Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilhållare för iPhonen?

Tråden skapades och har fått 197 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-21 16:11

så om man inte bryr sig om att ha massa saker i bilen bör man kunna ha denna + valfri fmsändare, sedan koppla sladden från iaux till fmsändaren och så har man laddare,,hållare samt fmsändare?

har jag förstått allt rätt nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-21 19:37

Den ser jäkligt smidig ut. Säger dessutom Apple Store att den funkar för iphone kan du nog vara ganska lugn.

Jag har blivit så paranoid nu bara det står ju faktskt bra i rubriken. Varför nämns det inte mer? Ok att de kanske inte vill visa så mkt iPhonetillbehör då luren inte finns här men de hade väl iaf kunna visat den som kompatibel med touch. Men en sådan och en separat hållare från typ Clas Ohlson skulle säkert se helt ok ut....

Funderade på en sak idag när jag ögnade igenom mediamarkttidningen för den nyöppnade butiken i Sundsvall. Om en bilstereo har en aux-ingång går det inte att koppla iphonen direkt till den och spela upp ljudet i bilens högtalare? varför behövs Griffin Tuneflex som i detta fall tex?

Står ju till och med i texten att man kan koppla sin portabla musikspelare direkt till frontpanelen. Och kontakten är nedsänkt men med lite skalande på en vanlig audiokabel så borde man väl kunna använda den? Är jag helt ute och cyklar nu så säg gärna till

För isof kan jag ju skicka tillbaka Tuneflexen och köpa en ny bilstereo för nästan samma pris och en universalhållare på typ Clas Ohlson

Edit: Och bara för att klargöra en sak, jag vet att man ju får ipoden/iphonen laddad via Tuneflex-lösningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 07:59
Ursprungligen av jonmannen:

Funderade på en sak idag när jag ögnade igenom mediamarkttidningen för den nyöppnade butiken i Sundsvall. Om en bilstereo har en aux-ingång går det inte att koppla iphonen direkt till den och spela upp ljudet i bilens högtalare? varför behövs Griffin Tuneflex som i detta fall tex?

Står ju till och med i texten att man kan koppla sin portabla musikspelare direkt till frontpanelen. Och kontakten är nedsänkt men med lite skalande på en vanlig audiokabel så borde man väl kunna använda den? Är jag helt ute och cyklar nu så säg gärna till

För isof kan jag ju skicka tillbaka Tuneflexen och köpa en ny bilstereo för nästan samma pris och en universalhållare på typ Clas Ohlson

Edit: Och bara för att klargöra en sak, jag vet att man ju får ipoden/iphonen laddad via Tuneflex-lösningen.

Du har helt rätt. Med en passande kabel kopplas iphonen direkt till bilstereon. Fördelen med Tuneflex är att man slipper koppla några sladdar. Man sätter bara telefonen i hållaren så är både ljud och laddning fixad.

/Jon

PS. Mediamarkt verkar ha bra priser på bilstereo: 666kr för Panasonic och 777kr för Kenwood, bägge med Aux-ingång på fronten.

jonmannen - Kolla in http://www.kjell.com/ sök på aux så hittar du nog en adapter som passar till din bilstereon, kostar mellan 119:- å 219:-

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2007-11-30 13:51

Adaptersladd

Ursprungligen av dvraptor:

jonmannen - Kolla in http://www.kjell.com/ sök på aux så hittar du nog en adapter som passar till din bilstereon, kostar mellan 119:- å 219:-

Nackdelen med en adapter som inte är gjord för iPhone, är att man jordar alla anslutningarna som inte är högtalare. DVS man kortsluter en av kontakterna till jord, troligen mikrofonen.... om det spelar någon roll eller inte, vet jag inte. Det går säkert bra att lyssna på musik, men vad händer om någon ringer....

behöll tuneflxen. Köpte en stereo med
aux för 666 kr på mediamarkt. Blev lite dyrare men resultet är grymt. Och det hade ju kostat nästan
Lika mkt med en kensington fm sändare.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-12-05 10:49

Är det möjligt att spela upp videos man har på iPhonen i en skärm man har i bilen?

Ursprungligen av Xoonix:

Är det möjligt att spela upp videos man har på iPhonen i en skärm man har i bilen?

Ja om skärmarna eller video splittern klarar av komposit- eller komponentsignal beroende på vilken typ av kabel du har till din iphone.

Jag är också ute efter en sådan lösning och spanar runt en del men hittar inte vad jag letar efter dock.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-12-06 12:00

Okej okej=) Då ska det provas:)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-04 23:14

Någon som vet om den här produkten fungerar för iphone, och med det menar jag att man kan ta emot samtal med man lyssnar på musik.

http://www.ipmart.com/main/product/FM,Transmitter,with,LCD,Screen,for,iPhone,,iPods,33354.php?prod=33354&prod=33354

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-05 11:06
Ursprungligen av Palhson:

Någon som vet om den här produkten fungerar för iphone, och med det menar jag att man kan ta emot samtal med man lyssnar på musik.

http://www.ipmart.com/main/product/FM,Transmitter,with,LCD,Screen,for,iPhone,,iPods,33354.php?prod=33354&prod=33354

Köpte en från brando.com.hk och fick hem den igår. Kan testa under dagen, om jag får en stund över.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-07 03:22

Funderar på en liknande nån länkade fast denna finns på ebay. Verkar bara va jag som handlar iphonegrejor på ebay, haha.

Gör en sökning på:
6in1 Car FM Transmitter/Charger/Dock +Remote for iPhone

Kostar ju inte mer än $21.98 inkl frakt. Kan kanske vara värt det men jag är rädd att ljudet suger för mycket för att jag ska vara nöjd. Har ju inga monstergrejor i bilen men vore ju synd om nu basen skulle vara svag. Vill ju låta min MDS 10" jobba lite. Men det blir kanske generellt ganska tamt ljud när man kör via FM? Nån som har lite mer erfarenhet av just FM sändare mobil --> bilstereo? Är det olika kvalité på ljudet från olika tillverkare eller är same same...FM som FM?

Edit:
Kunde inte hålla mig, det var för billigt, haha.
Köpte följande på ebay för totalt $20.98:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190204315568&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:UK:11

Ser ut att vara exakt samma som jonmannen länkade rätt tidigt i tråden fast med dubbla priset.
http://www.usbfever.com/index_eproduct_view.php?products_id=254

Återkommer när jag testat.

Senast redigerat 2008-03-07 03:47
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-05 22:46

Fungera den bra?
Vilken av modellerna köpte du egentligen.?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-05 22:56

Frun tog radion till jobbet när jag skulle testa, så jag får testa imorrn.

Jag köpte den modellen du länkade till. Jag ser bara en produkt på den sidan. Ser du flera?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-05 23:01

Jag gick in på www.brando.com.hk men jag hittade inte den modellen som jag länkade till.
Trodde du hade köpt någon annan fm sändaren.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-06 18:46
Ursprungligen av Palhson:

Jag gick in på www.brando.com.hk men jag hittade inte den modellen som jag länkade till.
Trodde du hade köpt någon annan fm sändaren.

http://mobile.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=03113&dept_id=093&cat_id=0744

Nu har jag testat iaf.

Ljudet var lite fattigt på bas. Bruset var där, men inte jättestörande. Nån som vet vad för gränsvärden som gäller i Sverige? Kan den vara för kraftig?
Annars funkade den bra. Tar ström från iPhonen eller från cigguttaget med medföljande kabel.

Om man lyssnar och det ringer så hör man signalen från telefonen och volymen går ner till 0.
Om man har BT-headset så kan man svara i det.
Om nan har vanligt headset så kan man svara i det.
Om man stoppar in vanligt headset efter att man stoppar in FM-sändaren, så går ljudet genom headsetet. Stoppa alltså in headset först och sändare sedan.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-06 21:18
Ursprungligen av wat:

http://mobile.brando.com.hk/prod_detail.php?prod_id=03113&dept_id=093&cat_id=0744

Nu har jag testat iaf.

Ljudet var lite fattigt på bas. Bruset var där, men inte jättestörande. Nån som vet vad för gränsvärden som gäller i Sverige? Kan den vara för kraftig?
Annars funkade den bra. Tar ström från iPhonen eller från cigguttaget med medföljande kabel.

Om man lyssnar och det ringer så hör man signalen från telefonen och volymen går ner till 0.
Om man har BT-headset så kan man svara i det.
Om nan har vanligt headset så kan man svara i det.
Om man stoppar in vanligt headset efter att man stoppar in FM-sändaren, så går ljudet genom headsetet. Stoppa alltså in headset först och sändare sedan.

Låter ju shysst ju, men då får du köpa sladd till cigguttaget antar jag?
Kunde inte läsa ut i annonsen om sladd ingick.

Va kostade frakten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-06 23:46

Mjo, sladd ingår, precis som jag skrev ovan.

$3 kostar frakten. Totalt ganska precis 180 kr för hela rasket. För mig, som inte har en CD-spelare som klarar MP3 i bilen, var det klart värt det. Klumpen är ju inte snygg, men tillräckligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:38

Jag tycker denna ser helt klockren ut, men samtidigt rätt stört att den inte verkar ladda telefonen när den ändå ska sitta i cigg-uttaget?!

http://store.everythingicafe.com/content/accessories/3-78--3458.htm

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-08 01:20
Ursprungligen av Rig:

Jag tycker denna ser helt klockren ut, men samtidigt rätt stört att den inte verkar ladda telefonen när den ändå ska sitta i cigg-uttaget?!

http://store.everythingicafe.com/content/accessories/3-78--3458.htm

Hehe, jo.. Jag tänkte likadant. Det är väl bara en attrapp.

Ursprungligen av Palhson:

Aj fan, det var ju inte så vasst att missa det=)

Samma situation här, har morsan bil oftast, å där sitter bara en standard cd-spelare.
180 spänn låter ju helt klart värt. blir te å beställa en snarast.

tackar för tipset du..

Lugnt. Men som sagt, ljudet blev lite torrt. Jag gillar bas och den var inte grym...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 15:54

Nån som har testat det här: http://www.installer.com/item/display_item.php?it=AIP-RCA ?
Nu är ju de delarna specefikt för en biltyp, men det finns för flera typer. Tänkte om man köper ovanstående slad och sen en swiweldocka (http://www.expansys.se/p.aspx?i=152220) så blir det billigt, men så ska det installeras. Frågan är om man kan koppla in sladdarna till bilstereon på nått lätt sätt.

Är ute efter en docka som

  • kan swiwla (för coverflow)

  • kan skicka ljud till bilstereon (har inga ingångar på den.)

  • kan ladda iphonen

BRL har ju en icelink plus som ska funka med iphone, men den swiwlar inte vad jag vet, plus att den kostar 1300SEK och sen 1300SEK till i installation. Det blir lika mycket som jag gav för hela telefonen.

Har kört fm transmitter med min windows mobile tidigare och tyckte att ljudet var kasst och att det var massa störningar.

Tack för länken till www.installer.com nu kan jag installera proffsigt i min Lincoln

Ursprungligen av xworker:

Nån som har testat det här: http://www.installer.com/item/display_item.php?it=AIP-RCA ?
Nu är ju de delarna specefikt för en biltyp, men det finns för flera typer. Tänkte om man köper ovanstående slad och sen en swiweldocka (http://www.expansys.se/p.aspx?i=152220) så blir det billigt, men så ska det installeras. Frågan är om man kan koppla in sladdarna till bilstereon på nått lätt sätt.

Är ute efter en docka som

  • kan swiwla (för coverflow)

  • kan skicka ljud till bilstereon (har inga ingångar på den.)

  • kan ladda iphonen

BRL har ju en icelink plus som ska funka med iphone, men den swiwlar inte vad jag vet, plus att den kostar 1300SEK och sen 1300SEK till i installation. Det blir lika mycket som jag gav för hela telefonen.

Har kört fm transmitter med min windows mobile tidigare och tyckte att ljudet var kasst och att det var massa störningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 10:13
Ursprungligen av ZelleR:

Tack för länken till www.installer.com nu kan jag installera proffsigt i min Lincoln

Kul! Vad köpte du? Såg att jag länkat till fel pryl på installer, den jag behöver är denna :
http://www.installer.com/item/display_item.php?it=PA12TOY .Hållaren ska komma denna vecka säger Dialect... Lägger upp lite bilder på hur det blev sen. Vore kul att se hur andra fått till det med.

/xW

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-08 00:07
Ursprungligen av wat:

Mjo, sladd ingår, precis som jag skrev ovan.

$3 kostar frakten. Totalt ganska precis 180 kr för hela rasket. För mig, som inte har en CD-spelare som klarar MP3 i bilen, var det klart värt det. Klumpen är ju inte snygg, men tillräckligt.

Aj fan, det var ju inte så vasst att missa det=)

Samma situation här, har morsan bil oftast, å där sitter bara en standard cd-spelare.
180 spänn låter ju helt klart värt. blir te å beställa en snarast.

tackar för tipset du..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 16:13

Ser intressant ut.. ta gärna ngra bilder oxå om du har möjlighet!

Sån har jag kört i 2-3 månader. Mkt för pengarna iofs men njae.... Tyvärr så kan bara kan man inte vrida den hur som helst. Upp ner kan man vrida hela hållaren men bara rotera i sidled, inte vrida. Det betyder att när man roterar hållaren för att hamna i cover flow-läge så kan det vara taskig vinkel beroende vilken bil du pluggar in den i.

Det stora problemet är annars att det verkligen är här man får se det tråkiga med GSM/Edge som ger ofantliga störningar vid sökning av mast eller vid edgeanvädning - verkligen olidliga som får både krigsfångar och den mest brutala musik att vekna. Det slipper man med 3G.

Med coverflow kan man ändå bara lyssna på album och inte på spellistor vilket är jäklilgt synd för det är coolt i en bil. Nåväl, i min merca så har gick den inte att ha eftersom cigguttaget sitter så dumt till så jag kastade in den i en bil på jobbet.

Ja, just det. En annan sak är ju att laddkabeln får man manuellt trycka fast eftersom den sitter på just det, en kabel

Jag saknar fortfarande någon riktigt seriös billaddare. Men en perfekt värld lär man väl aldrig se innan den sprängs!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-08 04:48
Ursprungligen av Lone_fox:

Sån har jag kört i 2-3 månader. Mkt för pengarna iofs men njae.... Tyvärr så kan bara kan man inte vrida den hur som helst. Upp ner kan man vrida hela hållaren men bara rotera i sidled, inte vrida. Det betyder att när man roterar hållaren för att hamna i cover flow-läge så kan det vara taskig vinkel beroende vilken bil du pluggar in den i.

Det stora problemet är annars att det verkligen är här man får se det tråkiga med GSM/Edge som ger ofantliga störningar vid sökning av mast eller vid edgeanvädning - verkligen olidliga som får både krigsfångar och den mest brutala musik att vekna. Det slipper man med 3G.

Med coverflow kan man ändå bara lyssna på album och inte på spellistor vilket är jäklilgt synd för det är coolt i en bil. Nåväl, i min merca så har gick den inte att ha eftersom cigguttaget sitter så dumt till så jag kastade in den i en bil på jobbet.

Ja, just det. En annan sak är ju att laddkabeln får man manuellt trycka fast eftersom den sitter på just det, en kabel

Jag saknar fortfarande någon riktigt seriös billaddare. Men en perfekt värld lär man väl aldrig se innan den sprängs!

Hade inte tänkt ha den i cover-flow läget ändå. Inga planer på att titta på luren när jag kör. Har ju fjärren om man behöver byta låt. Bäst hade ju så klart varit om man kunde vrida den men i mitt fall tycker jag det kvittar. Kör Saab 900 så jag får den rätt långt ner = trafikfara de luxe.
Tycker inte det gör nåt att man får plugga in kabeln manuellt. Är förmodligen bara när man kör lite längre sträckor jag tänkte använda den så då kan man gott ta 2 sekunder extra och plugga in den.
Den stora frågan är...hur är ljudet?
Hade inte tänkt använda EDGE heller under körning men antar att luren vill byta mast ibland och det har man ju hört förr hur det låter i en radio om en mobil ligger för nära. Brassar man på för kung och fosterland lär man troligen behöva nya högtalare efter ett mastbyte.

Bevaka tråden