Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för uppgradering från t ex 10.4 Tiger till 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-27 23:25

Tänkte nu göra en klon av min nuvarande disk över till en extern, sen stoppa in en ny hårddisk i datorn. Därefter boota datorn (MacBook) från den externa USB-disken. Då borde jag befinna mig i mitt system som det såg ut när jag klonade över i första steg. Därefter borde jag kunna klona tillbaka från den externa (som jag då har bootat ifrån) tillbaka till min nya, oformaterade hårddisk.

Tänkt göra allt det där med Carbon Copy Cloner. Tror ni det blir bra? Är lite osäker då det är första gången jag använder programmet... hoppas någon kan bekräfta att jag är på rätt väg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 23:49

Även jag drabbades av "Blue screen of birth". Jag är så otroligt glad att jag hade inhandlat en extern hårddisk och låtit CCC klona mitt gamla system innan jag installerade. Jag testar nu att installera om Leopard, men det lär väl knappast råda bot på problemet. Dock har jag ju faktiskt en dator tills det löser sig.

Är det någon som har en lösning som inte innebär extremt mycket jobb?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 00:08
Ursprungligen av qnx:

Tänkte nu göra en klon av min nuvarande disk över till en extern, sen stoppa in en ny hårddisk i datorn. Därefter boota datorn (MacBook) från den externa USB-disken. Då borde jag befinna mig i mitt system som det såg ut när jag klonade över i första steg. Därefter borde jag kunna klona tillbaka från den externa (som jag då har bootat ifrån) tillbaka till min nya, oformaterade hårddisk.

Tänkt göra allt det där med Carbon Copy Cloner. Tror ni det blir bra? Är lite osäker då det är första gången jag använder programmet... hoppas någon kan bekräfta att jag är på rätt väg!

Se mitt inlägg ovan. Efter att ha drabbats av Blue Screen of Birth, kunde jag utan problem starta från min nyligen inhandlade Maxtor OneTouch iii, och den CCC-klon jag lagt på den! Fortfarande ingen lösning på BSB, men klonen fungerar!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 00:29
Ursprungligen av Ylan:

Se mitt inlägg ovan. Efter att ha drabbats av Blue Screen of Birth, kunde jag utan problem starta från min nyligen inhandlade Maxtor OneTouch iii, och den CCC-klon jag lagt på den! Fortfarande ingen lösning på BSB, men klonen fungerar!

Vänligen, Ylan

Körde du med samma inställningar som jag har i skärmdumpen när du skapade klonen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 01:39
Ursprungligen av qnx:

Körde du med samma inställningar som jag har i skärmdumpen när du skapade klonen?

Tror det (engelskspråkig version). Dock hade jag inte "Radera" iklickad!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 01:55

Jag fick även problem med att mitt administratörskonto tappade sina administratörsrättigheter, jag fick starta från Leopardskivan och skapa ett rootkonto för att kunna återställa rättigheterna!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-28 03:08

Även min "Archieve and install" installation blev konstig, operativet betedde sig skummt och finder hängde sig flera gånger. Så jag körde en format & install och nu fungerar det klockrent... va inte så mycket jag va tvungen att lägga till manuellt iaf

Sedan den senaste installationen så fungerar allt hur bra som helst... grymmt nöjd. Maskinen känns snabbare också! (sitter på en 2x2,66ghz mac pro med 4gb ram och drygt 1tb hd)

Imponerad över hur bra musen fungerar... den va lite väl oprecis i tiger känndes det som, nu behövde jag inte ens leka med inställningarna

Installerade, Arkivera och installera, på min gamla 867 mdd och i den sitter det ett Acard ATA 133 kort i. Men nu när Leoparden är installerad så tror katten att startdisken som sitter mot ATA-kortet är en SCSI disk och nu längre inte stödjer S.M.A.R.T längre?! Ytterligare problem är att datorn inte längre går att lägga ner i vila, kan det ha med ATA-kortet att göra?
Är det bara att installera tiger igen eller finns det någon här som sitter på en lösning?

Mitt PCI-kort (för 4 USB-portar) i PowerMac MDD uppträder lite konstigt efter uppdateringen till 10.5.

De försvinner, får ingen kontakt efter vila, loggar jag ur eller startar om fungerar de igen.
Det var inte så kul...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-28 10:44

Det ser ut som några får problem med Archive & Install, tyvärr =/. Så jag tänkte ut att det borde vara möjligt att:
a) göra en klon med CCC till en extern
b) stoppa in en ny hårddisk i datorn, stoppa in DVD:n och installera Leo på den nya disken, en ren installation
c) någonstans under installationen dyker en guide upp och frågar om jag vill föra över konton, program, etc från någon annan volym (har för mig att det ska komma en sådan fråga iaf...)
d) då kopplar jag in den externa USB-disken och väljer lite grejer från min klon som jag vill ha tillbaka.

Två frågor:
1) Hur specifikt kan jag välja vad jag vill ha tillbaka under steget d) ? Kan jag markera min användare och, säg, några av programmen i Applications (men inte allt)?
2) Går det att göra så över huvud taget, eller har jag blandat ihop en massa installationssätt?

Tror bara att Flyttassistenten låter dig göra två val, men jag kan ha fel, vet inte hur det är nu i Leopard, men det är 1) alla installningar, och 2) "alla" program

Tror inte att du kan välja bort några program i Flyttassistenten. Men kolla .

Jag har precis ägnat den senaste halvtimmen eller så till att insallera trådlös mightymouse samt keyboard. Med posten kom även Leopard. Ja är ganska nöjd med hur min mac ser ut nu efter inköpet i september/oktober. Jag vill självklart behålla iLife, och för del delen alla andra dokument jag har på datorn. Vad ska jag tänka på, antar att allt försvinner om jag bara installerar nu? Ska jag lägga mina filer på en extern dislk o dra över dem när insallationen är färdig - vad gör jag?

Ursprungligen av wildcard:

Vad ska jag tänka på, antar att allt försvinner om jag bara installerar nu? Ska jag lägga mina filer på en extern dislk o dra över dem när insallationen är färdig - vad gör jag?

Du kan börja med att läsa igenom den här tråden. Här finns tips för installationen, och beskrivningar av de installationsalternativ som finns.

Titta gärna också på de trådar som handlar om "buggar i Leopard" och "inkompatibla program i Leopard".

Återkom sedan med eventuella frågor.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Återkom sedan med eventuella frågor.

Självklart, jag är ledsen för det inlägget jag vet att det inte är så man skall göra. Min uppkoppling var väldigt seg så jag försökte spara tid i min frustration..
Nåväl, allt jag hittar genomläst och det får bli en 'Arkivera och installera'. Mest orolig är jag dock över att iLife försvinner samt all min musik. Men det skall jag inte behöva vara eller? Sparas verkligen allt jag har, man blir lätt skrämd efter att ha läst om bluescreen och så när man är en nybörjare som jag..

Ursprungligen av wildcard:

...Mest orolig är jag dock över att iLife försvinner samt all min musik. Men det skall jag inte behöva vara eller?...

Om du väljer "Arkivera och installera" så försvinner ingenting.

Krånglig som jag är så gjorde jag följande

Klonade mitt gamla system och sparade detta på en USB disk

Gjorde en ren installation av 10.5.

Återställde mitt klonade system på en annan USB disk.

Använde migrations assistenten för att flytta tillbaka mitt gamla konto.

Fungerade riktigt bra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 10:18
Ursprungligen av ghost9999:

Krånglig som jag är så gjorde jag följande

Klonade mitt gamla system och sparade detta på en USB disk

Gjorde en ren installation av 10.5.

Återställde mitt klonade system på en annan USB disk.

Använde migrations assistenten för att flytta tillbaka mitt gamla konto.

Fungerade riktigt bra.

Får jag fråga varför det tredje steget "Återställde mitt klonade system på en annan USB disk.", istället för att bara använda migrationsassistenten och ta data från den disken som du har klonen på? Migrationsassistenten modifierar väl inte data på klondisken?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-30 23:13

Jag vill bara uppdatera mig själv från lite tidigare i denna tråd, nämligen kring priser i Sverige vs. USA....

Tanken är att uppgradera från Tiger till Leopard och jag vill ändå ha iLife08. Kolla nedan, skillnaden är ju 959 kronor...

APPLE-kalkylen

Köpa i Sverige:

945;- iLife08 family
1.995;- Leopard family
-----------------------
2,940;- fraktfritt

i USA:
631:- iLife08 family
1.269;- Leopard family
------------------------
1,981 inkl. porto till Ohio

Jag bryr mig inte så mycket om att ha förpackningen, min vän i USA kommer att skicka själva DVDs i ett vaderat kuvert och han bjuder på portot

Visst, brevet kan försvinna eller bli skadat under resan men det har inte häänt hittills, jag har beställt varor från USA i mer än 15 år.

Tja, bara som lite info här så varsågoda. Jag slår till nästa vecka

Ursprungligen av homesick:

i USA:
631:- iLife08 family
1.269;- Leopard family

Glöm inte momsen! Priserna på Apple Store USA är utan moms. Du nämnde Ohio, och där har de 6% sales tax.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 10:12

Funkar Isync mm med leopard?

Nu har Leopard kommit. ni som hunnit installerat den (på ngt av alla de olika sätt som diskuteras här),

1) funkar då gamla insync-inställningar med mobiler, (typ W810)?
Avgörande för mig, då jag nyttjar inte nyttjar andra kalendrar/adressböcker i papper.

2) Och skrivare, måste man om installera drivrutiner igen (har själv Canon & brother).

3) mitt iphoto, måste jag ominstallera det? (och återbildas bildbibliotek som tidigare).

4) ny Safariversion, innebär det att jag måste avvakta att stora banken måste snickra ihop särskild leopard-drivrutin innan jag kan pröjsa via nätet?

Frågorna ovan ställer jag till er mer bevandrade då jag påminner mig att tidigare uppgraderingar i hela steg (10.1, 10,2, 10,3, 10.4) ofta inneburit att vissa program inte funkar alls längre, medan några går att hitta nya drivrutiner till (med då måste ju de leverantörerna hinna med i Leopards svängar).

själv var jag o hämtade hem en katt-låda igår, men avvaktar med installation tills jag vet om ovan funkar.

tills dess, allt gott O:-)

(ps. till moderator, jag har via sökfunktion sökt info före dess frågor, men inte hittat relevanta kommentarer). ds

Ursprungligen av svanen:

2) Och skrivare, måste man om installera drivrutiner igen (har själv Canon & brother).

3) mitt iphoto, måste jag ominstallera det? (och återbildas bildbibliotek som tidigare).

4) ny Safariversion, innebär det att jag måste avvakta att stora banken måste snickra ihop särskild leopard-drivrutin innan jag kan pröjsa via nätet?

2) Beror på vilka val du gör vid installationen. Jag valde bort hela Apples skrivardrivrutinpaket (flera hundra MB) vid installationen, och laddade ner drivrutin till min skrivare från HP i stället.

3) Förmodligen inte. Beror på hur du installerar.
Om du gör "Radera och installera", och i slutet av installationen väljer att inte föra över något från en annan disk, så måste du installera om iPhoto (och alla andra program).

4) Förmodligen inte, men det är svårt att säga, eftersom du inte berättar vilken bank det gäller.

Ursprungligen av svanen:

Nu har Leopard kommit. ni som hunnit installerat den (på ngt av alla de olika sätt som diskuteras här),

1) funkar då gamla insync-inställningar med mobiler, (typ W810)?
Avgörande för mig, då jag nyttjar inte nyttjar andra kalendrar/adressböcker i papper.

2) Och skrivare, måste man om installera drivrutiner igen (har själv Canon & brother).

3) mitt iphoto, måste jag ominstallera det? (och återbildas bildbibliotek som tidigare).

4) ny Safariversion, innebär det att jag måste avvakta att stora banken måste snickra ihop särskild leopard-drivrutin innan jag kan pröjsa via nätet?

Frågorna ovan ställer jag till er mer bevandrade då jag påminner mig att tidigare uppgraderingar i hela steg (10.1, 10,2, 10,3, 10.4) ofta inneburit att vissa program inte funkar alls längre, medan några går att hitta nya drivrutiner till (med då måste ju de leverantörerna hinna med i Leopards svängar).

själv var jag o hämtade hem en katt-låda igår, men avvaktar med installation tills jag vet om ovan funkar.

tills dess, allt gott O:-)

(ps. till moderator, jag har via sökfunktion sökt info före dess frågor, men inte hittat relevanta kommentarer). ds

Själv har jag kört "arkivera och installera" och alla mina inställningar på iSync - iPhoto - Safari och så vidare funkade perfekt. Ja skrivaren också.(HP) Men som sagt - anpassa installationen så till vidare att du kan ta bort skrivarinställningar för alla omöjliga fabrikat - utom dina egna - för säkerhets skull. Ta även bort alla språkstöd som du inte behöver. Nu har du säkert sparat 2 G i utrymme.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-31 14:01

homesick skrev:i USA:
631:- iLife08 family
1.269;- Leopard family

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Glöm inte momsen! Priserna på Apple Store USA är utan moms. Du nämnde Ohio, och där har de 6% sales tax.

Ehm, Min vän skickar det som privatbrev, bara skivor alltså, och man betalar ingen moms på det

6% sales taxes i Ohio kan jag leva med...

Oj, du menade Apple Store, men jag byggde min kalkyl på detta:
LA Computer Company

Köparen är jag men det skickas till mottagaren i Ohio, så ingen moms någonstans

Ursprungligen av qnx:

Får jag fråga varför det tredje steget "Återställde mitt klonade system på en annan USB disk.", istället för att bara använda migrationsassistenten och ta data från den disken som du har klonen på? Migrationsassistenten modifierar väl inte data på klondisken?

Problemet var att jag klonade med CopycatX och det kunde inte migrationsassistenten läsa. Därför återställde jag mitt system för att sen flytta tillbaka program, inställningar etc. med migrationsassistenten

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-29 15:31

Kullander & Kullander informerar, tipsar och rekommenderar!

Jag var och hämta min kopia av senaste OS X på Kullander. Tillsammans med förpackningen av Leopard, fick jag ett flygblad som de har tryckt upp. Med kort intro av Leopard, samt även rekommendationer för uppgradering/installation av 10.5.

OBS!
Oavsett vilket sätt du väljer att uppgradera/installera senaste OS X, gör alltid säkerhetskopia/backup av de filer du inte vill bli av med!

Rekommendationer
De rekommendera att inte köra en uppgradering. De varnar för att uppgradering kan misslyckas. Utan att man skulle istället köra antingen "Arkivera och installera" eller "Radera och installera".

Efter installationen så förklarar de att datorn indexerar hårddisken för Spotlight. Ca en timme, och detta var normalt enligt tipset. Systemet kan vara segt, under indexeringen. Hämtning för första gången i Mail kan ta extra lång tid.

Program som kan få problem

  • Alla program som är starkt beroende av QuickTime, t ex Final Cut Pro, Adobe Premiere.

  • Alla typer av diskverktygsprogram, te x DiskWarrior, Tech Tool Pro, iDefrag.

  • Alla typer av systemverktygsprogram, t ex Cocktail, Onyx.

  • Alla typer av backupprogram, t ex Retrospect, Déjá vu, Carbon Copy Cloner, SuperDuper.

  • Macromedia: Freehand, Flash, Dreamweaver, contribute, Director, Fireworks.

  • Microsoft Office v.x

  • ADmitMac, Dave

  • Pro Tools

  • Suitcase

  • Toast

  • VPN-klienter

  • Parallels Desktop

  • Remote Desktop

  • PGP Desktop

  • M9 NDAS drivrutiner

  • Med flera...

Edit: Detta är endast rekommendationer. Och fel eller buggar kan uppstå och se olika ut från dator till dator.

Senast redigerat 2007-10-29 15:41

Jag säger: Uppgraderingen av Leopard var lite "omständig" MEN . det är FAN värt det .. ursäkta språket men ju mer jag använder Leopard . ju mer älskar jag det

Quicklook är sjukt grymt ... vart jag än är i Leopard är det bara att trycka space så får jag en omedelbar ReView av Filmer, Bilder OSV ... behöver inte ens vara i Finder . I´m loving it ..

Läste på macworld om viss kritik Leopard fått, bland annat för brandväggen. Den verkar inte behållit mina inställningar från Tiger. Så jag tänkte fråga här, hur skyddar jag mig, hur skall den vara inställd för bra skydd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:50
Ursprungligen av wildcard:

Läste på macworld om viss kritik Leopard fått, bland annat för brandväggen. Den verkar inte behållit mina inställningar från Tiger. Så jag tänkte fråga här, hur skyddar jag mig, hur skall den vara inställd för bra skydd?

Jag rekommenderar att du använder Little Snitch istället, mycket trevligare koncept än en "normal" brandvägg. O:-)

Ursprungligen av Netzach:

Jag rekommenderar att du använder Little Snitch istället, mycket trevligare koncept än en "normal" brandvägg. O:-)

Jaså, jag har hört att jag klarar mig bra med den brandvägg som finns i osx. Är orolig att den inte är aktiverad dock och jag förstår mig inte på den riktigt då det inte ser ut som i Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 14:51
Ursprungligen av wildcard:

Jaså, jag har hört att jag klarar mig bra med den brandvägg som finns i osx. Är orolig att den inte är aktiverad dock och jag förstår mig inte på den riktigt då det inte ser ut som i Tiger.

Ser nu att brandväggen i Leopard är betydligt mer lik Little Snitch än vad den i Tiger var. Ser dock ut som att den bara hindrar trafik åt ett håll (in), och att man i förväg måste ställa in vilket program som får använda sig av vilken/vilka portar.

Bevaka tråden