Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 05:59

Fast såhär är det ju vid varje uppdatering, och priserna gäller väl i USA, men ändå:
"It's interesting to compare Dell's prices to Apple's in this case. A tricked-out E1505 is less than $200 cheaper than the lowest-end MBP, but has a 200 MHz slower processor, the older 945M chipset, no LED backlighting, and a much slower graphics card (Radeon X1400 versus GeForce 8600M). At the super-high end, the M1710 is $600 more than the top-end 17" MBP, and you still get a slightly slower processor, no LED-backlighting, and a substantially slower graphics card!", källa: OSnews.

Men såklart, den här killen har väl också en poäng:
"Except nobody with a clue pays Dell list prices. You sign up for the Employee Pricing Program and get the coupons over at Notebookforums.com or just ask Dell for them. My Inspiron 9300 ended up being 42% off what Dell's list price."

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 07:12

Någon har kört Xbench på 2.4GHz-modellen:

Results	96.77	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.4.9 (8Q1058)
		Physical RAM		2048 MB
		Model		MacBookPro3,1
		Drive Type		FUJITSU MHW2160BHPL
	CPU Test	123.37	
		GCD Loop	271.90	14.33 Mops/sec
		Floating Point Basic	136.11	3.23 Gflop/sec
		vecLib FFT	98.81	3.26 Gflop/sec
		Floating Point Library	88.67	15.44 Mops/sec
	Thread Test	237.02	
		Computation	216.33	4.38 Mops/sec, 4 threads
		Lock Contention	262.08	11.27 Mlocks/sec, 4 threads
	Memory Test	139.81	
		System	128.26	
			Allocate	108.00	396.60 Kalloc/sec
			Fill	137.06	6664.22 MB/sec
			Copy	146.31	3022.01 MB/sec
		Stream	153.66	
			Copy	145.94	3014.37 MB/sec
			Scale	144.43	2983.94 MB/sec
			Add	163.52	3483.34 MB/sec
			Triad	162.84	3483.58 MB/sec
	Quartz Graphics Test	156.61	
		Line	151.23	10.07 Klines/sec [50% alpha]
		Rectangle	188.97	56.42 Krects/sec [50% alpha]
		Circle	178.87	14.58 Kcircles/sec [50% alpha]
		Bezier	163.14	4.11 Kbeziers/sec [50% alpha]
		Text	120.46	7.54 Kchars/sec
	OpenGL Graphics Test	140.58	
		Spinning Squares	140.58	178.33 frames/sec
	User Interface Test	438.41	
		Elements	438.41	2.01 Krefresh/sec
	Disk Test	26.97	
		Sequential	40.42	
			Uncached Write	41.67	25.58 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	37.67	21.32 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	42.69	12.49 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	39.99	20.10 MB/sec [256K blocks]
		Random	20.23	
			Uncached Write	7.00	0.74 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	44.05	14.10 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	58.52	0.41 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	66.79	12.39 MB/sec [256K blocks]

Ta benchmarks för vad de är dock...

Video när den packas upp:
http://www.slashgear.jp/2007/06/post-878/

"the screens are a lot crispier and brighter
The heat on this macbook pro is a lot cooler than the Core 2 Duo ones (previous revision)
The fan noise is a tad louder than the previous one"

Undra om de verkligen har jämfört med likvärdiga skärmar, vi kan ju alltid hoppas.

Najs, nu kommer det nya fräscha drivare till OS X för Nvidia 8xxx, då kanske man kan hitta drivar-fix för 8800GTX snart!

Nya MBP ser väldigt trevlig ut, ser fram emot att testa en.
Vad tror ni om strömförbrukningen, de har väl inte petat in något nytt på batterisidan, så det gäller väl att de fått ner förbrukningen om det ska bli bättre.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 14:42
Ursprungligen av kitesurf:

Najs, nu kommer det nya fräscha drivare till OS X för Nvidia 8xxx, då kanske man kan hitta drivar-fix för 8800GTX snart!

Nya MBP ser väldigt trevlig ut, ser fram emot att testa en.
Vad tror ni om strömförbrukningen, de har väl inte petat in något nytt på batterisidan, så det gäller väl att de fått ner förbrukningen om det ska bli bättre.

Verkar inte som att någon har kollat upp om 8600M GT i den är underklockat eller inte, finns nämligen inga drivrutiner till Windows ännu så går inte att titta ;/

LED-belysningen skall visst enligt apple förbättra batteritiden med 30-60 min, vilket du väl får ta med en rejäl nypa salt i praktiken.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det enda jag är sur över den här gången, är att min framtida ekonomi är osäker. Jag är inte heller i akut behov av att uppgradera, så det får vara för tillfället, även om habegäret vaknade till liv.

Om man har tvekat mellan iMac och MacBook Pro på grund av priset tidigare, och känner att mobiliteten bara är en halvviktig faktor, så hamnade saken i ett annat läge nu. Nu betyder genast "Pro" ganska mycket i prestanda, om man jämför med iMac.

Jag tycker att det var rätt väntad uppgradering, och ungefär vad jag ville se i den, förutom 256MB vram.

Själv är jag väl i samma sits, alltid velat ha en bärbar, och gärna fet upplösning i största allmänhet, det förstnämnda på tiden med Ibook G4 och OS X 10.2 och framåt, och det senare sedan jag körde Amigan på TVn i PAL ...

Lik förbaskat sitter man här med stationär och uråldrig (7-8år DELL trinitron) 17" CRT i 1024x768

Men nu har jag inte direkt några vänner att besöka, ingen skola och inget jobb, så känns inte helt motiverat med en släpbar, även om man ändå kanske vill ha, lite, mest för att slippa strul.

Har en Athlon64 3000+ socket 754 med 1.5GB single channel 333MHz ddr och nv6800LE 128MB, vi kan ju strunta i att nämna vilket OS den kör men det är inte Windows och inte heller Linux/*BSD/Solaris/QNX/BeOS/SKyos/Syllable/AROS/.. ;/
Så tja, jag är ju inte i något desperat behov på någon front, men jag har ju alltid velat ha, så kanske, men så dyrt för så lite extra praktisk nytta egentligen.

Varför du jämför iMac och Macbook Pro fattar jag inte överhuvudtaget, och iMac är ju i desperat behov av en uppgradering och när den väl får en kommer den ju såklart få motsvarande eller bättre grafik (Det här är ju den fetaste mobilityvarienten Nvidia har ute nu men 8800 kommer i sommar så det kanske blir en sådan i nästa iMacuppdatering? Schysst som fan isf.)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag minns inte riktigt hur det var då, men generellt sett tror jag det är betydligt svårare för Apple att överraska med nya processorer sedan bytet till Intel eftersom Intel för det mesta har en väldigt öppen "roadmap" utan större överraskningar. Och jag tror nog att övriga tillverkare av bärbara skulle bli lite putta om Apple fick processorer på 3 GHz när dom själva har 2,4 eller liknande.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om den exakta hastigheten då det troligtvis är marginella skillnader. En snabbare processor riskerar ju också att dra mer ström. Men visst vill man gärna ha det bästa, vilket vi ser ut att ha i de nya modellerna.

Japp, det tror jag också. Vi här (och på andra macsajter världen över) som är insatta bryr oss förstås, men vi är nog trots allt en bråkdel av Apples alla kunder. Finns säkert macägare som knappt förstod vad det här med byte till Intel innebar

Jag menar de senaste quadcorevarianterna eller hur det är, tror de hade något modellnummer som inte var släppt eller så typ. Klart datorn inte uppgraderas från 2.13 till 3GHz på ett halvsårstid, och vem bryr sig, allt över 1.5GHz i de gamla måtten mätt är ju ok, och en nutida 2.13 motsvarar ju snarare runt 3 med de måtten och är dessutom dual core ;/

Här tycker jag inte folk verkar ha så mycket koll heller, även om det kanske är bättre än genomsnittet bland macägare ;D

Ursprungligen av Adrian B:

Visst, det skulle bli dyrare, men det skulle jag gärna betala lite mer för alternativet att få en plats tom och jag tror inte jag är ensam om det.

Jag tror det är en del, det är nog många som vill ha mer än 2 GB men inte vill betala Apples priser.

Ja, i det här fallet: tyvärr. Det är säkert alldeles för många som av bekvämlighetsskäl köper den med maximalt med minne direkt från Apple, trots priset, för att Apple skulle vilja frångå det.

1) Förstårligt.
2) Sant, kollade minnespriser nu och på exempelvis en MSI kan man uppdatera från 2 till 4GB för runt 150 dollar + moms, Apple tog väl 6800 eller något för motsvarande uppgradering? Helt sjuk skillnad. Tror folk nämnde halva prisskillnaden mot att köpa 4GB själv, och då har man ju kvar 2GB .. Priset på mer minne till en HP-laptop var minst sagt rimligt på vilken sida det nu var, komplett?
3) Antagligen, men sämst att det är så när man nu tvingas till deras hårdvara, mer eller mindre, som tur är finns ju osx86.. Men jag hade ju hellre sett en legal lösning, för lite uppmuntring kan de gott få.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag trodde jag var trådens största spammare, men jag känner mig slagen

Jag skulle tro att dessa "idioter" nog skulle köpa fullt minne av Apple ändå, av bekvämlighetsskäl (eller för att någon annan betalar kakan).

Inte nödvändigtvis, jag tror Apple har rätt fina marginaler på själva datorerna ändå och minnesinkomsterna är en bonus (och en bonus de skulle ha kvar ändå, även om de erbjud alternativet med 1x2GB, enligt vad jag skrev ovan om "idioterna").

Jo, att man vill ha 256 istället för 128 tror jag är vettigt, det var mest alla som var så himla besvikna på avsaknaden av 512 MB (och visst, som ett BTO-alternativ hade jag inte protesterat mot det, om hindret inte är tekniskt). Att den minsta modellen bara är 128 MB är väl en kostnadsfråga och samtidigt ett sätt att driva försäljning mot den större och troligtvis mera lönsamma modellen.

1) Ja, men då har ju en större del av vinsten lagts på datorn och mindre på tillbehören. Dell gör samma sak, min kusin har en bra position där borta och jag hörde mig för om han kunde fixa rabatter, han hade fått massor på sin feta stationära, vilket han kunde, men när jag sedan hade valde en grundspecad dator sket det sig och han kunde inte göra någonting då de redan sålde den med 0-10% förlust eller hur det var... Pengarna plockar de ju på annat.
2) Ja, att erbjuda 1st 2GB vore ju perfekt för er, men mer jobb för dem, och eventuellt strul när folk köper random annan 2GB minnesmodul och de inte fungerar i dual channel tillsammans osv.
3) 8600M GT finns med 512MB, så tekniskt problem är det inte, och att gå från 128 till 256MB kan inte kosta många tior för dem, så det är helt klart bara ett sätt att få folk att välja en dyrare och mer lönsam modell, men fortfarande kunna ha en billigare för folk att jämföra priser med / lockas in via.
8600M GT verkar dock använda sig av TurboCache, vet inte om det är i alla modeller och oavsett OS eller inte, men eventuellt har den typ 1GB delat/virtuellt grafikminne med systemminnet också och även om det nu är långsammare osv så lär det ju göra att det kanske inte alls är ett så stort problem i spel som skulle kräva mer texturminne, undansparade fonter, fönster och dylikt, eller att köra två skärmar i Vista.

Ursprungligen av Hagge:

Här tycker jag inte folk verkar ha så mycket koll heller, även om det kanske är bättre än genomsnittet bland macägare ;D1)

Det varierar vitt och brett även här, men folk har tillräcklig koll för att gå i taket över att MacBook inte fick Santa Rosa vid senaste uppdateringen

Ursprungligen av Hagge:

8600M GT finns med 512MB, så tekniskt problem är det inte

Ok, jag tänkte om det var fysiskt större eller drog för mycket ström eller liknande. Men det var bara en fråga, har ingen koll på det själv.

Ett tips i all välmening: frisera citaten till precis det du vill svara på och svara på olika personer i olika inlägg om du har mycket att skriva, så det inte blir mastodontinlägg.

MacRumors citerar Gizmodo som fått lite mera svar från Apple om nya LED-skärmen:

- The 15" LED MacBook Pros extends battery life 30-60 minutes when compared to the older MacBook Pros. This includes battery savings from the LED itself as well as the new Santa Rosa chipset.
- Instantly at full brightness, no warm-up necessary, unlike traditional LCDs.
- Same brightness and color range as previous screens.
- Only 15" LED displays currently available, so 17" LEDs will come later.

I MacRumors forum rapporterar folk som redan köpt de nya modellerna:

My Brand New SR MBP is Sitting on my Desk Now

Another New Santa Rosa MBP

LED-skärmen (enligt trådarna jag länkade nyss) är LP154WP2-TLA1, dvs en LG-skärm, något som folk verkar glada över (är dåligt insatt i det själv).

Mer länkar om skärmen:
http://www.cybertheater.com/lg-philips-lp154wp2-154-inch-tft-display/
http://publish.it168.com/2007/0210/20070210045403.shtml

Ursprungligen av Adrian B:

LED-skärmen (enligt trådarna jag länkade nyss) är LP154WP2-TLA1, dvs en LG-skärm, något som folk verkar glada över (är dåligt insatt i det själv).

Mer länkar om skärmen:
http://www.cybertheater.com/lg-philips-lp154wp2-154-inch-tft-display/
http://publish.it168.com/2007/0210/20070210045403.shtml

LP154WP2 är tydligen även den RGB 6-bit, dvs inte miljoner färger....

Mmmm... MUMS! Själv har jag väntat till denna dag ett tag. Vi har precis på jobbet bytt datorer för samtliga anställda. Vi kör med HP burkar i Windows miljö. Har som enda galen/övertygande Macian lycktas övertyga vår IT chef att ge ett OK för en Mac. Så nu är det dags att beställa den också!

Det blir Parallels för windows som kommer att köras på extern skärm. Ska bli nice!

Är riktigt sugen på "den billiga" versionen (2.2Ghz ,15") av Macbooken, men är lite orolig för grafikminnet på 128MB. Visst jag spelar ingenting, tittar mest film och serier.
Kommer 128MB räcka till h264, x264 och alla andra konstiga format i djungeln?

- Jonas

Ursprungligen av jonas.larsson:

Är riktigt sugen på "den billiga" versionen (2.2Ghz ,15") av Macbooken, men är lite orolig för grafikminnet på 128MB. Visst jag spelar ingenting, tittar mest film och serier.
Kommer 128MB räcka till h264, x264 och alla andra konstiga format i djungeln?

Jag tror det räcker väldigt långt. Det som tagits upp i tråden är bland annat om man vill köra Windows Vista på burken med maximal grafik, då kan det finnas större behov än 128 MB möjligen. Sen verkar Core Animation i kommande Leopard vara rätt grafikintensivt, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle flyta på bra på med det grafikkortet, tänk bara på hur mycket sämre grafik MacBook har och Apple lär ju inte släppa ett OS som går dåligt på den maskinen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 15:41
Ursprungligen av jonas.larsson:

Är riktigt sugen på "den billiga" versionen (2.2Ghz ,15") av Macbooken, men är lite orolig för grafikminnet på 128MB. Visst jag spelar ingenting, tittar mest film och serier.
Kommer 128MB räcka till h264, x264 och alla andra konstiga format i djungeln?

- Jonas

Det vågar jag nog svara: Absolut på, om du inte kommer spela eller köra flera skärmar i Vista med Aero3D tror jag att det är hellugnt, GPUn har dessutom inbyggt stöd för h.264.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-06 16:48

Vad var det här med adg-studentrabatt eller vad det hette?
20% låter lite för bra för att vara sant.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-06 17:17
Ursprungligen av Json_81:

Vad var det här med adg-studentrabatt eller vad det hette?
20% låter lite för bra för att vara sant.

Du menar ADC va?
Apple Developer Connection, du betalar för medlemskapet och via det kan du köpa 1 dator under din livstid för 20% rabatt. Om jag minns rätt. Kanske stod i denna tråd också någonstanns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-06 17:50
Ursprungligen av Sidde:

Du menar ADC va?
Apple Developer Connection, du betalar för medlemskapet och via det kan du köpa 1 dator under din livstid för 20% rabatt. Om jag minns rätt. Kanske stod i denna tråd också någonstanns.

Så för 900:- får jag 20% på valfri mac?
Låter ju helt ok
Det skulle bli 2700:- rabatt på den billigaste macbook pro om räknar bort kostnaden för medlemskapet.
Helt ok

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 21:04
Ursprungligen av Json_81:

Så för 900:- får jag 20% på valfri mac?
Låter ju helt ok
Det skulle bli 2700:- rabatt på den billigaste macbook pro om räknar bort kostnaden för medlemskapet.
Helt ok

Det finns ett gratis medlemskap som inte ger rabatter och inga skivor hemskickade (sakerna finns bara för nedladdning.)
ADC student är det som kostar 99 dollar, dvs under 700, inte 900, ger datorrabatt men naturligtvis måste du vara student för att teckna det.
Sedan finns två varianter till av ADC, möjligt att man på den dyraste får köpa fler datorer, i vilket fall som helst så är de mycket dyrare än studentversionen.

Skillnaden emot en vanlig studentrabatt blir ju inte så stor.10%-686kr typ.

Ursprungligen av crownswe:

Fel. De flesta vill ha något som låter häftigt. Massa gigahertz, maffigt grafikkort. Typ som att ha en bil som går från noll till hundra jättesnabbt. Inte för att någon så ofta gasar från noll till hundra jättesnabbt, men det låter coolt. Min är större än din osv. Fråga nån som jobbar på OnOff, processorhastigheten har i alla tider varit det tyngsta försäljningsargumentet.

Men denna maskinserie är klockren. Jag brukar vara kritisk, men jag måste hålla med om att dessa modeller har allt och mer därtill. Apple tar ledningen på bärbara, helt klart!

Men bara idioter köper på klockfrekvens enbart, och om något är det ju det Apple följer, de brukar ju sätta i fetingcpuerna deluxe och sedan medioker grafik och snåla på minnet.

Om de leder vet jag inte, Santa Rosa och 8600M GT har funnits i en månad, LED-displayer har dykt upp i en Dell-modell, så när som helst har ju alla andra det där med, och snart till en lägre kostnad.

Men just nu är den ju helt ok, som vanligt efter en uppdatering.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Är det någon som vet ifall det finns många 17" LED skärmar ute på marknaden nu? Eller som är planerade?
Tänkte att man kanske skulle kunna byta ut skärmen mot en LED-skärm när det väl kommer såna. Går det?
Mitt enda skäl till att välja 15-tummaren är LED-skärmen. Blir det den så blir det även 200GB HDD och Apple Care. Så den enda skillnaden är väl egentligen skärm och 50 GB, vilket känns obetydligt just nu. Speciellt med tanke på att jag köpte en 500GB extern hårddisk i måndags.

Huvudsaken med det här inlägget är iaf ifall någon vet om/hur man skulle gå tillväga för att byta en skärm, samt om nån har någon (hyffsat) pålitlig källa för hur lång tid det skulle ta innan en 17" LED-skärm kommer.

Jag tror inte att det fanns några, planerade finns det säkert massor om det nu är bättre, inte mycket att hänga upp sig på i det här sammanhanget dock, du får 5h45m respektive 6h batteritid på de olika modellerna, en kvart i snålläget deluxe? 5-7 minuter under riktig användning? Mycket att bry sig om?
Om du fick i en LED i 17" kanske du skulle få lite mer teoretiskt battertid iofs, säg att du kanske lyckas lägga på så mycket som 45min teoretiskt, upp till 6h30m, 20 min praktiskt? Känns inte som att det är något som gör att man måste vänta, och än mindre något som gör att man borde ta en 15.4" istället.

Eftersom du kollar på den överhuvudtaget antar jag att du inte behöver ha något ultraportabelt, och eftersom du säger att det är så lite skillnad på modellerna antar jag att du glor på mellanmodellen, men om det är den du klurar på så säger jag kör på 17" med utökad upplösningalternativet helt klart, kostar inte alls mycket med och du får 1920x1200 istället för 1440x900 i upplösning.
1920*1200 = 2304000
1440*900 = 1296000
77% fler pixlar på skärmen... Eller nästan motsvarande en hel skärm till i effektiv skrivbordsyta.

Kör bara på 15.4" om du vill ha den för att den är mindre.

När det kommer en 17" LED har jag ingen som helst aning om.
Hårddisk skulle jag välja det som är snabbast, vad det nu är.

Ursprungligen av Adrian B:

Det varierar vitt och brett även här, men folk har tillräcklig koll för att gå i taket över att MacBook inte fick Santa Rosa vid senaste uppdateringen

Ok, jag tänkte om det var fysiskt större eller drog för mycket ström eller liknande. Men det var bara en fråga, har ingen koll på det själv.

Ett tips i all välmening: frisera citaten till precis det du vill svara på och svara på olika personer i olika inlägg om du har mycket att skriva, så det inte blir mastodontinlägg.

Jamen det var ju JAG som gjorde det ;/, men ja, helt ensam är jag kanske inte, men nästan!
Ok, ja, lite mer ström borde ju fler minneskretsar dra, men det är nog lugnt.
Jag som svarar i ett o samma för att vara schysst och inte ta en hel sida ;/, på Sweclockers däremot är det helt efterblivet, där kan man inte börja citera nya inlägg om man väl har skrivit det sista i tråden redan...

Senast redigerat 2007-06-06 21:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 21:28

några saker som jag vill dela med andra

1. beslutsångest, vill ha liten 15" men 17" har ju HD, vad ska man välja?

Du behöver inte ha den upplösningen, du kommer inte märka av det, eftersom du inte kan spela upp HD filmer på din mac som man skall, alltså via Blu RAY eller HDDVD, inte spel heller eftersom den upplösningen kräver väldigt mycket av datorn och en bärbar lär knappaast klara det, så välj 15" om 17 är för stort så du inte får ångest sedan de har exakt samma prestanda.

2. detta undrar jag, vad e skillnaden emellan Nvidias nya kort och det gamla ATI ? vad är bättre

3. har man nytta av 4 Gb i minne?

Ursprungligen av Esa:

1. beslutsångest, vill ha liten 15" men 17" har ju HD, vad ska man välja?

Vill du kunna dra omkring med datorn en del så tror jag 17" är klumpigt. Jag som rör mig mycket med datorn skulle helst ha en i iBook/MacBook-storlek men prestanda och finesser är ju så trevliga i MBP att den lockar av det skälet.

Ursprungligen av Esa:

2. detta undrar jag, vad e skillnaden emellan Nvidias nya kort och det gamla ATI ? vad är bättre

Jag har inga tekniska svar, men utifrån vad jag läst så är det rätt ordentlig skillnad, det nya kortet är riktigt vasst.

Ursprungligen av Esa:

3. har man nytta av 4 Gb i minne?

Jag tror man faktiskt har det. Mac OS X kan aldrig få nog av minne verkar det som, i alla fall om du kör många program. Skillnaden mellan 512 MB och 1 GB är gigantisk, skillnaden mellan 1 GB och 2 GB är jättestor (se t.ex. vad folk säger i den här tråden). Enligt Björnström som nyligen stoppade in 3 GB i en MBP så gör även det skillnad, så det är rimligt att anta att även 4 GB gör skillnad, men mindre sådan.

Ska du dessutom köra Windows samtidigt med t.ex. Parallels så har du ännu större skäl att ha mycket minne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-06 22:05
Ursprungligen av Adrian B:

Vill du kunna dra omkring med datorn en del så tror jag 17" är klumpigt. Jag som rör mig mycket med datorn skulle helst ha en i iBook/MacBook-storlek men prestanda och finesser är ju så trevliga i MBP att den lockar av det skälet.

Jag har inga tekniska svar, men utifrån vad jag läst så är det rätt ordentlig skillnad, det nya kortet är riktigt vasst.

Jag tror man faktiskt har det. Mac OS X kan aldrig få nog av minne verkar det som, i alla fall om du kör många program. Skillnaden mellan 512 MB och 1 GB är gigantisk, skillnaden mellan 1 GB och 2 GB är jättestor (se t.ex. vad folk säger i den här tråden). Enligt Björnström som nyligen stoppade in 3 GB i en MBP så gör även det skillnad, så det är rimligt att anta att även 4 GB gör skillnad, men mindre sådan.

Ska du dessutom köra Windows samtidigt med t.ex. Parallels så har du ännu större skäl att ha mycket minne.

ja det är just när man ska använda sin bärbara dator som bärbar 17" jobbar sig tex när man ska ha den i sängen (ligger med huvet emot kudde och ställer datorn på sidan) så är den jättestor, eller på en buss, kan man inte sitta och veckla ut den helt man har stått i apple store och tittat på dem, 17" ser ut som en stor platta, men skärmen e nice, medans 15 tummaren ser man lagom ut, svårt att förklara den e liksom "bärbar"

ok det med grafikortet är intressant eftersom man i Windows läge märker att spel inte funkar så bra,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 13:14
Ursprungligen av Esa:

några saker som jag vill dela med andra

1. beslutsångest, vill ha liten 15" men 17" har ju HD, vad ska man välja?
Du behöver inte ha den upplösningen, du kommer inte märka av det, eftersom du inte kan spela upp HD filmer på din mac som man skall, alltså via Blu RAY eller HDDVD, inte spel heller eftersom den upplösningen kräver väldigt mycket av datorn och en bärbar lär knappaast klara det, så välj 15" om 17 är för stort så du inte får ångest sedan de har exakt samma prestanda.

Man måste nog vara blind för att inte märka av att man har en ofantligt mycket större arbetsyta. Jag valde att beställa 17-tummaren enbart pga den högre upplösningen. Och jag har inte planerat att se på film på datorskärmen (även om den möjligheten såklart finns även utan blu ray/hddvd).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-10 23:24
Ursprungligen av Nirre:

Man måste nog vara blind för att inte märka av att man har en ofantligt mycket större arbetsyta. Jag valde att beställa 17-tummaren enbart pga den högre upplösningen. Och jag har inte planerat att se på film på datorskärmen (även om den möjligheten såklart finns även utan blu ray/hddvd).

om man bara är ute efter att ha mer rutor så är alltid en dator med bra upplösning bättre men för ögat så ser man ingen skillnad på en 1400x900 skärm och 1920X1200 när skärmarna e så små, när det gäller kolla på film osv och spela spel, MEN det får plats mer saker det är sant men om man är ute efter det skulle man aldrig köpa en 15" jag vill bara göra valet enkelt för dem som har svårt att välja

Senast redigerat 2007-06-10 23:36
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-11 06:05
Ursprungligen av Esa:

om man bara är ute efter att ha mer rutor så är alltid en dator med bra upplösning bättre men för ögat så ser man ingen skillnad på en 1400x900 skärm och 1920X1200 när skärmarna e så små, när det gäller kolla på film osv och spela spel, MEN det får plats mer saker det är sant men om man är ute efter det skulle man aldrig köpa en 15" jag vill bara göra valet enkelt för dem som har svårt att välja

Hur kan du veta vad alla andra vill ha?
Jag hade lätt velat ha en 15" med 1920x1200 så man får plats med mycket.
Hade förr i tiden en pc med 15" 4:3 skärm som klarade 1600x1200, det var underbart.

Men detta problemet löser sig kanske med 10.5, där skulle man väl kunna skala skrivbordet/fönstren utan att ändra upplösning.
Hoppas det funkar bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-11 11:37
Ursprungligen av Json_81:

Men detta problemet löser sig kanske med 10.5, där skulle man väl kunna skala skrivbordet/fönstren utan att ändra upplösning.
Hoppas det funkar bra.

Fast det gör ju bara en skärm med högre upplösning ÄNNU bättre, det är ju inte så att man vill skala ner interfacet för att få plats med mer på en skärm med kass upplösning ;/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-11 17:24
Ursprungligen av Hagge:

Fast det gör ju bara en skärm med högre upplösning ÄNNU bättre, det är ju inte så att man vill skala ner interfacet för att få plats med mer på en skärm med kass upplösning ;/

Jo, om det görs bra.

Ursprungligen av Hagge:

1920*1200 = 2304000
1440*900 = 1296000
77% fler pixlar på skärmen... Eller nästan motsvarande en hel skärm till i effektiv skrivbordsyta.

Kör bara på 15.4" om du vill ha den för att den är mindre.

När det kommer en 17" LED har jag ingen som helst aning om.
Hårddisk skulle jag välja det som är snabbast, vad det nu är.

Enda skälet till att jag överväger en 15" är LED-skärmen. Skulle hellre ha en 17" LED, men eftersom det inte finns så tvekar jag nu.
Måste nämna att jag är lite utav en miljöfjolla typ.. inte nån hardcore-greenpeace-nörd eller nåt, men jag brukar oftast välja det miljövänligaste alternativet.
Fast just i det här fallet vet jag inte...

Kollade upp antalet pixlar förut jag med, och det är ju nästan dubbelt så många på 17-tummaren. Mer än en miljon fler iaf, vilket borde underlätta när man har många fönster öppna.

Hårddisk väljer jag hellre stor än snabb. Ska väl inte vara en alltför stor skillnad (klart det är skillnad, men är den särskilt märkbar vid normalt användande?) i snabbhet. Plus att den långsammare är väl mindre energikrävande?

Ursprungligen av Adrian B:

Tidigare i tråden citerade jag uppgifter från Gizmodo som skulle ha kommit från Apple och där stod det bland annat:

- Only 15" LED displays currently available, so 17" LEDs will come later.

Med andra ord: Det finns inga 17-tumsskärmar med LED än så länge, därav att MBP 17 tum inte fått någon sådan.

Mjo, läste det men tänkte att nån kanske visste nånting annat.. eller, hoppades snarare.

Ursprungligen av Esa:

Du behöver inte ha den upplösningen, du kommer inte märka av det, eftersom du inte kan spela upp HD filmer på din mac som man skall, alltså via Blu RAY eller HDDVD, inte spel heller eftersom den upplösningen kräver väldigt mycket av datorn och en bärbar lär knappaast klara det, så välj 15" om 17 är för stort så du inte får ångest sedan de har exakt samma prestanda.

Man kan ju använda HD-skärmar till annat än Blu-Ray
Dels kan man ha filmer på hårddisken (antar att det blir VÄÄÄÄÄLDIGT stora filer om de ska vara i 1080p) som man kan kolla på, sen kan man ju ha datorn till alltifrån bildhantering/redigering till skrivbord för många olika applikationer och då ha alla fönstren uppe samtidigt.

------

Nån som vet:

1. Hur mycket sämre, miljömässigt, är 17" jämfört med 15" LED?

2. Går det att byta ut skärmar på MBP? (utan att kasta garantin i sjön då... typ att man lämnar in den på ett Apple Servie ställe)?

De första uppackningsbilderna börjar dyka upp nu, här är några på LED-varianten: http://geeksugar.com/296213. Ser ingen större skillnad på skärmarna bara, beror nog på bilderna.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-06-06 20:05

Lite gårdagens teknik med TN-panel och 16ms men annars rätt trevlig uppgradering..

Jag skrev tidigare att jag hade bestämt mig för 17-tummaren med HD-skärmen, 250GB HDD och Apple Care, men nu är jag väääldigt tveksam igen.
Priset spelar ingen större roll, jag har jobbat i ett helt år för att ha råd med en bärbar dator ifrån apple (var tänkt med den billigaste MacBooken från början, men vafan! =P )

Är det någon som vet ifall det finns många 17" LED skärmar ute på marknaden nu? Eller som är planerade?
Tänkte att man kanske skulle kunna byta ut skärmen mot en LED-skärm när det väl kommer såna. Går det?
Vet kompisar som bytt ut skärmar på sina PC-laptops, men hur funkar det med MBPs?

Mitt enda skäl till att välja 15-tummaren är LED-skärmen. Blir det den så blir det även 200GB HDD och Apple Care. Så den enda skillnaden är väl egentligen skärm och 50 GB, vilket känns obetydligt just nu. Speciellt med tanke på att jag köpte en 500GB extern hårddisk i måndags.

Har just nu 1024x768 i upplösning på min (familjens) stationära PC, men jag känner att det är alldeles för dålig upplösning. Visserligen är alla program i helskärm nu, men det verkar inte som att man kommer använda sig av det med Macen, har jag rätt?
Då kan det vara bra med hög upplösning med tanke på att man kan köra flera applikationer bredvid varandra.

Huvudsaken med det här inlägget är iaf ifall någon vet om/hur man skulle gå tillväga för att byta en skärm, samt om nån har någon (hyffsat) pålitlig källa för hur lång tid det skulle ta innan en 17" LED-skärm kommer.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Är det någon som vet ifall det finns många 17" LED skärmar ute på marknaden nu? Eller som är planerade?

Tidigare i tråden citerade jag uppgifter från Gizmodo som skulle ha kommit från Apple och där stod det bland annat:

- Only 15" LED displays currently available, so 17" LEDs will come later.

Med andra ord: Det finns inga 17-tumsskärmar med LED än så länge, därav att MBP 17 tum inte fått någon sådan.

Bevaka tråden