Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya hörlurar – men vilka?

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus
...tack igen. Jag är bara så jäkla orolig för batteriprestandan. Och den märker jag inte i butiken.

Det går inte att direkt säga vad som händer med batteriet baserat på impedansen, som är en väldigt rund siffra för övrigt. Däremot får du en indikation av vilken volym du kör iPoden på med en viss lur, jämfört med de vanliga apple lurarna. Om det är ungefär samma, eller om det är betydligt högre.

Det vore intressant att veta om en förstärkare ger märkbart bättre batteritid, jag tar och startar en tråd om det på headfi.org, där det finns högvis med folk som använder iPod med förstärkare, gärna inbyggda i "mint tins".

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:11

Jag skulle rekommendera ett par Sennheiser PX 200 de är bärbara och ger ett mkr bra ljud för den storleken.

Kostar ca 700kr
Frekvensomfång: 10-21 000 Hz
Impedans: 32 ohm
THD: <0,1%
Känslighet: 115 dB
Vikt: 60 g

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:28

Kanske jag har nämt men jag skaffade ett par sådana här

http://www.minidisco.com/mdr-d66slb.html

från just den affären och de är helt suveräna till ipoden. Mycket lätta och bekväma, dessutom blir de till en liten boll när man fäller ihop dem. Poden förtjänar helt klart bättre grejer än de där små pluttarna man får med den.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 23:46

Jag provade både px200 och px100 innan jag köpte mina (200 är slutna, och 100 är öppna) och jag tyckte att 200 hade alldeles för tok för lite bas, det lät rätt platt helt enkelt. Jag köpte dock till slut px100, och är grymt nöjd med dem. Fast då lyssnar jag iofs i tyst miljö.

Intressant att se att inte ens Apple anser att medlevererade lurar duger till iPoden egentligen. Någon som ser vad det är för lurar på bilden?

http://homepage.mac.com/alexandra2/macworld2/Pages/36.html

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 14:43

Boselurar var det iaf. (syntes på en annan bild).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 15:00
  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 15:36

Desutom, de kanske inte tyckte det var jättekul med snäckor när massor av folk ska prova...

  • Medlem
  • 2004-01-26 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av DaPhox
Hade EXAKT samma problem med fallerande PortaPro-lurar & letade efter liknande alternativ.

Kan verkligen rekommendera (blev rekommenderad själv) ett par helt otippade "no name-lurar": PRO2 PH-1000, 399 på Teknikmagasinet, halvfula ägglurar men ljudet är GRYMT för priset. De är lättdrivna, precis som PortaPro med mycket bättre ljud. 2 års garanti.

Lurar har ju en tendens att gå sönder därför nöjde jag mig med ett par billiga. Kan ju köpa fler om nåt händer.

De enda som kommer i närheten är ett par nya Koss-lurar för 899:-, kommer inte ihåg beteckningen dock. Tyckte det var lite dyrt...men de är bättre.

Jag har ett par sånna som jag andvänder till datorn, i början är dom otroligt bra, basen är grymt stark men efter ett litet tag ger basen upp och det börjar brusa och trassla.

Hallå alla audiofiler... Sitter här och lyssnar lite på mina iTunes-filer med mina nya koss the plug... Det känns kanon!

Jag har provat olika ljudformat på låtar här... Jag har svårt att höra skillnad på AAC 160, 120 och mp3 160 kbps... Ska det vara så?

Är också nöjd med mina Koss the Plug, men de trycker lite, så lite öm blir jag allt. Men bra ljud och stänger ute allt annat som orginal apple inte gör. Man får akta sig mer för bilarna nu.. Och tar ju onekligen mindre ström.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 23:06

Är det bara jag som faktiskt gillar Apple-lurarna man får med?
Har iofs inte jämfört med en massa andra snäckor, men jag tror inte jag skulle palla med att ha sådana som stänger ute för mycket ljud, jag blir smått paranoid om jag inte hör omgivningen när jag är ute...
Däremot när man sitter på tåg eller liknande kan det nog vara skönt.

Någon som prövat Sennheiser PXC 250? Aktiv ljuddämpning, en högteknologisk finess. Förefaller perfekt om man vill lyssna på musik i bullrig miljö, eller bara slippa buller.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 09:33

Kosspluggarna med tillbehöret Ear tip Pro är suveräna, ett riktigt lyft tycker jag i jämförelse med de som följer med iPoden. De svarta plastpluttarna som medföljer lurarna har inte funkat alls med mina öron. Men har fått tips om att klippa till dem för bättre passform.

  • Medlem
  • 2004-02-13 17:57

Kolla Koss Sporta Pro som kan sitta bakåt eller som vanligt. Samma element och därmed lika bra ljud som Porta Pro, men billigare, ca 400 kr.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 19:21

Lite varning för Philips SBCHS900. De har helt ok ljud för sitt pris (enligt mig som inte är speciellt audiofil), men de är plastiga och går lätt sönder. Min flickvän har haft två stycken. Ett par pajade hennes syster och ett par pajade jag. Men de blir små och fina när de är ihopfällda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-18 15:06

Kom precis hem med ett par Grado SR80... vilket ljud!!! Det kanske inte är de bästa hörlurar man kan ha på bussen eller tunnelbanan, då de är öppna kommer man garranterat att reta upp medpassagerare, men utomhus eller hemma i soffan får de högsta betyg. Till och med gamla uttjatade låtar bra i dessa lurar!

Ursprungligen av fieldy:

Kom precis hem med ett par Grado SR80... vilket ljud!!! Det kanske inte är de bästa hörlurar man kan ha på bussen eller tunnelbanan, då de är öppna kommer man garranterat att reta upp medpassagerare, men utomhus eller hemma i soffan får de högsta betyg. Till och med gamla uttjatade låtar bra i dessa lurar!

Låter lovande! Är själv extremt sugen på att skaffa mig en iPod och ett par Grado-lurar, men det är bara två saker jag är lite fundersam över: Hur pass bra klarar en iPod att driva dem? Och hur tycker du att komforten är - känns de bekväma även efter någon timmes användning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 18:52

Både Grado SR60 och SR80 är mycket lättdrivna och fungerar utmärkt till MD, walkman, CD eller en iPod (vilket bla. jag använder mina till). Personligen tycker jag att SR60 har lite skönare dynor/kuddar, men jag valde ändå SR80, då ljudet är bättre på dessa.
Jag tycker de är bekväma att ha på sig under en lång tid (iom att de är öppna), vilket är den största anledningen till att jag valde dessa hörlurar. Har du möjlighet, så provlyssna gärna på dem. Jag blev imponerad!

Charles: Pluggarna sitter som gjutna! I alla fall i mina öron. Riktiga brukslurar.

Det vore fint med ett par riktiga sköning-lurar typ grado. Jag har just nu ett par Sony MDR-P10 som jag köpte när jag var liten. Är det någon som kan säga något om dom?

/erik

Blev uppriktigt förvånad över att folk pratar om porta pro som ömtåliga….jag har haft mina i snart tre år (mycket hårdhänt användning många gånger) och det har aldrig varit några som helst problem. Bytt muddar en gång... Tycker konstruktionen änr mycket bra. Dessutom låter ju porta pro grymt bra (oändligt mycket bättre än "the plug" i mina öron iaf)

Har ett par Sony MDR-V700DJ (som jag i princip bara använder när jag vänder skivor på discot) som ha gått sönder fler gånger än jag kan räkna till….nu är de lagade med buntband och epoxy :). De låter dock lite maffigare och har ju bättre skydd mot ljud utanför….men ipodens batterier gillar inte dem

Mitt senaste lurköp är jag dock mycket nöjd med….Sony in-ear MDR-EX71SL ( http://reviews.cnet.com/Sony_MDR_EX71SL/4505-6468_7-30520512.html ). Köpte dem för att ha ett mer diskret alternativ till porta pro men ljudet är så bra att jag använder dem hela tiden (förutom hemma då). Provlyssnade dem och en lite sämre sonymodell och koss "the plug" och nya ipod in-ear-lurarna i butiken. EX71SL var grymt mycket bättre än de andra….framförallt var jag missnöjd med "pluggens" ljud.

Nästa köp får väl kanske bli nåt ur Shure:s E-serie… (http://www.shure.com/earphones/index.asp $99-$499).de ska ju tydligen vara nåt alldeles extra….men jag vill ha en butik där man kan provlyssna dem först.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 02:28
Ursprungligen av lasson:

Blev uppriktigt förvånad över att folk pratar om porta pro som ömtåliga….jag har haft mina i snart tre år (mycket hårdhänt användning många gånger) och det har aldrig varit några som helst problem. Bytt muddar en gång... Tycker konstruktionen änr mycket bra. Dessutom låter ju porta pro grymt bra (oändligt mycket bättre än "the plug" i mina öron iaf)

Har ett par Sony MDR-V700DJ (som jag i princip bara använder när jag vänder skivor på discot) som ha gått sönder fler gånger än jag kan räkna till….nu är de lagade med buntband och epoxy :). De låter dock lite maffigare och har ju bättre skydd mot ljud utanför….men ipodens batterier gillar inte dem

Mitt senaste lurköp är jag dock mycket nöjd med….Sony in-ear MDR-EX71SL ( http://reviews.cnet.com/Sony_MDR_EX71SL/4505-6468_7-30520512.html ). Köpte dem för att ha ett mer diskret alternativ till porta pro men ljudet är så bra att jag använder dem hela tiden (förutom hemma då). Provlyssnade dem och en lite sämre sonymodell och koss "the plug" och nya ipod in-ear-lurarna i butiken. EX71SL var grymt mycket bättre än de andra….framförallt var jag missnöjd med "pluggens" ljud.

Nästa köp får väl kanske bli nåt ur Shure:s E-serie… (http://www.shure.com/earphones/index.asp $99-$499).de ska ju tydligen vara nåt alldeles extra….men jag vill ha en butik där man kan provlyssna dem först.

Den Asiatiska versionen av Sony MDR-EX71SL är dessutom vit och har vit sladd. Very iPodish. I'm going for a pair of those!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-23 16:07

Orkar inte läsa allt, men flera har säkert sagt det: Koss Porta Pro är det enda som gäller!

Koss borde göra en "iPod-Edition" med vit sladd och så.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-23 16:39

Det enda som gäller...!?

Inte då! Det finns bara ett märke på hörlurar annat annat är bleka kopior utav densamma...Sennheiser är det som gäller framförallt HEV-90 http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/root/products_headphones_homeuse_hifisystems_03074

Inte så portabla men bättre ljud än så är går inte att få för pengar...

För dom som ändå vill springa omkring och få njuta utan att störas alltför mycket av omgivningen till trots...http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_eng.nsf/root/products_headphones_portables_04924

  • Oregistrerad
  • 2004-03-26 11:00

Jag skummade igenom eran konversation nyss.....fattade inte allt men mycket.........men jag har standardlurarna som man får med...och jag är chockad hur bra basen är......dock är jag rädd att jag kanske sprängt en av av de...för på hög volym eller med extra bas så dunkar hela luren.......inte sprakar bara dunkar....men jag har funderar på att köpa Apples andra lurar...är de bra eller har ni något annat förslag för runt 1000 - 1500?

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Jag skummade igenom eran konversation nyss.....fattade inte allt men mycket.........men jag har standardlurarna som man får med...och jag är chockad hur bra basen är......dock är jag rädd att jag kanske sprängt en av av de...för på hög volym eller med extra bas så dunkar hela luren.......inte sprakar bara dunkar....men jag har funderar på att köpa Apples andra lurar...är de bra eller har ni något annat förslag för runt 1000 - 1500?

//C

Archduk: Reklamera lurarna hos Apple Store så får du nya.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 11:04
Ursprungligen av svanerik:

Archduk: Reklamera lurarna hos Apple Store så får du nya.

Det gjorde jag, inga problem alls. Nya kommer inom två arbetsdagar. Suverän service

Kan rekomendera Sony MDR-CD280 dom är sjukt bra och slutna vilket jag tycker är ett + . Modellen har några år på nacken men det finns ju nyare i samma serie som borde vara minst lika bra.

Jag har inte fått min ipod ännu.. Jag har ett par härliga lurar som jag gillar riktigt mycket.. Ett par koss pro4aa titanium.. Men grejen är att ipoden säkert inte kan förstärka så bra.. När jag provade på brorsan 15gigare så var det jättelågt, likadant på andra spelare typ jos och muvo ..

Så jag letar efter en lösning.. Jag blir t.ex irriterad i öronen av hörlursnäckor.
Hittade en liten förstärkare på apple store som heter boostaroo, fast den verkar ha lite onödiga funktioner, tex så verkar den vara stor och klumpig... Inte något man vill ha i fickan precis, inte särskilt snygg var den heller..

Någon som vet något annat alternativ?

http://www.boostaroo.com/

  • Medlem
  • 2004-04-04 16:50

vad tycker ni om Sony MDR-V700??..jag funderar på att köpa ett par

Bevaka tråden