Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-20 18:25

Äntligen finns khonnors handwriting på spotify. En skiva som jag älskar att lyssna på kvällar/nätter men saknat på jobbet där jag bara kör spotify

  • Medlem
  • 2009-04-21 11:25

Är det bara jag, eller är deras "radio" otroligt dålig? Jag ville nyss lyssna på "alternative" från 60 och 70-talen, vilket resulterade i exakt tre skivor med lika många band.

Spotify rockar fett.
Saknar S.O.D dock men det är väl inte så konstigt.
Skönt att kunna lyssna på sånt som mina buckliga LP skivor brukade kräkas ut på mina föräldrar när man var prickig av finnar och obstinat.
Tar lite mycket av krämen i burken när man sitter med Lightroom och över 10000 bilder i arkivet men det är ju inget mysterium. Cashen är neddragen men en snabbare burk är på inköpslistan.

Jag börjar störa mig en smula på årtalen på skivorna i Spotify som väldigt ofta är fel. Jag fattar inte hur de lyckas missa så mycket. Det finns ett roligt exempel också: Spring Ricco med Florence Valentin som har årtalet 2013...

Sedan tycker jag musikurvalet är lite konstigt också. Ta t ex Depeche Modes svarta singelboxar där nr 1, 2, 3 och 5 finns, men inte 4 och 6. Varför har de fått tillgång till bara vissa boxar? Eller har de anställda tagit med sina egna skivsamlingar och gjort mp3 av?

Annars är ju tjänsten givetvis grym...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-27 10:44
Ursprungligen av Glitzerstrahl:

Eller har de anställda tagit med sina egna skivsamlingar och gjort mp3 av?

Det var precis det de gjorde. All utveckling gjorde de mot sina egna samlingar av mp3:or och torrents. Det var ganska mycket rabalder om det eftersom det fanns bootlegs och annat som aldrig ens släppts med i materialet.

Personligen tycker jag det är väldigt konstigt att de hittills har gått fria från det. Ett företag som baserar sin utveckling och dessutom sedan delar ut fultankat material, där om något finns det ett vinstintresse och ett uppsåt.

Numera har de ju avtal med många skivbolag och har rensat rejält i databasen så det är väl lite som youtube som också rensar om någon säger till.

Jag undrar om någon av er som diggar Spotify så mycket lyssnar på musiken på
en riktig stereo som håller lite högre standard, inte bara något blankt plastigt
från Elgiganten e.d.

Jag har försökt, med det låter bara skit, och är nyfiken om detta verkligen duger
som musik source till er andra. Det låter som om detta skulle vara "the be all and
end all" av musik källa. Jag räds för framtiden...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag undrar om någon av er som diggar Spotify så mycket lyssnar på musiken på
en riktig stereo som håller lite högre standard, inte bara något blankt plastigt
från Elgiganten e.d.

Jag har försökt, med det låter bara skit, och är nyfiken om detta verkligen duger
som musik source till er andra. Det låter som om detta skulle vara "the be all and
end all" av musik källa. Jag räds för framtiden...

LCR

Jag lyssnar mest med ett par Genelec 8020 och det funkar bra. Det är klart att det inte låter "bra", men det känns fel att klaga på Spotify när mp3or har låtit skit i 10 år. Jag kommer fortsätta strida för riktigt bra, okomprimerat, ljud och inte bry mig om debatten om pest eller kolera är att föredra.

Ursprungligen av axeman:

Jag lyssnar mest med ett par Genelec 8020 och det funkar bra. Det är klart att det inte låter "bra", men det känns fel att klaga på Spotify när mp3or har låtit skit i 10 år. Jag kommer fortsätta strida för riktigt bra, okomprimerat, ljud och inte bry mig om debatten om pest eller kolera är att föredra.

Det var inte Spotify jag klagade på, jag klagade inte alls, bara undrade.

Spotify är bra för mina barn då de vill lyssna på sin "pop" och min son
gillar att utforska gammal musik och min fru slölyssnar (hellre hör jag
hennes val på Spotify i bakgrunden än jag har Lugna Favoriter eller
RixFM (ush spot fräs!!), men att ha det som ett huvudsakligt medium
att lyssna på musik håller inte riktigt i mina öron, men vi har ju varit
här förut...

LCR

Way to go Spotify!

Ursprungligen av LCR:

Jag undrar om någon av er som diggar Spotify så mycket lyssnar på musiken på en riktig stereo som håller lite högre standard?

Jag tror inte det är meningen att lyssna på så sättet, för då blir man bara besviken. Tror inte att det finns någon strömmande musik som håller hi-end klass!

Huvudsyftet för mig är att upptäcka ny musik och ha kul under tiden.
Jag tycker det är en mäktig känsla att först kunna lyssna en bra låt på iTunes radio och sen hitta hela albumet på Spotify och fortstätta där om man vill … Eller att hoppa mellan de två.
Sånt kunde man inte ens drömma om för bara några år sen.

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag tror inte det är meningen att lyssna på så sättet, för då blir man bara besviken.

Hmm, jag blir en aning provocerad av sådana här uttalanden. Jag lyssnar sedan några månader nästan enbart på musik via Spotify, antingen via mina studiomonitorer, Fostex PM-1 eller mina hörlurar, Beyer Dynamic DT-250. Ljudkortet jag har är ett Apogee Duet. Utrustningen håller alltså någorlunda god klass, och jag vill hävda att jag har ganska goda lyssnaröron också.

Visst, ibland kan man höra tydliga kompressionsartefakter och om man A/B-lyssnar med en CD skulle man säkert märka mer av den något lägre ljudkvaliteten, men så illa dåligt är det väl inte? Jag skulle vilja jämföra med bildkompression: Står du inte ut med att titta på en jpeg-komprimerad bild?

Jag lyssnar med plastiga studiomonitorer

Jag börjar få tokspel på hur dom hanterar artister med samma namn... Nöden kräver handling!

De slängde in 1900 plattor i biblioteket idag. En del gammalt som försvann borde kommit tillbaka. Glad att Ghostly och Erache bolagen finns där nu i alla fall.

Här är en lista från senaste uppdateringen http://spreadsheets.google.com/pub?key=rOZQHy6UmhqsOtajFlOH9bw

Det jag saknar mest är att kunna söka efter bolag.

Ursprungligen av Katzenjammer:

De slängde in 1900 plattor i biblioteket idag. En del gammalt som försvann borde kommit tillbaka. Glad att Ghostly och Erache bolagen finns där nu i alla fall.

Här är en lista från senaste uppdateringen http://spreadsheets.google.com/pub?key=rOZQHy6UmhqsOtajFlOH9bw

Till och med Electroboy finns på Spotify nu, med de fantastiska albumen "Hör Die Emotionen" och "50 Mg".

(Men jag är faktiskt lite imponerad över att Current 93 kommit med.)

Ramlade över det här på Twitter. http://spotibot.com/

En Twitter-bot som ger dig tips på sådant du skulle kunna gilla. Skicka ett meddelande till boten, t ex "similar to a-teens", så skickar boten tillbaka ett förslag till dig.

Trevlig 99-anknytning
(och framför allt väldigt bra musik!)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-04 15:59
Ursprungligen av deadbeat:

Trevlig 99-anknytning
(och framför allt väldigt bra musik!)

Yeeeye!

Ursprungligen av deadbeat:

Trevlig 99-anknytning
(och framför allt väldigt bra musik!)

Oh, tack för det!

Hmmmm.... Börjar det inte bli reklamavbrott rätt så jobbigt ofta nu??

Spotify Tyskland har inga reklamavbrott alls. Och heller ingen Ane Brun, Petter, Anna Ternheim eller andra "mindre" svenska artister.

Jag är lite förundrad: Har dom inte större ambitioner för lyssningsupplevelsen? Visst, finns en massa bra musik, men det är inte alldeles lätt att hitta den på ett kul sätt. Jag har inte ens hittat någon historik för vad jag spelat tidigare?

Sitter man inte och gör playlists så måste man veta exakt vad man ska lyssna på, rekommendationera på förstasidan ger jag itne mycket för...

Ursprungligen av PeterH:

Jag är lite förundrad: Har dom inte större ambitioner för lyssningsupplevelsen? Visst, finns en massa bra musik, men det är inte alldeles lätt att hitta den på ett kul sätt. Jag har inte ens hittat någon historik för vad jag spelat tidigare?

Sitter man inte och gör playlists så måste man veta exakt vad man ska lyssna på, rekommendationera på förstasidan ger jag itne mycket för...

Varför måste allt vara så organiserat ?!

Jag lyssnar uteslutande på mina CD skivor och jag har ingen historik.
Allt är samlat i olika grupper i bokyllor (från tak till golv) och beroende
på vilket humör jag ÄR på så väljer jag en hylla baserad på höjd/humör
och sedan en skiva i bokstavsordning, iofs så lever jag Zen insprirerat...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Varför måste allt vara så organiserat ?!

För att åtminstone jag vill kunna välja om jag vill vara oorganiserad eller ej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-19 22:59
Ursprungligen av LCR:

Varför måste allt vara så organiserat ?!

Jag lyssnar uteslutande på mina CD skivor och jag har ingen historik.
Allt är samlat i olika grupper i bokyllor (från tak till golv) och beroende
på vilket humör jag ÄR på så väljer jag en hylla baserad på höjd/humör
och sedan en skiva i bokstavsordning, iofs så lever jag Zen insprirerat...

LCR

Det perfekta hade varit ett grafiskt gränssnitt till spotify som fungerade precis som dina Zen-inspirerade bokhyllor där jag kunde bläddra, sortera och röra till bland spellistor och skivor precis efter dagshumör!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-17 21:55

Jag fattar inte riktigt... varför måste Spotify tala om vad jag vill lyssna på? Tips på musik får jag från andra ställen och är personligen mest glad för att Spotify inte talar om vad jag gillar.

Vill man kunna bläddra bland "skivorna" kan man göra som jag gjort sedan dag 1. Nämligen ha en mapp på skrivbordet som heter "Spotify" där jag lägger "mina" skivor (drag & drop). När jag inte riktigt vet vad jag ska lyssna på kan jag "bläddra" igenom dom där, dubbelklikka när jag hittat något jag vill lyssna på et voila!

Ursprungligen av Skilling:

Jag fattar inte riktigt... varför måste Spotify tala om vad jag vill lyssna på? Tips på musik får jag från andra ställen och är personligen mest glad för att Spotify inte talar om vad jag gillar.

Jag ser rekommendationer och andra sociala aspekter som en av de stora poängerna med en nättjänst som Spotify.

Visst, jag känner mig lika delar road och paranoid av rekommendationerna man får via andra onlinetjänster, men jag tror ändå att det kan funka för Spotify.

Visst, är man aktivt musikintresserad har man säkert en lång rad av sätt att få rekommendationer på, men det finns nog många som tycker att de har svårt att hitta musik där dettakan fylla en funktion. Speciellt eftersom det dessutom går att lyssna på musiken, vilket är svårare med tex en recension i en tidning.

Men för att dra CD-skiveparallellen ett steg längre: Man kan ju inte ens bläddra på Spotify. Man måste veta exakt vad man letar efter. Skulle vilja ha något sätt att surfa runt i stil med Toutube.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-17 22:57

Ja... jo, om man saknar den biten så gör man. Själv har jag inte ens tänkt tanken.

Alla är vi olika.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-17 23:02

Såg nån intervju där dom sa att dom ska jobba på att få igång mer rekommendations/radio-grejor. Så vi får välan se.
Min förhoppning är att dom fixar en deal med last.fm och tar deras radio/rekommendetionssystem.

En funktion som efterliknar kompisar som bläddrar bland skivorna, lägger dåliga skivor på soffbordet och stoppar tillbaka andra på fel ställen i samlingen Så man efteråt blir överraskad av vad man hittar och glad över att få sortera igen.

Bevaka tråden