Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror att det funkar på en nätverksdisk men att den måste vara mountad som en AFP share alltså inte som SMB eller liknande

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-27 11:00

God förmiddag på er.

Jag sitter här och ska installera 10.5. Tänkte ta och installera om hela alltet nu när man ändå är igång.
Jag har löst iCal, Adressboken och alla filer jag vill ha kvar men jag fassnar vid mina mail.
Jag har ett POP3 konto idag som sparar en kopia på servern men den kopia får man plocka bort ibland då det bara är 20mb utrymme. Gmail, here i come.
Mitt problem är då att jag har ju mail i Mail.app som inte finns på servern som jag vill behålla.

Jag har sökt och funnit denna från 99 och denna från Apple.

Man kopierar själva Mailmappen från biblioteket och sen när man är klar med t.ex en ominstallation så är det bara att flytta tillbaka mailen (mappen) till samma plats som man tog den ifrån.

Nu till min fråga. Funkar detta även men 10.5 eller är det några andra sökvägar osv?
Några andra tips som finns att tillgå?

Försökte installera på en MacbookPro igår med valet uppgradera. När rutan där man väljer hårddisk dyker upp så är fönstret tomt! Jag har 25 GB ledigt på disken och 2 GB RAM.

Finns det några rapporter om det här problemet?

Uppgraderingsstrategi - rätt eller fel?

Tänker att installera Leopard på min Mac Pro på följande sätt:
- ta ut den nuvarande systemdisken med Tiger och alla program och filer jag har på (Tigerdisk)
- stoppa in en ny disk, boota från Leopard skiva och installera de nya katten på den nya disken (Leoparddisk) från scratch
- stoppa in den gamla Tigerdisken som en extra disk och installera (dra över) program härifrån till den nya Leoparddiskens Applications

Nu kommer frågorna:
Jag antar att den gamla Tigerdisken kan man använda utan problem, som en vanlig disk? Systemet skulle boota från Leoparddisken, inte från den gamla Tigerdisken?
Är det bara att dra över programmvarorna från Tigerdisken till Leoparddiskens Applications?
Vad finns det för risker? Rekommendationer?

Tacksam för alla svar!

Ursprungligen av QuickEye:

Tänker att installera Leopard på min Mac Pro på följande sätt...

Varför hålla på och ta ut och stoppa in diskar? Och själv hålla på och flytta program? Låter både jobbigt och riskabelt (t.ex. att man missar vissa filer som programmen behöver)

Nej, gör så här i stället:

Sätt i din nya nya hårddisk i en ledig plats i din Mac Pro.
Sätt i Leopard-skivan, installera på den nya hårddisken.
I slutet av installationen får du en fråga om du vill föra över applikationer m.m. från en annan disk. Välj då din gamla hårddisk, och Leopard-installationen sköter hela överföringen åt dig.

Och angående frågan om att boota: Du väljer själv vilken disk datorn ska boota från, i Systeminställningar. Du kan ha kvar din gamla Tiger-installation på den ena disken, och boota från den om behov skulle uppstå.

Och när du sedan känner att du inte behöver "backupen" i form av Tiger-installationen, så är det bara att radera den disken och använda den till annan lagring, t.ex till Time Machine.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför hålla på och ta ut och stoppa in diskar? Och själv hålla på och flytta program? Låter både jobbigt och riskabelt (t.ex. att man missar vissa filer som programmen behöver)

Nej, gör så här i stället:

Sätt i din nya nya hårddisk i en ledig plats i din Mac Pro.
Sätt i Leopard-skivan, installera på den nya hårddisken.
I slutet av installationen får du en fråga om du vill föra över applikationer m.m. från en annan disk. Välj då din gamla hårddisk, och Leopard-installationen sköter hela överföringen åt dig.

Och angående frågan om att boota: Du väljer själv vilken disk datorn ska boota från, i Systeminställningar. Du kan ha kvar din gamla Tiger-installation på den ena disken, och boota från den om behov skulle uppstå.

Och när du sedan känner att du inte behöver "backupen" i form av Tiger-installationen, så är det bara att radera den disken och använda den till annan lagring, t.ex till Time Machine.

Tack, Jesper!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Försökte installera på en MacbookPro igår med valet uppgradera. När rutan där man väljer hårddisk dyker upp så är fönstret tomt! Jag har 25 GB ledigt på disken och 2 GB RAM.

Finns det några rapporter om det här problemet?

Jag har samma problem! Jag har 65GB ledigt och har 1,5GB minne (satte nyss in 1GB idag)

Varför blir det så här? Kan någon svara?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Försökte installera på en MacbookPro igår med valet uppgradera. När rutan där man väljer hårddisk dyker upp så är fönstret tomt! Jag har 25 GB ledigt på disken och 2 GB RAM.

Finns det några rapporter om det här problemet?

Jag har samma problem! Jag har 65GB ledigt och har 1,5GB minne (satte nyss in 1GB idag)

Varför blir det så här? Kan någon svara?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-29 09:04
Ursprungligen av ShadowCrew:

Jag har samma problem! Jag har 65GB ledigt och har 1,5GB minne (satte nyss in 1GB idag)

Varför blir det så här? Kan någon svara?

Jag hade också det problemet. Då tittade jag i "Den här datorn", och på SATA-enheter för att tvinga installationsprogrammet att hitta disken, och sedan dök den upp...

Därefter sket sig installationen (körde uppgradering), så jag fick dra på en ren ominstallation i stället. Men det berodde troligtvis på någonting annat.

Ingen bra början...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 14:40

Det går inte att formatera och få en helt ny installation när man har en Up-to-date uppgraderingsskiva?
Hittade inte det alternativet när jag skulle installera idag.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-10-29 15:21

Valde att 'uppgradera' senaste MB'n, bortskämd som jag är med bara enkla systemuppdateringar. Resultatet efter omstart var bara en mer än timmeslång blå skärm. Lite av krisläge eftersom jag sitter på ett pensionat i gamla staden i Antalya och inte har tillgång till backup o d. Tvångsomstart och nytt installationsförsök men nu med 'arkivera och installera'. När ändå katastrofen är här kan jag ju experimentera hej vilt. Det blir ju omformattering och nyinstallation i a f.
Resulatet blev häpnadsväckande ett perfekt fungerande system!!!!!!!
Förklara det den som kan............

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-10-29 15:57
Ursprungligen av boinnk:

Det går inte att formatera och få en helt ny installation när man har en Up-to-date uppgraderingsskiva?
Hittade inte det alternativet när jag skulle installera idag.

Va? Är det sant? Det verkar ju helsjukt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 17:12
Ursprungligen av lasselu:

Va? Är det sant? Det verkar ju helsjukt...

Ja jag vet inte om jag inte var tillräckligt uppmärksam, bara klickade mig vidare och allt verkar funka nu iallafall. Ser bra ut.
Men om det är någon annan som också har en up-to-date-skiva (vilket det borde vara många av) så kan någon berätta om det stämmer eller inte?

  • Medlem
  • 2007-10-29 18:33
Ursprungligen av boinnk:

Ja jag vet inte om jag inte var tillräckligt uppmärksam, bara klickade mig vidare och allt verkar funka nu iallafall. Ser bra ut.
Men om det är någon annan som också har en up-to-date-skiva (vilket det borde vara många av) så kan någon berätta om det stämmer eller inte?

Kan du inte stoppa in skivan igen och kolla. Du kan ju avbryta istället för att på börja en ny installation...

Jag har en ny iMac som skall komma i morgon eller på onsdag. Jag beställde den via Apple Store per telefon och ställde just frågor rörande detta. Jag ville köpa maskinen precis före släppet av Leopard för att få up-to-date skivan för 85.-. Då kan man ju installera på den bärbara också utan att betala grymma pengar. Om man köper iMacen med Leopard på installationskivan så funkar ju den bara till iMac, om jag fattat allting rätt...
Hur som helst sa killen på Apple Store att skivan skulle fungera precis som en original fristående Leopard...
Kanske kan man bara uppdatera från Tiger men det var inte vad han lät mej förstå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 11:31
Ursprungligen av McNuz:

Kan du inte stoppa in skivan igen och kolla. Du kan ju avbryta istället för att på börja en ny installation...

Jag har en ny iMac som skall komma i morgon eller på onsdag. Jag beställde den via Apple Store per telefon och ställde just frågor rörande detta. Jag ville köpa maskinen precis före släppet av Leopard för att få up-to-date skivan för 85.-. Då kan man ju installera på den bärbara också utan att betala grymma pengar. Om man köper iMacen med Leopard på installationskivan så funkar ju den bara till iMac, om jag fattat allting rätt...
Hur som helst sa killen på Apple Store att skivan skulle fungera precis som en original fristående Leopard...
Kanske kan man bara uppdatera från Tiger men det var inte vad han lät mej förstå!

Installerad om allt igår och det fanns (såklart) Radara-allt-alternativ under installationen, bara jag som hade för bråttom första gången :">

Finder fungerar inte och "bollen snurrar"

Hjälpte en granne att installera hans nya Leopard på Mac mini PPC. Hade senaste versionen av Tiger i.
Körde Arkivera och installera. Allt verkade fungera,men efter omstart fungerar inte Finder. Bollen bara snurrar i oändlighet. Kan göra vissa moment - kolla i mapparna i Dockan ex. Så fort man försöker öppna något, så låser datorn sig.
Markören (pilen) syns i Dockan, men i arkivmenyn är det bara bollen.
Har kontrollerat skivan och reparerat - inga fel. Mappar och HD kommer aldrig fram på skrivbordet. Har gjort om installationen - samma fenomen.
Vad kan det vara som gör att Finder hänger sig ? Systemet(Tiger) fungerade perfekt innan installation.

Min uppgradering har gått bra. Vissa program fick jag installera om. Men men.

Nu har den installerat en massa språk när jag tittar under internationella inställningar.
Hur kan jag ta bort dessa språk? Vill bara ha engelska och svenska.

Jag valde arkivera och installera.

Ursprungligen av Emanuel L:

Min uppgradering har gått bra. Vissa program fick jag installera om. Men men.

Nu har den installerat en massa språk när jag tittar under internationella inställningar.
Hur kan jag ta bort dessa språk? Vill bara ha engelska och svenska.

Jag valde arkivera och installera.

Körde Monolingual och frigjorde 2,9GB.

Men ni som provar den. se till o inte radera Engelskspråkiga filer. Jag tog bort allt förutom Engelska och svenska. Tog en jävla tid.

Medans jag radera lite så läst jag lite på Monolingual hemsida om adobe-programvaror som behövde vissa filer. oops tänkte jag.. men jag lyckades starta dom programmet efteråt.

Se till att läsa om programmet innan ni gör ngt bara

Ursprungligen av Emanuel L:

Körde Monolingual och frigjorde 2,9GB.

Ett tips till er som inte installerat ännu, är att redan under installationen välja bort språk och skrivardrivrutiner. I installationen finns en knapp som heter "Customize". Klicka på den, och välj bort alla språk som du inte vill ha, och alla skrivardrivrutiner som du inte behöver. Detta kan spara 2-3 GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 02:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tips till er som inte installerat ännu, är att redan under installationen välja bort språk och skrivardrivrutiner. I installationen finns en knapp som heter "Customize". Klicka på den, och välj bort alla språk som du inte vill ha, och alla skrivardrivrutiner som du inte behöver. Detta kan spara 2-3 GB.

Mycket bra tips! Detta ska jag komma ihåg när jag fixar min installation av 10.5. Ska hämta min förhandsbokade kopia från Kullander på måndag (lönt att jag förhandsboka den när jag inte hämtat den direkt på premiären...).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett tips till er som inte installerat ännu, är att redan under installationen välja bort språk och skrivardrivrutiner. I installationen finns en knapp som heter "Customize". Klicka på den, och välj bort alla språk som du inte vill ha, och alla skrivardrivrutiner som du inte behöver. Detta kan spara 2-3 GB.

Hej Jesper.

jag gjorde en arkiv och installera. jag hittade inte den Customize-knappen. vart finns den eller när dyker den upp? jag tänkte på den under installationen. Men den dykte aldrig upp. Om jag nu inte är helt borta då.

Kan jag radera allt under \Library\printers

Ursprungligen av Emanuel L:

Hej Jesper.

jag gjorde en arkiv och installera. jag hittade inte den Customize-knappen. vart finns den eller när dyker den upp? jag tänkte på den under installationen. Men den dykte aldrig upp. Om jag nu inte är helt borta då.

Kan jag radera allt under \Library\printers

Den kommer längst till vänster i 2:a skedet tror jag - när du väljer "målskiva" -HD

Ursprungligen av adress@mac:

Den kommer längst till vänster i 2:a skedet tror jag - när du väljer "målskiva" -HD

tack, ska tänka på den nästa gång.

Har du ngt svar om Printerdrivrutinen? Kan jag bara radera dessa rakt av under library printers?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 16:53

Hemma blir det update som vanligt (kört update sedan Panter - nema problema). Min väntade nya iMac 24" har redan leopart.

På jobbet är det annorlunda - Quad'en rullar med projekt 24/7. Jag trycker in en ny disk i burken och gör en ren Leopardinstallation på den - där installerar jag även Final Cut Studio 2 som just inköpts. Efter en månad när allt är buggfixat och stabilt - så går jag över till denna nya disk.

Någon som fått problem med iTunes efter uppdateringen. Mitt program stänger ner direkt med felmeddelande att det kan ha orsakats av insticksfilen iTunesX Visualizer.

Någon med samma problem eller som förstår mer än mig? Jag har försökt göra nyinstallation av iTunes men problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 18:40

T-h-o-m-a-s: Kolla ifall du hittar någonting som heter iTunesX Visualizer i:
~/Library/iTunes/

Kan även ligga i:
/Library/iTunes/

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-27 18:55

Installerade Leopard imorse... allting blev fel och fick "blue screen" buggen som många andra också har skrivit om.

Körde en archive and install och nu så måste jag gå in separat i varje katalog under "previous systems" och lägga till min användare för att få tillgång till att se / ändra dessa filer.

Hur gör jag för att ändra file permissions på samtliga filer och kataloger så att jag får tillgång till dessa utan att göra det separat (är ju flera tusen filer)

Löste det
get info och sedan när man markerar användaren längst ner så kan man välja apply to enclosed items

Senast redigerat 2007-10-27 19:10
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-27 19:54

Tänkte ta ut den nuvarande hårddisken från MacBooken och stoppa in en ny som jag installerar Leopard på. Kommer att lägga över sånt som jag vill ha med (musik, Aperturebiblioteket) till en extern disk. Efter installationen tänkte jag dra över det från min externa disk över till Leopard och sen använda den externa till TM.

Undrar bara om det inte blir några problem med filrättigheterna, då filerna ägs nu av min användare i Tiger, och kommer ligga som sådana på den externa disken. När jag vill sen ha dom i Leopard är det ju en annan användare (då det är ett annat system), även om det är samma användarnamn. Tror ni det blir problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 20:06
Ursprungligen av qnx:

Tänkte ta ut den nuvarande hårddisken från MacBooken och stoppa in en ny som jag installerar Leopard på. Kommer att lägga över sånt som jag vill ha med (musik, Aperturebiblioteket) till en extern disk. Efter installationen tänkte jag dra över det från min externa disk över till Leopard och sen använda den externa till TM.

Undrar bara om det inte blir några problem med filrättigheterna, då filerna ägs nu av min användare i Tiger, och kommer ligga som sådana på den externa disken. När jag vill sen ha dom i Leopard är det ju en annan användare (då det är ett annat system), även om det är samma användarnamn. Tror ni det blir problem?

Hmm. Jag hade visst konstigt beteende när jag byte dator och flyttade över innehållet i min hemmapp, men utan att kopiera över användaren. En sak att göra kan nog vara att byta användare till någon annan tillfälligt, sedan byta tillbaka och välja att den skall använda samma rättighetsinställningar för de inkluderade filerna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-27 20:42
Ursprungligen av Netzach:

Hmm. Jag hade visst konstigt beteende när jag byte dator och flyttade över innehållet i min hemmapp, men utan att kopiera över användaren. En sak att göra kan nog vara att byta användare till någon annan tillfälligt, sedan byta tillbaka och välja att den skall använda samma rättighetsinställningar för de inkluderade filerna.

Låter lite krångligt...

Tittade runt och hittade den här tråden, där det intressanta är:

Citat:

I would clone the existing system to the external drive (making sure that you have a "good" bootable clone. Then I would install the new drive and ram in the computer, boot from the external drive and clone it back to the new drive. Finally, I would use the 10.5 disk to upgrade.

Kanske värt ett försök, med CCC ändå. Har dock lite konstig känsla angående Arkivera och installera, men det är väl för att jag är en switcher och van vid omformateringar.

Bevaka tråden