Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone Nano kanske på väg?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Eftersom jag utgår från att du syftar på bl.a. mig så citerar jag mig själv i tidigare inlägg:

"Eller så har jag totalt fel i allt. Det har jag haft förr :-D. Ofta har jag dock rätt...det är väl 50/50 i sådana här ärenden skulle jag tro."

Att du inte vill läsa dessa rader säger allt - du väljer konflikt och detta bevisar att sandlådan skapades av dig.

Att du dessutom vill censurera trådar från "substanslöst dravel" säger ännu mera om dig. Det är inte vi andra som drar ner nivån, medborgare. Det vet du inderst inne när du nu tänker efter vad du egentligen skriver i dina senaste inlägg.

Ursprungligen av theplague:

Spekulerande?!!?
Substanslöst dravel liknar det mest.
Vissa som går lös i tråden om sin övertygelse om det ena eller andra brukar som oftast ha fel, då är trovärdigheten så pass låg att man lika gärna kan knipa igen.
Detta är trots allt nyhetstipssektionen av forumet, inte dravelsektionen.
Nej jag tar det inte personligt men önskar lite nivå på forumet.

Senast redigerat 2008-12-28 17:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom jag utgår från att du syftar på bl.a. mig så citerar jag mig själv i tidigare inlägg:

Det var dina ord.

Citat:

"Eller så har jag totalt fel i allt. Det har jag haft förr :-D. Ofta har jag dock rätt...det är väl 50/50 i sådana här ärenden skulle jag tro."

Vad vill du jag ska säga? Du har ofta fel(nej, orkar inte leta upp specifika trådar) ändå så skriver du med så överdriven övertygelse, undantaget raderna här ovan.

Citat:

Att du inte vill läsa dessa rader säger allt - du väljer konflikt och detta bevisar att sandlådan skapades av dig.

Zzzzzzzz....

Citat:

Att du dessutom vill censurera trådar från "substanslöst dravel" säger ännu mera om dig. Det är inte vi andra som drar ner nivån, medborgare. Det vet du inderst inne när du nu tänker efter vad du egentligen skriver i dina senaste inlägg.

Lägg ned de konstruerade stora orden.
Det handlar inte om censur, utan att folk ska skriva när de har något vettigt att skriva. Inte fylla forumet med nya inlägg... för sakens skull!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 19:15
Ursprungligen av theplague:

Spekulerande?!!?
Substanslöst dravel liknar det mest.
Vissa som går lös i tråden om sin övertygelse om det ena eller andra brukar som oftast ha fel, då är trovärdigheten så pass låg att man lika gärna kan knipa igen.
Detta är trots allt nyhetstipssektionen av forumet, inte dravelsektionen.
Nej jag tar det inte personligt men önskar lite nivå på forumet.

Du höjde verkligen nivån helt galet mycket nu...

Ursprungligen av zappee:

Du höjde verkligen nivån helt galet mycket nu...

Kanske inte.

För att återgå till ämnet tror jag en iPhone nano kan vara ganska grym och efterfrågad även med touchscreen. Apple har nog m y c k e t pengar att hämta hos folk som på förhand är skeptiska till den nuvarande storleken. Sen blir de förmodligen/eventuellt så pass övertygade att de i framtiden fortsätter köpa iPhone och då den större varianten.
Jag kommer nog inte byta ner mig till en nano själv, men ser det inte som hopplöst att knappa på en något mindre touchscreen.
Å andra sidan surfar och mailar jag en hel del, men det behovet verkar inte alla/så många ha. Det finns många exempel här på forumet på folk som inte ens skaffar några datapaket. Många verkar bara vilja ha en kombinerad mobil + iPod, då skulle ju en nano vara perfekt.
Att de sedan kommer utöka nyttjandet och användningsområden i framtiden(där vissa av oss redan kanske är) är en annan fråga.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 19:36
Ursprungligen av theplague:

Kanske inte.

För att återgå till ämnet tror jag en iPhone nano kan vara ganska grym och efterfrågad även med touchscreen. Apple har nog m y c k e t pengar att hämta hos folk som på förhand är skeptiska till den nuvarande storleken. Sen blir de förmodligen/eventuellt så pass övertygade att de i framtiden fortsätter köpa iPhone och då den större varianten.
Jag kommer nog inte byta ner mig till en nano själv, men ser det inte som hopplöst att knappa på en något mindre touchscreen.
Å andra sidan surfar och mailar jag en hel del, men det behovet verkar inte alla/så många ha. Det finns många exempel här på forumet på folk som inte ens skaffar några datapaket. Många verkar bara vilja ha en kombinerad mobil + iPod, då skulle ju en nano vara perfekt.
Att de sedan kommer utöka nyttjandet och användningsområden i framtiden(där vissa av oss redan kanske är) är en annan fråga.

Jag tror inte heller det är en omöjlig produkt (som vissa envisas med att påstå). Har själv fått hör av många att de tycker den är för stor och vill ha små mobiler.

Suck, då var den här tråden förstörd av den vanliga pajkastningen mellan folk som aldrig kan släppa taget. Adjö. Om min hatt ska käkas blir det inte här.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Suck, då var den här tråden förstörd av den vanliga pajkastningen mellan folk som aldrig kan släppa taget. Adjö. Om min hatt ska käkas blir det inte här.

Var inte rädd för att använda ignore funktionen, ytterst användbar när man förstått att vissa inte har något att tillföra till diskussioner

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 22:58

Jag hoppas mkt på en iphone nano eller vad den kommer heta, tycker iphone är utesluten pga storleken som eventuellt beror på en massa onödiga funktioner. Ta en ericsson W880i som är skitliten som exempel, den har 3G och det mesta som behövs i funktionsväg.

(onödiga funktioner är för MIG: GPS, websurf & möjlighet att läsa mail-bilagor på 3 tums skärm, se på bilder)

Gör om den telefonen a´la iphone med bra gränssnitt och operativ, hela fronten touchscreen så har du en vinnare för de övriga 80 % av marknaden som inte fallit för iphone.

Sen hoppas de satsar på en bra kamera med lagom stora pixlar som ger bra bild istället för att vräka på med 8 Mpx som bara ger brus och skit ut. Om inte kan de ta bort kameran helt och hållet...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 23:19

Det var inte jag som slängde första pajen :-D. Sådant är viktigt att komma ihåg. Hela den västerländska juridiken hänger på det. Att alla skulle vara lika skyldiga är trams - flummigt trams. Den som börjar - den som först provocerar - är skyldig.

Nå - åter till iPhone Nano. Jag sänker min insats: Om det kommer en iPhone Nano innan hösten 2009 så ska jag inte äta upp mitt eget bajs virtuellt - jag ska bara dricka 3 centiliter av mitt eget urin virtuellt.

Jag hade välkomnat en iPhone Nano som hade varit billigare än iPhone. Man hade kunnat slopa GPS och en del andra funktionaliteter, så länge grunden för iPhone fanns där. Som en 2G-iPhone, fast med 3G i. Vill man sen ha en med App Store-möjligheter och sånt så finns ju vanliga iPhone. Jag är på.

Jag skulle seriöst överväga att köpa en mindre och billigare iPhone. Bara samma touch implementering finns och textinmatningen funkar bra.

iPhone är inte en telefon.

Just det. iPhone är en plattform där själva telefonfunktionen är en "killer app." Om vi för resonemangets skull utgår från att det inte är en telefon. Folk glömmer att det alltid är frågorna som är intressantare än svaren.

Om du har en revolutionerande mjukvaruplattform med ett guldrush-liknande tillstånd inom mjukvarudistributionen av aldrig tidigare skådat slag, vad tjänar du på att introducera något som inte är mer än en designad telefon med pekskärm?

Är det värt att krympa en telefon om man riskerar att skada homogentiteten i mjukvaruplattformen för att komma åt ett marknadssegment som redan är mättat och där man främst konkurrerar på pris?

Blir produkten billigare för att man krymper den? Med samma teknik är det givet att den blir avsevärt dyrare om man inte är beredd att offra det mesta som gör iPhone speciell för att få mindre storlek.

Vilka hårdvarufunktioner är ni beredda att offra? Hur påverkar detta sedan mjukvaruplattformen?

Jag tycker att många har en tendens att dra upp en massa gamla svar ur fickan utan att ställa sig rätt frågor. Apple har tagit sig tillbaka från sin nära-döden-upplevelse för ett decennium sedan genom att ställa rätt frågor och jag tror inte att de har slutat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-31 13:56
Ursprungligen av Redglittercoffin:

iPhone är inte en telefon.

Just det. iPhone är en plattform där själva telefonfunktionen är en "killer app." Om vi för resonemangets skull utgår från att det inte är en telefon. Folk glömmer att det alltid är frågorna som är intressantare än svaren.

Om du har en revolutionerande mjukvaruplattform med ett guldrush-liknande tillstånd inom mjukvarudistributionen av aldrig tidigare skådat slag, vad tjänar du på att introducera något som inte är mer än en designad telefon med pekskärm?

Är det värt att krympa en telefon om man riskerar att skada homogentiteten i mjukvaruplattformen för att komma åt ett marknadssegment som redan är mättat och där man främst konkurrerar på pris?

Blir produkten billigare för att man krymper den? Med samma teknik är det givet att den blir avsevärt dyrare om man inte är beredd att offra det mesta som gör iPhone speciell för att få mindre storlek.

Vilka hårdvarufunktioner är ni beredda att offra? Hur påverkar detta sedan mjukvaruplattformen?

Jag tycker att många har en tendens att dra upp en massa gamla svar ur fickan utan att ställa sig rätt frågor. Apple har tagit sig tillbaka från sin nära-döden-upplevelse för ett decennium sedan genom att ställa rätt frågor och jag tror inte att de har slutat.

Då hoppas jag apples ingenjörer fixar en mindre telefon/plattform som uppfyller både dina och mina krav.

En utmaning, visst , men inte omöjlig. Tråkigt om utvecklingen här i världen kommit till vägs ände. HAr alla i världen köpt en iphone? finns det en marknad kvar att mätta med ytterligare en rolig pryl, troligtvis...

  • Medlem
  • 2008-12-30 11:52

Word, Coffin!

  • Medlem
  • 2008-12-30 11:54

undrar hur stor skärmen skulle va då på denna nano om den blir möjlig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-30 22:21
Ursprungligen av _r2d2:

undrar hur stor skärmen skulle va då på denna nano om den blir möjlig

Skärmen inbyggd i ett par coola solbrillor. Gränssnitt: 3D-gestures = vifta med händerna framför ansiktet. Presenteras på slutet av Phil Schillers keynote 6 januari då Steve Jobs firas ner från ovan och utropar: "Excuse me Phil, One more thing!"
GARANTERAT

  • Medlem
  • 2008-12-30 11:57

Jag menar, jisses. Det är skärmen som håller iPhonens fysiska storlek, och om iPhone-OS X på något overkligt vis vore möjligt att krympa så - kanske en miniPhone. Det andra alternativet är att lansera ännu ett nytt operativsystem, ungefär som man gjorde på de första iPodarna. Och det skulle motverka integrationen, som är en så grundläggande tanke i Applebygget att det vore en orimlighet. Det tredje alternativet vore att ta bort funktioner, men den mojängen finns redan. Den heter iPod Touch. Så enligt mig: nix, ingen iPhone Nano.

Beredd med mössa och saltkar.

Men oavsett hur bra frågor man ställer och hur orimligt det verkar vara (baserat på ett begränsat omdöme och det gäller alla) så är det skönt att veta att saker och ting kan gå vägen även mot de lägsta oddsen. Annars vore livet för förutsägbar...

Jag tror inte heller det kommer nu men önskar se en i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 15:02

Ibland har folk så sjukt svårt att ställa sig utanför sina egna behov...
Sedan applicerar man detta på scenariot att Apple gör ett misstag att släppa en produkt som inte passar in på dessa behov.
Jag tror Apple vill fylla även de behov som iPhone idag inte infriar/är för mycket för. För att tjäna pengar.
Och självklart kommer de inte slänga ur sig en produkt som inte lever upp till detta och är överdyr. Man har givetvis gjort marknadsundersökningar.

OM dom kommer med en mindre iPhone så hoppas jag vid gudarna att dom fortsätter att tillverka den stora...som för min del t.o.m. vara ett litet näpp större. Jag köpte iPhone därför att jag behövde en handdator och en handdator ska/kan inte vara liten som ett ciggpaket. Att iPhone har en mobiltelefon inbyggd är för mig av underordnad betydelse - det viktigaste med det är att den då också har 3G för datatrafik (vilket inte Touch har).
För mig är iPhone den första vettiga ute-på-fält-handdatorn som tillverkats - och den enda so far.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-01 13:00
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-01-02 00:07

Hum, jag skulle kunna tänka mig en som ser ut ungefär som förra generationens iPod nano, fast med en touchskärm över hela fronten. Liten och fyrkantig liksom.
Tycker jag skulle vara koolt.

För att bidra till de som tror på Nanoversionen!

Jag skulle byta min iPhone 3G samma dag jag kommer över en ev. Nanoversion av den.
Mitt primära behov är inget annat än Telefoni, kalender samt musik. Skulle jag slippa att ha en halv frisbee i fickan för att uppnå detta skulle det inte råda några tvivel om att de har sålt en iPhone Nano till mig...

Heja en Apple iPhone Nano!!

K

Ursprungligen av [email protected]:

För att bidra till de som tror på Nanoversionen!

Jag skulle byta min iPhone 3G samma dag jag kommer över en ev. Nanoversion av den.
Mitt primära behov är inget annat än Telefoni, kalender samt musik. Skulle jag slippa att ha en halv frisbee i fickan för att uppnå detta skulle det inte råda några tvivel om att de har sålt en iPhone Nano till mig...

Heja en Apple iPhone Nano!!

K

Varför har du köpt en iPhone och inte nån annan mobil som har det du behöver?

Personligen har jag aldrig varit särskilt intresserad av just iPhone utan kör vidare med min gamla z600 som telefon och en iPod Touch som musik-spelare och handdator tills det dyker upp en mobil som känns rätt för mig. En iPhone Nano vore inte fel, men en telefon med touch-screen tycker jag känns onödigt krångligt. Vill faktiskt bara ha en liten och snygg telefon som är bra på att hålla reda på telefonnummer så kan iPoden få fortsätta agera kalender och såna grejer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 14:57

Det är nära nu, men jag tror inte heller på en mindre iPhone. Tror inte att Apple vill göra en telefon, om dom velat det hade den nog kommit långt innan iPhone.
Jag tror att iPhone kommer att utvecklas än mer mot handdator och där kommer ev applikationer på webben in.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 15:13
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är nära nu, men jag tror inte heller på en mindre iPhone. Tror inte att Apple vill göra en telefon, om dom velat det hade den nog kommit långt innan iPhone.
Jag tror att iPhone kommer att utvecklas än mer mot handdator och där kommer ev applikationer på webben in.

Nära?

Ingen har väl egentligen sagt NÄR den kommer?

Ursprungligen av zappee:

Nära?

Ingen har väl egentligen sagt NÄR den kommer?

Nära till keynoten, förmodar jag.

Angående det här med skaltillverkarna som visar upp fodral till iPhone nano.
Händer det att skaltillverkare visar upp skal på deras hemsidor som sedan inte dyker upp som produkter från Apple? Jag har bara hört när skaltillverkare gissar rätt, men aldrig när de har fel.

Bevaka tråden