Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 13:18

Vad tramsigt det här med invitesarna är...

Så oseriöst så jag börjar småskratta. Låt mig få testa på med reklam och se om jag är intresserad eller inte, ffs.

Varför göra nåt enkelt om man kan krångla till det liksom?

Invites... tsss...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-15 13:28

tycker det är rätt smart, man skapar intresse, plus att man faktiskt använder det när man får invites ... lite som gmail var i början, man var tvungen att få en invite, nu är det den kanske mest populära webmailen

Jag tror att anledningen till att de kör invites för "gratis"-varianten är för att inte tjänsten ska paja ihop pga för högt tryck. Det är viktigt att denna typ av tjänst kan skala ordentligt och då är det dumt att öppna upp gratisalternativet på en gång.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 15:21

Men så slopa hela gratisalternativet helt då... Som det är nu är det larvigt. Bättre att stänga ner för nya gratisregistreringar helt när det är för många istället.

Gmail blev knappast störst för att de körde med invites (som för övrigt var hur lätta som helst att få tag på...).

Men visst, övrig population kanske reagerar helt på annat sätt än undertecknad, som bara tycker att Spotify verkar helt Kalle Anka...

Ursprungligen av Skilling:

Men så slopa hela gratisalternativet helt då... Som det är nu är det larvigt. Bättre att stänga ner för nya gratisregistreringar helt när det är för många istället.

Det är ju ett sätt att köra betatestning med webbprogram, så jag tycker inte det är så konstigt egentligen. Och i praktiken skulle det ju bli samma effekt med att slå av och på gratisregistreringar - grundproblemet är ju att det finns ett begränsat antal platser.

Ursprungligen av Skilling:

Men visst, övrig population kanske reagerar helt på annat sätt än undertecknad, som bara tycker att Spotify verkar helt Kalle Anka...

Du är faktiskt den första jag hör tycka Spotify verkar helt Kalle Anka. Själv tycker jag tjänsten är kalas. Fortfarande nyfiken på hur artitsten får sina pengar, dock...

Nu kom en reklamspot för High school musical 3 mitt i Danzig III-plattan! Måste tjacka ett konto...

Ursprungligen av Skilling:

Men visst, övrig population kanske reagerar helt på annat sätt än undertecknad, som bara tycker att Spotify verkar helt Kalle Anka...

Jag måste nog vara med i tråden några vändor innan jag själv tvärvänder

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-16 14:16
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag måste nog vara med i tråden några vändor innan jag själv tvärvänder

Köpte precis en månads prenumeration på Spotify (invites lämnas inte ut) och det visar sig vara en mycket bra och kompetent tjänst för att befinna sig i en beta.

Förstår om det här inte vill vara någon tråd för tiggande av invites, men om någon har någon över så är jonas snabel-a disordinary punk org väldigt intresserad av att se hur det ser ut i Spotify...

Fridens

Tack så mycket för inviten, den som nu hade hjärta nog att dela med sig

*host* Jag skulle också gärna ta en invite om någon har...

jonasvalfridsson [kanelbulle] gmail.c0m

Funkar det bra med lite långsammare modem? Jag sitter på en Teliadongel och kommer väl upp i 0,25 om jag har vind i seglen. Jag får ingen invite, men jag tror jag köper ändå. Verkar vara kalas det här, äntligen några som verkar ha hittat en affärsidé som funkar. Skulle vara grymt om det fanns en iPhone-app också. Men nu blev ju min iPhone stulen, så vafan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-19 23:00
Ursprungligen av Valfrid:

Funkar det bra med lite långsammare modem? Jag sitter på en Teliadongel och kommer väl upp i 0,25 om jag har vind i seglen. Jag får ingen invite, men jag tror jag köper ändå. Verkar vara kalas det här, äntligen några som verkar ha hittat en affärsidé som funkar. Skulle vara grymt om det fanns en iPhone-app också. Men nu blev ju min iPhone stulen, så vafan...

Jag sitter med tre-dongel och streamar utan några avbrott. Dock kommer jag upp i mer än 0.25... skulle gissa att det just nu ligger på 0.5 - 1mbit.

Ursprungligen av durre:

Jag sitter med tre-dongel och streamar utan några avbrott. Dock kommer jag upp i mer än 0.25... skulle gissa att det just nu ligger på 0.5 - 1mbit.

tackar! Får väl testa en månad dårå...

Ursprungligen av Valfrid:

tackar! Får väl testa en månad dårå...

Gör det! Hoppas det fungerar bra Många som testat det säger att det fungerar otroligt bra att använda utan att ha några problem med att musiken hackar eller dylikt.

Om man bara själv hade haft ett kreditkort, då du...

  • Medlem
  • 2008-10-19 22:43

Om någon är sugen på en blandad spellista från mig så kika här: spotify:user:jgb:playlist:6WrH07ZDuHydWcjtmbOkzj (att användas i Spotify)

En låt från varje artist, inte mer. Själv konstaterar jag att jag är nog rätt drabbad av början av 90-talet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-14 11:10
Ursprungligen av jgb:

Om någon är sugen på en blandad spellista från mig så kika här: spotify:user:jgb:playlist:6WrH07ZDuHydWcjtmbOkzj (att användas i Spotify)

Tack jgb! En alldeles utmärkt lista detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 00:54

Har hort att man bara far tva invites, och vissa inga alls. Men om nagan har en skulle jag bli lycklig!
Funderar att betala for det, men det gar inte att signa upp nar man ar i USA.

Jag har kört ett tag nu och tycker det är skoj. Det finns förstås inte "allt", och det finns oproportionerligt många samlingar, men där finns väldigt mycket. Enda problemet för mig är rent psykologiskt. Det är lite jobbigt att äga saker på CD, när de samtidigt finns "gratis" på detta sättet. "Vaffan, jag hade inte behövt köpa den där"-känslan, åker man på rätt många gånger. Men what are you gonna do. Man har ju blivit en gigantisk skivsamling rikare så att säga.

Vet inte om jag missat något, men det känns inte som att jag är målgruppen alls:

* 90% av mitt musiklyssnande sker i mp3-spelare

* Hör jag musik jag gillar köper jag den.

Känns inte som Spotify skulle ge mej mer än provlyssningen i iTunes....

Ursprungligen av PeterH:

Vet inte om jag missat något, men det känns inte som att jag är målgruppen alls

Jag håller med. Jag gillar att köpa min musik och kunna ta med den vart jag än befinner mig. Men, spotify har ökat mitt musikköpande för att man på ett smidigt sätt kan sätta på "random", baserat på musikstil och årtal och på så sätt hitta nya och bortglömda guldkorn.
Så om jag sitter på jobbet och har spotify igång och hör en låt som jag vill ha så är det enkelt att hoppa in i iTunes Store och köpa. Så spotify fyller en funktion även för oss som gillar att köpa musik. Men jag skulle inte betala 99 kronor i månaden för det utan nöjer mig med ett litet reklamavbrott då och då.

  • Medlem
  • 2008-11-20 16:53
Ursprungligen av PeterH:

Vet inte om jag missat något, men det känns inte som att jag är målgruppen alls:

* 90% av mitt musiklyssnande sker i mp3-spelare

* Hör jag musik jag gillar köper jag den.

Känns inte som Spotify skulle ge mej mer än provlyssningen i iTunes....

+1 (förstår inte heller "grejen" riktigt, men en streamad "play on demand"-lösning där upphovsmännen får ersättning låter väl ok... Fyller inget behov hos mig dock)

  • Medlem
  • 2008-11-09 12:18

Har kört Spotify på jobbet nu. Rätt kul att sätta upp en dator med det hela på, och så får alla komma och lägga till musik i spellistan. Rekommenderas! Känns ibland lite jobbigt att ha släppt på kontrollen av högtalarna, men då får man de andra lite gladare också.

Kör man det hela dagarna så blir däremot reklamen ruskigt irriterande... så jag började just prenumerera.

Pust... idag släpper vi PlayNow plus..det proj jag har jobbat med nu ett tag: http://www.mobil.se/artikel/vi_har_testat_sony_ericssons_nya_musiktjanst_mob_081114003037-025.html

Spotifys hemliga mobilplaner - IDG.se

Ballt i så fall På gymmet, i bilen, i skogen, på stranden ^^

Jag tycker det är perfekt. Det känns skönt att slippa äga/hantera kopior av massa musik. Att dessutom ha tillgång till så otroligt mycket musik är ett otroligt plus. De skivor jag äger är sådana som jag tycker är riktigt bra. Skulle jag köpa alla skivor jag bara är lite intresserad av skulle det bli ganska dyrt.

Nu är jag spotifierad. Det funkar bra med CP-dongel från Telia som puttrar fram med 0.5mb, inga glitches. Och ingen Beatles. Dumma Apple (records).

Två invites finns här!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-22 22:44

gimme valfrid!!

Inbjudningarna skickade till Sisältää och apan. Nu vare slutt.

Bevaka tråden