Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya hörlurar – men vilka?

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 14:52

Det är väl tveksamt om en fabriksstrypt iPod klarar av att driva ett par studiolurar. Satsa på ett par lättdrivna, och helst ett par slutna som klarar att stänga ute trafikbullret. Sennheiser HD25 är bäst, men lite dyra och låter nästan lite för bra för mp3:or. Jag köpte ett par HD25 SP1, som kostar hälften så mycket men låter mycket bra ändå.
Dessutom är det svårt att hitta robustare lurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 16:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av NoBody
Till iPod, iBook och PowerBook finns det bara en lur - Bang & Olufsen http://www.bang-olufsen.com/sw711.asp

Nej, nej och åter nej.

Jag är förvisso en B&O-nörd av stora mått - min b&o-mani är av samma kaliber som min mac-mani - men jag måste tyvärr säga att b&o-lurarna är usla.

Designmässigt slår de det mesta, men ljudmässigt är de fullständigt utklassade av alla andra lurar som nämnts i denna tråd.

Det gör ont i mig att skriva det - jag är annars en ivrig försvarare av beo-produkter, särskilt deras lite äldre produkter - men i just det här fallet har de verkligen misslyckats. Jag brukar dock ta fram mitt par ibland och titta på dem, de är verkligen vackra!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 16:46

Kan bara hålla med: Varning för B&O-lurarna. Helt värdelösa är dom ju inte, men "ljudmässigt" är de värda ca. 200 spänn.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 16:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Jag är förvisso en B&O-nörd av stora mått - min b&o-mani är av samma kaliber som min mac-mani - men jag måste tyvärr säga att b&o-lurarna är usla.

Gå tillbaka till var du nu köpte dem och be att få ett nytt par. Det måste vara fabrikationsfel på dina.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 16:56

Kan bara rekomendera Koss KSC - 35, har haft mina ett bra tag (i.o.f.s. inte till iPod) och är supernöjd med dem. Små, bra ljud och för sådana som mig som inte kan ha saker i öronen är de perfekta.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-21 17:03

Nu har jag tänkt om och funderar istället på ett par Philips SBC-HP890

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Nu har jag tänkt om och funderar istället på ett par Philips SBC-HP890

Philips är nog inte alls att förakta. Jag är själv mycket nöjd med mina philipslurar - en utgången modell som låg i prisklassen 400 kr. Skillnaden på ljudkvalitet är astronomisk om man jämför med de sonylurar för ca 300 kr som jag hade tidigare.

Hur de står sig mot Sennheizer och Koss kan jag inte uttala mig om - jag antar att många som förespråkar de lurarna inte tycker att Philips är ett märke som är värt att ta med i jämförelsen?

  • Medlem
  • 2003-10-21 18:00

Det finns onekligen en djungel av lurar där ute. B&O kommer jag inte ens fundera på, är som sagt inte ute efter ett par pluggar egentligen.
Ett par noname lurar på Teknikmagasinet går bort direkt, hur mycket för pengarna dom än ger Boselurarna låter onekligen bra, men inte tillräckligt bra för att kosta 2 000 spänn. Dessutom kostar de mer än vad jag tänkt lägga. Omkring 700 till 1000 kronor hade jag tänkt mig.
Kul med någon som lyssnat KSC-35! Någon som vet om det är samma element som i KSC-50? KSC-50 verkar onekligen mer robusta och genomtänkt i designen. Jämförelsebilder i en diskussion på head-fi.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Någon som vet om det är samma element som i KSC-50? KSC-50 verkar onekligen mer robusta och genomtänkt i designen. Jämförelsebilder i en diskussion på head-fi.

/majk

Jag är 99% säker på att det är samma, gick för ett tag sedan ner till min lokala ljudbutik och har för mig att de sa att det var samma (var i.o.f.s. ett tag sedan så jag kan ha fel).

  • Medlem
  • 2003-10-21 18:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Jag är 99% säker på att det är samma, gick för ett tag sedan ner till min lokala ljudbutik och har för mig att de sa att det var samma (var i.o.f.s. ett tag sedan så jag kan ha fel).

Följdfrågan blir då om det är samma element i KSC-35 som i Koss Porta Pro.

Jag använder mig av Koss Sporta Pro som låter bra. Dock tycker jag att Porta Pro låter bättre av någon anledning, även om det skall vara samma element.

Jag rekommenderar dock inte de tidigare nämnda B&O-lurarna även om de är hur snygga som helst (som alla B&O-produkter brukar vara). Ljudmässigt tycker jag inte att de är värda pengarna - Sporta/Porta Pro vinner med hästlängder. Nackdelen med Sporta/Porta är dock att omgivningen lätt hör när man pumpar upp volymen...vilket man ofta gör.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Följdfrågan blir då om det är samma element i KSC-35 som i Koss Porta Pro.

Ja, det är jag säker på.

För er som följer den här diskussionen, och, precis som jag, inte är "audiofiler" så kan jag rekomendera ett par GRYMMA hörlurar, eller öronsnäckor eller vad man ska kalla dom... Sony Phontopia, kostar drygt 500 pix och är överlägsna alla andra "plupp"-lurar jag tidigare haft. Duktiga på att stänga ut ljud, och basåtergivningen är underbar...

Ser ut ungerfär såhär, fast det här är 2000 kronors modellen...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 20:27

Jag är också ute efter ett par nya lurar. De ska vara stora, lätta och slutna med mycket mjuk vaddering. Inte för dominant bas, ingen konstgjord "loudnesseffekt", utan rent, ofärgat, oförfalskat ljud. Alla tips mottages.

  • Medlem
  • 2003-10-21 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Jag är också ute efter ett par nya lurar. De ska vara stora, lätta och slutna med mycket mjuk vaddering. Inte för dominant bas, ingen konstgjord "loudnesseffekt", utan rent, orfärgat, oförfalskat ljud. Alla tips mottages.

Lurarna som jag kikat på kan vara något, Sennheiser PX200. De ska vara neutrala i återgivningen och väldigt tätt slutna. Varför ska dom vara stora?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 21:16

Nu kan jag inte hålla mig längre. Om ljudet är viktigast och pengarna inte spelar någon roll så kolla in lurarna från Gradolabs.

http://www.gradolabs.com/

Audiofillurar så det stänker om det men jag vet inte om en iPod klarar att driva dem. Jag vet att Jam i Stockholm säljer dem, kolla en bit ner på den här sidan:

http://www.jam.se/studiomo.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av NoBody
Gå tillbaka till var du nu köpte dem och be att få ett nytt par. Det måste vara fabrikationsfel på dina.

Haha, tro mig - jag har lyssnat på ganska många exemplar, såväl fabriksnya som välanvända (dvs välinspelade).

Faktum kvarstår: de är inte det minsta prisvärda ljudmässigt, alla andra lurar som nämnts i tråden utklassar tyvärr b&o:s lurar.

Som sagt, det är med sorg jag konstaterar detta. Jag önskar att de lät bättre, för de är så jäkla snygga och praktiska. Som b&o-samlare gör det ont i hjärtat att säga det, men precis som Apple kan även b&o ibland komma med stolpskott.

Är det bara jag som gillar att lurarna (som mina Sporta Pro) *inte* är slutna? Jag trivs med att kunna höra omgivningen, det är säkrare när man cyklar och jag kan snacka med polarna samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 22:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Lurarna som jag kikat på kan vara något, Sennheiser PX200. De ska vara neutrala i återgivningen och väldigt tätt slutna. Varför ska dom vara stora?

Därför att stora lurar ofta låter bättre. Jag ska testa Sennheisers värstingar. Philips gör faktiskt riktigt bra lurar också.

  • Medlem
  • 2003-10-21 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Därför att stora lurar ofta låter bättre. Jag ska testa Sennheisers värstingar. Philips gör faktiskt riktigt bra lurar också.

Jo The Orpheus är ju riktigt feta. Tror inte dom lämpar sig för iPod dock – dessutom kostar dom över 100 000 tror jag

/majk

EDIT: The Orpheus kostar omkring 12 500 $

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Jo The Orpheus är ju riktigt feta. Tror inte dom lämpar sig för iPod dock – dessutom kostar dom över 100 000 tror jag

/majk

Jag har fått privilegiet att lyssna på dessa lurar, en helt otrolig upplevelse. Håller nog med majk iofs - lämpar sig nog inte för iPod.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 09:51

Grado gör riktigt sköna lurar. Nästan kusligt rena och exakta. De är så bra så om det inte är en bra inspelning så lyfter de verkligen fram allt som är dåligt. Skulle det vara till hemmastereon skulle jag absolut skaffat Grado.

Hifi&Musik hade ett test i maj-numret (typ) där de tyckte att Philips SBCHS900 var bäst till bärbart. Runt 500-600 kronor.

Själv har jag ett par Beyerdynamics DT-531 som jag är väldigt nöjd med. Dock är de för tunga att driva från en iPod. Provade med en kompis och man fick köra maxvolym hela tiden och det var i lägsta laget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av david_v
De är så bra så om det inte är en bra inspelning så lyfter de verkligen fram allt som är dåligt.

Det verkar ju bra. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 11:01

Mer att det ställer krav på musiken Typ inte nedladdade mp3or utan egenrippade i högkvalitet.

  • Medlem
  • 2003-10-23 23:34

Jag kör Sennheiser HD25 och är supernöjd! Köp! Min bästa grej jag köpt på länge. Har aldrig ångrat en sec att jag la lite pengar på bra hörlurar. Riktigt bra ljud+ att man sllipper hör massa jobbigt folk på tunnelbanan och på jobbet. Det är superslutna, precis som jag vill ha det. Hur kan man snåla in på hörlurar om man har köpt en ipod för dyra pengar?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
Nu har jag tänkt om och funderar istället på ett par Philips SBC-HP890

Jag kan med stor glädje rekomendera hp890 du kommer att bli helnöjd. Det finns inga bättre lurar under 1500kr och dom kostar bara 800kr.

Daniel

Bästa lurarna är nog ändå Sennheiser HD600. Skönare får man leta efter. Bra låter de också.
Tyvärr är de ju av öppen modell samt ganska stora så de lämpar sig inte för bärbart bruk bland folk, såvida man inte ska tvinga på andra ens egen musiksmak...

Ett annat alternativ är Bose Aviation Headset som jag provade på Comdex-mässan i LasVegas 1995 typ. Har tyvärr inte lyssnat på musik i dem. Men jag minns att jag var totalimponerad. De är ljudisolerande, bland annat tack vare att muffen runt örat är i gelé. Alltså ingen aktiv noice-cancellation, utan konstruerade för att ljudisolera. Jag minns att de i praktiken helt stängde ute det sorl som var på mässgolvet (ganska högt på en mässa som Comdex). Ljudbilden var fenomenal.
Om det inte redan framkommit så är de alltså egentligen ämnade för helikopterpiloter.

Tyvärr är de svåra att få tag på. Särskilt nu när de ersatts av nya modeller.
Priset låg också på typ 8kkr om jag inte missminner mig.
Och vill man inte ha micken får man väl montera av den antar jag. Kontakten får man väl göra om också för HiFi-bruk.....

Själv lurar jag på att komplettera mina HD600 med X-CANv2 hörlursförstärkare och hörlurskablar från www.cloucable.se

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 23:56

Jag siktar nog på ett par Sennheiser HD 650 eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 23:57

Sennheiser HD 600 är också mycket trevliga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Jag siktar nog på ett par Sennheiser HD 650 eller liknande.

Med tanke på att 650 är en förbättring av 600 måste de vara gudomliga.
Bättre känslighet (4dB!!!) och lite bättre frekvensomfång samt lite andra materialval.

Vad kostar de? Nån som vet?

För att inte någon ska misstro mitt tidigare inlägg kan jag försäkra er om att jag INTE tänker byta upp mig. Jag är fortfarande supernöjd med mina HD600.

Bevaka tråden