Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Agazzie:

så det är glänsande i macbook?

Svar ja!

För en som sitter med en Pismo som bärbart alternativ måste jag säga att snålvattnet rinner rätt rejält. Både den dyrare 15" och 17" ligger ju nästan i det prisspann min Pismo låg i då det begav sig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:44
Ursprungligen av Adrian B:

I min fantasivärld där jag nyss satte ihop en beställning så funderade jag också på samma sak. Den glänsande skärmen är faktiskt rätt läcker, har sett en MBP med en sådan. Men den sägs ju vara sämre för seriöst bildarbete...

Surt förresten att Apple inte kan leverera den med 1x2GB minne så man kan bygga ut senare. Det är småsak, men det är rätt dåligt av Apple att inte ge det som alternativ, blir ju slöseri om man vill bygga ut minnet i ett senare skede nu när det bara går att välja 2x1GB som 2GB-alternativ. (Eller är det en teknisk fråga? Måste båda platserna vara fyllda hela tiden?)

Visst, att erbjuda det som ett alternativ möjligtvis, men inte som standard. Jag tror du kan köra med en plats men då blir det ju single channel (dvs halva minnesbandbredden) och en 2GB minnesmodul lär vara dyrare än två 1GB så då skulle den kosta mer.

Vet inte hur intressant folk hade tyckt att det tillvalet var heller, visst, de som hade tänkt uppgradera själva möjligtvis, men Apple säljer säkert mycket hellre deras egna 2*2GB till ockerpriser till de personerna... Det är ju trots allt Apple vi har att göra med.

Ursprungligen av Hagge:

Visst, att erbjuda det som ett alternativ möjligtvis, men inte som standard. Jag tror du kan köra med en plats men då blir det ju single channel (dvs halva minnesbandbredden) och en 2GB minnesmodul lär vara dyrare än två 1GB så då skulle den kosta mer.

Visst, det skulle bli dyrare, men det skulle jag gärna betala lite mer för alternativet att få en plats tom och jag tror inte jag är ensam om det.

Ursprungligen av Hagge:

Vet inte hur intressant folk hade tyckt att det tillvalet var heller, visst, de som hade tänkt uppgradera själva möjligtvis

Jag tror det är en del, det är nog många som vill ha mer än 2 GB men inte vill betala Apples priser.

Ursprungligen av Hagge:

men Apple säljer säkert mycket hellre deras egna 2*2GB till ockerpriser till de personerna... Det är ju trots allt Apple vi har att göra med.

Ja, i det här fallet: tyvärr. Det är säkert alldeles för många som av bekvämlighetsskäl köper den med maximalt med minne direkt från Apple, trots priset, för att Apple skulle vilja frångå det.

Intressant updatering där informationen kommer smygande hela tiden... blir bara bättre och bättre! Nu ska jag sätta mig i solen och vänta till den 18:e....

Efter det så är det bara Leopard och förhoppningsvis en iPhone senare i år.
Jag har slitit på denna förbannade k700 i snart 4 år. Jag har avverkat 3 skal och haft den på service 1 gång. Nu blåser jag rent den med tryckluft varannan vecka för att styrspaken ska fungera över huvudtaget.

Bestämde mig för över 2 år sedan att jag skulle invänta en iPhone innan jag köpte nytt. Jag är dock tveksam till att jag lyckas med det eftersom mottagningen börjar svaja (misstänker att antennen är glapp eller halvt som halvt död). Men, men den som väntar på något gott....

Jag tog en matt skärm och ingen spegel...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 15:30

Men tittar man på specen hos AppleStore står det inte någonstans 'LED'. Inte heller något om 'Santa Rosa'. Lite smått märkligt eftersom det är två viktiga försäljningsargument. Har boken verkligen blivit tunnare (LED) och lättare? Jag ska ha 160GB@7200RPM. Jag är nöjd men hade förväntat mig en ny design.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 15:32
Ursprungligen av bossep:

Men tittar man på specen hos AppleStore står det inte någonstans 'LED'. Inte heller något om 'Santa Rosa'. Lite smått märkligt eftersom det är två viktiga försäljningsargument. Har boken verkligen blivit tunnare (LED) och lättare? Jag ska ha 160GB@7200RPM. Jag är nöjd men hade förväntat mig en ny design.

Att det är led finns med

Display’s the thing
A great video processor powers a great display. The new MacBook Pro is available in 15-inch models with a new mercury-free, power-efficient LED-backlit display and a 17-inch model with an optional 1920-by-1200 pixel display.

http://www.apple.com/macbookpro/

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 15:36

Tycker fortfarande att det är orättvist det där med dollar gentemot kronan -kursen.. Borde inte Apple anpassa sina priser?

Nu kostar den minsta MacBook Pro med 2GB minne, större hårddisk och ett fräsigt grafikkort i USA ungefär lika mycket som en svart MacBook kostar här i Sverige.

Eftersom momsen på MacBook Pro:n hamnar på bara runt 3000 kronor vill man ju veta vart resten av pengarna tar vägen! Jämför man båda datorerna exkluderat moms så kan man räkna ut att ungefär tre tusen kronor till hamnar i Apples ficka utan någon som helst anledning alls.

EDIT: Går det inte att fixa dynamiska priser, så att priset ändras efter valutakursen, säg, åtminstone varje månad?

Ursprungligen av boris91:

Tycker fortfarande att det är orättvist det där med dollar gentemot kronan -kursen.. Borde inte Apple anpassa sina priser?

Minsta modellen: 14.396,00 exkl. moms i Sverige respektive $1,999.00 i USA

Enligt forex: "14 102,15 SEK ger dig 1 999,00 USD"

14.396,00 - 14 102,15 = 293,85 kr

300 kr är väl inget att bli upprörd över?

Ursprungligen av Adrian B:

Minsta modellen: 14.396,00 exkl. moms i Sverige respektive $1,999.00 i USA

Enligt forex: "14 102,15 SEK ger dig 1 999,00 USD"

14.396,00 - 14 102,15 = 293,85 kr

300 kr är väl inget att bli upprörd över?

Det handlar om moms och grejer

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det handlar om moms och grejer

Eeh, va? Moms och grejer? Jag jämförde förstås priser utan moms i båda fallen.

Ursprungligen av Adrian B:

Eeh, va? Moms och grejer? Jag jämförde förstås priser utan moms i båda fallen.

Ah, självklart! Varför tänkte inte jag på det? Jag är lite trögtänkt idag...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:46
Ursprungligen av boris91:

Tycker fortfarande att det är orättvist det där med dollar gentemot kronan -kursen.. Borde inte Apple anpassa sina priser?

Nu kostar den minsta MacBook Pro med 2GB minne, större hårddisk och ett fräsigt grafikkort i USA ungefär lika mycket som en svart MacBook kostar här i Sverige.

Eftersom momsen på MacBook Pro:n hamnar på bara runt 3000 kronor vill man ju veta vart resten av pengarna tar vägen! Jämför man båda datorerna exkluderat moms så kan man räkna ut att ungefär tre tusen kronor till hamnar i Apples ficka utan någon som helst anledning alls.

EDIT: Går det inte att fixa dynamiska priser, så att priset ändras efter valutakursen, säg, åtminstone varje månad?

Jag skulle tro att dina 3000kr går till dyrare logistik, översättning av manualer och dylikt, bättre garantier (vi har ju 3år/6mån beroende på hur man ser det, och Apple i USA ger väl bara 3månader?)

Ja, och så får vi ju alltid betala mer i europa för allt...

Ursprungligen av Hagge:

Jag skulle tro att dina 3000kr går till dyrare logistik, översättning av manualer och dylikt, bättre garantier (vi har ju 3år/6mån beroende på hur man ser det, och Apple i USA ger väl bara 3månader?)

Ja, och så får vi ju alltid betala mer i europa för allt...

När jag gjorde min jämförelse så var skillnaden mellan USA och Sverige bara 300 kr och inte 3000 kr. Det var inte exakt samma innehåll, men det visade i alla fall att skillnaden var nära nog försumbar.

Ursprungligen av bossep:

Men tittar man på specen hos AppleStore står det inte någonstans 'LED'. Inte heller något om 'Santa Rosa'. Lite smått märkligt eftersom det är två viktiga försäljningsargument. Har boken verkligen blivit tunnare (LED) och lättare?

Det stod det i Apples pressrelease, som du kanske såg att jag citerade ovan. Jag tror inte Apple skriver fel i sin egen pressrelease.

Ursprungligen av bossep:

Jag ska ha 160GB@7200RPM.

Jag har för mig att tester hos t.ex. Barefeats visar att det inte är så stor vinst att gå upp till 7200 från 5400.

Ursprungligen av bossep:

Jag är nöjd men hade förväntat mig en ny design.

Förväntat dig? Baserat på vadå, dina egna önskedrömmar och förhoppningar? Jag tror inte jag sett någonstans ett rykte som utlovat något sådant, så det hade varit höst oväntat faktiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har för mig att tester hos t.ex. Barefeats visar att det inte är så stor vinst att gå upp till 7200 från 5400.

Hmm, jag kanske får ta tillbaka det där. Enligt ett gammalt test hos BareFeats av Seagate Momentus 7200.1 är skillnaden i prestanda stor men utan speciellt mycket mera strömkonsumtion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 16:45
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, jag kanske får ta tillbaka det där. Enligt ett gammalt test hos BareFeats av Seagate Momentus 7200.1 är skillnaden i prestanda stor men utan speciellt mycket mera strömkonsumtion.

Och i deras senaste test av 2,5" diskar är en 160 GB 7200 RPM drygt 30% snabbare än en 5400 160 GB, det är väl inte fy skam?
http://barefeats.com/hard90.html

Något jag vill veta är om det är någon direkt skillnad i hastighet mellan en 160 GB 7200 RPM och en 250 GB 4200 RPM, eftersom den senare borde läsa mer data per varv. För disken är väl bara är tätare packad, eller innehåller den fler skivor?

Senast redigerat 2007-06-05 16:59
Ursprungligen av Solid:

Något jag vill veta är om det är någon direkt skillnad i hastighet mellan en 160 GB 7200 RPM och en 250 GB 4200 RPM, eftersom den senare borde läsa mer data per varv. För disken är väl bara är tätare packad, eller innehåller den fler skivor?

Två skivor är väl det vanliga så vitt jag vet Det finns de med tre skivor, men de blir 12,5 mm tjocka och passar inte. Möjligen är Toshibas 200-giggare 3 plattor i rätt storlek, är lite osäker.

Toms Hardware har testat WD:s 250-giggare mot lite andra modeller här:
http://www.tomshardware.com/2007/06/04/wd_brings_250_gb_hdds_to_notebooks/page15.html

Där står det bland annat såhär:

Eventually, this also has an impact on performance, as data transfer rates usually increase as you increase the storage density. At the same time, we have observed that access times seem to be increasing. Obviously, precise head positioning is becoming an issue, because it simply takes time. However, overall I/O performance doesn't suffer from this, as all the new drives typically outperform older models even though their average access time is slightly longer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 00:14
Ursprungligen av Solid:

Och i deras senaste test av 2,5" diskar är en 160 GB 7200 RPM drygt 30% snabbare än en 5400 160 GB, det är väl inte fy skam?
http://barefeats.com/hard90.html

Något jag vill veta är om det är någon direkt skillnad i hastighet mellan en 160 GB 7200 RPM och en 250 GB 4200 RPM, eftersom den senare borde läsa mer data per varv. För disken är väl bara är tätare packad, eller innehåller den fler skivor?

Skulle ju kunna vara 2 skivor istället för 1, en 7200 rpm blir säkert mycket varmare än en 4200 så.. Jag VET ingenting men även om det är 2st skivor på 4200 rpm så borde de ju inte vara mycket snabbare i MB/s räknat än 1st på 7200, och den senare kommer ju ha mycket lägre accesstid. Så 7200 är ju det som är värt att satsa på om det är hastigheten man tänker på vare sig 4200 rpm skulle vara en eller två skivor, tätare packad eller inte.

Ursprungligen av bossep:

Men tittar man på specen hos AppleStore står det inte någonstans 'LED'. Inte heller något om 'Santa Rosa'. Lite smått märkligt eftersom det är två viktiga försäljningsargument. Har boken verkligen blivit tunnare (LED) och lättare? Jag ska ha 160GB@7200RPM. Jag är nöjd men hade förväntat mig en ny design.

1) 2,2 och 2,4 GHz processorerna fungerar enbart med Santa Rosa moderkort, så ur den synpunkten är behöver man inte tvivla.

2) Majoriteten av köparna är fullständigt ointresserade av vad som finns i datorn: de vill bara ha en stabil dator med bra skärm och plats för deras filer, några anslutningar (USB, Firewire etc). Resten är ointressant. Ur den synpunkten är det inga försäljningsargument, då de ändå inte vet vad Santa Rosa är. De som kan om det där vet var man hämtar informationen.
Slutsats. Apple bara tar fram det som majoriteten förstår sig på. Men det finns säkert en länk snart till de mer tekniska detaljbeskrivningarna om datorerna längre fram i Apples arkiv. Så har de alltid gjort hittils, tror jag.

Riktigt goda nyheter! Synd bara att det det inte finns LED på 17", 512 MB VRAM som BTO samt Blue Ray eller HD DVD som BTO.

Senast redigerat 2007-06-05 16:21
Ursprungligen av The Real Viking:

2) Majoriteten av köparna är fullständigt ointresserade av vad som finns i datorn: de vill bara ha en stabil dator med bra skärm och plats för deras filer, några anslutningar (USB, Firewire etc). Resten är ointressant.

Fel. De flesta vill ha något som låter häftigt. Massa gigahertz, maffigt grafikkort. Typ som att ha en bil som går från noll till hundra jättesnabbt. Inte för att någon så ofta gasar från noll till hundra jättesnabbt, men det låter coolt. Min är större än din osv. Fråga nån som jobbar på OnOff, processorhastigheten har i alla tider varit det tyngsta försäljningsargumentet.

Men denna maskinserie är klockren. Jag brukar vara kritisk, men jag måste hålla med om att dessa modeller har allt och mer därtill. Apple tar ledningen på bärbara, helt klart!

15" har LED och är lite lättare än tidigare.
17" har INTE LED, men betydligt högre upplösning som tillval.

Santa Rose ingår den kanske i Core 2 Duo-familjen? Lite konstigt att dom inte trycker på dessa försäljningsargument, men dom kanske kommer smygande i produktbeskrivnignarna också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 15:42

Var är grafiminnet på 512MB?

Bara 256MB? Hallå?

Vaf*n...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 15:47
Ursprungligen av Stefano:

Var är grafiminnet på 512MB?

Bara 256MB? Hallå?

Vaf*n...

Finns det bärbara datorer med 512 VRAM? Som inte är en stationär dator förpackad i en kundvagn?

Ursprungligen av Stefano:

Var är grafiminnet på 512MB?

Bara 256MB? Hallå?

Vaf*n...

Ja, precis. Och var sjutton är 3G-internet, 500 Gb-hårddiskarna och 24-timmarsbatterierna?

Ursprungligen av Stefano:

Var är grafiminnet på 512MB?

Bara 256MB? Hallå?

Vaf*n...

Hur många andra bärbara datorer har 512 MB?

Ursprungligen av Adrian B:

Hur många andra bärbara datorer har 512 MB?

Killen vill ju LIRA!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:48
Ursprungligen av Stefano:

Var är grafiminnet på 512MB?

Bara 256MB? Hallå?

Vaf*n...

Vad kräver 512MB? Som går att köra på den GPUn ändå? 128MB däremot är ju lite snålt, men jag kollade specarna för Crysis och Company of Heroes och det verkar ju lugnt... Enda som inte är lugnt är dualscreen med 20" tft och vista aero3d men men, det är ju inget direkt krav, bara lite störigt.

Ursprungligen av Hagge:

Vad kräver 512MB?

Tror att vi kan bortse från den där kommentaren. Det finns ju alltid folk som vill ha högre siffror, utan att ens veta vad det betyder i praktiken.

I övrigt vill jag säga att det här var en riktigt skön uppgradering! (Just nu orkar jag inte, men jag kommer med intresse att läsa och försöka fatta allt du har grävt fram om grafikkortet senare, Hagge.)

2 GB minne ingår, och det finns mycket annat godis i den här uppgraderingen. Det här är ju definitivt inte en av de små "speed bumps" som man läser om med en gäspning.

Det enda jag är sur över den här gången, är att min framtida ekonomi är osäker. Jag är inte heller i akut behov av att uppgradera, så det får vara för tillfället, även om habegäret vaknade till liv.

Om man har tvekat mellan iMac och MacBook Pro på grund av priset tidigare, och känner att mobiliteten bara är en halvviktig faktor, så hamnade saken i ett annat läge nu. Nu betyder genast "Pro" ganska mycket i prestanda, om man jämför med iMac.

Bevaka tråden