Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilhållare för iPhonen?

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av richard788:

Kändes lite old school.

Som bilen då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 10:22

Är det så smart att fästa den vid ventilationen? Om man slår på värmen på vintern laddas väl batteriet ur rätt fort?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-29 11:59
Ursprungligen av baller:

Är det så smart att fästa den vid ventilationen? Om man slår på värmen på vintern laddas väl batteriet ur rätt fort?

Såvida du inte vill ha över 35 grader i bilen så skall det inte hända nåt med iPhone:n. Sen kan man ju alltid stänga av utblåset till en specifik fläkt i bilen.

Idag dök den upp i brevlådan. Den var enkel att montera och jag kan bara säga att den fungerar precis som utannonserat.

Mina ventiler är rätt små (Porsche 911) men den fäste finfint. Dock täcker den mugghållaren, men ja, vad är viktigast - kaffe eller musik? Rätt vinkel blev det också. Jag gissar dock att det finns ventilationer i bilmodeller som inte kommer passa anordningen.

Kan bara rekommendera den. Verkar inte finnas nåt liknande på marknaden. Jag köpte min på eBay. Det var några dollar billigare än att köpa direkt från tillverkaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-03 13:51
Ursprungligen av richard788:

Idag dök den upp i brevlådan. Den var enkel att montera och jag kan bara säga att den fungerar precis som utannonserat.

Hur sitter den exakt i utblåset? På bilderna så ser man väl bara bältesklipset?

Ursprungligen av frazze:

Hur sitter den exakt i utblåset? På bilderna så ser man väl bara bältesklipset?

Jag tog två suddiga bilder med min iPhone. Porschens ventiler är ju rätt små, men VentMounten sitter riktigt bra ändå. Gissar att den lär passa bra i de flesta andra bilar. Porsche är ju inte direkt en referensbil.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-03 10:02

Jag hittade ett billigt alternativ på Clas Ohlson som fungerar perfekt. Den är förstås ful, plastig och ganska smäckig, men för 49 spänn så kan man inte begära så mycket. Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-10 04:01

Finns en toppen bilhållare på www.mrgizmo.se
ar FM sändare, laddar och kör line out till steron då via fm sändare.

Hållare pluggas in i cigg utaget och justeras sedan för bästa vinkel etc.

Tror priset låg på en 250 pix plus frakt eller så. kan varmt rekomendera.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-08-10 08:18

350 plus frakt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-10 11:03

Det finns två fina produkter från Kensington om jag tror kan vara intressant.

LiquidAUX(TM) for iPhone and iPod
Laddning + aux-ljud ut via stora kontakten + rattfjärr.

LiquidAUX(TM) Deluxe for iPhone and iPod
Samma som ovan fast den har en hållare som man fäster i cigguttaget

Det här är dom bästa hållarna/laddarna jag sätt hittills, bra men inte ända fram. Jag vill ha hållare med inbyggd laddning och ljud ut. Snabbt och enkelt ska det vara. Inga separata kablar för att få laddning eller ljud ut. Vill inte ha en hållare i cigguttaget eftersom i surmercan så sitter cigguttaget inuti askkoppen...

Undrar ifall en brodithållare kan anpassas till Kensingtons usb-kabel, då får man en trevlig om än onödigt dyr kombo omm an kör LiquidAUX (utan cigghållaren). Kanske bara är att limma i värsta fall.

Dock fungerar FM-sändare dåligt i många bilmodeller. Jag har testat i BMW 318 '02, Alfa Romeo GT '05 samt en till bil jag inte minns vilken modell det var. Fungerade knappt om inte alls. Radions inbyggda signalförstärkar-hoppa-till-annan-frekvens-bla-bla trasslar till mottagningen. Ibland kunde det fungera till en början, men sedan blev det sämre. Trots lusläsnig av div. bilstereomanualer...

brodit.se har inga vridbara vad jag kan se men det finns lite olika varianter på iphonehållare där.

/j

Det ska gå och vrida brodithållaren, läs själv vad som postats tidigare i den här tråden.

99.se - Visa inlägg - Bilhållare för iPhonen?

Meo: Den kabel med laddning + line out från HK, har du någon länk och hur fungerar ditt lilla bygge?

Belkin Tunebase funkar

Har monterat Belkin Tunebase för min iPhone 3G. Fungerar bra. Har testat köra musik via FM samtidigt som jag navigerar med Google map via 3G.

Inkommande samtal gör att musiken tonar ner.

Snygg enkel montering. Pris 995 SEK

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 23:10
Ursprungligen av Systembolaget:

Har monterat Belkin Tunebase för min iPhone 3G. Fungerar bra. Har testat köra musik via FM samtidigt som jag navigerar med Google map via 3G.

Inkommande samtal gör att musiken tonar ner.

Snygg enkel montering. Pris 995 SEK

Fungerar även laddning av Iphonen?

Varför skriver Applestore inte ut på sin hemsida att detta tillbehör fungerar med Iphone 3G? Konstigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-27 21:31

Bumpar tråden eftersom jag gärna vill ha svar på denna fråga. Fungerar belkin laddaren klanderfritt, dvs laddar den även telefonen, iphone 3G?

Laddning funkar

Ja, den laddar också.

Tidigare i denna tråden har även vikten av att kunna vrida iPhone så att cover flow funktionen går att använda. Belkin har även den funktionen.

Att musiken tonas ner är för att det är en inbyggd i funktion i din iPhone, det blir så med alla tillbehör.

Ja, det förstår jag. Det var ingen kritik snarare en indikation på att tfn-funktionen fungerar som den ska i ett tillbehör som egentligen är avsett iPod Touch.

Det fungerar som sagt utmärkt. Såg i tråden att ngn var intresserad av filmfunktionen med. Fungerar med Belkin hållaren och ljudet sänds ut via FM till bilradion. Måste säga att man blir imponerad av iPhone tillsammans med Belkin hållaren = mobiltfn + nav + musikspelare + filmvisning + internet-browser i bilen. Inte illa för en så slimmad enhet som iPhone är.

Ursprungligen av Systembolaget:

Måste säga att man blir imponerad av iPhone tillsammans med Belkin hållaren = mobiltfn + nav + musikspelare + filmvisning + internet-browser i bilen. Inte illa för en så slimmad enhet som iPhone är.

så telefonen fungerar exakt som den gör i vanliga fall utanför bilen? det var som fan....

hehe nej skämt å sido. tänkte kolla om någon har bra erfarenhet av vilket som fungerar bäst.

koppla in iponen via AUX/USB eller FM-sändare?

För oss som har cigguttaget vid höger ben så är väl Tunebase väldigt trafikfarligt när man kör GPS?

Efterlyser en lösning med Brodit-hållaren som man sedan kan koppla till bilens högtalare bakom konsolen...funkar det hemmabygget bra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-04 22:25

Har precis installerat Brodit grejer i min C30 och är hur nöjd som helst.
Art.nr. 875246 Passiv hållare med kulled (200 kr exkl. moms)
http://www.brodit.se/images/875246.jpg

Art.nr. 853361 ProClip (156 kr exkl. moms)
http://www.brodit.se/images/853361.jpg
http://www.brodit.se/images/853361-4.jpg

Med frakten på 28 kr exkl. moms så hamnade slutnotan på 480 kr inkl. moms

iPhonen sitter perfekt i hållaren, som går att vinkla lite hur som helst eftersom den har en kulled.
Beställde grejerna från Skyddet > Mobil Kommunikation & Skerhet och dom var grymt snabba med leveransen.

Valde ett fäste som man monterar på högra sidan av mittkonsolen eftersom AUX-ingången sitter bakom mittkonsolen så blir det minimalt med kabel.

Laddar gör jag med ciggladdare från NetOnNet (art. 117067) med kabelvinda = minimalt med kabel här också.
OBS! Bilden på deras hemsida stämmer ej.

Kan varmt rekommendera Brodit's grejer och även laddaren från NetOnNet.

/irie

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-09 15:01

Någon som har sett några nya produkter på området bilhållare/laddare till iPhone, det börjar bli lite mer intressant nu när det har kommit några fartkameraprogram (tex Roadrunner) och då vill jag gärna se telefonen. Har ni några bra ideer?

Jag köpte en ny iPhone tillbehör som tar ut ljud och laddar telefonen via endast USB anslutningen (dock connector) då får man en AUX kabel som man kopplar till bilen och ström, samt en fjärr man monterar på ratten för att trådlöst styra iPoden.

KENSINGTON LIQUIDAUX TILL IPOD

Brodit har gjort nya aktiva hållare till iPhone 3G som man kan använda valfri laddkabel till. en kabel med ljud ut på som ovan vore en bra kombo. Är det senaste USB-laddningen på den?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 20:17

Kabeln från HK Ser ut som en ipodkabel för 12 volt anslutining.

Iphone kräver 5 volt och referenspotentialer på dataminus och dataplus. Se tråd om inkompatibla laddare i iphonetråden.

Mediamarkt säljer - åtminstone i Belgien - en Apple composite cable AV cable med stereo audio ut (plus en enpolig videoanslutning) och laddsladd med USB-kontakt. Apple reseller har den inte.

Också på MediaMarkt finns en billaddare märke gear4 "Road tour" som har dubbla usb-utgångar. De ger ref potentialer till iphone och kan därför användas för laddning. Varje utgång ger max 500 mA.

(gear4 finns som internationell nätadapter med dubbla usb-utgångar också)

Senast redigerat 2008-12-05 11:52
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-06 21:54

Har kört Belkin-hållaren med FM-sändare och den fungerar helt klockrent och ser rätt bra ut i bilen också! iPhonen hamnar i bra läge så jag når dom lätt med högerhanden när jag kör. (givetvis fördel med automatlådan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 10:26

Hej

Efter en jävla massa strul har jag äntligen lyckats koppla in min iPhone 3G i bilen (Rav4 2003). Nu har jag:

  • Laddning

  • Ljud i högtalarna

  • Styrning genom stereon eller direkt på iPhonen

  • Docka

  • Ingen#¤|¤%#¤|¤FM sändare.

Halleluja.

Körde på en PA15TOY från installer.com och en brodit hållare. Fick koppla in allt själv bak i stereon och använda en splitter sladd eftersom den inte fanns nån ledig utgång. Använder ett utag för CD växlare på stereon och styr spellistor med cd växlar knapparna. Men jag tycker det är smidigare att trycka på telefonen. Återkommer med bilder.

/xw

Bevaka tråden