fortfarande är totalt ogreppbar för de allra flesta som lyssnar på musik.
Ge tre år, sen vet vi.

90% av det som säljs betyder inte 90% av musiklyssnandet.

Jag är ingen profet och kanske har jag fel, men folk verkar ha bra mycket lättare att förstå meningen med Spotify än iTunes. Rimligare prissättning, enklare att hantera.

I min omgivning är det ett jäkla stort intresse för Spotify och då snackar vi folk som mest köpt LP- och CD-skivor innan och laddat ner en del piratmusik, fast inte i någon större omfattning.

Spotify verkar de dock gärna betala för.

Jaja, vi får se.

Senast redigerat 2008-12-08 19:37
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det enda som skulle kunna rubba iTunes eller andra digitala musikförsäljningstjänster är ifall det dyker upp ett data-trafik abonnemang som är extremt billigt och har extremt bra täckning (hela jorden). Det är nog många som fortfarande uppskattar musik på resande fot, t.ex i bilen, båten, i stugan på landet, på flyget, utomlands, etc, etc.

Spotify i bilen! Snacka om reklamradions död!

Ursprungligen av The Introvert:

Spotify i bilen! Snacka om reklamradions död!

Det skulle jag betala för!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 13:09

Haha.... tänk att jag var den starkt kritiske till Spotify i början av tråden...

Ursprungligen av Skilling:

Haha.... tänk att jag var den starkt kritiske till Spotify i början av tråden...

Heder åt dig som kan ändra uppfattning!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-08 14:53
Ursprungligen av The Introvert:

Heder åt dig som kan ändra uppfattning!

Antingen det eller så borde jag lära mig att skaffa mig ordentligt med underlag innan jag uttalar mig....

Ursprungligen av The Introvert:

Heder åt dig som kan ändra uppfattning!

Jag tänkte precis samma sak. Cudos till Skilling!

Jag kan också få fel uppfattning om saker och personer.

Bevaka tråden