Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilhållare för iPhonen?

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-09 18:38
Ursprungligen av theplague:

Ska den här tråden vara strikt för hållare eller passar FM-sändare in med?

Tänkte ev starta en ny tråd för det sistnämnda...

Starta du en ny tråd, det gör det lättare vid sökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-09 20:05

Kjell å co har en bra arm, 30cm. lång me sugkopp å hållare för phone.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-15 21:49

Belkin : TuneBase FM with Hands-Free

Den kör jag nu, mycket nöjd men en fundering; varför måste jag plötsligt ansluta den medföljande 3,5 mm pluggen för att FM-sändaren ska fungera? Med den förra modellen anslöt jag bara den rätt ner i hållaren så både laddade den och skickade över till radion.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-10-12 13:08

Bmw 530-06 Navi professional, buissnes paket :)

Hej!

Jag har en fråga som kanske e lite "offtopic" men men...
Min stereo, nav har blåtand och funkar bra att "paira" med min Iphone 3GS, kontakterna dyker upp i displayen och högtalar/ljud funkar klockrent över blåtand. Vet någon om man kan skicka över musik via blåtand?

Så till "topic" frågan

Någon som har ett bra tips på en hållare som har laddning, extern antenn, aux anslutning i sig?

/Cirtap

Ps: Min bil är en BMW 530 om det nu är till någon hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-12 15:08
Ursprungligen av Cirtap:

Hej!

Jag har en fråga som kanske e lite "offtopic" men men...
Min stereo, nav har blåtand och funkar bra att "paira" med min Iphone 3GS, kontakterna dyker upp i displayen och högtalar/ljud funkar klockrent över blåtand. Vet någon om man kan skicka över musik via blåtand?

Så till "topic" frågan

Någon som har ett bra tips på en hållare som har laddning, extern antenn, aux anslutning i sig?

/Cirtap

Ps: Min bil är en BMW 530 om det nu är till någon hjälp!

Första frågan. Ja om bilens stereo stöder bluetooth a2dp kan man spela upp musiken på iphonen men det går inte att skicka musik filerna från iphonen. Sök på forumet.

Andra frågan. Läs tråden. Det står flera lösningar där. Återigen sök på forumet.

//Rob

  • Medlem
  • City
  • 2009-10-12 19:34

Tänkte jag skulle rapportera efter ett tag med Griffin Technology: TuneFlex AUX SmartClick - Car mount, charger and remote control for iPod and iPhone

Lite pros and cons....

1. Var lite rädd att den inte skulle sitta i cigguttagen på min Saab 9-3 men ack vad fel jag hade, skulle dra ut den och hela panelen följde med, se upp Saab-ägare

2. Var rädd att armen inte skulle palla trycket. Stämmer till viss del, den rör sig kanske en cm under en färd om man inte har rätt böjning på den, jag försöker ha den så rak som möjligt men mitt 3,5mm uttag sitter dock precis bakom telefonen (även dryckeshållaren) så jag får skylla mig själv lite. Har man rätt böjning så vibrerar och svajar den ytterst lite, rallyracers kanske ska kika på annan lösning dock.

3. Fjärrkontrollen ser tacky ut och man är lite förundrad att dom inte kunnat göra en snyggare mindre lösning men men, fästet är delvis gjort med kardborrelösning, mindre skönt för händerna om man har den på ratten dessutom ser det lite "frisör" ut (no offense). Testat att ha den på ratten sedan start men i morgon åker den av och får ligga löst i en hylla (man kan ta loss fästet från fjärrkontrollen som tur är, magnetfäste)
Det som är positivt med fjärren är att den är snabb och responsiv, ingen volymfunktion dock. Plus att batteriet i den fick agera stand-in i helgen till febertermometern då familjen låg i koma (influensa), tummen upp.

4. Ljudet då... Det sköts ju via dockkontakten via 3,5 mm stereo vilket borde båda för en lika bra lösning som min tidigare compadre, Griffin Technology: AutoPilot - Charge/control/play your iPod through your car's AUX-in port
Detta är dock inte riktigt sant. På cigghållaren finns ett reglage för att styra volymen på ljudet som kommer ur telefonen, även på max så blir ljudet ca 50% lägre än med autopilot. Detta vet jag inte orsaken till men det är tillräckligt störande om man råkar bläddra till radio och nästan spräcker högtalarna :/

5. Som navigationshållare... Alla bilar är olika och jag kan bara tala för min lösning. Saab 9-3 har en ganska sluttande framruta vilket är bra då iPhonen får bra kontakt uppåt även framför stereon.
Här har jag inga anmärkningar på varken hållaren eller iPhonens GPS.
Ett litet minus är att om man vinklar skärmen lite snett uppåt så kan den fånga upp en del solljus så det blir ibland att man får vinkla om men det kanske enbart gäller 9-3.

6. Hållaren... Det följer med ett gäng med hållare i plast att fästa på armen för de flesta iPod och iPhone-modellerna. Dessa är tyvärr av riktigt kass kvalitet, visst man kanske kan tappa dom i stengolv och slippa be böner men när jag tänker kvalitet så ska det vara icke knakande plast, sitta som handen i handsken och inte låta plastigt, detta står hållaren för på alla punkter.
Fästet är två kulor i metall som fäster i små urgröpningar i plasthållarna. Den sitter alltså inte speciellt stadigt och har ibland vibrerat märkbart när telefonen inte suttit i fästet. Med telefonen i fästet är det dock inga problem. Griffin försöker spara in några kronor på utvecklingskostnaderna genom att ha en lösning för alla, tänk om gör rätt nästa gång...

Man kan lugnt säga att jag nog skulle designat produkten annorlunda på en del ställen. Trots viss kritik ovan så är det dock rätt gött att "bara hooka i den" och fjärren gör sitt trots bristerna. Även om jag gärna hade sett den på enheten så är det en skön lösning.
Nästa gång jag köper en bil (när börsen vänder) så har förhoppningsvis de flesta tillverkarna lagt in diverse mobil/mp3 stöd som tar steget längre än 3,5mm så då slipper vi 3:e partslösningar tills dess är livet mycket bättre med en hållare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 14:35

Jag har nu gått igenom tråden. Många länkar i denna tråd går till produkter som inte längre saluförs. Dessutom har butiker upphört m.m.

Därför undrar jag om ni kan tipsa mig om en bilhållare till iPhone 3GS. Den behöver inte ha FM-sändare/laddare m.m. Bara den sitter stabilt och säkert på rutan så är jag nöjd. Jag måste kunna se skärmen under själva bilfärden då jag använder Navigon.

Uppdaterat: Jag vill gärna hålla mig i prisklassen 200 - 300 kr. Hittade exempelvis en bilhållare på teknikmagasinet, men vet inte om det är någonting att ha:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=265708

Senast redigerat 2009-11-11 14:52
Ursprungligen av kia2:

Jag har nu gått igenom tråden. Många länkar i denna tråd går till produkter som inte längre saluförs. Dessutom har butiker upphört m.m.

Därför undrar jag om ni kan tipsa mig om en bilhållare till iPhone 3GS. Den behöver inte ha FM-sändare/laddare m.m. Bara den sitter stabilt och säkert på rutan så är jag nöjd. Jag måste kunna se skärmen under själva bilfärden då jag använder Navigon.

Uppdaterat: Jag vill gärna hålla mig i prisklassen 200 - 300 kr. Hittade exempelvis en bilhållare på teknikmagasinet, men vet inte om det är någonting att ha:
Om iPhone 3G bilhållare från Teknikmagasinet

Clas Olson har en bra lösning.
Clas Ohlson - Mobiltelefonhållare Exibel. väskor/tillbehör

Enkel, sitter bra, lång arm. Teknikmagasinets arm är för kort för min bil (Peugot 407 SW). Jag är väldigt nöjd

TomTom Car Kit - liten recension

Hej!

Jag ville bara skriva ner mina intryck av TomToms bilhållare. Kanske besvaras någon fråga som någon hade i alla fall.

En väl genomtänkt och stabil konstruktion som fungerar med både TomTom och Navigon.

Enkelt dockningsförfarande som inte kräver mycket handkraft. Under klämman längst upp som håller fast telefonen sitter en liten plastvals som gör att överdelen på telefonen liksom rullar in under klämman vilket skonar finishen på telefonen. Smart. Det kanske kan funka med ett tunt skal men det har jag inte testat.

Då armen mellan telefonhållaren och sugproppen inte är så lång så hamnar telefonen för långt fram om jag försöker sätta den i rutan så jag använder den runda självhäftande hårdplastplattan på instrumentbrädan i stället (bra tejp på skumgummiplatta under).
Tänk på att det kan vara svårt att tejpa fast plattan om underlaget är för mycket välvt.

Själva telefonhållaren är vridbar 360 grader med små fasta hack. Den är också skjutbar i höjdled vilket är bra. Dock så kan det hända om man trycker lite för hårt nedåt - när man dockar telefonen - att telefonen skjuts ner något snäpp. Men det är bara ett (litet) problem som man kan undvika om man drar ner telefonhållaren till det nedersta läget.

Även om det hade gjort konstruktionen mer avancerad (och därmed dyrare) så hade det varit smidigare om kablaget gått till själva armen i stället för till telefonhållaren.

Bluetoothhandsfreen kopplar ihop sig med telefonen några sekunder efter man dockat den.
Inget superljud ur den inbyggda högtalaren men i alla fall godkänt för att höra den man pratar med. Ingen har hittills klagat på att de haft svårt att höra mig heller. Separat volymkontroll på sidan används bara för själva handsfreefunktionen - ej för line-out till bilstereon - det är bra! Använder line-out vilket funkar mycket bra. Musik tonas ner när något sägs, när någon ringer och när man får mail/sms.

Nu ska jag bara försöka gömma ström- och ljudkablarna (3.5mm ljudkabel ingår ej) någonstans också. Rekommenderas!

/Martin, Karlskrona

Ursprungligen av EuroMartin:

Hej!

Jag ville bara skriva ner mina intryck av TomToms bilhållare. Kanske besvaras någon fråga som någon hade i alla fall.

En väl genomtänkt och stabil konstruktion som fungerar med både TomTom och Navigon.

Enkelt dockningsförfarande som inte kräver mycket handkraft. Under klämman längst upp som håller fast telefonen sitter en liten plastvals som gör att överdelen på telefonen liksom rullar in under klämman vilket skonar finishen på telefonen. Smart. Det kanske kan funka med ett tunt skal men det har jag inte testat.

Då armen mellan telefonhållaren och sugproppen inte är så lång så hamnar telefonen för långt fram om jag försöker sätta den i rutan så jag använder den runda självhäftande hårdplastplattan på instrumentbrädan i stället (bra tejp på skumgummiplatta under).
Tänk på att det kan vara svårt att tejpa fast plattan om underlaget är för mycket välvt.

Själva telefonhållaren är vridbar 360 grader med små fasta hack. Den är också skjutbar i höjdled vilket är bra. Dock så kan det hända om man trycker lite för hårt nedåt - när man dockar telefonen - att telefonen skjuts ner något snäpp. Men det är bara ett (litet) problem som man kan undvika om man drar ner telefonhållaren till det nedersta läget.

Även om det hade gjort konstruktionen mer avancerad (och därmed dyrare) så hade det varit smidigare om kablaget gått till själva armen i stället för till telefonhållaren.

Bluetoothhandsfreen kopplar ihop sig med telefonen några sekunder efter man dockat den.
Inget superljud ur den inbyggda högtalaren men i alla fall godkänt för att höra den man pratar med. Ingen har hittills klagat på att de haft svårt att höra mig heller. Separat volymkontroll på sidan används bara för själva handsfreefunktionen - ej för line-out till bilstereon - det är bra! Använder line-out vilket funkar mycket bra. Musik tonas ner när något sägs, när någon ringer och när man får mail/sms.

Nu ska jag bara försöka gömma ström- och ljudkablarna (3.5mm ljudkabel ingår ej) någonstans också. Rekommenderas!

/Martin, Karlskrona

Tack för det. Det hjälper i alla fall mig att ta beslut. Beställning gjord !

Vi finns kvar!

De hållarna som jag tycker funkar bäst och är stabilast är utan tvekan de från RAM Mount (RAM Mount - iPhonebutiken.se)

Vi har en del andra också, från 299 kr och uppåt: Bilhållare till iPhone 2G/3G/3G S - iPhonebutiken.se

Vi brukade sälja en billigare hållare, men den höll inte måttet :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 15:28
Ursprungligen av iphonebutiken:

Vi finns kvar!

De hållarna som jag tycker funkar bäst och är stabilast är utan tvekan de från RAM Mount (RAM Mount - iPhonebutiken.se)

Vi har en del andra också, från 299 kr och uppåt: Bilhållare till iPhone 2G/3G/3G S - iPhonebutiken.se

Vi brukade sälja en billigare hållare, men den höll inte måttet :-/

Ja. Det skulle vara den här då: Macally MGRIP, Macally MGRIP - bilhållare till iPhone 3G - iPhonebutiken.se som kostar 299 kr. Övriga tycker jag är för dyra, när vi endast snackar hållare.

Nån som provat denna hållare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-15 22:39

Bild 1
Bild 2

BRODIT PASSIV HÅLLARE MED KULLED - IPHONE 3G/3GS - monterad i Volvo XC90. Rekommenderas för er som inte vill sabba inredningen med klister/skruvhål. Som synes fungerar den även med tunt skal

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-11-18 14:34
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-19 22:53

Audi A4. En RÖD
Så här står det om funktionen
"Systemet består av en användarvänlig handsfree-enhet (Bluetooth). Mobiltelefonen ansluts till systemet via mobiltelefonens Bluetoothfunktion. När mobiltelefonen anslutits kan föraren ringa och ta emot samtal via handsfree. Vid inkommande samtal stängs ljudet på den aktiva ljudkällan (t.ex. radion) av helt automatiskt. Den uppringandes röst leds med enastående digital kvalitet ut i ljudanläggningens högtalare. För detta svarar en speciell GSM-dubbelbands-antenn med tillhörande förstärkare. Beroende på bilens utrustningsspecifikationer kan telefonfunktionerna styras via navigationssystemets radioenhet, via multifunktionsratten eller med röstkommandon."

TomTom bilhållare Carkit

Finns på lager för omgående leverans (och billigare än Apple) 899:- inkl moms.
https://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=501572
Fungerar toppen.

Denna köpte jag, funkar bra för mig.
Man slipper borra/skruva.
Car Charger Deluxe for iPhone and iPod - K33433US - Kensington
369-, på mediamarkt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-11-25 23:47

Inne på iPhonetillbehör så har vi denna Bilhållare med FM sändare
Den ger verkligen ett kanonljud, inget knaster eller störningar.

Nästa vecka får vi in en till som är ännu vassare.

Bevaka tråden