Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av macuddevalla:

En intressant detalj vid uppgradering från Tiger till Leopard; vad kommer att hända med Classicfunktionen om man kör uppgradering av befintligt system istället för ren nyinstallation? Har hört lite olika varianter och undrar om någon har full koll?

Den kommer sluta fungera i 10.5:
http://lowendmac.com/mail/mb07/0716.html#2

Men om du har en Mac som kan starta upp i OS 9 kommer du kunna göra det framöver också.

Ursprungligen av Rickard A:

Den kommer sluta fungera i 10.5:
http://lowendmac.com/mail/mb07/0716.html#2

Men om du har en Mac som kan starta upp i OS 9 kommer du kunna göra det framöver också.

Sitter med en PB G4 1,5 15" och kör mitt enda OS9 program (Fotostation) i Classic läge alltså ingen partitionerad disk. Menar du att jag måste partitionera disken med ett rent OS9 för att kunna köra Fotostation eller kommer det att kunna öppnas inifrån Leopard såsom jag nu kör i Tiger?:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 22:52
Ursprungligen av macuddevalla:

Sitter med en PB G4 1,5 15" och kör mitt enda OS9 program (Fotostation) i Classic läge alltså ingen partitionerad disk. Menar du att jag måste partitionera disken med ett rent OS9 för att kunna köra Fotostation eller kommer det att kunna öppnas inifrån Leopard såsom jag nu kör i Tiger?:confused:

På den tiden jag hade en Mac som även kunde Boota OS9 så kunde man ha OS9-partitionen på samma skiva som OSX, vet dock inte hur det har förändrats med tiden. Det handlar i sådant fall om att boota datorn helt i OS9.

Ifall Fotostation inte är speciellt CPU-krävande så kanske en lösning med SheepShaver fungerar för dig, dvs ha en OS9-miljö i ett fönster bland dina övriga OSx-program.

Ursprungligen av macuddevalla:

Sitter med en PB G4 1,5 15" och kör mitt enda OS9 program (Fotostation) i Classic läge alltså ingen partitionerad disk. Menar du att jag måste partitionera disken med ett rent OS9 för att kunna köra Fotostation eller kommer det att kunna öppnas inifrån Leopard såsom jag nu kör i Tiger?:confused:

Det är classicläget, dvs att köra program för OS 9 i Mac OS X , som försvinner i o m Leopard. Starta upp i OS 9 påverkas inte av Leopard. Så kan din dator starta i OS 9 idag kan den göra det även efter Leopard.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-22 22:14

Är det ingen som helst licens/cdkey/internet kontroll?
Kan jag köpa och installera Leopard... och sedan dela med mig av DVD-skivan till min kompis med Macbook?

Ursprungligen av soft:

Är det ingen som helst licens/cdkey/internet kontroll?
Kan jag köpa och installera Leopard... och sedan dela med mig av DVD-skivan till min kompis med Macbook?

Eller hela världen om det får dig att må bättre.

Ursprungligen av soft:

Är det ingen som helst licens/cdkey/internet kontroll?
Kan jag köpa och installera Leopard... och sedan dela med mig av DVD-skivan till min kompis med Macbook?

Kan dela med dig - ja.
Får dela med dig - nej.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-10-22 23:31

Någon som vet ifall Leopard når Mac-butikerna på Fredag?
Om jag förbokar lär den väl inte landa i lådan förräns tisdag nästa vecka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 23:47
Ursprungligen av soft:

Någon som vet ifall Leopard når Mac-butikerna på Fredag?
Om jag förbokar lär den väl inte landa i lådan förräns tisdag nästa vecka?

Skulle tippa på att det beror på när i veckan butiken får in den, i fall de får in den typ Ons-Tors så finns det ju möjlighet att man kan få hem den på Fredag, annars lär det inte bli förrän nästa vecka.

Har själv förbeställt via nätet/postorder, så jag håller tummarna.

Ja, jisses! Börjar man längta efter att få klappa den nya kissemissen eller vad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 11:04
Ursprungligen av Snabeldrake:

Ja, jisses! Börjar man längta efter att få klappa den nya kissemissen eller vad?

Komsi-komsi, kisse-missen... Mjau!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 10:36
Ursprungligen av soft:

Någon som vet ifall Leopard når Mac-butikerna på Fredag?
Om jag förbokar lär den väl inte landa i lådan förräns tisdag nästa vecka?

Frågade på InLife i Stockholm igår. De börjar sälja på fredag kl 18.00.

Under åren har jag testat alla installationsmetoder av OS X och jag har i ärlighetens namn inte märkt någon skillnad mellan "uppgradera" och "radera och installera." Båda funkar bra förutsatt att dina program har stöd för 10.5.

Däremot så är det en tillfredsställande känsla att formatera sin hårddisk då och då

Det är kärlek att man kan göra nya partitioner hipp som happ utan de befintliga förstörs i Leopard!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Däremot så är det en tillfredsställande känsla att formatera sin hårddisk då och då

Faktiskt!

Fungerar det att använda en AirDisc (via extreme) (=USB disc) för TimeMachine? Blir det slött eller OK? (vissa kör 1000MBit/s, anadra 11n "gamlingarna" 11g).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-23 11:53

Japp, Janssondata i Helsingborg gav samma besked. Fredag 18:00 enligt order från Apple.

Dessutom har inwarehouse skickat iväg min nya disk och 4 GB RAM så det blir en intressant fredag

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-10-24 00:09

Jag tänkte försäkerhets skull kopiera hela min nuvarande hårdisk med Carbon Copy Cloner ifall något går galet. Min fråga är hur man återställer den interna hårddisken om det nu skulle skita sig totalt? Går det? Eller blir man tvungen att boota Tiger från den externa hela tiden?

Enklast är att du startar från backup-hårddisken och kör Carbon Copy Cloner åt andra hållet.

Körde Arkivera och Installera, och det funkade fint. Den nya katten är verkligen imponerande. Är det bara kasta "Previous systems" om jag inte behöver det något mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 18:40
Ursprungligen av robert-:

Körde Arkivera och Installera, och det funkade fint. Den nya katten är verkligen imponerande. Är det bara kasta "Previous systems" om jag inte behöver det något mer?

Ja, du kan inte starta ifrån den mappen i alla fall. Det är de gamla systemfilerna och gamla Apple-program. Inget att spara på.

Jag pratade precis med en polare vars iBook G4 (1.25 GHz) tokhänger sig efter installation av 10.5. Systemet startar upp, men sedan går det inte att göra någonting. Vad skulle detta kunna bero på?

Ursprungligen av Standout:

Jag pratade precis med en polare vars iBook G4 (1.25 GHz) tokhänger sig efter installation av 10.5. Systemet startar upp, men sedan går det inte att göra någonting. Vad skulle detta kunna bero på?

Kan det vara detta?

http://www.silvermac.com/2007/leopard-installation-problems-blue-screen/

"The problem seems to be a process or an application that loads at start up and then hangs. In many cases, including myself, the application causing this problem is Application Enhancer (you had the Clear Dock installed, haven’t you?)."

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-10-26 19:51

Installerade Leopard på en extern klon av Macintosh HD. För att testa gjorde jag en uppgradering och upplever inga som helst problem!

Gjorde en ren installation, flyttade allt det jag ville ha kvar till en extern disk och drog sen in katten. Funkar skitfint än sålänge, håller på att göra den första backupen av Time Machine nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 21:17

Köper en kopia i morgon och kanske till och med en backup hårddisk, och en smula till minne. Are you with me, nu köper vi upp allt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 21:29

Tråkigt att Apple inte skickade 10.5 igpr så vi som får den för 85:- också fick den idag men sånt är livet...

En fråga till er som installerat och testat dock... Kan man eller kan man inte köra Time Machine mot en nätverksdisk?
Jag har läst och läst och vissa sidor säger att det måste vara en USB eller firewire medans andra säger att TM ska funka över nätverket...
Vore verkligen tråkigt om man måste låsa upps sig till en extern direktansluten disk eftersom man har en bärbar dator...

Ursprungligen av ktd:

En fråga till er som installerat och testat dock... Kan man eller kan man inte köra Time Machine mot en nätverksdisk?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306833

Tydligen ändrade Apple sig i sista sekunden. Från början stod det på Apples Leopard-sidor att man skulle kunna backupa mot en Airport-disk (ursäkta svengelskan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 23:43
Ursprungligen av Rickard A:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306833

Tydligen ändrade Apple sig i sista sekunden. Från början stod det på Apples Leopard-sidor att man skulle kunna backupa mot en Airport-disk (ursäkta svengelskan).

Verkar som det går att få det att fungera ändå
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=375047&highlight=get+time+machine+to+work

Läste att eftersom time machine kräver att man kan göra hardlinks till kataloger så måste leopard modiferar hfsfilsystemet första gången för att stödja det (finns inte stöd för det i Tiger tydligen) Har ingen aning om det stämmer men låter inte allt för långsökt.

Problemet är då att airport kan inte göra det och inte heller leopard medan disken är ansluten till en airport, men direktansluten så går det. När väl filsystemet är modifierat så funkar det via airport.

Har ingen själv så har inte kunnat testa om inlägget på macforums funkar.

Ursprungligen av Stickan:

Verkar som det går att få det att fungera ändå
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=375047&highlight=get+time+machine+to+work

Läste att eftersom time machine kräver att man kan göra hardlinks till kataloger så måste leopard modiferar hfsfilsystemet första gången för att stödja det (finns inte stöd för det i Tiger tydligen) Har ingen aning om det stämmer men låter inte allt för långsökt.

Problemet är då att airport kan inte göra det och inte heller leopard medan disken är ansluten till en airport, men direktansluten så går det. När väl filsystemet är modifierat så funkar det via airport.

Har ingen själv så har inte kunnat testa om inlägget på macforums funkar.

Då kan man kanske hoppas på en uppdatering av Airport Extreme som klarar det. Med flera bärbara i hushållet skulle en hårddisk via Airport vara det naturliga valet för backup via Time Machine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 00:42

Tack för svaren!

Ja ha. Då blir det till att skita i TM. Men å andra sidan har jag inte sumpat ett enda dokument på mina 20 år av datoranvändande så ett par år till tills Apple inser att TM över nätverk mot en Windowsserver är en rätt bra grej, eftersom typ 99% av alla hemmanätverk är i just Winmiljö, ska jag nog klara.

Hoppas min Leopard kommer i brelådan på måndag!

Bevaka tråden