Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bra, välfungerande tjänst verkar det som.. fast många av artisterna jag sökt på finns inte.

Ursprungligen av sisältää:

Bra, välfungerande tjänst verkar det som.. fast många av artisterna jag sökt på finns inte.

Nä, det är lite iTunes store över det. Har ett par, tre namn som jag tycker att den borde haft...

Ursprungligen av sisältää:

Bra, välfungerande tjänst verkar det som.. fast många av artisterna jag sökt på finns inte.

Enligt grundarna/ägarna läggs 10000 låtar till dagligen, så det känns som det kommer vara skillnad om bara några månader: Spotify drar upp volymen på nätet

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Enligt grundarna/ägarna läggs 10000 låtar till dagligen, så det känns som det kommer vara skillnad om bara några månader: Spotify drar upp volymen på nätet

Det verkar stämma. Igår fanns inte Chinese Democracy av Guns 'n Roses, men idag var den tillagd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-23 00:47

Borde nästan testa det här på jobbet när man kör nattskift, jobbigt att behöva släpa med sig musik själv. Får hugga en invite när nån har en över

  • Medlem
  • 2008-11-23 23:42

Irriterar mig på att artister med samma namn sorteras som samma artist. Tag t.ex. "The Beloved" eller "Kent". Kika på dem så ser ni...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-24 09:09

verkar asvettigt tycker jag...

  • Medlem
  • 2008-11-24 11:59

funkar riktigt fint. snabbt, smidigt och relativt välfylld katalog. sen gör det ju inget att det är gratis... men det var rätt kass kvalitet på vissa releaser, väldigt skiftande faktiskt.

Tar också gärna en invite om det finns nån över nånstans...

Det går tydligen att omfördela inbjudningarna, så om Sis eller apan känner sig nöjda kan de låta någon annan testa ett tag.

Nu lät jag som en dagisfröken.

Hur gör man? Jag är färdig med mitt test.

Ursprungligen av sisältää:

Hur gör man? Jag är färdig med mitt test.

Jag tar bort dig då. Någon annan som vill terra? Pm med mailadress.

Gott. Inget för mig. Jag grävde och grävde men hittade ändå inte mer än hundra låtar jag var intresserad av som jag inte redan hade.

Förlåt, jag missförstod det där med inbjudningarna. När Sis och Apan väl hade loggat in gick det inte att byta. Om de inte hade använt inbjudningarna kunde jag byta.

Sorry, Arete, Peter och Android.

Å andra sidan kan ju du Sis PM:a sitt nick och lösen till någon annan om du ändå inte hade tänkt använda Spotify något mer... Vet inte om det funkar...

Fast jag kan väl ge dem mitt lösen, om de bara vill testa alltså?

EDIT: Precis.

Spotify, är det skivbolag bakom? Det är väldigt mycket Universal Music kataloger. Om de vill tvärdöda sig själva så är de på rätt väg. Sjukt bra tjänst. Jag brukar tjacka barnskivor men nu finns de ju på Spotify.
Jag tänkte även köpa Guns N Roses Chinese Democracy men ack och ve vilken tur att albumet fanns på Spotify, vilken kalkon platta. UjUj.

Förmodligen är det snordyrt att köpa reklam där. Jag har bara stött på ett och samma reklaminslag hela tiden , från SAAB och det var väl efter de betalt fakturan till Spotify som de blev konkursmässiga
Tanken är väl att det skall bli mer och mer reklam vad det lider så man känner sig nödgad att köpa ett premium medlemskap för 99 kronor/månaden. Nu när SAAB reklamen kommer en gång i timmen så kan man antingen vänta till inslaget är över, ca 20 sekunder eller starta om Spotify, 3 sekunder. Sen rullar det igen. Ärligt talat fattar jag inte haken? För att upprepa mig själv. Sjukt bra tjänst.

Jag måste revidera reklamavbrotts frekvensen lite, tre avbrott på en timme nu och det är ju på gränsen vad man pallar med, så man kommer ju förr eller senare att åka dit på köpvarianten...

Senast redigerat 2008-11-28 09:57
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-11-26 17:05

Har 2 invites kvar om någon är intresserad..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-29 13:24
Ursprungligen av Firechild:

Om de vill tvärdöda sig själva så är de på rätt väg.

Tvärtom.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-11-26 18:36

klart man kan vara intresserad av invite!

Jag är oxå intresserad av en invite

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-29 13:22

Eftersom det aldrig dök upp nån invite köpte jag en månad för att känna på det.

Skitbra. Finns ju gott om luckor men de fylls väl igen allt eftersom.

Jag stämmer in i hyllningskören och har tjurat klart för den inte helt snygga uppbyggningsfasen samt larvet med invites.

This is the future.

Försöker se till att spotifiera egen musik också. Ska bli väldigt spännande att se hur smidigt det går och OM det går.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-29 16:04
Ursprungligen av Skilling:

Försöker se till att spotifiera egen musik också. Ska bli väldigt spännande att se hur smidigt det går och OM det går.

Du får jättegärna posta nåt om hur det gick eller om du fick reda på nåt matnyttigt. Jag kan iofs tänka mig att de inte vill ha nåt system som LastFM där vem som helst kan ladda upp utan att de vill ha nån form av kvalitetskontroll på materialet som ligger där.

Har testat det i nån vecka nu och jag är faktiskt lite motvilligt imponerad. Så fort man läser om nån ny skiva som verkar intressant så kan man ju faktisk starta spotify och lyssna med en gång. Snabbare än vad det tar att dra ner skivan från host...tpb..host till och med. Och helt lagligt.
Visst, allt finns inte, men mycket. Och jag hade gärna sett mer av "om du gillar det här så kanske du gillar..." och andra typer av rekommedationer. På den punkten är LastFM betydligt bättre. Även när det gäller att skräddarsy sin radio, Lastfm har många fler och nischade taggar.

Ärligt talat, det här är första gången jag känt att en legal tjänst kan vara ett reellt alternativ som faktiskt kan konkurrera med fildelningsnätverken. Men det är faktiskt pinsamt att det tog över tio år innan det kom. Jag funderar annars på om det kommer att hålla i längden eller om de kommer känna sig tvingade att öka mängden reklam till den grad att man kommer känna sig tvingad att köpa bort den, för jag tror knappast att det är vi som kör på gratisvarianten som är målgruppen egentligen.

Ursprungligen av makari:

Du får jättegärna posta nåt om hur det gick eller om du fick reda på nåt matnyttigt.

Jag kontaktade dem i mars tror jag, ville vara med från början. Då fick jag svaret att dom skulle återkomma med kontrakt och information om hur man laddar upp och så vidare när lanseringen närmade sig. Jag hörde inget mer och blev ganska förvånad när jag hittade mina egensläppta låtar i halvsunkiga vinylrips som helt klart kommer från nån fildelningstjänst.
Jag mailade igen efter lanseringen och erbjöd bättre kvalitet - och min signatur på ett avtal - men ännu inte fått svar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-03 14:53
Ursprungligen av Dumb Dan:

Jag kontaktade dem i mars tror jag, ville vara med från början. Då fick jag svaret att dom skulle återkomma med kontrakt och information om hur man laddar upp och så vidare när lanseringen närmade sig. Jag hörde inget mer och blev ganska förvånad när jag hittade mina egensläppta låtar i halvsunkiga vinylrips som helt klart kommer från nån fildelningstjänst.
Jag mailade igen efter lanseringen och erbjöd bättre kvalitet - och min signatur på ett avtal - men ännu inte fått svar.

Det där är ju verkligen uselt av dom måste jag säga. Jag har ju iofs gnabbats om det innan och lagt ner det, men jag tycker verkligen det är synd. Det känns mindre seriöst än vad man vill att det ska vara. Folk tror och förväntar sig att all musik är laglig som finns på Spotify och många betalar därför gärna för tjänsten.

Idiotiskt.

En liten smolk mitt i euforin och jag förväntar mig att de får ordning på allt sånt.

Hade min musik funnits där utan avtal hade jag fan stämt arslet av dom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-24 20:31
Ursprungligen av Skilling:

Det där är ju verkligen uselt av dom måste jag säga. Jag har ju iofs gnabbats om det innan och lagt ner det, men jag tycker verkligen det är synd. Det känns mindre seriöst än vad man vill att det ska vara. Folk tror och förväntar sig att all musik är laglig som finns på Spotify och många betalar därför gärna för tjänsten.

Idiotiskt.

En liten smolk mitt i euforin och jag förväntar mig att de får ordning på allt sånt.

Hade min musik funnits där utan avtal hade jag fan stämt arslet av dom.

också irriterad på dom, har tidigare kontaktat dom om att jag gärna vill ha min labels släpp hos dom, men allt jag fick som svar var ett konto som jag kan lyssna med. döm om min förvåning när jag upptäcker att dom har ett av mina släpp där redan! har skrivit till dom men har inte fått något svar. dålig kundhantering..

Ursprungligen av inkinen:

dålig kundhantering..

Fast just kunderna tror jag dom lyckats ganska bra med. Värre med småbolagen, dom har inte så mycket tid för oss vad det verkar. Och tjänsten är såvitt jag förstår fortfarande bara i betastadiet..?

Som sagt, jag tog kontakt med Spotify så fort jag hörde talas om dem, den 18:e Februari förra året. Först nu är mina labels på gång.. räknar med att ha större delen av katalogen uppe inom några veckor. Det gäller att tjata och ligga i, vi indies kommer väl sist på listan - av förklarliga skäl.
Avtal och uppladdning liknar rätt mycket dem man träffar med säljportalerna, som Beatport och Juno.
Om systemet rullar så som tänkt kan detta bli hur bra som helst!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-29 15:05

tar allt gärna genom STREAMRIPPER orkar inte med krånliga interface
- Rippar streman gratis hellre som samplings material - skiter i allt som dyvlas ut som inte passar en själv -- modulerar ofta om det hela .. iaf! för att det ska passa då vill man inte betala för grejjerna heller :\ Ungefär som att köpa en synt i o f s så borde man betala för ljuden

Har testat ett par dagar nu (Tack Robban!), och jag är väl lite sådär mittimellan. -Tycker inte att Spotify är det bästa sedan färdigskivat bröd, men å andra sidan har det väl sin nisch.
Känns ungefär som Last.fm, fast utan all indie/demo-musik och med en något mer komplett katalog av storheter...
-Så i dagsläget känns det inte som att jag kommer att betala för Spotify, men som gratisalternativ med lite reklam är det helt ok.

Jag orkade inte vänta på en invite längre så det blev till att punga upp 99 kronor. Jag är helt såld! Mitt iTunesbibliotek har börjat växa till en orimlig nivå men detta löser Spotify på ett galant sätt. Jag var lite orolig över utbudet men som exempel kan jag nämna att alla skivor med Big Country finns med, inklusive alla raritites-skivor!

Det är dock framförallt två saker jag saknar

1) Spotify scrobblar inte till Lastfm
2) Det finns ingen möjlighet att sortera sina playlists med hjälp av mappar.

Annars är det som sagt en helt underbar tjänst med, för mig, klart godkänd ljudkvalite. Kör man Airfoil så är man hemma när det gäller streamning till stereon också.

Det finns inget att tveka över. Köp nu!

Bevaka tråden