Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilhållare för iPhonen?

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-01-07 15:04

Fick min hållare idag.

Köpte den här: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300280832234
Har inte kollat igenom alla länkar i tråden men vad jag kan se hittills så kommer den att göra jobbet. Kraftig sugpropp som funkar bra när jag testar den inomhus. Får se hur den blir i bilen. Jag har en Galaxy och avståndet mellan rutan och eluttaget är ganska långt. Kan hända att jag måste uppfinna något där. Den böjbara armen känns stel och bra. Den kommer inte fladdra runt eller böja sig av vikten. Själva hållaren har en platta som sitter på en kulled. På baksidan finns en skruv som kan låsa den i valfri vinkel eller variera trögheten vid vinkling.

Verkar vara en vettig produkt till ett lågt pris.

/ Olle

Ursprungligen av imported_olli:

Köpte den här: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300280832234
Har inte kollat igenom alla länkar i tråden men vad jag kan se hittills så kommer den att göra jobbet. Kraftig sugpropp som funkar bra när jag testar den inomhus. Får se hur den blir i bilen. Jag har en Galaxy och avståndet mellan rutan och eluttaget är ganska långt. Kan hända att jag måste uppfinna något där. Den böjbara armen känns stel och bra. Den kommer inte fladdra runt eller böja sig av vikten. Själva hållaren har en platta som sitter på en kulled. På baksidan finns en skruv som kan låsa den i valfri vinkel eller variera trögheten vid vinkling.

Verkar vara en vettig produkt till ett lågt pris.

/ Olle

Fungerar bra tycker jag.Ända problemet är att man inte kan ha ngt skydd på telefonen - då passar den inte i hållaren - annars perfekt.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-08 19:35
Ursprungligen av adress@mac:

Fungerar bra tycker jag.Ända problemet är att man inte kan ha ngt skydd på telefonen - då passar den inte i hållaren - annars perfekt.

Monterade in den idag och som jag trodde så blev sladden från eluttaget lite spänd men det funkar. Konstaterade att armen består av en böjbar metallstav med en räfflad "plaststrumpa" utanpå. Kommer nog inte hålla om man skall böja den ofta.

Just i en Ford Galaxy (Seat Alhambra och VW Sharan) är nog inte denna modell optimal eftersom framrutan är så långt bort. Ska nog kolla på en som monteras i ventilationsgallret istället.
Vore trevligt med en inbyggd kontakt för laddningen också.
Den nuvarande lösningen blir nog mest för långfärd eftersom det blir lite bängligt att ta av fodralet, montera telefonen och ansluta laddkabeln varje gång.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-01-08 19:56

Jag köpte följande:

Brodit Proclip Bilfäste:
http://www.brodit.se/montering.jsp?anr=853360

Brodit Iphone-hållare för Griffinkabel:
http://www.brodit.se/montering.jsp?anr=915255

Sedan kompletterade jag detta med en Griffin Autopilot:
http://store.apple.com/se/product/TQ078ZM/A?mco=MTIxODk3Mw

Iphone-hållaren är egentligen inte avsedd för Griffin Autopilot men det var tog c:a 1 minut att åtgärda med en enkel mattkniv. Griffin Autopilot har dessutom inget uttalat iPhone-stöd men det fungerar utmärkt, även styrkknapparna fungerar precis som de ska.

Är mycket nöjd med denna lösning i min Volvo C30.

  • Medlem
  • 2009-01-22 18:35

Var handlar ni era Brodit-grejor?

Har en Griffin iTrip Auto FM-sändare som fungerar OK men behöver en bra hållare.

Någon som har gjort en snygg lösning för en SAAB 9-5 utan AUX?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-23 09:44
Ursprungligen av Moi:

Var handlar ni era Brodit-grejor?

Har en Griffin iTrip Auto FM-sändare som fungerar OK men behöver en bra hållare.

Någon som har gjort en snygg lösning för en SAAB 9-5 utan AUX?

Nästan alla butiker som säljer hemelektronik, kan ta hem Brodit. Maila Brodit och fråga efter återförsäljare i din stad.
De är dyra dock, fick betala 1000 kr för en hållare (två delar), men då var det inkl Griffin PowerJolt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 14:53
Ursprungligen av Moi:

Var handlar ni era Brodit-grejor?

Har en Griffin iTrip Auto FM-sändare som fungerar OK men behöver en bra hållare.

Någon som har gjort en snygg lösning för en SAAB 9-5 utan AUX?

Köpte mina grejer via skyddet.se
Snabb leverans och billigare än i butik, kan rekomendera dom.
/irie

  • Medlem
  • 2009-01-27 16:46

Var i kontakt med en firma idag som hade Brodit-prylar. De rekommenderade en FM-modulator för att slippa FM-sändaren. Någon som testat en sådan?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 20:26

Även FM sändaren innehåller en FM modulator. Ett modulatorsteg används i en sändare för att föra på ljudvågen på radiobärvågen, t ex genom frekvensmodulation (FM). Hur menar du att modulatorn skiljer sig från sändaren?

PS det finns en grej som man sätter i bilradions antenningång inline. Den pålagrar då en FM signal på antennkabeln. Det ger säkrare mottagning än en FM sändare instucken i cig uttaget, sskt om bilradions antenn sitter bak på bilen som på en Volvo stationsvagn.

  • Medlem
  • 2009-01-28 08:35
Ursprungligen av jonasolof:

Även FM sändaren innehåller en FM modulator. Ett modulatorsteg används i en sändare för att föra på ljudvågen på radiobärvågen, t ex genom frekvensmodulation (FM). Hur menar du att modulatorn skiljer sig från sändaren?

PS det finns en grej som man sätter i bilradions antenningång inline. Den pålagrar då en FM signal på antennkabeln. Det ger säkrare mottagning än en FM sändare instucken i cig uttaget, sskt om bilradions antenn sitter bak på bilen som på en Volvo stationsvagn.

Det var prylen på antenningången jag menade. Någon som testat?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 21:52

Jag har använt FM modulator på antenningången till bilradion för att föra in ljudet från en kortvågsradio till bilradion. Funkade utmärkt. det är bättre än FM sändaren eftersom signalnivån är säkrare. I min volvo 965 funkar inte FM sändare bra eftersom jag har en motorantenn akteröver. När den är nere hörs inte en FM sändare, mottagningen av sändaren är dålig även när antennen är uppe pga avståndet mellan FM-sändare och radioantenn.

Modulatorn har dock en fast frekvens och i en storstad riskerar ffrekvensen att vara upptagen.

  • Medlem
  • 2009-02-01 13:55

Har beställt en hållare men väntar med FM-modulatorn. Man måste visst koppla in sig på hörlursutgången för att kunna ansluta modulatorn. Då är det väl risk att BT-Handsfree kopplas bort?
Eller finns det någon cigganslutning med ljud ut?

Finns de något ställe i Sverige som säljer VentMount? Vad är de smidigast att beställa den ifrån??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 22:09

Själv har jag köpt en passiv bilhållare + fm-sändare + billaddare av Mailshop. Är grymt nöjd efter några veckor med dessa 3 tillbehör i bilen tillsammans med min iPhone 3G.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-13 15:08

Kan rekomendera en mycket bra bilhållare till iPhone. Fästs med en mycket stark sugkopp. Säljs av www.ram-mount.se/ och kostar 300 kr.

Mer info: RAM-Mount.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 20:20
Ursprungligen av Mäcen:

Kan rekomendera en mycket bra bilhållare till iPhone. Fästs med en mycket stark sugkopp. Säljs av www.ram-mount.se/ och kostar 300 kr.

Mer info: RAM-Mount.com

Ser väldigt funktionell och bra ut...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-14 21:34

Ja, väldigt bra. Jag har haft en av deras säljare hos mig och provat lite av deras produkter. Sugkoppen är verkligen stark!
Kommer själv skaffa en sådan hållare om en vecka.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-26 08:15

Jag har nu fått min RAM-Mount-hållare och är kanonnöjd! Kan verkligen rekomendera den! Armen går dessutom att få i olika längder.

http://www.ram-mount.se/

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-05-27 22:56

Har köpt ny bil och har precis bytt ut alla högtalare och slutsteg i den. Har beställt en Kensington LiquidAUX och en brodit hållare för Griffin-kabel, vi får se hur det går.

En hållare från Brando som kan vara bra att ha nu när det finns GPS programvara till luren.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-21 10:09

Tomtom for Iphone

Det här är kanske mer än de flesta frågar efter, men jag tycker det verkar vara precis rätt pryl jag behöver:

http://iphone.tomtom.com/

Någon som vet när den kommer till Sverige? Förväntat pris?

Misstänker att installationen lär kosta en bra slant, den ska ju både kopplas till stereon OCH ge någon form av handsfree, vad de lovar iaf. Tror den är värd att vänta på iaf.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-21 10:34
Ursprungligen av bborn:

Det här är kanske mer än de flesta frågar efter, men jag tycker det verkar vara precis rätt pryl jag behöver:

Ja, det där är ju precis vad man behöver. Hoppas att den kommer att finnas att köpa i samband med att den nya telefonen kommer.

Ursprungligen av bborn:

Det här är kanske mer än de flesta frågar efter, men jag tycker det verkar vara precis rätt pryl jag behöver:

http://iphone.tomtom.com/

Någon som vet när den kommer till Sverige? Förväntat pris?

Misstänker att installationen lär kosta en bra slant, den ska ju både kopplas till stereon OCH ge någon form av handsfree, vad de lovar iaf. Tror den är värd att vänta på iaf.

Fick svar idag från TomTom. Den kommer till Sverige samtidigt som övriga länder. Förmodligen i slutet på sommaren. Priset vet man ej ännu. Håller på att sluttestas tillsammans med Apple i detta nu. Dom återkommer med besked så snart den släpps.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-21 14:43

Jag har en kompis som är reservdels chef på atteviks och dom har rätt bra kontakt med JBL. JBL har det inte på sidan men dom kan ta hem sånna här hållare specielt för ett bilmärke. I hållaren finns det power in så telefonen laddas och den har också audio/video out så drar du kabel till stereon/tv:n har du äver ljud/bild

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 21:38

Teknikmagasinet säljer iphone hållare till bilen...

  • Oregistrerad
  • 2009-06-23 21:20

Hur är det med Brodit-hållaren, material som gör att iPhonen repas? Risk?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-23 22:46
Ursprungligen av imported_matte:

Hur är det med Brodit-hållaren, material som gör att iPhonen repas? Risk?

Den är klädd i nåt plyschtygliknande material. Så risken är liten.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-24 17:25
Ursprungligen av Jetwash:

Den är klädd i nåt plyschtygliknande material. Så risken är liten.

Liten, finns dock där..och repor vill man ju inte ha.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-25 12:25
Ursprungligen av imported_matte:

Liten, finns dock där..och repor vill man ju inte ha.

Jag har en, och tycker riksen är obefintlig.
Dessutom passar 3G-varianten även 2G

  • Oregistrerad
  • 2009-06-25 19:25
Ursprungligen av kenjon:

Jag har en, och tycker riksen är obefintlig.
Dessutom passar 3G-varianten även 2G

Ah fint, då blir det nog en sån. Har haft en till min P1:a så har fortfarande kvar fästet för bilen.

Bevaka tråden