Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya hörlurar – men vilka?

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 23:07

Fungerar säkert bra som öronmuffar. I övrigt har jag inte mycket till övers för Philips. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Testade de här idag:

Snipp

Philips SBC HP890

Bra ljud, extremt sköna och lätta. Billiga. Men STORA!

Man får ett par av dem om man förlänger sin prenumeration av M3 med ett år.

/Stefan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Man får ett par av dem om man förlänger sin prenumeration av M3 med ett år.

/Stefan

Får man även det ifall man tar en ny prenumeration???

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 23:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Får man även det ifall man tar en ny prenumeration???

--
Daniel

Japp, köp senast numret av M3 så hittar du det på sidan 126.

/Stefan

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 15:33

jaoo

Min förra lärare hade Sporta Pro, har inte hört värre ljud, mina vanliga standard lurar var nästan bättre......

.....men jag fick krupp så jag köpte Sony MDR-V700 DJ remix. de bästa jag hört.......har inte hört "koss the plug", men de lurarna jag har är oerhört bra......fast jag betalade 2100.-.......kunde importerat de för 1500:- , men det var så att jag var för het på gröten, och sedan ville jag ha bra garanti.

Men som sagt, har aldrig hört bättre, isolering är oerhört, och de är smidiga som fan, det bästa är basljudet, fast jag vågar inte kräma på, för rädd om pengarna...:S......men de ska klara att skicka ut 107 decibel, och jag använder de faktiskt ibland som högtalage....bara att vrida lurarna utåt (du kan vrida på de ganska mycket).....enda problemet är kontakten och fickorna.....kan inte ha tajta byxor, men sladden är lång så lägg den i väskan bara....

Sony MDR-V700 är mitt tips

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-22 16:23
Ursprungligen av Archduk3:

Min förra lärare hade Sporta Pro, har inte hört värre ljud, mina vanliga standard lurar var nästan bättre......//C

Sporta Pro har samma högtalarelement som Porta Pro, som många upplever som väldigt bra lurar... Det enda som skiljer är hållaren. Jag kan inte säga att jag hör någon skillnad, och jag är väldigt nöjd med bägge. Slutna lurar är inget alternativ för mig, kanske bör tilläggas...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-22 16:37
Ursprungligen av Spyder:

Sporta Pro har samma högtalarelement som Porta Pro, som många upplever som väldigt bra lurar... Det enda som skiljer är hållaren. Jag kan inte säga att jag hör någon skillnad, och jag är väldigt nöjd med bägge. Slutna lurar är inget alternativ för mig, kanske bör tilläggas...

Gör själv musik, och de bästa lurarna jag har hört hittils är Grado Labs SR60. Dom låter helt fantastiska. Men dom ser förjävliga ut=)

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 23:47

Kan bara intyga att Koss the Plug är ett par suveräna hörsnäckor!
De klart bästa jag testat. Nästa steg är ett par riktiga lurar, men då förlorar man ju en hel del av smidigheten.

Förstår faktiskt inte hur de kan vara så billiga. Har ett par Sony-snäckor som kostade 600 riksdaler men inte ens kommer i närheten av den ljudkvalitet Pluggen kan prestera.

Rekommenderas varmt!

Ursprungligen av Leijon:

Kan bara intyga att Koss the Plug är ett par suveräna hörsnäckor!
De klart bästa jag testat. Nästa steg är ett par riktiga lurar, men då förlorar man ju en hel del av smidigheten.

Förstår faktiskt inte hur de kan vara så billiga. Har ett par Sony-snäckor som kostade 600 riksdaler men inte ens kommer i närheten av den ljudkvalitet Pluggen kan prestera.

Rekommenderas varmt!

Jag är ute efter ett par lurar som dels går att använda med cykelhjälm och dels går att använda på gymet - sitter Pluggarna tillräckligt bra i örat för att fixa det tro?

/CX

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-12 00:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Testade de här idag:

Philips SBC HP890

Bra ljud, extremt sköna och lätta. Billiga. Men STORA!

jag har ett par, gillar dom som fan

  • Medlem
  • 2003-11-12 12:18

Nu har jag i alla fall ett par Koss the Plug. Helt ok faktiskt, framför allt jämfört med andra pluggar. Billiga var dom dessutom. Ett jävla bök att sätta i och ta ur dom bara. Funderar på om man kanske ska skicka efter ett par pro eartip eller vad dom hette. Vad blir skillnaden?
Har dom mest i väntan på mitt kommande inköp av "riktiga" lurar egentligen. Kanske blir det PX200... måste provlyssna.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 17:14

Finns det bättre?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 23:37

Inspirerad av denna diskussion lyssnade jag på några olika modeller idag, Sennheiser hd600, hd570, px200, px100, porta pro, m. fl.

Följande slog mig: Jag vill ha ett par hd600 att koppla till min rörstärkare hemma!

Dock tyckte jag att hd570 (kostade typ hälften) inte var långt bakom, och liksom kostade typ hälften... (Om jag inte fick siffrorna fel...)

För bärbart går tyvärr exempelvis Grado bort, eftersom de inte kan fällas. Av de återstående gick px200:an bort, eftersom den lät platt (ingen bas) jämfört med de andra. px100 tyckte jag lät kanonbra, inte det bästa glimmret i diskanten, men för bärbart lät den riktigt bra, väldigt likt portan, faktiskt (nej, jag lyssnade inte jättelänge...) även om denna hade bättre diskant. Men den känns ju så PLASTIG! px100:an var långt framför där. Vad ska jag välja?:confused:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 06:03

Har själv ett par hd580 och kunde inte vara nöjdare, dom låter kanon.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 13:52

HD650, efterföljaren till HD600, verkar riktigt bra. Är nog ingen enorm skillnad mot ett par HD600 men de har väl förbättrat en del iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 17:58

Om man ska köpa The Plug så rekommenderar jag att man köper dem via koss hemsida....visst finns chansen att man åker på tull och så, det gjorde jag, men det blev ändå att jag fick 2 par för samma pris som ett par kostar i Sverige..

/Tomas

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 23:15

Koss hemsida tar lång tid på sig, så va de för mig iaf..

Beställde istället ifrån: http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId=83656

Mycket snabbare samt att man kan få mot faktura, vilket betyder att de kan skicka dem som ett vanligt kuvert..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 23:24

jag tror att jag läst igenom hela tråden, men jag ber om ursäkt om jag missat.

har någon testat sin iPod med Sennheiser HD-25?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 12:03

Fick mina "The Plug" idag...

Fyn f_n vilket ljud, trycket är det bästa jag hört någonsin!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av coolvik
Fick mina "The Plug" idag...

Fyn f_n vilket ljud, trycket är det bästa jag hört någonsin!

Kan du jämföra med Porta Pro, och px100, alternativt riktigt bra hörlurar? The Plug går ju inte direkt att lyssan på överallt...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 17:23

Jag anser att Porta Pro och många andra lurar som det skrivs om i den här tråden är ganska överskattade.

Dess starka sidor är väl dock att de fungerar bra ihop med en bärbar enhet, både vad det gäller drivning och bärbarhet för själva lurarna.

Men jämför man red ljudkvalité med hörlurar från Grado eller Sennheiser så inses det lätt vilka som återger musiken bäst.

EDIT: Stavfel... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 18:49

Håller helt med dig, med efter som detta forum syftar till bärbara handenheter (iPod) så måste man se till den aspekten också...

Prestandan sjunker ju självklart om man skall trycka på ett par större täckta lurar än ett par mindre plugs..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 19:00

Till saken hör att det faktiskt finns större lurar med låg impedans (lättdrivna). Sennheiser har flera modeller. Huruvida dessa står sig mot andra lurar är ju en smaksak.

Ofta blir det ju olika lurar som segrar i olika musikgenrer dessutom. Och sedan är det ju i allra högsta grad en smaksak, vilket register man vill få återgivet i öronen osv.

Jag har både ett par Sennheiser HD500 (som iPoden driver utan problem) och ett par HD600 (som jag ej skulle få för mig att släpa med på stan, och som ipoden ej driver problemfritt).

Sedan bör väl kanske de som vill satsa på ljudkvalité framför kvantitet och som tänkt lägga många kronor på hörlurar, fundera över huruvida komprimerad musik är rätt eller fel. Det ryms trots allt ganska många CD:s på dagens iPods i originalkvalité.

EDIT: Stavfel... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 19:09

Vill man köra ett par tungdrivna hörlurar som ex.vis HD600 bör man ju ha en separat hörlursförstärkare, varav det också finns bärbara men även hemma bör det ju användas.

Självklart är ett par Porta Pro, px100 (mina favoriter hittills), eller the Plug (som jag är mycket nyfiken på) inte de bästa hemmalurarna, men de är flyttbara! (jag skall mest ha mina till att lyssna på datorn när jag inte är hemma.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag anser att Porta Pro och många andra lurar som det skrivs om i den här tråden är ganska överskaddade.

Dess starka sidor är väl dock att de fungerar bra ihop med en bärbar enhet, både vad det gäller drivning och bärbarhet för själva lurarna.

Men jämför man red ljudkvalité med hörlurar från Grado eller Sennheiser så inses det lätt vilka som återger musiken bäst.

Precis.

Jag skulle aldrig koppla in mina PortaPro hemma i stereon (där använder jag mina "riktiga" Sennheiserlurar istället), men för rmobil lyssning är PortaPro överlägsna! Deras färgning av ljudet (den övermjuka diskanten och den höjda basen passar perfekt för promenad-/buss-/tåg-/rese-lyssning!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 20:01

Jag sitter med ett par Sennheiser HD600 sedan tre år tillbaka. Grymma lurar som ger REN musik, inget annat. Har dock ett litet problem: Vänsterluren glappar ibland så att man får trycka till den för att den ska funka. Jag tror att det är anslutningen i luren som har fått sig en törn nån gång eller helt enkelt är för stor, eftersom jag har bytt kabel utan att problemet försvann. Har någon erfarenhet av detta och kanske ett tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 20:48

Har ej varit med om något liknande men reservdelar och service finns ju att beställa hos Sennheiser ÅF. Man kan även låta dem "serva" lurarna. Dags för en 20.000 mils service kanske.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 21:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av molekylmartin
Vänsterluren glappar ibland så att man får trycka till den för att den ska funka. Jag tror att det är anslutningen i luren som har fått sig en törn nån gång eller helt enkelt är för stor, eftersom jag har bytt kabel utan att problemet försvann. Har någon erfarenhet av detta och kanske ett tips?

Jag har faktiskt precis samma problem med mina Sennheiserlurar. Även i mitt fall är det vänsterluren som spökar, förresten. Varje gång jag använder lurarna blir jag tvungen att pressa sladden/kontakten uppåt (dvs in i luren).

Jag vet att en av lurarnas svagaste punkt är själva sladden som är lite väl tunn innuti. Som tur är går den ju att byta ut, precis som många andra delar på luren.
Men har man som molekylmartin provat att byta sladden är det ju iofs värre...
Verkar kontakten i sig vara glapp?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 23:42

Jag vet inte vad Sennheiser skulle ta för en service, men jag antar att det blir ungefär hälften av vad ett par nya kostar. De är inte jättemycket använda. Det är ju lite av en lyxgrej som man plockar fram när man vill ha det där lilla extra...

På något sätt sitter kabeln inte riktigt stadigt fast i luren. Jag har försökt med tejp kring kontakten och det blev lite bättre (dvs glappar inte lika mycket) men är fortfarande inte helt OK.

Jag vet inte om det skulle hjälpa att skaffa en cloukabel från Jönköping. De kostar ju en hel del om jag minns rätt - 8-900 för budgetvarianten och ytterligare 400 för toppmodellen. På deras hemsida finns dock inga hörluskablar - har de slutat tillverka dem?

Bevaka tråden