Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nirre:

Tack så mycket för ett snabbt svar!

Nu är jag lite jobbig, men jag vill undanröja alla tvivel... Detta är priset som gäller när du loggar in via mecenat.se alltså?

Skälet till att jag frågar är för att man kan få studentpris även genom att gå via specifika högsklor tex, men jag har för mig att just mecenatpriset ibland är lägre än dessa studentrabatter.

Ooops.. nej, det är det inte.

Loggade in på mecenat och där finns inte de nya modellernas pris.

Men det finns prisjämförelser för gamla modellen:
Apple Store för konsumenter: 19 595 – 27.495 kr
Mecenat Apple Store: 17.635 – 24 745 kr

Ursprungligen av Redglittercoffin:

SEK 23.915,00

15" MacBook Pro 2,2Ghz 16 195Kr (17 795Kr)
15" MacBook Pro 2,4Ghz 20 695Kr (22 995Kr)
LED-belysning
17" MacBook Pro 2,4Ghz 23 395kr (25 995Kr)

Mecenat Apple Store
http://www.mecenat.se/apple

Mvh Jonas

Senast redigerat 2007-06-06 01:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 16:12

Då plattformen stödjer 512MB förstår jag inte varför de inte har valet åtminstone. Asus kommer att ha 512, plus att Toshiba kommer att ha det som tillval.

Kommer vara en hel del, inklusive mig, som kommer att köra OS X i kombo med Vista. Förstår inte 256MB taket riktigt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-05 16:17
Ursprungligen av Stefano:

Då plattformen stödjer 512MB förstår jag inte varför de inte har valet åtminstone. Asus kommer att ha 512, plus att Toshiba kommer att ha det som tillval.

Kommer vara en hel del, inklusive mig, som kommer att köra OS X i kombo med Vista. Förstår inte 256MB taket riktigt...

Vadå kommer ha?
Finns det någon som har det idag? MPB existerar nu, i framtiden kommer nya MBP med 512 kanske?

Du jämför en existerande produkt mot produkter som komma skall, när kommer de? Kommer de inom en vecka förstår jag allafall din fråga.

Ursprungligen av Stefano:

Då plattformen stödjer 512MB förstår jag inte varför de inte har valet åtminstone. Asus kommer att ha 512, plus att Toshiba kommer att ha det som tillval.

Kommer vara en hel del, inklusive mig, som kommer att köra OS X i kombo med Vista. Förstår inte 256MB taket riktigt...

För spelens skull? Det blir dåliga affärer det. Folk som köper en PC för att spela på köper från den leverantör som ger mest spec till minst pengar. Där klara sig inte Apple särskilt bra som Windows-dator. 256MB räcker rätt fint till OS X..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 00:10
Ursprungligen av Stefano:

Då plattformen stödjer 512MB förstår jag inte varför de inte har valet åtminstone. Asus kommer att ha 512, plus att Toshiba kommer att ha det som tillval.

Kommer vara en hel del, inklusive mig, som kommer att köra OS X i kombo med Vista. Förstår inte 256MB taket riktigt...

Som sagt, mobilityvarianterna av nvidias gpuer brukar väl vara rätt mycket långsammare än de stationära? Även om den nya nu är både snabbare och modernare än X1600 (Lär ju vara DX10 till att börja med), men vilka spel utnyttjar 512MB grafikminne? Vilka märker man någon som helst skillnad på? Kommer crysis med texturer på high och 1920x1200 kräva 512MB grafikminne? Om inte vad kommer? Och kommer crysis gå att köra med de inställningarna på den här gpun ändå?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-05 17:11

Sådärja.. då har man beställt 2 stycken 17"

Ursprungligen av Kekkster:

Sådärja.. då har man beställt 2 stycken 17"

Det blir ju perfekt, en till dig och en till mig!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-05 17:13
Ursprungligen av Adrian B:

Det blir ju perfekt, en till dig och en till mig!

Hahahah.. you wish!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 17:44
Ursprungligen av Adrian B:

Det blir ju perfekt, en till dig och en till mig!

Adrian, sorry men den är till mig.:cool:
men jag föredrar 15" men 17" får väl duga?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 17:53
Ursprungligen av bossep:

Adrian, sorry men den är till mig.:cool:
men jag föredrar 15" men 17" får väl duga?

nej sa inte att det fanns men de skulle välta en ur stolen :).... 512 i grafikminne för bärbara finns det ATI har sådana en kompis har en ASUS dator den har 512 i minne

Ursprungligen av Esa:

nej sa inte att det fanns men de skulle välta en ur stolen

Well, jag tycker det är lite magstarkt att klaga över att Apple inte använder processorer som Intel inte hunnit skapa ännu, eller hur?

Ursprungligen av Esa:

512 i grafikminne för bärbara finns det ATI har sådana en kompis har en ASUS dator den har 512 i minne

Ah, ok. Men finns det bärbara med GeForce 8600M GT och 512 MB minne?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-05 17:59

Alla ni som ropar om om 512Mb minne på grafikkortet, tror ni att det skulle vara snabbare?
Mängden minne på ett grafikkort har inget att göra med hastigheten så länge det som ska ritas upp får plats i minnet.
Med en såpass "låg" upplösning finns ingen nytta av 512MB.
Dessutom är jag skeptisk till att 8600 kretsen är snabb nog att utnyttja 512Mb även om det är en bra krets.

Mängden grafikminne har länge använts som ett försäljningsknep även om det egentligen inte säger någonting om prestandan.

Ursprungligen av Json_81:

Alla ni som ropar om om 512Mb minne på grafikkortet, tror ni att det skulle vara snabbare?
Mängden minne på ett grafikkort har inget att göra med hastigheten så länge det som ska ritas upp får plats i minnet.
Med en såpass "låg" upplösning finns ingen nytta av 512MB.
Dessutom är jag skeptisk till att 8600 kretsen är snabb nog att utnyttja 512Mb även om det är en bra krets.

Mängden grafikminne har länge använts som ett försäljningsknep även om det egentligen inte säger någonting om prestandan.

Jag skulle gissa att många som klagar på grafikminnet gör det "bara för att" utan att veta om det egentligen gör någon skillnad.

Någon som vet vad det numera gamla Macbook Pro-alternativet kostade före uppgraderingarna? Jag menar altså det alternativet som är längst till vänster när man ska välja 15 eller 17tum när man beställer. Innan man "skråddarsyr" den altså.

Förresten, visst är Apples priser för minnen, om än lägre än tidigare, fortfarande väldigt höga. Jag försökte hitta lite priser på minnen men är osäker på modellerna. Men visst är det så att det är billigare att köpa en MBP med 2x1GB och kasta ut dessa minnen och stoppa in 2x2GB köpta på annat håll, än att konfigurera den med 2x2GB direkt på AppleStore?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 17:55
Ursprungligen av Adrian B:

Förresten, visst är Apples priser för minnen, om än lägre än tidigare, fortfarande väldigt höga. Jag försökte hitta lite priser på minnen men är osäker på modellerna. Men visst är det så att det är billigare att köpa en MBP med 2x1GB och kasta ut dessa minnen och stoppa in 2x2GB köpta på annat håll, än att konfigurera den med 2x2GB direkt på AppleStore?

Visst är det så, Kingstons 2GB-moduler som passar till MBP 17" 2,33 GHz (för det är väl samma kretsar?) kostar 1450 kr på Dustin Home, istället för det dubble vid BTO hos Apple:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105687

Ursprungligen av Solid:

Visst är det så, Kingstons 2GB-moduler som passar till MBP 17" 2,33 GHz (för det är väl samma kretsar?) kostar 1450 kr på Dustin Home, istället för det dubble vid BTO hos Apple:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105687

Ah, ja då var det nog rätt minnen jag sneglade på hos Dustin. Fånigt att det ska vara billigare att behöva köpa minnen som man bara kastar. Sniket av Apple att inte sälja utan minne eller ta lite vettigare priser.

Jag hörde nån som påstod att de höga minnespriserna var ett sätt att ge tillbaka lite till ÅF. För en ÅF kan ta samma priser som Apple för en minneuppgradering, men istället köpa in egna kretsar och på så sätt tjäna en betydligt större hacka på minnen än på själva Macarna.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-05 22:06
Ursprungligen av Solid:

Visst är det så, Kingstons 2GB-moduler som passar till MBP 17" 2,33 GHz (för det är väl samma kretsar?) kostar 1450 kr på Dustin Home, istället för det dubble vid BTO hos Apple:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105687

Det ser ut att vara för långsamma minnen du länkar till (667MHz) Borde snarare vara typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336021

Men de är fortfarande MYCKET billigare än Apples. Och då har vi fortfarande inte ens beställt från USA...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 22:41
Ursprungligen av William N:

Det ser ut att vara för långsamma minnen du länkar till (667MHz) Borde snarare vara typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336021

Men de är fortfarande MYCKET billigare än Apples. Och då har vi fortfarande inte ens beställt från USA...

Enligt Kingston.com så är det dessa minnen även till den nya MBP 17" 2,4, men de kan ju köra en fuling...
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=37982&mfr=Apple&model=MacBook+Pro+17&root=&LinkBack=&Sys=37982-Apple-MacBook+Pro+17-inch+2.4GHz&distributor=0&submit1=Search

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 17:15

Beställde just snikigaste modellen med lite större HD. Leverans 19 juni säger de.

jag är toksugen på budgetmodellen, men vete katten om jag vågar köpa en ny maskin med endast 128MB vram innan apple klargjort hur grafikritningen går till i leopard+(+?)...

tror ni det ramlar loss några begagnade macbook pro på marknaden efter denna uppdatering?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-05 17:35

besviken

Aså ärligt talat är ni nöjda med dessa sakerna? om jag skulle falla ur stolen skulle detta hända!

HD upplösning på 15" modellerna inkl blu ray spelare (som matshita gör) LED då och 512 i grafikminne som många andra bärbara har idag, och en processor på 3 Ghz elelr nått från 2,33 till 2,4 e inte sådär mycket :S... nej usch

Ursprungligen av Esa:

HD upplösning på 15" modellerna

HD-upplösning på 15" är inte enbart positivt och jag är tveksam om den ens finns LED-skärmar som har den upplösningen ännu.

Ursprungligen av Esa:

inkl blu ray spelare

Antagligen skulle det kosta för mycket än så länge.

Ursprungligen av Esa:

512 i grafikminne som många andra bärbara har idag

Vilka?

Ursprungligen av Esa:

en processor på 3 Ghz

Finns det ens ute en sådan i massproduktion?

Ursprungligen av Adrian B:

Vilka?

Till exempel Asus Lamborghini

Dessutom Adrian:

Du behöver ju inte slänga dina minnen, de kan ju säljas till Macbookägare som vill uppgradera till sitt maximum. Däremot kan ju deras gamla minnen i princip bara slängas sedan, om man inte vill ha dem i reserv. Men jag förstår din poäng. Apple har hutlösa minnespriser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 19:04

The good:

17" 1920x1200 Glossy
160GB @ 7200
Slutsumma: 25 437,50:- (mecenat-rabatt)
Beräknad avsändning: 08 Jun, 2007

The bad:

Beräknad leverans: 18 Jun, 2007 - 19 Jun, 2007

Hoppas dock att min nya baby hoppar på en lastbil som är snabbare än 10-11 dagar...

Ursprungligen av Nirre:

The bad:

Beräknad leverans: 18 Jun, 2007 - 19 Jun, 2007

Det beror, som du kanske redan sett, på att du valde den snabbare disken. Annars är det bara 3 dagars byggtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-06 01:59
Ursprungligen av Adrian B:

Det beror, som du kanske redan sett, på att du valde den snabbare disken. Annars är det bara 3 dagars byggtid.

Njaaee byggtiden verkar ju vara 3 dagar...

Ursprungligen av Apple:

Beräknad avsändning: 08 Jun, 2007
Beräknad leverans: 18 Jun, 2007 - 19 Jun, 2007

Såtillvida att dom inte bygger under leveransen.

Ursprungligen av Nirre:

Njaaee byggtiden verkar ju vara 3 dagar...

När jag går in på Apple Store och väljer en MBP så står det "Färdig att skickas efter:
3 days" men väljer jag 7200-disken ändras det till "Färdig att skickas efter: 4 - 6 Weeks" så jag trodde det var det som spelade in. Men det är klart, då skulle den ha blivit ännu mer försenad.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Du behöver ju inte slänga dina minnen, de kan ju säljas till Macbookägare som vill uppgradera till sitt maximum.

Jo, sant, om man hittar någon som har nytta av dom så visst. Min erfarenhet brukar vara att minnen man plockar ur en bärbar oftast är för små för någon annan att ha nytta av, så de blir liggande hemma. Men som du säger kanske det finns MB-ägare som kan ha nytta av det.

Bevaka tråden