Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 15:48

AI har haft det uppe i all korthet. Ska försöka hitta det. Ja då lägger jag inte några extra slantar på det.
Nu när Santa Rosa är ett faktum och alla jublar, vad innebär det i fördelar jämfört med tidigare applicerat system?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 15:51

Snabbare på alla fronter och mera GHz helt enkelt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 15:54

Ja, eftersom det egentligen inte är någon jätteskillnad emellan mellanmodellen och top-of-the-line modellen så är väl den mellersta mera prisvärd. Men behöver man den högre upplösningen och inte bryr sig om den LED-belysta skärmen så kanske man ska ta den dyraste ändå.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:57
Ursprungligen av boris91:

Ja, eftersom det egentligen inte är någon jätteskillnad emellan mellanmodellen och top-of-the-line modellen så är väl den mellersta mera prisvärd. Men behöver man den högre upplösningen och inte bryr sig om den LED-belysta skärmen så kanske man ska ta den dyraste ändå.

Jag tycket inte att det är värt att lägga 5000kr på vad som princip är 128MB grafikminne, snabbare cpu och lite mer disk ger jag som vanligt blanka fan i, vill jag ha mycket disk kör jag med en extern och cpun är toksnabb hur som helst.

Och extra upplösning på 17" är så billigt så jag skulle istället säga att enda intressanta modellerna är den billigaste eller 17" med fetare upplösningen om man nu vill ha/behöver det och mer grafikminne.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 15:56
Ursprungligen av bossep:

AI har haft det uppe i all korthet. Ska försöka hitta det. Ja då lägger jag inte några extra slantar på det.
Nu när Santa Rosa är ett faktum och alla jublar, vad innebär det i fördelar jämfört med tidigare applicerat system?

Möjlighet för 4GB Praktiskt användbart RAM. Förr så kunde minneskontrollern bara hantera 3.2GB eller något.

Snabbare FSB, alltså det som skyfflar minnet till CPUn går snabbare.
Bättre strömsparstekniker för att få processorn att vila på andra sätt.

Snabbare CPU, ger alltid lite extra boost.

Ursprungligen av bossep:

Nu när Santa Rosa är ett faktum och alla jublar, vad innebär det i fördelar jämfört med tidigare applicerat system?

Jag tror det till viss del är tekniknörderi på hög nivå, folk "kräver" Santa Rosa även om det i praktiken gör väldigt liten skillnad när du sitter framför datorn. Det är bättre, visst, men frågan är om det är märkbart bättre.

En fördel är däremot att folk inte kan klaga på att Apple använder gammal teknik nu när ny är släpp och "alla andra" använder nyare teknik.

Förövrigt förstår inte riktigt de som klagar på uppdateringen den här gången. Som jag förstått det är det nya grafikkortet en riktig höjdare, typ det bästa som finns ute just nu för bärbara (rätta mig om jag har fel). Plus att processorn är den bästa som finns ute nu också. Det är väl så bra som det kan bli? Designen är inte, men den är knappast dålig heller.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 23:51
Ursprungligen av bossep:

AI har haft det uppe i all korthet. Ska försöka hitta det. Ja då lägger jag inte några extra slantar på det.
Nu när Santa Rosa är ett faktum och alla jublar, vad innebär det i fördelar jämfört med tidigare applicerat system?

Att du kan ha 3GB minne med dual channel utan att betala för 4, och att du kan ha 4GB minne överhuvudtaget.

Plus att CPUn antagligen är pyttelite snabbare / Hz och att den kan slå av ena coren och överklocka den andra lite om den märker att det passar belastningen bättre (vet inte om den funktionen kräver tillägg i operativsystemet eller något annat.) exempelvis vid spel och annat som bara körs som en tråd men tar så mycket som finns tillgängligt ...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 15:49

Vad säger sällskapet, vilken modell är mest prisvärd? Mellanmodellen i vanlig ordning?

Själv tycker jag den billigaste modellen var mest prisvärdast. Med tillval av samma 160GB HD blir det hela 4000 kr mer för 200MHz snabbare processor och mer minne till grafikkortet.

Ursprungligen av Lone_fox:

Själv tycker jag den billigaste modellen var mest prisvärdast. Med tillval av samma 160GB HD blir det hela 4000 kr mer för 200MHz snabbare processor och mer minne till grafikkortet.

Instämmer. Minstingen i Pro-familjen verkar vara mest prisvärd denna gången. Hoppas att Apple snabbar på med att lansera Leopard så att man kan köpa en MacBook Pro och få Leopard på köpet (och kanske en uppdaterad version av iLife?).

Apple Store eller butik?

Nu är bara frågan om jag ska köpa macBook Pro via Apple Store eller nån Macbutik i Stockholm, nån som har något råd?

En annan fråga: Jag vill ha en dator med svenskt tangentbord men engelsk Mac OS X, är det nån nackdel med en sån kombination?

/Henrik

Ursprungligen av Henrik_Ahlen:

En annan fråga: Jag vill ha en dator med svenskt tangentbord men engelsk Mac OS X, är det nån nackdel med en sån kombination?

Kort svar: Nej, det är ingen nackdel.

Du väljer språk vid installationen eller ändrar senare när du vill. Dvs OS X innehåller alla språk från början. Det är bara kartongen som är "lokaliserad" för olika marknader. Olika användare kan ha olika språk. Tangentbordslayout kan väljas fritt i alla kombinationer.

Men det gäller att du har fingersättningen från skolans skrivmaskinskurs i ryggmärgen när man kör "fel". Det är inte bara åäö som är annorlunda. Även ()?=_:; osv sitter på andra ställen. Själv kör jag svenskt och kinesiskt OS X för olika användare på en iBook med amerikanskt (internationellt) tangentbord.

Nu ser ju instegsvarianten intressant ut för min del. Med studentrabatten är det inte många tusenlappar från min tänka MB med 2 GB RAM. Och då finns det ändå utrymme till framtida uppgraderingar. Kanske värt att spara ett halvår till.

EDIT: Shit pommes frittes! Uppgradering till 4 GB köstar 6840 spänn! Det blir verkligen en framtida uppgradering!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 15:59

Här en länk för de som är intresserade. I give you Santa Rosa Intel:

http://www.tomshardware.se/processorer/20070510/index.html

Listpriser i USA är väl utan skatt, eller? Så var det på Starbucks i NY i alla fall. Jag hivade upp för lite dollars flera gånger eftersom jag hade glömt att lägga på skatt.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Listpriser i USA är väl utan skatt, eller? Så var det på Starbucks i NY i alla fall. Jag hivade upp för lite dollars flera gånger eftersom jag hade glömt att lägga på skatt.

stämmer, men den är ju inte alls lika hög som våran.

Ursprungligen av Agazzie:

stämmer, men den är ju inte alls lika hög som våran.

Precis, och det varierar från delstat till delstat i USA så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 16:08

Japp, i vissa delstater har man ingen skatt alls.. paradiset

Ursprungligen av Adrian B:

Precis, och det varierar från delstat till delstat i USA så vitt jag vet.

Helt korrekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 16:10

Studentpris?

Jag skulle bli jätteglad om någon student som läser detta kan kolla upp vad en 17-tummare kostar med mecenat-kort. Tack på förhand!

Ursprungligen av Nirre:

Jag skulle bli jätteglad om någon student som läser detta kan kolla upp vad en 17-tummare kostar med mecenat-kort. Tack på förhand!

SEK 23.915,00

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 16:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

SEK 23.915,00

Tack så mycket för ett snabbt svar!

Nu är jag lite jobbig, men jag vill undanröja alla tvivel... Detta är priset som gäller när du loggar in via mecenat.se alltså?

Skälet till att jag frågar är för att man kan få studentpris även genom att gå via specifika högsklor tex, men jag har för mig att just mecenatpriset ibland är lägre än dessa studentrabatter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 16:27
Ursprungligen av Nirre:

Tack så mycket för ett snabbt svar!

Nu är jag lite jobbig, men jag vill undanröja alla tvivel... Detta är priset som gäller när du loggar in via mecenat.se alltså?

Skälet till att jag frågar är för att man kan få studentpris även genom att gå via specifika högsklor tex, men jag har för mig att just mecenatpriset ibland är lägre än dessa studentrabatter.

Jag har CSN-kortet och jag får upp priset SEK 23395.

Ursprungligen av boris91:

Jag har CSN-kortet och jag får upp priset SEK 23395.

Okej, en extra rabatt på 520:- jämfört med Apples "vanliga" studentpris. Vad får man betala för minstingen i Pro-familjen med Mecenat/CSN-kort? Hos Apple Store med "vanlig" studentrabatt kostar den 16 555:- inkl moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 16:51
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Okej, en extra rabatt på 520:- jämfört med Apples "vanliga" studentpris. Vad får man betala för minstingen i Pro-familjen med Mecenat/CSN-kort? Hos Apple Store med "vanlig" studentrabatt kostar den 16 555:- inkl moms.

16 195:-

(Jag lyckades fixa till min mecenat-inloggning tillslut.)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-05 16:55

Via CSN-kortet kostar minstingen SEK 16195.

Jag vill ha min ultraportabla mac!

Ursprungligen av Kristofer:

Jag vill ha min ultraportabla mac!

Återkom till Macworld-mässan i januari så ska vi nog kunna fixa det åt dig

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 00:12
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Okej, en extra rabatt på 520:- jämfört med Apples "vanliga" studentpris. Vad får man betala för minstingen i Pro-familjen med Mecenat/CSN-kort? Hos Apple Store med "vanlig" studentrabatt kostar den 16 555:- inkl moms.

Är det inte alltid 5% på Applestore som student, 10% via Mecenat och 20% som ADC student (medlemskapet kostar en slant dock och man kan bara köpa en dator per livstid..) på pro-sortimentet. Så kan du räkna ut det själv istället för att fråga =P

Ursprungligen av Hagge:

Är det inte alltid 5% på Applestore som student, 10% via Mecenat och 20% som ADC student (medlemskapet kostar en slant dock och man kan bara köpa en dator per livstid..) på pro-sortimentet. Så kan du räkna ut det själv istället för att fråga =P

10% studentrabatt på MacBook Pro och MacBook via Mecenat Apple Store och 6% via Education Store.

Mvh Jonas

Bevaka tråden