Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya hörlurar – men vilka?

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I prislistan verkar de finnas, så jag tror och hoppas att de finns fortfarande, eftersom jag tänkt köpa en framöver.

Jag tror inte att en reparation kostar hälften av nypriset, om man hittar rätt ställe. En femhundring borde kunna räcka tycker jag. Om inte annat måste man kunna få ett prisförslag.

Jag har skrivit till Tomten att jag vill ha ett par KOSS: The Plug.

Att de rensar öronen ser jag bara som en bonus.

  • Medlem
  • 2003-11-24 10:20

Bör man ha Pro Eartip eller vad dom heter? Jag tycker det är rätt meckigt att sätta i The Plug. Men dom sitter bra väl på plats. Är det lättare att trycka dit dom med Pro Eartip?

/majk

  • Medlem
  • 2003-12-03 16:48

Har ett par Koss Porta Pro.. Bästa lurarna jag köpt men nu måste de in på service..

Nån som jämfört ljudet på The Plug och Porta Pro? Eller går det ens att jämföra?

  • Medlem
  • 2003-12-03 17:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Har ett par Koss Porta Pro.. Bästa lurarna jag köpt men nu måste de in på service..

Nån som jämfört ljudet på The Plug och Porta Pro? Eller går det ens att jämföra?

Jag hade ett par Porta Pro innan. Det är ju inte helt rättvist att jämföra ljudet dem emellan. Däremot låter The Plug klart bättre än de flesta andra pluggar som finns där ute. Men ett The Plug är absolut ett bra komplement (kan vara skönt med pluggar om man vill ha mössa t.ex.).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 18:16

Test av hörlurar

AKG K-271 Studio
Sennheiser HD-600

Testade två olika hörlurar i går på Estrad: AKG K-271 Studio för 1 900 kr och Sennheiser HD-600 för 3 000 kr med moms.

Först ljudet:

Mycket bra båda två. Båda har en mycket ren och detaljerad diskant och ett naturligt mellanregister. AKG K-271 Studio låter kolossalt bra. De är nästan kliniskt rena och absolut neutrala, men samtidigt musikaliska, inte tråkiga. Mycket luftiga och öppna i karaktären: det låter som om man sitter i ett stort rum! De är dock aningen basfattiga. Jag gillar inte basiga hörlurar, sånt tröttar bara ut mig, så de passar mig bra. Om du gillar tjockt med bas finns det andra lurar som låter mer. AKG K-271 Studio har ett mycket behagligt ljud. Godis för finsmakaren. Betyg: 4+ poäng.

Sennheiser HD-600 har ett varmare ljud med mer dynamik och närvaro, men de är också mycket neutrala. Mer bas än AKG K-271 Studio, mer kräm om man så vill. Smaken är olika. Visst låter Sennheiser mycket bra, men jag skulle önska mig lite mer rymd och luftighet. Det blir gärna lite "mitt i huvudet"-känsla i dem. Betyg: 4 poäng.

Nu till komforten:

AKG K-271 Studio är ett par bamsiga lurar, men absolut inte klumpiga. Mycket lätta för sin storlek. Passformen på mitt normalsvenska huvud är perfekt, och öronkuddarna är extremt bekväma och trycker inte på öronen, huvudet eller halsen. Kan inte bli bättre. Betyg: 5+ poäng.

Sennheiser HD-600 sitter benhårt på skallen. Kuddarna är visserligen mjuka, behagliga och av bästa kvalitet, men trycker alldeles för hårt på halsen, huvudet och pulsådern under örat. I längden tror jag att det blir jobbigt. Kan fungera bra i bullriga miljöer dock, och till personer med mindre huvud än jag. Betyg: 3+ poäng.

Slutomdöme:

Mitt val faller på AKG K-271 Studio. De är rätt dyra de också, men man får verkligen valuta för pengarna. Det är ett par lurar som jag tror fungerar utmärkt även under mycket långa lyssningspass, och som inte tröttar ut lyssnaren. Det finns mycket musikglädje inbyggt i dessa underbara österrikiska hörlurar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Till saken hör att det faktiskt finns större lurar med låg impedans (lättdrivna).

Funderar på Sony (de slutna lurarna) typ MDR-V700DJ eller MDR-V500DJ men orkar iPoden driva dessa?!. Hur kollar man upp sånt där? Har hört att iPoden blev begränsad i och med protester från Frankrike (de hade trist lagstiftning för tillåten max uteffekt)...

  • Medlem
  • 2003-12-21 01:25

Någon som testat Etymotic ER6 ? Är egentligen inte så intresserad av snäckor, men skulle vara kul att höra om de är så bra som det låter.

Ultimate Ears UE5c är väl inget alternativ antar jag.. 550 dollar.. för snäckor

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 09:37

Snacka om overkill att lyssna på MP3 i snäckor för drygt 4 papp som att kasta pärlor till svin eller nåt...;)

fan as skumma dom där sista snäckorna haha fatta inte hur man får in dom i öronen..
jag har ett par sony snäckor för 550:- också nån plutta in i öronen modell..

  • Medlem
  • 2003-12-21 13:20

Har någon sett Etymotics lurar i Sverige? Vore kul att prova dem. Kanske kan vara ett alternativ då man inte vill ha större lurar med sig. Kritiken var ju otroligt bra.

Sen har det ju pratats en hel del om Grados här. I vilken prisklass ligger deras lurar och har de någon modell som ens ipoden kan driva? Använder Koss Porta Pro nu och vill egentligen inte ha så mycket mindre uteffekt.

Sist undrar jag om man kan ta bort den uteffektsbegränsning europeiska iPods har.

Ljudmakaren säljer Etymotics - och Grado mm. Kolla på
ljudmakarn.se

En gammal sanning i ljudsammanhang är det här med shit in shit out. Säga vad man vill om iPod men hifi är det väl inte. När lurarna närmar sig tusenlappen så blir nog marginalnyttan högst försumbar.

Men bortsett från det, visst finns det en massa kul lurar. En favorit är Jecklin Float, dock ej till iPod, annat bärbart eller inbyggda hörlursförstärkare öht. Nån som provat dom?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 19:02

Man bör väl kanske inte överdriva läget heller. Sitter man och lyssnar på hårdkomprimerade MP3:or i 128kbit kvalité så är det nog bättre att höja kvalitén på musiken än att springa och köpa ett par dyra hörlurar.

Men det finns ju faktiskt dem som har en 40GB ipod med AIFF-filer på (cd-kvalité) och då talar vi om helt andra möjligheter till hög ljudkvalité. Det finns lite olika hifisajter som har gjort tester utav ipod och resultatet är överrsaskande bra. Det bör väl nämnas att skillnaden mellan AAC 320kbit (eller MP3 för den delen) och AIFF är enormt stor med ett par högpresterande lurar. Shit in shit out.

Detta finns det mer diskussioner kring tidigare i den här tråden dock så jag går ej in på det ytterligare.

  • Medlem
  • 2003-12-22 11:32

Nu har jag ju aldrig sagt att jag endast ska använda lurarna till iPod.. bara att jag vill ha ett par bra lurar. Varför inte använda dem till iPoden OCKSÅ?

Är väl medveten om begränsningarna i formaten, men efter att ha lyssnat lite kan jag tycka att MP3 256 låter bättre/fylligare än AAC 192 i mina lurar.. så ska det väl "inte vara"?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 11:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nu har jag ju aldrig sagt att jag endast ska använda lurarna till iPod.. bara att jag vill ha ett par bra lurar. Varför inte använda dem till iPoden OCKSÅ?

Är väl medveten om begränsningarna i formaten, men efter att ha lyssnat lite kan jag tycka att MP3 256 låter bättre/fylligare än AAC 192 i mina lurar.. så ska det väl "inte vara"?

Jag handade ett par KOSS UR 40 på Macoteket dom låter grymt bra med Ipoden samt man kan vika dom och trycka ner i ett litet utrymme, kan rekomendera dessa varmt!

Kolla hitta en bild på dom i mitt galleri

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 15:43

Jag köpte mig ett par Sennheiser PX100 för två veckor sedan nu, för att lyssna på datorn. De är mycket bekväma (låg vikt och ytterst lite öronsvett), och transporteras i ett mycket bra litet hårt fodral. Ljudet passar bra till datorlyssning, de är ganska "avslappnade" i ljudet, man blir inte trött av det. Släcker man ljuset och lyssnar lite mer aktivt märker man att de inte har den högsta upplösningen (eller var det den komprimerade musiken? ), och då hade de kunnat få vara lite mer aggressiva i ljudet. "Soundet" passar mig bra, balanserat, med mjuk diskant och bra (lite extra tror jag) bas. Kanske blir det också ännu bättre när de blivit ordentligt inspelade?

De perfekta datorlurarna till mig och min iBook.

388:- på BRL.

Om någon känner sig sugen på ett par Sennheiser HD 570 som nämndes tidigare i tråden har jag ett par till salu. Prisidé, femhundra någonting.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 13:57

Har ett par HD 580 själv... Slår det mesta!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 00:44

HD 580 (med bröder och systrar) kan tyckas lite väl tungdrivna för en stackars iPod.

Jag har ett par HD 25 som funkar utmärkt, men tyvärr är lurar av den har kalibern det billigaste.

För övrigt vill jag påstå att Koss Porta Pro inte är något jättebra köp, alldeles för mycket bas.

Nej, när de släpper nya billiga iPoden blir det nog en sån och ett par The Plug, börjar blir jobbigt att springa runt med lurar hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av jiggy-diggy
fan as skumma dom där sista snäckorna haha fatta inte hur man får in dom i öronen..
jag har ett par sony snäckor för 550:- också nån plutta in i öronen modell..

Vore det inte kul om någon tillverkade ett par hörlurar som verkligen såg ut som SNÄCKOR?

"Vill du också ha en snäcka på örat?"

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 11:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Vore det inte kul om någon tillverkade ett par hörlurar som verkligen såg ut som SNÄCKOR?

"Vill du också ha en snäcka på örat?"

Du menar lite som Koss:s ostar?

*edit* kvalitén kanske är "cheesy"...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 12:39

Hd 650; http://www.dustin.se/DustinPictures/Products/S/5010060033.jpg

MusicalFidelity Xcan-V3; http://www.ljudmakarn.se/articleimages/small/557.jpg

Har själv föregångaren till ovanstående dvs;
HD 600 och Xcan-V2

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:57

någon som har koll på hur batteriprestandan förändras med "fetare" lurar? Antar att en laddning räcker kortare med stora studiolurar än med originallurar, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:32

Vem blir först med de nya Äppelsnäckorna?

Magnus, effekten blir som att du konstant kör med din iPod på högre volym. Och högre volym drar mer ström. Och om man har ännu tyngre lurar, typ HD600 med 300ohm impedans? Då får man helt enkelt inte upp volymen, och man tappar all dynamik. Men man kan köpa (eller bygga själv) en lös förstärkare i iPodformat som gör det möjligt. Det är tom möjligt att man får bättre batteritid ur ipoden då, eftersom förstärkaren (och dess 9v batteri, eller dubbla 9v batterier) tar över tyngden i högtalardrift.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:48

En stor hörlur kräver högre effekt för att åstakomma en viss ljudintensitet (upplevd volym i örat) än vad en mindre hörlur kräver.

Detta gör att du tvingas spela med högre volyminställning med den större hörluren. Därmed räcker batteriet kortare med stora lurar.

Separat effektförstärkare med 9V batteri har jag aldrig testat, men det skulle ju helt klart kunna förbättra iPodens batterilängd. Samtidigt är blir ju enheten mindre och mindre portabel med stora hörlurar och en, om än liten, effektförstärkare.

Jag äger själv ett par HD600 som jag har testat ihop med en Gen 2 iPod som jag ägde tidigare. Jag fick lyssna med full volym på iPoden för att få hyffsad volym.

HD600 hörlurarna var dock inte inköpta för att användas ihop med en iPod som du kanske förstår. De är lite för dyra för att släpa runt på. Ingenting man har på sig när det regnar direkt. De skall givetvis avnjutas med en bra hörlursförstärkare i vardagsrummet.

Öppna hörlurar är heller ingen vidare värst bra lösning ute på stan där bullret runt omkring gärna slinker in och stör musiklyssnandet. Satsa isf. hellre på ett par slutna lurar om du skall springa runt med dem på stan eller i annan ljudlig miljö.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 21:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Vem blir först med de nya Äppelsnäckorna?

Av Apples tidigare snäckor att dömma blir det nog inget mer av det slaget tror jag. Nöjer mig med mina HD600 sålänge.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Magnus, effekten blir som att du konstant kör med din iPod på högre volym. Och högre volym drar mer ström. Och om man har ännu tyngre lurar, typ HD600 med 300ohm impedans? Då får man helt enkelt inte upp volymen, och man tappar all dynamik.

Tack för snabba (och bra) svar.
Kan Sennheisers HD200 (64 Ohm?) vara ett bra alternativ? Någon som har erfarenhet av dessa? Jag är inte "audiofil"..

  • Medlem
  • 2004-01-07 01:47

Är lite sugen på Grado SR60 eller SR80 som enligt Ljudmakarn kallas för "världens bästa hörlur för bärbart ljud". De skriver också att de har extremt gynnsamma drivningsförhållanden.. Trodde ett par Grado kostar mer än 1075.. Någon som har erfarenhet av dem tillsammans med en iPod?

Se här

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 02:03

Ljud är ju till stor del en smaksak. Beroende på vilken typ av musik man lyssnar på, hurdan hörsel man har och hur man personligen vill att lurarna skall låta, blir valet av hörlur högst olik från person till person.

Det bästa är ju att ta med sig iPoden till välsorterade återförsäljare och provlyssna olika hörlurar som är intressanta. Jämför vilken känslighet de har (hur lättdrivna de är) och vilket ljud de erbjuder osv. Välj återförsäljare med bra kunskap och stort hörlurssortiment. Sedan kan nu ju inhandla lurarna på närmsta webshop till ett bättre pris om ni känner för det.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 02:07

...tack igen. Jag är bara så jäkla orolig för batteriprestandan. Och den märker jag inte i butiken.

Bevaka tråden