Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Netzach:

Ser nu att brandväggen i Leopard är betydligt mer lik Little Snitch än vad den i Tiger var. Ser dock ut som att den bara hindrar trafik åt ett håll (in), och att man i förväg måste ställa in vilket program som får använda sig av vilken/vilka portar.

Vad gör en amatör som ja då jag vill helt enkelt använda en brandvägg, och att det ska gälla alla program antar ja? Samtidigt vill jag ju inte att bandväggen hindrar min tillgång på ngt sätt, eller tänker jag i PC banor då..:P

Har gjort det man inte ska och bara uppgraderat min MBP. Den fungerar klockrent

Däremot så låser sig en G5:a hela tiden. Det blir en grå hinna över skärmen sen kommer det upp ett meddelande om att du måste starta om

Kan det hjälpa att köra en gång till med en ren installation

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-31 15:21
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Har gjort det man inte ska och bara uppgraderat min MBP. Den fungerar klockrent

Däremot så låser sig en G5:a hela tiden. Det blir en grå hinna över skärmen sen kommer det upp ett meddelande om att du måste starta om

Kan det hjälpa att köra en gång till med en ren installation

Får du Kernel Panics hela tiden låter det nästan som ett hårdvarufel?

Ursprungligen av boris91:

Får du Kernel Panics hela tiden låter det nästan som ett hårdvarufel?

Ja, jag är rädd för det.

I min MBP så fungerar inte förinställningarna av utskrifthanteringen längre.
Tidigare hade jag sparade förinställningar så jag kunde välja sv/vitt, färg, dubbelsidigt osv.

Den delen får jag inte alls att fungera nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 15:15
Ursprungligen av wildcard:

Vad gör en amatör som ja då jag vill helt enkelt använda en brandvägg, och att det ska gälla alla program antar ja? Samtidigt vill jag ju inte att bandväggen hindrar min tillgång på ngt sätt, eller tänker jag i PC banor då..:P

Prova att ladda ner betan av Little Snitch och träna upp den med hur du vill att dina program skall få tillgång till nätverk etc. Det är definitivt roligare än att spärra en eller flera portar helt från användning, dessutom gör Little Snitch jobbet på ett smidigt sätt.

Om inte annat så är det ju bara att kasta ifall det inte fungerar som du vill.

Blue Screen of Birth, Kernel Panic.... börjar låta som Windows på den gamla goda tiden

Jag har precis samma problem med min imac ppc. installerade först med "uppgradera" – bara blå döds-skärm. Testade sedan med arkivera & installera och då syns finder, dockan och en badboll. Eftersom jag hade tänkt börja vara duktig och köra backup i och med Time Machine har jag ju ingen backup... Fixade en lånemaskin och tänkte köra target mode med firewire så jag kunde spara alla mina bilder, men det funkar inte heller. Firewiresymbolen dyker upp på imacen men ingen hårddisk på lånemaskinen... Tror nån att det skulle funka att köra in Tiger igen, kopiera över allt man vill spara på en extern disk och sedan köra formattera & installera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 22:53

Jag har också ett installeringsproblem. Jag skriver nu på min MacBook för på min Mac Mini har jag en blå skärm. Installationen är över och omstarten har gjort men sen kommer den inte längre. Jag stirrar som sagt på en blå skärm efter datorn startat om sig. Denna skärm såg jag på min MacBook med igår men då stod den där i kanske en minut eller så. Nu talar vi om kanske en halvtimme eller mer. Jag har även bootat om datorn och den kommer inte längre än den blå skärmen.
Jag kan inte heller mata ut installationskivan. Finns det andra vis än eject-knappen på tangentbordet? Så nu har min Mini i princip fryst och tagit min Leopard-disk som gisslan. Hjälp!

Finns det något vis att komma in i datorn bakvägen eller så? Beror den långvariga blå skärmen på hur snabb datorn är? Det hoppas jag inte får just nu vet man ju inte om det är fel på den eller om den bara laddar...läääänge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 23:02
Ursprungligen av Dogma:

Jag har också ett installeringsproblem. Jag skriver nu på min MacBook för på min Mac Mini har jag en blå skärm. Installationen är över och omstarten har gjort men sen kommer den inte längre. Jag stirrar som sagt på en blå skärm efter datorn startat om sig. Denna skärm såg jag på min MacBook med igår men då stod den där i kanske en minut eller så. Nu talar vi om kanske en halvtimme eller mer. Jag har även bootat om datorn och den kommer inte längre än den blå skärmen.
Jag kan inte heller mata ut installationskivan. Finns det andra vis än eject-knappen på tangentbordet? Så nu har min Mini i princip fryst och tagit min Leopard-disk som gisslan. Hjälp!

Finns det något vis att komma in i datorn bakvägen eller så? Beror den långvariga blå skärmen på hur snabb datorn är? Det hoppas jag inte får just nu vet man ju inte om det är fel på den eller om den bara laddar...läääänge.

Starta datorn och håll inne alt-tangenten. Då kan du välja vilken volym som du vill boota ifrån, och kan då välja Leopard-DVDn i stället.

Vad har ni för möss? Tydligen så har bl.a. logitechs möss ställt till det för vissa.

Ursprungligen av Simon Templar:

Vad har ni för möss? Tydligen så har bl.a. logitechs möss ställt till det för vissa.

Det i sin tur beror på att Logitech på ett ganska oansvarigt sätt använt APE som är systemhack som Apple inte stödjer. Folk som kör sådana hack vet (eller borde veta) att dom tigger om problem när det ska uppdateras, men många som aldrig skulle installera hack själva har fått det ovetandes när dom installerat Logitechs mjukvara. Se mer hos Daring Fireball.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 23:10

Min uppgradering gick åt skogen, och jag har har en Logitech-mus. Kan det ha berott på Logitech-mjukvaran alltså?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 23:03

Okej... nu blev det lite skrämmande men ja.... jag har en Logitech-mus till min stationära (de freaking mighty-mössen gick ju sönder hela tiden!). Så... vad skall jag göra för att lösa det här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 23:08

Vad tusan?! Jag gjorde som du sa och när den laddat klart så starta skivan igång och nu sitter jag här och ser på när Leopard installeras för andra gången på datorn. Den här gången ryckte jag dock ut musen ur USB-porten före jag starta installationen, om det nu kan hjälpa något. Nu händer det i alla fall något. Hur det går får jag återkomma med om sådär 45 minuters tid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-01 23:13
Ursprungligen av Dogma:

Vad tusan?! Jag gjorde som du sa och när den laddat klart så starta skivan igång och nu sitter jag här och ser på när Leopard installeras för andra gången på datorn. Den här gången ryckte jag dock ut musen ur USB-porten före jag starta installationen, om det nu kan hjälpa något. Nu händer det i alla fall något. Hur det går får jag återkomma med om sådär 45 minuters tid...

Gjorde du en uppgradering? Jag fick samma problem, med blå-skärm och allt... Lade in en ren installation i stället, och då fungerade det utan problem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-01 23:39

Hmm....sitter här med en ny iMac med Tiger installerat fast Leopard följde med i lådan MEN när man läser vilka problem folk verkar ha med installationen så blir man lite rädd.

Vilken installation är lämpligast för mig?

Har inte hunnit lägga in så mycket på datorn, bara Skype, VLC och Transmission. Har ingen musik eller filmer på hårddisken. Har en vanlig "mighty" mus......

Kan "uppgradera" funka för mig eller ska jag köra "radera/installera"??

Ursprungligen av tank77:

Hmm....sitter här med en ny iMac med Tiger installerat fast Leopard följde med i lådan MEN när man läser vilka problem folk verkar ha med installationen så blir man lite rädd.

Vilken installation är lämpligast för mig?

Har inte hunnit lägga in så mycket på datorn, bara Skype, VLC och Transmission. Har ingen musik eller filmer på hårddisken. Har en vanlig "mighty" mus......

Kan "uppgradera" funka för mig eller ska jag köra "radera/installera"??

Har man inga mysko hacks i sin dator så kan man gott uppgradera.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-10 17:04

Har precis installerat OSX Leopard på min iBook G4 1.2Ghz (768Mb/30Gb). Jag upplever hela maskinen slöare och internet verkar skitslött mot vad det var i Tiger. Ska det vara så här eller är det någoninställning eller uppdatering det rör sig om? Läste nåt om att datorn indexerar första timmen för spotlight. Blir den piggare sen eller är det idioti att köra Leopard på en iBook G4 1.2Ghz?

768 Mb RAM är väl lite. Sätt i mera minne så får du upp farten. Gärna 2 GB eller mer.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

768 Mb RAM är väl lite. Sätt i mera minne så får du upp farten. Gärna 2 GB eller mer.

Kollade i Mactracker du kan ha max 1,25 GB men det ger nog hyfsad fart. Byt ut 512 MB chipet som sitter i mot ett 1 GB.

  • Medlem
  • 2007-11-10 20:52
Ursprungligen av Elajtenworld:

Har precis installerat OSX Leopard på min iBook G4 1.2Ghz (768Mb/30Gb). Jag upplever hela maskinen slöare och internet verkar skitslött mot vad det var i Tiger. Ska det vara så här eller är det någoninställning eller uppdatering det rör sig om? Läste nåt om att datorn indexerar första timmen för spotlight. Blir den piggare sen eller är det idioti att köra Leopard på en iBook G4 1.2Ghz?

Har du uppdaterat lär indexeringen ta sin tid.

Jag gjorde en clean install på min ibook G4 1,33 med 1GB minne. Leopard springer i cirklar runt tiger i jämförelse. Prova med mer minne helt enkelt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 00:59

Blåskärmen är tillbaka. Nu ryckte jag som sagt till och med ut Logitech-musen innan installationen drog igång. Det borde inte heller ligga några drivrutiner för den på datorn eftersom jag inte installerat några sådana via disk eller så.
Det här börjar bli lite löjligt.

Vad är skillnaden på uppgradering eller ren installation? När man drar igång instationen får man ju bara ett alternativ såvitt jag kan se. Gör man ren installation så lär väl allt på hårddisken försvinna? Det skall ju helst undvikas till varje pris.

Ursprungligen av Dogma:

Blåskärmen är tillbaka. Nu ryckte jag som sagt till och med ut Logitech-musen innan installationen drog igång. Det borde inte heller ligga några drivrutiner för den på datorn eftersom jag inte installerat några sådana via disk eller så.
Det här börjar bli lite löjligt.

Vad är skillnaden på uppgradering eller ren installation? När man drar igång instationen får man ju bara ett alternativ såvitt jag kan se. Gör man ren installation så lär väl allt på hårddisken försvinna? Det skall ju helst undvikas till varje pris.

Att uppgradera OSet fungerar som sagt perfekt så länge man inte har några mysko hacks, vad har du för program på din dator och tillbehör förutom Apples egna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-02 10:12
Ursprungligen av Dogma:

Blåskärmen är tillbaka. Nu ryckte jag som sagt till och med ut Logitech-musen innan installationen drog igång. Det borde inte heller ligga några drivrutiner för den på datorn eftersom jag inte installerat några sådana via disk eller så.
Det här börjar bli lite löjligt.

Vad är skillnaden på uppgradering eller ren installation? När man drar igång instationen får man ju bara ett alternativ såvitt jag kan se. Gör man ren installation så lär väl allt på hårddisken försvinna? Det skall ju helst undvikas till varje pris.

Du har valmöjligheter när installationsskivan har startat upp, att välja mellan fyra (tror jag) alternativ, där uppgradering är default. Trycker du dig bara vidare, så försöker den alltså göra en uppgradering.
Problemen som du upplever hade jag också när jag valde uppgradering, så jag valde i stället en ren nyinstallation, eftersom jag hade backup på all min data. För de andra två installations-alternativen behålls din befintliga data, om diskutrymme finns.

Väljer du alltså ett av de andra tre installations-alternativen, så bör det fungera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 01:22

Men nej.... är felet att jag har två Macs?! Läser igenom PDF-filerna nu följt av Software-avtalet man fick med sitt ex av Leopard. Där står det att man bara får installera ett exemplar av Leopard på datorn. Jag har verkligen ingen lust att punga upp med en tusenlapp till för att få familjepaketet (5 pers) när jag bara behöver en till som dessutom är min egen dator. Det känns allt lite snålt.
Känner datorn/skivan av att man installerat mer än ett ex? Och borde den inte varna om detta före installation i så fall istället för att frysa hela systemet för mig och göra det omöjligt för mig att komma in i min dator?!

*ser mot datorn* Fortfarande blåskärm....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 01:27

Ehm... jag har väl inget underligt. GraphicsConverter, Adium, AudioHighjack. Program som jag även har på min MacBook, och här fungerar ju allt bra.
Det satt en Xbox Live Vision Cam inkopplad med men den ryckte jag ut med. Jag har i övrigt inga hack på burken såvitt jag vet för jag är inte nog bevandrad inom det för att ha sådant.

Vad har du för Leopardskiva är det en vanlig köpskiva eller en uppgraderingsskiva?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 01:40

Ehm? Det är en fysisk skiva med låda och allt. Vad är en uppgraderingskiva? Jag menar... ja, jag uppgraderar ju från Tiger till Leopard så på sätt och vis är det ju en uppgradering men skivan finns väl inte i två versioner? Dessutom fungerade det ju utmärkt på min laptop som i princip är likadan (lite mer kraftfull bara).

Ursprungligen av Dogma:

Ehm? Det är en fysisk skiva med låda och allt. Vad är en uppgraderingskiva? Jag menar... ja, jag uppgraderar ju från Tiger till Leopard så på sätt och vis är det ju en uppgradering men skivan finns väl inte i två versioner? Dessutom fungerade det ju utmärkt på min laptop som i princip är likadan (lite mer kraftfull bara).

Vad har du för stationär dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 01:45
Ursprungligen av ktd:

...eftersom typ 99% av alla hemmanätverk är i just Winmiljö...

Jaså?

Ursprungligen av Dogma:

...Jag har verkligen ingen lust att punga upp med en tusenlapp till för att få familjepaketet (5 pers) när jag bara behöver en till som dessutom är min egen dator. Det känns allt lite snålt.

Vad som känns snålt är väl oviktigt i det här fallet. Det som är viktigt är mer vad som är rätt eller fel. 1 licens = 1 dator.
Och nej, Mac OS X jävlas inte med dig utan något annat är fel.

Bevaka tråden