Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-11 09:11
Ursprungligen av the örjan:

(bif tumnaglar)

Jag förstår inte riktigt.
Menar du att det enda man kan få reda på genom port 5009 är tid och datum och att det är ofarligt?

Jag hoppas att jag tolkar det rätt, men i resultatet stod att Risc factor för grejen med port 5009 var "medium" och för den med datum och tid "none". I dena andra rapporten nämns inte längre Port 5009 medan den andra biten är kvar.
Detta tolkar jag som om jag kan strunta i det eftersom risken bedöms som "none".. oh well..

Citat:

Kan man slå på fjärradministrationen av stationen igen?

Menar du här att komma _åt_ inställningarna över internet? Hm, vet ej riktigt, så djupt har jag aldrig meckat. Just nu ser mina inställningar så här:

Det osäkra med Leopard är nog att det inte riktigt är klart, vi hoppas på en uppdatering inom kort.
Annars är det nog ett av de säkraste operativsystem man kan tänka sig.

Tänkte använda backup 3 (laddat ned från .mac) och ta backup på rubbet av min dator innan jag raderar och installerar Leopard. Är det ett sätt som nån annan har gått tillväga på eller är det nån som har tips på göra/inte göra?

Gör det!

Ursprungligen av monkey_man:

Tänkte använda backup 3 (laddat ned från .mac) och ta backup på rubbet av min dator innan jag raderar och installerar Leopard. Är det ett sätt som nån annan har gått tillväga på eller är det nån som har tips på göra/inte göra?

Jo. Jag. Men i fel ordning då jag fick Blue Screen Of Death.
Tog några timmar innan jag fick ordning på det.

Så, gör exakt som du föreslår. Leopard installationen fungerar perfekt på en tom disk.

/Hans.

Ursprungligen av hansmbg:

Jo. Jag. Men i fel ordning då jag fick Blue Screen Of Death.
Tog några timmar innan jag fick ordning på det.

Så, gör exakt som du föreslår. Leopard installationen fungerar perfekt på en tom disk.

/Hans.

Det känns betryggande att det fungerar perfekt på en tom disk. Har aldrig behövt använda mig av mina backups eftersom jag tack och lov hittills aldrig förlorat data. Hur fungerar det med Backup, kan man välja vilka filer man vill återställa eller är det allt eller inget principen som gäller? Är bara intresserad av att återställa tex dokument, mp3 osv, ej konton eller inställningar då min MacBook är den första "egna" macen jag har och har en massa skräp-inställningar och dylikt.

Det beror ju på hur du gjort din backup- Är det med ett särskilt program så finns det säkert en urvalsmetod där du kan välja vad du vill ha tillbaka.
Retrospect t ex ger dig möjligheten att välja ur ett "snapshot" där du bockar för vilka mappar du vill ha tillbaks.

Nu har jag inte läst igenom alla trådar så det kanske redan har nämnts någonstans.
Jag har hittat en "bugg" som visar sig när man försöker installera Leopard, antingen "uppgradera" eller vid "ren installation".

Jag försökte uppdatera Leopard på en MacBook vars hårddisk hade namnet "It's Awake" men den fastnade hela tiden precis i början av installationen (beräknar tid) och kom ingenstans. Jag provade allt möjligt tills jag döpte om hårddisken till HD och då gick det alldeles utmärkt att installera Leopard.

Så ifall ni inte ens kan installera Leopard med liknande symptom så testa att döpa om hårddisken till något "enkelt".

Jag tänkte bara säga att jag upgraderade min dator MED APE igång samt shapeshifter (hört att de ska vara boven i dramat) och allt löpte på smärtfritt (Backade dock upp innan så att hjärtat slapp ligga i halsgropen)

Iphoto kan inte starta

Uppgraderade gnm att arkivera och installera, men kan nu inte starta iphoto, ikonen förändrad til en standardikon har 5.04

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-10 12:38

Visst kan man installera Leopard på en extern FW hårddisk och testa genom att boota därifrån?

Ursprungligen av homesick:

Visst kan man installera Leopard på en extern FW hårddisk och testa genom att boota därifrån?

Ja, man kan installera Leopard på en extern disk, och samtidigt ha kvar sitt gamla system på den interna disken, och sedan välja vilken man vill boota från...

...om det var det du menade med att "testa"

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-10 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, man kan installera Leopard på en extern disk, och samtidigt ha kvar sitt gamla system på den interna disken, och sedan välja vilken man vill boota från...

...om det var det du menade med att "testa"

Ha ha, YES, precis, Ich bin ein "fegis" ...:">

Tack!

Efter att ha läst den här tråden blev man inte mindre nervös. Men jag gjorde en bootbar backup (Silverkeeper) och installerade därefter helt enkelt Leopard på en Macbook Pro 17" med Tiger genom det förvalda uppdateringsalternativet. Enda problemen som jag upptäckt är att alla installerade skrivare försvann och att min valda användarbild (som syns i inloggningsrutan) hade bytts ut mot en ros.

I övrigt verkar alla inställningar ha bevarats. Alla program, och jag har en hel del både äldre och nyare, carbon, cocoa, java, X11, verkar fungera utan problem.
Jag får väl snart blåsa faran över, sparka igång Time Machine och skriva över min Tiger-backup

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-30 20:56

M. Sundbom, fungerar allt som det ska? Jag lät dig vara i fred i 1,5 vecka så du kunde mecka....O:-)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-01-31 20:34

Man kan väl boota från en USB-hdd också? Man måste väl inte ha firewire? Ska köpa en extern hårddisk till helgen och tänkte installera leopard på den

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-31 21:19

Ja, intelmac går bra, inte powerpc som min

Homesick, tack för respiten. Jo allt fungerar bra. Inga krascher eller program som inte startar. Jag har haft lite problem med nätverket i VMware fusion (XP) där jag brukar växla mellan två olika nätverksadaptrar (VMware och NCP client). Men det funkar som det ska nu, peppar, peppar.

Time Machine är suveränt, men jag skulle nog behöva en större extern hårddisk på sikt för att få plats med en bootbar partition.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-06 19:53

Sådärja. Nu är Leopard installerad

Bevaka tråden