Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:16
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, sant, om man hittar någon som har nytta av dom så visst. Min erfarenhet brukar vara att minnen man plockar ur en bärbar oftast är för små för någon annan att ha nytta av, så de blir liggande hemma. Men som du säger kanske det finns MB-ägare som kan ha nytta av det.

ebay eller tradera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 17:36
Ursprungligen av gabriela:

jag är toksugen på budgetmodellen, men vete katten om jag vågar köpa en ny maskin med endast 128MB vram innan apple klargjort hur grafikritningen går till i leopard+(+?)...

tror ni det ramlar loss några begagnade macbook pro på marknaden efter denna uppdatering?

jag ska sälja min 17" macbook pro svensksåld, 2,33 Ghz 2 Gb i ram osv men ni är så kunniga här så man kan nog inte sälja den dyrt

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 00:17
Ursprungligen av gabriela:

jag är toksugen på budgetmodellen, men vete katten om jag vågar köpa en ny maskin med endast 128MB vram innan apple klargjort hur grafikritningen går till i leopard+(+?)...

tror ni det ramlar loss några begagnade macbook pro på marknaden efter denna uppdatering?

Eftersom de envisas med att ha 128MB i en så pass dyr modell så får vi anta att det går finfint. Men jag hade också velat ha 256MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 00:30

Ojoj... fin dator men TVÅ svåra val:

1.) 15 tum eller 17 tum
2.) glossy eller matt (glänsande eller antireflex)

Vikten:
Jag är lite orolig för vikten på 17-tummaren (3,1kg). Min gamla iBookG3 på dryga 3kg orkade jag inte släpa med mig så många gånger till stan i axelremsväskan... Ryggsäck är väl bättre iofs.

Nya MBP 15-tummaren har en något bättre vikt (2,54kg), men ingen av modellerna är direkt lätt.

Ni som har "gamla" MBP, vad säger ni om vikten?!

Ursprungligen av mirydh:

Ojoj... fin dator men TVÅ svåra val:

Ni som har "gamla" MBP, vad säger ni om vikten?!

Inget märkvärdigt jag tänkt på faktiskt, arbetar iofs mest med en liggande dator.
Men den känns ganska lätt under armen om man är på fots också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 18:03

Men.. ska man ha glänsande eller matt skärm? Jag jobbar med grafik och grejer. Är det mycket störande reflektioner på den glänsande?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-05 18:15
Ursprungligen av tobot:

Men.. ska man ha glänsande eller matt skärm? Jag jobbar med grafik och grejer. Är det mycket störande reflektioner på den glänsande?

Jobbar också med grafik och valde matt hi-res skärm. Är övertygad om att jag skulle störa mig på blänk i skärmen om jag tog glossy. Man sitter ju ändå en hel del framför burken..

Har testat en del vanliga Macbooks med glossy och visst, glossy är säkert trevligare om man kollar mycket på film men det är väl en smaksak! Jag tar hellre matt!

Ursprungligen av tobot:

Men.. ska man ha glänsande eller matt skärm? Jag jobbar med grafik och grejer. Är det mycket störande reflektioner på den glänsande?

Fråga MacBook-ägare om du känner någon, de har ju varit tvingade att ha glänsande skärmar hela tiden. Som jag skrev tidigare i tråden verkar det inte vara ett stort problem utifrån hur få som klagar på det, men det är förstås rätt personligt hur mycket man stör sig (och delvis också beroende av hur ens arbetsplats är ljussatt).

Ursprungligen av tobot:

Men.. ska man ha glänsande eller matt skärm? Jag jobbar med grafik och grejer. Är det mycket störande reflektioner på den glänsande?

Fjärde liknande svaret:

Min flickvän har en MacBook (med glänsig skärm). Jag tycker endast den är behaglig när omgivningen är kolmörk – annars speglas det friskt. Har man lite osis ser man sin egen finniga nuna

Skulle jag ha en glansig skärm på jobbet skulle jag bli tokig.

Men visst, jag håller med om att när det faktiskt är mörkt i rummet, är den tokschysst för film osv...

Ursprungligen av augustekman:

Fjärde liknande svaret:

Min flickvän har en MacBook (med glänsig skärm). Jag tycker endast den är behaglig när omgivningen är kolmörk – annars speglas det friskt. Har man lite osis ser man sin egen finniga nuna

Skulle jag ha en glansig skärm på jobbet skulle jag bli tokig.

Men visst, jag håller med om att när det faktiskt är mörkt i rummet, är den tokschysst för film osv...

Hrm.. jag som beställt glossyvarianten. Men jag kanske bara blir orolig för att det den ljusa delen på året nu, Sverige är ju rätt mörkt, rätt ofta

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 23:42
Ursprungligen av Agazzie:

Hrm.. jag som beställt glossyvarianten. Men jag kanske bara blir orolig för att det den ljusa delen på året nu, Sverige är ju rätt mörkt, rätt ofta

Två underbara inlägg!:)
De jag känner med glossy vill inte gå tillbaka till matt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 18:05

Någon som har siffror (andra än Apples) på hur mycket snabbare grafikkortet är i den nya MBP kontra den gamla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 21:01
Ursprungligen av acke:

Någon som har siffror (andra än Apples) på hur mycket snabbare grafikkortet är i den nya MBP kontra den gamla?

Svara mig själv lite. Verkar som det är det näst bästa Nvidea-kortet för notebooks. Tack för det Apple. Fast hur bra står det sig mot AMD/ATIs bästa kort undrar man ju fortfarande...

Vilken sjuk skillnad det nu är mellan grafikkort i MacBook och Macbook Pro.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 01:01

Först av allt ber jag om ursäkt för all spam ;D

Ursprungligen av acke:

Någon som har siffror (andra än Apples) på hur mycket snabbare grafikkortet är i den nya MBP kontra den gamla?

Blir nog lite svårt att jämföra men deras egna tester med Doom III och Quake 4 lär ju stämma bra för just de spelen iaf.

På den stationära sidan lär ju nv8600 GT vara bra mycket snabbare än ATI x1600, men förr brukade prestandaförlusen på ett ATI mobile vara mycket mindre än med ett Nvidia mobility så exempelvis därför tror jag att ett 7600 mobility inte alls var snabbare än ett X1600 mobile, även om de stationära modellerna var det.

Så därför stämmer kanske Apples siffror och prestandaskillnaden kanske bara är runt 40-45% eller vad man nu kan få ut av dem. ATI brukar ju ligga till bättre på det här området och har en mycket större del av marknaden för grafik på bärbara, men jag skulle tro att Apple mestadels har bytt för att behaga Intel om det nu inte är så att ATI inte har något bättre än x1xxx serien ute ännu. ATI är ju nämligen uppköpta av AMD nuförtiden och man ligger kanske bättre till hos Intel om man inte handlar av fienden..

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ok. Men finns det bärbara med GeForce 8600M GT och 512 MB minne?

Nu har ju någon redan sagt att det visst finns, men även om det inte gjorde det så sket han väl antagligen i det, för honom var det viktigt med 512MB grafikminne uppenbarligen, inte om just det komponentvalet Apple gjorde kunde tillfredställa hans önskan eller inte. För honom kanske en ATI-baserad laptop hade uppfyllt kravet och då är det ju skitsamma varför Applemaskinen inte gör det.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja då var det nog rätt minnen jag sneglade på hos Dustin. Fånigt att det ska vara billigare att behöva köpa minnen som man bara kastar. Sniket av Apple att inte sälja utan minne eller ta lite vettigare priser.

Som många andra har sagt, sälj dem, lär ju finnas många som är intresserade av 1GB moduler, än mer "helt nya" sådana.
Sniket, ja, men jag ser hellre att "idioterna" som väljer att köpa extratilläggen via Apple får betala en större del av vinstkakan och att vi som inte gör det kommer undan med ett mer pressat pris. Skulle de ha rimliga priser på tilläggen skulle de ju behöva ta högre priser på något annat för att göra samma förtjänst, och då skulle ju grundmodellerna bli dyrare istället.
Tyvärr sysslar ju inte Apple med välgörenhet :(, iaf inte i stor skala.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle gissa att många som klagar på grafikminnet gör det "bara för att" utan att veta om det egentligen gör någon skillnad.

Jag vet definitvt varför jag klagar på 128MB, för att man inte kan köra Aero3D på två skärmar och för att några spel som säkert skulle gå att köra på den GPUn kanske skulle dra nytta av mer grafikminne också. 512MB är jag däremot mer tveksam till, spel som utnyttjar så stora och många texturer orkar kanske inte den där GPUn med ändå, och då är det ju skitsamma, får man ändå dra ner kvaliten för att få ok FPS så rymms väl sakerna i 256MB minne istället.

Ursprungligen av hkim:

Först: Grattis till köpet!

Sedan: När har MBP haft 5-6h batteritid IRL? Man får vara glad om den räcker 2,5 - 3h vid normal användning. Kör du Bluetooth eller WLan så får du vara nöjd med 1,5 - 2h. Själv har jag lastat på mig 2 extrabatterier.

Tack för informationen, men det gäller väl som sagt med systeminställningarna på det sniknaste, nedskruvad ljusstyrka, sovande disk, utan nätverk, ingen belastning, ...

Ursprungligen av acke:

Svara mig själv lite. Verkar som det är det näst bästa Nvidea-kortet för notebooks. Tack för det Apple. Fast hur bra står det sig mot AMD/ATIs bästa kort undrar man ju fortfarande...

Vilken sjuk skillnad det nu är mellan grafikkort i MacBook och Macbook Pro.

Vad är de senaste AMD-korten då? (Är väl lika bra att skriva AMD nu då det är det det är.)

X800 är nyaste här, lagom knas: http://ati.amd.com/uk/products/mobile.html

http://ati.amd.com/products/mobile.html

Verkar ju finnas en mer eller mindre komplett X2000-serie där.
http://ati.amd.com/products/mobilityradeonhd2600/specs.html (inte fetaste, men mest lik X1600 men en generation nyare.)
http://www.nvidia.com/object/geforce_8600M.html

Ser ingen klockfrekvens på AMDs men X2600 HD har 120 steam processorer mot Nvidia 8600M GTs 32, så oavsett klockfrekvens kan vi nog utgå ifrån att X2600 hade varit mycket snabbare.

Sedan finns ju ett X2600 HD XT dessutom: http://ati.amd.com/products/mobilityradeonhd2600xt/specs.html

Ursprungligen av William N:

Det ser ut att vara för långsamma minnen du länkar till (667MHz) Borde snarare vara typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336021

Men de är fortfarande MYCKET billigare än Apples. Och då har vi fortfarande inte ens beställt från USA...

Minnena på Apples sida är ju 667MHz (enligt specen på hela datorn iaf), däremot kanske man får lite snabbare minnesbandbredd med 800MHz, för chipsetet har väl stöd för det.

Slutligen kollade jag Santa Rosa-länken, hade ju varit lite coolt om de hade med flashminnescachen:
http://www.tomshardware.se/processorer/20070510/intel_santa_rosa-03.html
ca 170kr mer hade ju en sådan kostat... (så ingen kommer o säger "omg men det hade ju kostat 3000kr mer!!", ungefär som med mer grafikminne..)

Vad gäller santa rosa så hade det väl mest varit intressant för Macbooken då det hade gett bättre integrerad grafik, prestandaökningen är dock måttliga 70%:
http://www.tomshardware.se/processorer/20070510/intel_santa_rosa-01.html
Så det hade ju inte blivit något grafikmonster hur som helst, även om 70% är en signifikant ökning.

Graferna på diskar var intressanta:
http://barefeats.com/hard90.html
Verkar ju helt klart som att 7200 rpm är värt det där, mycket snabbare på diskar med samma storlek men olika rpm, och även snabbare än 200GB disken med lägre rpm.

Ursprungligen av Hagge:

Först av allt ber jag om ursäkt för all spam ;D

Jag trodde jag var trådens största spammare, men jag känner mig slagen

Ursprungligen av Hagge:

Sniket, ja, men jag ser hellre att "idioterna" som väljer att köpa extratilläggen via Apple får betala en större del av vinstkakan och att vi som inte gör det kommer undan med ett mer pressat pris.

Jag skulle tro att dessa "idioter" nog skulle köpa fullt minne av Apple ändå, av bekvämlighetsskäl (eller för att någon annan betalar kakan).

Ursprungligen av Hagge:

Skulle de ha rimliga priser på tilläggen skulle de ju behöva ta högre priser på något annat för att göra samma förtjänst, och då skulle ju grundmodellerna bli dyrare istället.

Inte nödvändigtvis, jag tror Apple har rätt fina marginaler på själva datorerna ändå och minnesinkomsterna är en bonus (och en bonus de skulle ha kvar ändå, även om de erbjud alternativet med 1x2GB, enligt vad jag skrev ovan om "idioterna").

Ursprungligen av Hagge:

Jag vet definitvt varför jag klagar på 128MB, för att man inte kan köra Aero3D på två skärmar och för att några spel som säkert skulle gå att köra på den GPUn kanske skulle dra nytta av mer grafikminne också. 512MB är jag däremot mer tveksam till, spel som utnyttjar så stora och många texturer orkar kanske inte den där GPUn med ändå, och då är det ju skitsamma, får man ändå dra ner kvaliten för att få ok FPS så rymms väl sakerna i 256MB minne istället.

Jo, att man vill ha 256 istället för 128 tror jag är vettigt, det var mest alla som var så himla besvikna på avsaknaden av 512 MB (och visst, som ett BTO-alternativ hade jag inte protesterat mot det, om hindret inte är tekniskt). Att den minsta modellen bara är 128 MB är väl en kostnadsfråga och samtidigt ett sätt att driva försäljning mot den större och troligtvis mera lönsamma modellen.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte nödvändigtvis, jag tror Apple har rätt fina marginaler på själva datorerna ändå och minnesinkomsterna är en bonus (och en bonus de skulle ha kvar ändå, även om de erbjud alternativet med 1x2GB, enligt vad jag skrev ovan om "idioterna").
.

Nej Apple har inte bra marginaler på datorerna, det är tillbehören applecare och programmen de tjänar pengar på, det blir inte så billigt när Apple är först ut med 15" LED skärm och att de har aluminium istället för plastchassie liksom Intels snabbare core2duo processorer istället för billigare alternativ.

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej Apple har inte bra marginaler på datorerna, det är tillbehören applecare och programmen de tjänar pengar på, det blir inte så billigt när Apple är först ut med 15" LED skärm och att de har aluminium istället för plastchassie liksom Intels snabbare core2duo processorer istället för billigare alternativ.

AppleCare är nog en sanslöst bra inkomstkälla, men jag tror ändå att marginalerna är bra på själva datorerna också. Har du någon länk eller så som kan visa på att det inte är bra marginaler?

Ursprungligen av Adrian B:

AppleCare är nog en sanslöst bra inkomstkälla, men jag tror ändå att marginalerna är bra på själva datorerna också. Har du någon länk eller så som kan visa på att det inte är bra marginaler?

Jämför med någorlunda motsvarande bärbara PC och vad de kostar, visst får Apple bra rabatter men det får Dell och HP också och de har definitivt låga marginaler.
Apple har bäst marginaler på tillbehör och support som alla andra plus att de inte brukar sänka priserna så ofta, men på de nylanserade bärbara så har de definitivt inte bra marginaler.

Ursprungligen av Simon Templar:

Apple har bäst marginaler på tillbehör och support som alla andra plus att de inte brukar sänka priserna så ofta, men på de nylanserade bärbara så har de definitivt inte bra marginaler.

Näe, det kan iofs vara sant, att i början av livscykeln för en produkt så är marginalerna helt klart sämre än de blir senare eftersom Apple, precis som du nämner, ytterst sällan sänker sina priser. Så i takt med att komponentkonstnaderna blir lägre tjänar Apple allt mera. Men sett till produktens livslängd så är jag övertygad om att Apple tjänar bra på själva datorerna, speciellt Pro-varianterna, mer än industrin i övrigt.

AppleCare förresten, jag är inne på min tredje bärbara mac och hittills har jag inte kunnat motivera den höga kostnaden för AppleCare. Visst, 3 års garanti är mycket bra för en produkt som utsätts för så mycket som en bärbar dator gör, men det är bara inte värt det i mina ögon när kostnaden är nästan 25% (!) av hela datorns kostnad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-06 11:54
Ursprungligen av Simon Templar:

Nej Apple har inte bra marginaler på datorerna, det är tillbehören applecare och programmen de tjänar pengar på, det blir inte så billigt när Apple är först ut med 15" LED skärm och att de har aluminium istället för plastchassie liksom Intels snabbare core2duo processorer istället för billigare alternativ.

Är du säker på det, Apple har ju rätt så billig mjukvara generellt. Se t ex på FCS eller iWork.

Ursprungligen av lobStar:

Är du säker på det, Apple har ju rätt så billig mjukvara generellt. Se t ex på FCS eller iWork.

Jag missade det där med mjukvaran, men visst har du helt rätt, Apple är billig på mjukvara eftersom den driver försäljningen av hårdvara och hårdvara är och har alltid varit Apples stora inkomstkälla (det är därför jag är så säker på att marginalerna är goda på MBP också).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 14:47

Killen gillar inte färgerna på sin matta skärm och tycker att den är varm:
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3714073&postcount=1186

Killen tycker att den är kall och tyst och har bättre skärm:
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3714239&postcount=1195

Bra att folk tycker så olika, men det är väl byggnadskvaliten som skiljer sig åt vad gäller kylningen. I värsta fall får man väl fixa själv.

Någon som har koll på vad som är snabbaste diskarna man kan klämma i och vad de kostar? Behöver man skruva isär hela för att byta disk? Om en 160GB 7200 rpm kostar i närheten av vad uppgraderingen kostar kan ju min syster få min 120GB 5400 istället för hennes 30GB 4200rpm..

OMG!! Nu är jag riktigt glad!

Blev lite förvirrad först eftersom jag började tveka på ifall jag helst ville ha en 15" LED eller en 17" HD, men eftersom 15-tummarens högsta upplösning ligger på 1440 x 900 så blir det en 17" med HD skärm!

Batteritiden var ju inte heller särskilt mycket bättre, 6h för 15" och 5.75h för 17". Jag antar att 17" har större batteri, med tanke på att datorn är större och isf borde ha plats för ett större batteri.

Det blir iaf den här datorn:
17" HD glossy
250 GB 4200 rpm
Apple Care

Resten är standardkonfiguration.

Ska köpa den när jag åker till USA om 8 dagar, och momsen där jag ska är bara 6.5% !! =D
Kommer gå på ungefär 24500:- (med moms då)

Jag är gryyyymt glad nu asså!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 19:19
Ursprungligen av PiktorPucci:

OMG!! Nu är jag riktigt glad!

Batteritiden var ju inte heller särskilt mycket bättre, 6h för 15" och 5.75h för 17".

Jag är gryyyymt glad nu asså!!!

Först: Grattis till köpet!

Sedan: När har MBP haft 5-6h batteritid IRL? Man får vara glad om den räcker 2,5 - 3h vid normal användning. Kör du Bluetooth eller WLan så får du vara nöjd med 1,5 - 2h. Själv har jag lastat på mig 2 extrabatterier.

Ursprungligen av hkim:

Först: Grattis till köpet!

Sedan: När har MBP haft 5-6h batteritid IRL? Man får vara glad om den räcker 2,5 - 3h vid normal användning. Kör du Bluetooth eller WLan så får du vara nöjd med 1,5 - 2h. Själv har jag lastat på mig 2 extrabatterier.

Tack, fast jag ska inte ens beställa den förrän i slutet av juni =/
(ska åka till kalifornien i 2 veckor medans jag är där, och de har högre skatt/moms så jag väntar tills jag är tillbaka i arkansas)

Nej, det har de ju inte men jag tänkte mer att om det är så liten skillnad vid absoluta maxlängden (antar att man måste ha lägsta ljusstyrkan, inget ljud, allt avstängt och helst inte ens ha addressbok/kalender/annan proccessorsnålt program igång)

Men om nu 15" kanske håller i 2 timmar vid normal användning borde 17" hålla i minst 1h45min. eller? Så skillnade är inte särskilt stor på de båda..

En 2,4 15" glossy beställd =D väntar som aldrig förr =P

Ursprungligen av Agazzie:

En 2,4 15" glossy beställd =D väntar som aldrig förr =P

Kanske dags att nån av er lyckligt lottade startar "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)"?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-05 20:04
Ursprungligen av Adrian B:

Kanske dags att nån av er lyckligt lottade startar "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)"?

Bra idé Adrian! Ska försöka komma ihåg det!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-05 23:14
Ursprungligen av Adrian B:

Kanske dags att nån av er lyckligt lottade startar "Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)"?

Adrian, bara så man inte gör bort sig... i vilken kategori skulle man kunna tänkas skapa en sådan tråd?

Tänkte, du som är admin här och allt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 23:25
Ursprungligen av Kekkster:

Adrian, bara så man inte gör bort sig... i vilken kategori skulle man kunna tänkas skapa en sådan tråd?

Tänkte, du som är admin här och allt!

I Macbook Pro-kategorin såklart.

Bevaka tråden