Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilhållare för iPhonen?

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-06-23 22:07

Synd att alla bilhållare (konstigt ord) för iPhone/iPods är så plastiga, fula och klumpiga. Tror man får tillverka en själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 22:18

Jag väntar på hur TomTom hållaren blir. På bilderna ser den att vara en vinnare.

//Rob

Då har även jag införskaffat en hållare till bilen. Det blev den som finns på mailshop.se, var väldigt skeptisk först med hänsyn till priset - men den är riktigt stabil, sitter som berget på vindrutan! Kombinerar detta med en Belkin TuneCast 4 fmsändare/laddare och det funkar finfint att lyssna på musik ifrån iPoden samtidigt som man navigerar via Navigon. Väldigt nöjd med denna setup

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2009-07-29 19:33

Varför inte Roadtrip från belkin, jag har den o den är kalas, laddar samt fm funktionen.

Mäcen: Går det rotera RAM mount så iphonen är liggande?

Ursprungligen av Shades:

Mäcen: Går det rotera RAM mount så iphonen är liggande?

Jag har själv bara (än så länge) lekt med RAM Mount - Flexibel montering med dubbelhäftande platta (iPhone 3G/3G S) - iPhonebutiken.se men den kan man rotera så att den hamnar i liggande läge.

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-11 06:41

Sitter också i valet och kvalet, vet inte om man ska ha en sugpropp i fönstret eller en hållare till cigguttaget.

Den produkt jag söker finns inte vad jag kan se, tänker mig en sugpropp eller cigghållare som både laddar och skickar ut ljudet via dockkontakten som sedan har ett uttag för aux, allt ska sitta ihop snyggt så man slipper ha docksladden löst, dessutom vill jag ha knappar för nästa låt osv på hållaren.

Idag använder jag en bra lösning (se bild) med playknappar direkt på ciggkontakten. Om dom kunde kombinera någon av de andra produkterna med detta så hade det varit super (vissa skickar dock med en lös fjärrkontroll men ärligt hur snyggt är det att ha den på ratten).

Jag funderar på någon av lösningarna på bilderna, alltså ingen är komplett men nära på, förmodligen blir det Griffin, den längst ner då den har aux utgång i ciggfoten men man tappar knapparna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-11 07:51
Ursprungligen av kraspor:

Sitter också i valet och kvalet, vet inte om man ska ha en sugpropp i fönstret eller en hållare till cigguttaget.

Den produkt jag söker finns inte vad jag kan se, tänker mig en sugpropp eller cigghållare som både laddar och skickar ut ljudet via dockkontakten som sedan har ett uttag för aux, allt ska sitta ihop snyggt så man slipper ha docksladden löst, dessutom vill jag ha knappar för nästa låt osv på hållaren.

Idag använder jag en bra lösning (se bild) med playknappar direkt på ciggkontakten. Om dom kunde kombinera någon av de andra produkterna med detta så hade det varit super (vissa skickar dock med en lös fjärrkontroll men ärligt hur snyggt är det att ha den på ratten).

Jag funderar på någon av lösningarna på bilderna, alltså ingen är komplett men nära på, förmodligen blir det Griffin, den längst ner då den har aux utgång i ciggfoten men man tappar knapparna.

Ska du enbart ha den till telefon/musik? Tänker du köra GPS på den är nog ciggmontering ingen höjdare (om du inte har yttre antenn).

  • Medlem
  • City
  • 2009-08-11 08:07

Tänkte mig främst för musik, telefondelen blir tack vare enbart dockkontaktsanslutning lufta i och ur vid samtal. Däremot vill jag köra GPS också och har tänkt på vilken effekt det kan ha för mottagningen men sist jag använde GPS låg mobilen i passagerarstolen och rullade på hur bra som helst så jag vet inte om den är så speciellt känslig ändå?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-12 19:38

Nja, vad menar du? Om ditt cigguttag sitter så illa till att armen inte kan användas/riktas som du vill ha den, då kan man väl såga att den inte funkar.
Om din radio inte har FM kan du säga att den inte funkar.
Sedan vet jag inte om den funkar med anant än 12V-bilar...
Men ja, det ska inte vara några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 21:02
Ursprungligen av kenjon:

Nja, vad menar du? Om ditt cigguttag sitter så illa till att armen inte kan användas/riktas som du vill ha den, då kan man väl såga att den inte funkar.
Om din radio inte har FM kan du säga att den inte funkar.
Sedan vet jag inte om den funkar med anant än 12V-bilar...
Men ja, det ska inte vara några problem.

driver du med mig eller? jag är ju inte dum i huvudet. sitter den i vägen för armen så försåtr jag att den är i vägen. jag undrade såklart om nån testat den. jag förutsätter att de flesta har FM-radio.

sigh.......

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-25 08:31
Ursprungligen av martenj:

driver du med mig eller? jag är ju inte dum i huvudet. sitter den i vägen för armen så försåtr jag att den är i vägen. jag undrade såklart om nån testat den. jag förutsätter att de flesta har FM-radio.

sigh.......

Nej, jag driver inte med dej
Men jag förstod inte riktigt vad du menar. Om en FM-sändare funkar i alla bilar som har FM-radio? Jag skulle givetvis svara "ja", men om då någon kommer med en japansk FM-radio (som ligger lägre i frekvens än våra europeiska) så är ju svaret fel. Så därför undrade jag vad du menar med funkar till alla.
Jag tror inte du kan hitta någon FM-radio i Europa som den inte funkar med, i bil eller hemma/bärbar radio. Så svaret är "ja".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 21:47

http://www.mrgizmo.se/iphone-2g3g-ipod-carkitt-fmsandare-laddare-p-1485?osCsid

så. nån som har testat den och vet hur kvalitén är? både på FM-sändaren och själva hårdvaran. Tänkte kanske köpa en till helgen till min iPhone 3GS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-19 20:52

Hej!

Navigons hållare är kanon. Snygg. Hög finish. Bra funktion, går att vända o vrida och snurra runt (kulled). Mycket bra passform på hållaren. Alla anslutningar är åtkomliga när den sitter i hållaren, t.o.m. kameran! Inte dyr (399:-- på Macoteket). Man får med Belkins superpyttelilla USB laddare för cig.uttaget + kabel också.

Men den är helt passiv för övrigt. Ingen högtalare, FM-sändare, GPS förstärkning eller stereoanslutning alltså. Men bra är den ändå!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-19 21:14
Ursprungligen av meko:

Hej!

Navigons hållare är kanon. Snygg. Hög finish. Bra funktion, går att vända o vrida och snurra runt (kulled). Mycket bra passform på hållaren. Alla anslutningar är åtkomliga när den sitter i hållaren, t.o.m. kameran! Inte dyr (399:-- på Macoteket). Man får med Belkins superpyttelilla USB laddare för cig.uttaget + kabel också.

Men den är helt passiv för övrigt. Ingen högtalare, FM-sändare, GPS förstärkning eller stereoanslutning alltså. Men bra är den ändå!

Låter bra för mig, jag behöver en "passiv" hållare då jag precis beställt en ny bil och i den så ingår nån slags telefonkoppling via bluetooth så att jag kan styra min iPhone via reglage på ratten. Jag fick prova på en bil i utställningshallen och bilen hittade "Evas iPhone" direkt och det fungerade så himla bra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-19 22:44
Ursprungligen av Eva:

Låter bra för mig, jag behöver en "passiv" hållare då jag precis beställt en ny bil och i den så ingår nån slags telefonkoppling via bluetooth så att jag kan styra min iPhone via reglage på ratten. Jag fick prova på en bil i utställningshallen och bilen hittade "Evas iPhone" direkt och det fungerade så himla bra

Vad var det för en bil?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2009-12-19 16:20
Ursprungligen av meko:

Hej!

Navigons hållare är kanon. Snygg. Hög finish. Bra funktion, går att vända o vrida och snurra runt (kulled). Mycket bra passform på hållaren. Alla anslutningar är åtkomliga när den sitter i hållaren, t.o.m. kameran! Inte dyr (399:-- på Macoteket). Man får med Belkins superpyttelilla USB laddare för cig.uttaget + kabel också.

Men den är helt passiv för övrigt. Ingen högtalare, FM-sändare, GPS förstärkning eller stereoanslutning alltså. Men bra är den ändå!

@ Meko: Tror du det är möjligt att vända sugkoppen nedåt och fästa den på en plan yta i instrumentpanelen (eller på en plexiskiva som är klistrad fast)? Jag har vindrutan så långt fram så ska den sitta där kommer jag inte åt den när jag kör.

//Kim

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-19 21:42
Ursprungligen av kim_sv:

@ Meko: Tror du det är möjligt att vända sugkoppen nedåt och fästa den på en plan yta i instrumentpanelen (eller på en plexiskiva som är klistrad fast)? Jag har vindrutan så långt fram så ska den sitta där kommer jag inte åt den när jag kör.

//Kim

Japp det går utmärkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-17 10:30

Här är ytterligare ett tips;

Car Entertainment System | ces.nu | ebutiken.nu

Lite skeptisk till om man måste fästa den där grejen på telefonen alltså. :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-17 11:13
Ursprungligen av CEk:

Här är ytterligare ett tips;

Car Entertainment System | ces.nu | ebutiken.nu

Lite skeptisk till om man måste fästa den där grejen på telefonen alltså. :/

Speciellt som iPhone är lite rundad på baksidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-27 22:12

vilken tror ni mest på? ingen har direkt fått fantastiska recesioner av användarna...
nån som testat och kan uttala sig? jag är mest undrande över FM-sändaren och kvaliteten på hela den biten.

Griffin RoadTrip with SmartScan for iPhone and iPod:
Griffin RoadTrip with SmartScan for iPhone and iPod - Apple Store (U.S.)

Belkin TuneBase Direct with Handsfree for iPhone
Belkin TuneBase Direct with Handsfree for iPhone - Apple Store (U.S.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 10:19
Ursprungligen av martenj:

Belkin TuneBase Direct with Handsfree for iPhone
Belkin TuneBase Direct with Handsfree for iPhone - Apple Store (U.S.)

det blev en sån till slut. är mycket nöjd, FM-sändaren funkade mycket bra, ibland blev det störningar, men man kan automatiskt söka fram en ny ren frekvens i såna fall. hände kanske 1-2 gånger under 3 timmar.
i mitt fall var cigg-uttaget placerat bakom handbromsen.. det gjorde att läsa GPS blev jäkligt meckigt utan att köra av vägen. men det är ju inte Belkins fel...

Ursprungligen av martenj:

Griffin RoadTrip with SmartScan for iPhone and iPod:
Griffin RoadTrip with SmartScan for iPhone and iPod - Apple Store (U.S.)

Jag har en Roadtrip w/ SmartScan.

Den är en fantastisk hållare och laddare, Enkelt att få i och ur telefonnen och den går att böja åt alla möjliga håll. Den har några knappar som bland annat kan användas som Prev, Next, Play, Pause. Detta är en väldigt bra funktion eftersom man inte behöver pilla nått på skärmen. Han man inget i playlisten skapar den automatiskt en random playlist.

Nackdelen är att FM-sändaren inte funkar nått vidare på min bil. Jag antar att moderna bilar är bra skärmade och signalen måste färdas ut ut bilen och tas emot av den yttre antennen. Monterar jag av min yttre antenn får jag nämligen inte in nått ljud alls. Den fungerar rätt bra om man hittar en ledig frekvens men om man kör omkring kommer man ganska snart till ett område där den frekvensen används med störningar som följd.

Den har dock även en line out som man kan använda om man har en line-in på sin stereo.

Jag hade faktiskt inte väntat mig att FM-sändaren skulle funka och det var inte heller därför jag köpte den utan mest som laddare. Nu har dock kraven vuxit och jag använder oftast den även för musik.

På det hela taget är det en bra produkt men om man är ute efter just FM-sändaren så tror jag att man får prova hur det funkar just på ens egen bil.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-29 21:29

Letar efter en bilhållare som är kopplad till bilstereon. Vill slippa trycka i en audio kabel i iphonen varje gång man sätter i den i hållaren. Altså en hållare med iphone dock som har en audio out som man kan ha audio kabeln i. Vad har jag för alteranativ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-31 08:28
Ursprungligen av torva:

Letar efter en bilhållare som är kopplad till bilstereon. Vill slippa trycka i en audio kabel i iphonen varje gång man sätter i den i hållaren. Altså en hållare med iphone dock som har en audio out som man kan ha audio kabeln i. Vad har jag för alteranativ?

TomToms hållare kommer att ha det alternativet plus en massa annat roligt jox, men den finns ju inte ännu. Och blir dyr om du bara vill skicka in ljudet och inte använda de andra finesserna.
En bilstereo som kan ta emot BT skulle funka enkelt med 3Gs. Parrot har sådana....

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-31 19:28
Ursprungligen av kenjon:

TomToms hållare kommer att ha det alternativet plus en massa annat roligt jox, men den finns ju inte ännu. Och blir dyr om du bara vill skicka in ljudet och inte använda de andra finesserna.
En bilstereo som kan ta emot BT skulle funka enkelt med 3Gs. Parrot har sådana....

Tomtom är helt klart ett alternativ, så länge den inte blir för dyr. Vill gärna ha en som man kan vända iphone i horisontalläge också.Har bara hittat hållare som man kopplar in i hörlursuttaget, vilket inte gör något mycket lättare. Måste väl finnas nån med en vanlig ipod kontakt i botten som man enkelt kan docka med iphone?
Tyvärr klarar inte min bilstereo BT så det är inte ett alternativ.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-31 22:43
Ursprungligen av torva:

Tomtom är helt klart ett alternativ, så länge den inte blir för dyr. Vill gärna ha en som man kan vända iphone i horisontalläge också.Har bara hittat hållare som man kopplar in i hörlursuttaget, vilket inte gör något mycket lättare. Måste väl finnas nån med en vanlig ipod kontakt i botten som man enkelt kan docka med iphone?
Tyvärr klarar inte min bilstereo BT så det är inte ett alternativ.

TomToms kan du vända på.

DealExtreme: $5.84 DPL Windshield Mount Holder for iPhone

Bara hållare, men som sådan funkar den bra. Kostar som en bättre kopp kaffe och skickas fraktfritt från Hong-Kong.

Edit: Glöm vad jag skrev. Den disintegrerade idag efter en dryg veckas användning.

Senast redigerat 2009-09-06 17:51

Ska den här tråden vara strikt för hållare eller passar FM-sändare in med?

Tänkte ev starta en ny tråd för det sistnämnda...

Bevaka tråden