Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nihad:

vilka låtar är det btw?

Mja jag hade iofs för mig att det var fyra-fem låtar och inte två, men det var kanske de som lädermannen ovan nämner.

För övrigt är det lite kul att det också ligger illegala releaser på en seriös satsning som spotify....

Ursprungligen av sybariten:

För övrigt är det lite kul att det också ligger illegala releaser på en seriös satsning som spotify....

Jag har en gammal remix som finns på Spotify. Den är felstavad på exakt samma sätt som den uppladdade PirateBay-versionen, så jag undrar var de har fått sitt musikbibliotek ifrån.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har en gammal remix som finns på Spotify. Den är felstavad på exakt samma sätt som den uppladdade PirateBay-versionen, så jag undrar var de har fått sitt musikbibliotek ifrån.

Vad jag förstått så fanns där lite av varje, antagligen för att kunna testa ordenligt medans det var under utveckling och sen har dom rensat ut nu till den officiella lanseringen men det kanske råkar vara kvar lite skräp. Städas nog upp ganska snart om dom inte ska få antipiratbyrån med batonger efter sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-08 20:13

Grymt. Hur får man in sina skivor till Spotifajarna då? Addat din spellista nu iaf. Bra skit!

Ursprungligen av PF:

Grymt. Hur får man in sina skivor till Spotifajarna då? Addat din spellista nu iaf. Bra skit!

PF, finns en sida Labels and artists - Spotify

  • Medlem
  • 2008-10-08 22:36

Har kikat lite nu (tack Volantiz!), och det verkar riktigt bra. Gratisvarianten har dock den där %¤%&/¤# reklamen som låter som om Pelle och Lisa just har fått en mikrofon och skall leka reklam.

Får se om jag tycker det är värt att slippa reklamen eller inte. Musikutbudet känns helt ok för en som mig, dvs en som lyssnar på en blandning av mainstream och mer obskyrt.

Är det någon som har koll på hur fördelningen av pengarna går till? Hur får artisterna sina pengar och hur stor del av kakan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 23:48

Peter Esse på Macfeber tipsar om att man kan styra Spotify via tangentbordet, m h a funktionstangenterna. "Även kallat F7 till F9" skriver han.

Men frågan är hur? Förstår någon?

Ursprungligen av avaris:

Peter Esse på Macfeber tipsar om att man kan styra Spotify via tangentbordet, m h a funktionstangenterna. "Även kallat F7 till F9" skriver han.

Men frågan är hur? Förstår någon?

Keyboard shortcuts - Spotify

  • Medlem
  • 2008-10-08 23:53

Anders Mildner - Allt gratis. Nu.

Ursprungligen av Anders Mildner:

Det är fildelningen – den illegala – som har skapat affärsmodellerna och användarbeteendet för de legala tjänster som de flesta nu spår en lysande framtid för. Därmed blir det också rejält knepigt för den som vill förbjuda och förfölja den ena företeelsen, samtidigt som man investerar i den andra.

Har tuffat Spotify ett tag på jobbet nu (invitad av chefen så det måste vara ok ). Jag är nöjd, det är duglig kvalitet och de verkar ha iaf nåt av nästan vad som helst man söker på. En del saker blir man lite förvånad att de saknar men jag misstänker att det kan ha med avtal och sån't att göra. Jag är sugen på att bara köra det här som musikmaskin hemma istf radio och hittar man nåt man gillar är det bara att handla skivan så man kan finspela den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-09 11:44

Är detta egentligen inte typ samma sak som LastFM fast inte helt gratis? Fast det är inte alltid man kan lyssna på vilken låt man vill på LastFM.

Citat:

fast inte helt gratis?

Men det här är helt gratis om man kan stå ut med lite reklam. Jag tycker att den här tjänsten är bra mycket bättre än LastFM.. annars så skulle jag inte gjort en nyhet om det.. det känns ändå litelite OT ändå.

Jag har kört gratisvarianten (invite) i entrén på jobbet sedan ett drygt halvår tillbaka. Den står och rullar dygnet runt och har bara "stannat" när det kommit en uppdatering.

Det som är underligt är att jag av någon anledning inte får några reklamavbrott. Hur är det för er andra som kör gratisvarianten, spelar den reklam ibland?

  • Medlem
  • 2008-10-09 11:57

Får reklamavbrott, men så är jag ny användare.

Ytterst lite reklam i mitt fall. Än så länge i alla fall. Inget som stör mig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-09 15:23

kan nån kolla om Spotify har musik av dessa artister i databasen:

Dino Merlin
Mostar Sevdah Reunion
Bijelo Dugme
Himzo Polovina

Vore ytterst tacksam, funderar på en present till min mamma typ, hehe
/N

  • Medlem
  • 2008-10-09 15:36

Dino Merlin
Mostar Sevdah Reunion

De två fanns, inte de två andra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-09 20:12
Ursprungligen av jgb:

Dino Merlin
Mostar Sevdah Reunion

De två fanns, inte de två andra.

coolt, då vet jag ... de andra tänkte jag mig skulle vara lite svårare. tror inte nån riktigt vet vem som äger rättigheterna till de efter att Jugoslavien upplöstes.

Nån som har invit över, jag lade frågan i länken som beskrivs i början?

Eh... Vad är skillnaden mot Last.Fm? Att man kan välja låtar själv, eller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-09 23:03

Köpte en månad, det är grymt tycker jag. Har hittat det mesta jag letat efter. Har inte så bra koll på kvalitén, är inte så känslig för sånt, men tycker det låter bra! Det går sjukt snabbt, det är bra.

  • Medlem
  • 2008-10-10 19:29

Just nu tycker jag att musikutbudet är väldigt svenskcentrerat, samt att det är lite svårt att söka efter saker. Hur gör jag t.ex. för att söka i en spellista? Kan man browsa artister från A-Ö? Med mera.

Verkar ju trevligt att man kan slänga ut sin egna musik

Spotify har väl endast skaffat rättigheter till att spela musiken och det gör man genom STIM. Jag tror knappast att de har köpt all musik som finns i deras bibliotek. Frågan är hur de fått tag på den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 11:16

iom att mitt clones-släpp endast finns på vinyl måste det vara en olaglig vinylripp.

Nu har jag använt Spotify i 10 min Saknar Kete Perry - I kissed a girl och fler album med MFG. Men är ganska överväldigad, så sjukt mycket musik för bara 99 kr/mån.

99musik playlisten är skitnice.

Det gick inte att släppa musik här utan att ha släppt via ett skivbolag typ?

Kan inte allmänheten bidra med bilder där det fattas. Och kanske musik också om det är skivor från förr som borde vara här men fattas. (ex. Sven Väth finns med flera album men inte det med Beauty and the beast)

En Chillout genre för radiodelen?

Klart plus att det finns för Mac os.

Ursprungligen av Robban303:

...Saknar Kete Perry - I kissed a girl...

Fast hennes första singel Ur So Gay finns där, Den lär dyka upp i och med att de skrivit avtal med EMI, som är bolaget bakom bolagen Katy Perry släppt på.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-14 23:28

nu har jag konto med

Cool

Skulle det funka att länka ihop sin vanlig musiksamling med Spotify? Fast bara för ägaren då, Spotify får tillgång till hårddisken och och man kan strömma det på tex. jobbet.

Om det är avlägset: Vad finns det för alternativ för det? Trodde jag hade hittat några bra men icke.

Senast redigerat 2008-10-15 09:56
Bevaka tråden