Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 01:46

En Mac Mini från förr sommaren. 1,8 core duo, 512 RAM etc... Intel. Jag vet att jag har taskigt med RAM men jag har vad som krävs och det borde ju inte leda till sånt här.

Ursprungligen av Dogma:

En Mac Mini från förr sommaren. 1,8 core duo, 512 RAM etc... Intel. Jag vet att jag har taskigt med RAM men jag har vad som krävs och det borde ju inte leda till sånt här.

Det borde funka ja men installationen tar nog lite längre tid med mindre minne och (kanske) långsammare hårddisk. Hur länge var blåskärmen framme?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 01:56

Den är där fortfarande... har säkert gått en timme nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 02:22

Jag ger upp för stunden. Jag måste få sömn. Jag sätter det hela på en ny ominstalation under natten och om det inte kommit längre än blåskärmen när jag vaknar måste jag ta reda på vad tusan som är fe. Godnatt, jag hör av mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 08:39

Det här blir bara värre och värre. När jag vaknar på morgonen och låtit installationen sköta sig själv i...ca 5 timmar så vaknar jag upp med en skärm som påstår att jag skall rengöra min DVD. Jag tar ut den och mycket riktigt, det finns 3-4 stora repor på skivan, varav en ser rätt otäck ut. WTF?!
Nu står den och installerar på nytt. Jag skall se om jag kan få det att fungera annars får skivan bytas ut.

Om nu skivan vart skadad, varför meddela inte skivan/datorn mig om detta tidigare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 10:01

En sista fråga sen slutar jag spamma (ær på jobbet nu). Om jag nu inte kan få liv i Leopard på min stationæra. Hur gør jag før att återfå Tiger så det fungerar och UTAN att jag måste radera allt som ligger på disken? Den stationæra innehåller en hel del saker som ijte finns på den bærbara. Kan jag återstælla Tiger så min Mini inte ær helt låst under helgen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 16:38

Nu försöker jag installera in Tiger på systemet igen. När jag skulle göra det påpeka dock datorn att jag hade en mer uppdaterad version redan på datorn. Med andra ord finns Leopard installerat på datorn men jag kan bara inte komma in.
Nu hoppas jag det här fungerar, sen får jag installera om Leopard på måndag när jag bytt ut min skrämmande repiga skiva.

Snacka om grymt smärtsam uppgradering...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 19:45
Ursprungligen av Dogma:

Nu försöker jag installera in Tiger på systemet igen. När jag skulle göra det påpeka dock datorn att jag hade en mer uppdaterad version redan på datorn. Med andra ord finns Leopard installerat på datorn men jag kan bara inte komma in.
Nu hoppas jag det här fungerar, sen får jag installera om Leopard på måndag när jag bytt ut min skrämmande repiga skiva.

Snacka om grymt smärtsam uppgradering...

Dogma

läs hela tråden så ser du. Jag hade också Blue Screen of Birth-problemet. Det handlar inte om Logictechs mus, utan om ett fulhack de skickat med, som heter Application Enhancer. (man kan argumentera för att Apple indirekt är medskyldiga, då OS X:s tidiga musdrivrutiner var ganska torftiga).

Läs här!

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2007-11-02 20:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-02 20:10

Det där vet jag inte om jag haft på datorn men NU finns det i alla fall inte. Jag gjorde en back up (previous system) och har ominstallerat Tiger. Just nu sitter jag och försöker få ordning på allt material. Tack och lov försvann inga foto, textdokument eller liknande. Fast allt är i en stor röra. Sen måste jag lägga in iLife 08 också...
Leopard får vänta till början av nästa vecka när jag har en skiva som fungerar.

Tvärtom har gjort två uppgraderingar mot alla goda råd här. En äldre G5:a och en MacBookPro. Båda gick bra.
Beror alla problemen på att ni har "konstiga" program installerade som inte Leopard tål?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Tvärtom har gjort två uppgraderingar mot alla goda råd här. En äldre G5:a och en MacBookPro. Båda gick bra.
Beror alla problemen på att ni har "konstiga" program installerade som inte Leopard tål?

Kanske det, vet ej. Kollade rättigheter innan jag installerade...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-03 11:25

Gjorde Arkivera & Installera på min MBP C2D igår och nu rullar det på alldeles utmärkt...

Hej, är det någon som har försökt att uppgradera en maskin som inte fyller -specen till 100%? Jag har en 800 MHz iMac "Globe" med 768 MB RAM, 128 GB HD och 10.4.10. Jag har ingen lust att uppgradera till Leopard om skillnaden i prestanda är påtagligt sämre! Tips och råd mottages tacksamt.
-tillägg-
För att förtydliga frågan: funkar/funkar inte? (utan kringgående manövrar)

Senast redigerat 2007-11-07 21:16

Hur kollar man infall datorn är säker eller inte? Något program eller så? Känns som om jag fumlar i mörkret nu när jag nyss installerat ett operativsystem som sägs vara osäkert.

Ursprungligen av chikuba:

Hur kollar man infall datorn är säker eller inte? Något program eller så? Känns som om jag fumlar i mörkret nu när jag nyss installerat ett operativsystem som sägs vara osäkert.

https://www.testadatorn.se/

Lösning till den blå skärmen i Leopard. Blue Screen Of Death.

Jag hittade det här på MacRumors...

Problem: Blue Screen of Death!

Yep, I got it. And if you have Application Enhancer installed, you
probably do too. If you have blue screen and you don't have app
enhancer, sorry... I can't help you (but you can still get to your
data).

The fix was fairly easy. There are two ways to do this. The fancy method
is to do the following:

Boot into single user mode by holding command-s and delete these four
files, or you can do it in one go by typing the following commands and
pressing return on your keyboard after each line:

rm -rf /Library/Preference Panes/Application Enhancer.prefpane
rm -rf /Library/Frameworks/ApplicationEnhancer.framework
rm -rf /System/Library/SystemConfiguration/ApplicationEnhancer.bundle
rm -rf /Library/Preferences/com.unsanity.ape.plist

The easy method is to reboot your blue-screened computer into target
mode (as mentioned before) and delete the files manually. (In this step
you can also access all your data that you might have thought you lost
forever).

Reboot your machine and everything should work fine.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-05 23:23

chikuba skrev:
Hur kollar man infall datorn är säker eller inte? Något program eller så? Känns som om jag fumlar i mörkret nu när jag nyss installerat ett operativsystem som sägs vara osäkert.

Ursprungligen av morgan_a:

Hm, Tiger eller Leopard, är detta test lika effektivt på båda operativen?...jag körde det precis och fick resultat - det säger att jag ska stänga port 5009 på min Airport. Jag har fortfarande Tiger 1.4.10
----------------------------
Warning
The remote host is an Apple Airport Wireless Access Point which
can be administrated on top of TCP port 5009.

There is a design flaw in the administrative protocol which makes
the clients which connect to this port send the password
in plain text (although slightly obsfuscated).

An attacker who has the ability to sniff the data going to this
device may use this flaw to gain its administrative password and
gain its control. Since the airport base station does not keep any
log, it will be difficult to determine that administrative access
has been stolen.

Solution : Block incoming traffic to this port, and only administer
this base station when connected to it using a cross-over ethernet
cable.

Risk factor : Medium
CVE : CVE-2003-0270
BID : 7554

Läs mer
Notering
Synopsis :

It is possible to determine the exact time set on the remote host.

Description :

The remote host answers to an ICMP timestamp request. This allows an attacker
to know the date which is set on your machine.

This may help him to defeat all your time based authentication protocols.

Solution : filter out the ICMP timestamp requests (13), and the outgoing ICMP
timestamp replies (14).

Risk factor :

None / CVSS Base Score : 0
(AV:R/AC:L/Au:NR/C:N/A:N/I:N/B:N)

Plugin output :

The difference between the local and remote clocks is 237 seconds

CVE : CVE-1999-0524
-------------------------------------------------

Any thoughts? Har någon av er med Leopard kört detta test? Det verkar som om problemer "sitter" i Airporten och inte i våra burkar precis, eller hur?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-06 13:23
Ursprungligen av homesick:

---
Warning
The remote host is an Apple Airport Wireless Access Point which
can be administrated on top of TCP port 5009.

Any thoughts? Har någon av er med Leopard kört detta test? Det verkar som om problemer "sitter" i Airporten och inte i våra burkar precis, eller hur?

Du har rätt, det gäller din Airport. Jag körde samma test men fick inte den varningen. Beror sannolikt på att jag inte har aktiverat att man kan administrera Airporten från "utsidan" dvs. via Internet. Vilket du tydligen har

Kolla med Airport-verktyget (under Basstation) om du tillåter administration via WAN-porten. Avmarkera den rutan om du vill "täppa till hålet"!
Se bif. bild.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-08 11:05
Ursprungligen av Macsimal:

Du har rätt, det gäller din Airport. Jag körde samma test men fick inte den varningen. Beror sannolikt på att jag inte har aktiverat att man kan administrera Airporten från "utsidan" dvs. via Internet. Vilket du tydligen har

Kolla med Airport-verktyget (under Basstation) om du tillåter administration via WAN-porten. Avmarkera den rutan om du vill "täppa till hålet"!
Se bif. bild.

Absolut, stort tack!

Ursprungligen av Macsimal:

Du har rätt, det gäller din Airport. Jag körde samma test men fick inte den varningen. Beror sannolikt på att jag inte har aktiverat att man kan administrera Airporten från "utsidan" dvs. via Internet. Vilket du tydligen har

Kolla med Airport-verktyget (under Basstation) om du tillåter administration via WAN-porten. Avmarkera den rutan om du vill "täppa till hålet"!
Se bif. bild.

Jag stängde av administrera via WAN, men det hjälpte inte. Jag får fortfarande det här:

The remote host is an Apple Airport Wireless Access Point which
can be administrated on top of TCP port 5009.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 03:28

Installeringsfråga

Jag har en MacBook med Mac OS X 10.4.10 och har nu köpt Mac OS X Leopard. Jag har aldrig uppgraderat något operativsystem förut och vet inte riktigt hur det fungerar. Har försökt ta reda på det genom att läsa i olika trådar men känner mig fortfarande osäker.

Jag undrar nu hur själva uppdateringen fungerar. Måste jag göra en backup på alla foton, filmer, dokument, inställningar, program osv eller går det att installera Mac OS X Leopard så att detta finns kvar på datorn?

Hemskt tacksam för svar!

Mvh,
Magnus

Välj under alternativ, arkivera och installera då får du möjlighet att spara alla dokument, program och dina nätverksinställningar.

Men jag skulle nog vänta tills det fins en uppdatering ute.

Ursprungligen av MANQA:

Jag har en MacBook med Mac OS X 10.4.10 och har nu köpt Mac OS X Leopard. Jag har aldrig uppgraderat något operativsystem förut och vet inte riktigt hur det fungerar. Har försökt ta reda på det genom att läsa i olika trådar men känner mig fortfarande osäker.

Jag undrar nu hur själva uppdateringen fungerar. Måste jag göra en backup på alla foton, filmer, dokument, inställningar, program osv eller går det att installera Mac OS X Leopard så att detta finns kvar på datorn?

Hemskt tacksam för svar!

Mvh,
Magnus

Jag har uppgraderat ett flertal macar till Leopard med både PPC och Intel processorer, det har fungerat klockrent och inget har försvunnit, direkt uppgradering är ofta bäst men kanske inte rekommendabelt om man har fyllt macen med massa obskyra småprogram och hacks.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-09 22:29
Ursprungligen av the örjan:

Jag stängde av administrera via WAN, men det hjälpte inte. Jag får fortfarande det här:

The remote host is an Apple Airport Wireless Access Point which
can be administrated on top of TCP port 5009.

All right, jag konfigurerade enl ovan och fick följande resultat, så jag antar att port 5009 inte är problem längre...

Ursprungligen av homesick:

All right, jag konfigurerade enl ovan och fick följande resultat, så jag antar att port 5009 inte är problem längre...

(bif tumnaglar)

Jag förstår inte riktigt.
Menar du att det enda man kan få reda på genom port 5009 är tid och datum och att det är ofarligt?
Kan man slå på fjärradministrationen av stationen igen?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-11 03:07

Jag får väl köpa lite mer ram då. Var kan jag köpa en sådan 1gb-sticka absolut billigast då? Jag har gjort en helt ren ominstallation med formatering och allt.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag får väl köpa lite mer ram då. Var kan jag köpa en sådan 1gb-sticka absolut billigast då? Jag har gjort en helt ren ominstallation med formatering och allt.

Inwarehouse 735 pix

Jag funderar på att installera Leopard men är mitt uppe i ett filmprojekt i Final Cut HD 4.5.
Kan det bli något trassel om jag installerar Leopard och sen vill fortsätta med redigeringen?
Jag har en PowerBook G4 (1.67GHz processor, 1.5 GB ram).

Jag läste förresten någonstans tidigare i denna tråd att det behövs 9GB ledigt hårddiskutrymme vid installation av Leopard - är det bara under installationen som den platsen behövs eller upptar Leopard även fortsättningsvis det utrymmet?

Ursprungligen av L.perry:

Jag läste förresten någonstans tidigare i denna tråd att det behövs 9GB ledigt hårddiskutrymme vid installation av Leopard - är det bara under installationen som den platsen behövs eller upptar Leopard även fortsättningsvis det utrymmet?

Om du klickar bort allt extra under alternativ (skrivardrivrutiner etc) så krävs bara ca 4 GB.

Jag var dock med om en lustig grej när jag installerade på en Powerbook G4. Den hade bara 1,5 GB ledigt och vägrade installera. Jag rensade så det blev 6 GB ledigt. Jag installerade sedan utan skrivardrivrutiner etc dvs så smått som möjligt. Det märkliga var att efter installationen är det på nytt bara 1,5 GB ledigt. Det berodde inte på en kvarvarande mapp med "previous system" för jag körde uppgradering på den maskinen. Äter Leopard upp så mycket mer utrymme ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 14:35

Tack för att ni finns där :-)

Uppdatera min pb 12 till Leopard, o fick blå skärm, sökte snabbt på 99 mac och hittade en förklaring hur man skulle plocka bort nga filer i target mode. Fattade iochför sig inte allt, men det var bara att starta upp med firewire kabel,o plocka bort filerna den vägen, sen starta:)

Önskar jag kunde hjälpa er lika mycket som ni hjälper mig.

men till alla det berör TACK

Bevaka tråden