Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulation inför MWSF 2007

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2007-01-09 09:31
Ursprungligen av Tussen69:

känns som om det blir en ny mediadevice ... om det är en iPod eller Apple Phone återstår att se ... men flera ryckten om att folk som jobbar på deverse fraktfirmor har fraktat extra mkt produkt acket till Apple butiker runt om i världen ... och desutom verkar dom vara förseglade vilket är mkt ovanligt ...

kan det vara så att Apple lanserar en Mobil eller Media device som man kommer kunna köpa redan i veckan i närmaste Apple butik ?

något stort är på gång utan tvekan ...

Har bara så ohyggligt svårt att tro att dom skulle lyckas producera nå't helt nytt utan att det läcker ut... Min teori är att det är iTV i lådorna.

Jag har funderat lite över bilden på Apples hemsida, "The first 30 years were juste the beginning. Welcome to 2007". Äpplet är iofs upplyst bakifrån, men det är oerhört svart. Kan det tänkas att det kommer komma fler nya "svarta" produkter, så som en svart iMac? (Nu börjar det bli så nära så man skall tolka varje lite detalj )

Undra om Apple Store blir belamrad imorgon kväll..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-08 15:46

"Tick, tack, tick, tack. Nu är det bara lite drygt 27 timmar kvar till Steve Jobs formellt öppnar Macworld Expo med Apples nyheter för året. Vår reporter på plats berättar om stämningen och hemlighetsmakeriet."

MacWorld kommer att ha webb-tv reportage från platsen. Läs hela artikeln här:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.90761

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-08 16:03

Spännande. Tror ni 99.se står pall för rushen?

Då är det väl dags att ansluta sig till skaran spekulanter, här kommer mina reflektioner kring MacWorld 07;

iLife 07 och iWork 07 känns som självklara uppdateringar, jag tror att mest händer med iWork då Apple gärna skulle vilja kunna konkurrera mer med MS Office trots att Pages inte direkt kan jämföras med Word. Ett tredje program tillkommer i den sviten i form av något kalkylprogram.

Jag tror inte något händer med den bärbara serien då den nyligen uppdaterats, detta sker istället senare under året när Intel har sin nya "Santa Rosa" plattform klar.

Det kan komma att ske en eventuell övergång till Core 2 Duo för Mac Mini men inte mycket mer när det gäller den stationära produktlinjen.

Vi får en mer genomgående presentation av Leopard samt ett releasedatum, möjligt att de skulle kunna skrälla och släppa det redan nu dock är det ganska osannolikt.

iTv presenteras i sin helhet tillsammans med ett spikat lanseringsdatum.

Jag tror inte på några iPod-uppdateringar då Apple istället lagt vikt på "iPhone" eftersom den varit så omdiskuterad att de inte kan gå miste om en sådan möjlighet att släppa en telefon, dock är jag inte övertygad om att release sker i samband med MacWorld.

Sedan har det spekulerats en del kring nya Cinema Displays, och det hade inte varit fel, men jag tror de håller sig till utvecklarkonferansen senare i år. När de väl uppdateras tror jag att 23" ersätts med 24".

Detta summerar mina tankar kring MacWorld, jag blir dock inte besviken om de visar sig vara helt tokiga, det enda jag egentligen planerat för året är Leopard, men av erfarenhet vet jag att om de släpper något spännande (vilket de nästan alltid gör) kommer jag definitivt vara sugen.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-01-08 16:14

Det nya som händer, efter de första 30 åren, är att Apple satsar på en annan marknad än bara dator/musik. De börjar släppa tv och lifestyle-produkter inom hemelektronik. De blir "det nya Sony". Eller också inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-08 18:37

Har ni sett detta (länk MW-nyheter):

Someone I know who works in shipping said they recieved a high number of shipments, more then the usual amount, of apple products. But they weren't allowed to open the boxes at all to count the number of products in their to be sure none were missing. So Apple is definately launching either an ipod update or their rumoured ipod with cell phone capabilities product. Just thought I'd let everyone know. Here's the convo by the way:

<+xxxxx1> i've got some news... i work at a freight company up in canada and we handle stuff for apple... this past week, we had 5x the usual volume of apple freight we handle
<+xxxxx1> i guess they are coming out with something HUGE
<+xxxxx2> xxxxx1: did u take a peak inside the apple boxes? smile.gif
<+xxxxx1> xxxxx2: they were sealed inside crates
<+xxxxx2> xxxxx1: darn, thought u could be an inside source wink.gif
<+xxxxx1> xxxxx2: usually we are supposed to do an item/package count to make sure that the number on the packing list and the actual number of items match... we were not allowed to do that this time round
<+xxxxx2> xxxxx1: damn, apple has control of everything smile.gif
<+xxxxx2> xxxxx1: put it on an xray machine, see what is inside it
<+xxxxx1> xxxxx2: we didn't even get the packing list... alll we were told that there are supposed to be this many skids of these dimensions weighing this many pounds sad.gif
<+xxxxx2> damn lol
<+xxxxx1> xxxxx2: all of those are scheduled for monday evening delivery to the various stores... some even late night
<+xxxxx2> xxxxx1: oh man, now we all know apple is announcing something
<+xxxxx1> xxxxx2: i had exactly the same feeling
<+xxxxx1> xxxxx2: and it's gonna be HUGE
<+xxxxx2> xxxxx1: I would sense that
<+xxxxx2> xxxxx1: so it had the weight of it on the box?
<+xxxxx1> xxxxx2: i have no idea how many boxes there were in the skids... usually we have that number to make sure nothing went missing in transit
<+xxxxx1> xxxxx2: most of the apple freight we handle are less than 5 lbs. per piece

I've taken out the actual nicks here so that no one gets in trouble of course smile.gif

"True or false it may be"

Is this true or is it just made up gossip?

Anyway I think I wilk go visit their store tomorrow.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-08 18:54

Undrar vad som händer efter 27 mars? Leopard, nya datorer med Intel Santa Rosa?

Visst, det säljs fler mp3-telefoner än iPods. Men hur många används? Mina föräldrar har mp3-telefoner. Lyssnar aldrig på musik. JAG har mp3-telefon, använder den aldrig.

Att han analytikern säger att SonyEricsson et al kommit längre vad gäller design och användbarhet med deras mobiler än Apple kan komma är bullshit.

Dagens mobiler är överfyllda med skräpfunktioner, fula, plastiga och kassa. Apple behövs i mobilbranschen. I varje fall för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 20:21

Mindre än 24 timmar kvar nu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-01-08 20:29

tihi! så spännande!

Nya iWork och iLife säkert. Förhoppningsvis snyggare lådor i år, en massa leopard säkert. Men vad är det som skeppats land och rike runt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-08 20:30

Det blir en lång och sömnlös natt =(
Ingenting gjort imorgon

Ars Technica - Intel introduces new quad-core chips

Kanske byter de ut allt mot Core 2 Quad Q6600 genom hela produkt linen?

Och lite gott till Mac Pro också:

Citat:

Intel also introduced two new quad-core server parts: the Xeon 3220 (2.4GHz at $851) and the Xeon X3210 (2.13GHz at $690). Both of these processors sport 8MB (2x4MB) L2 caches.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-08 23:20
Ursprungligen av pertoyra:

Ars Technica - Intel introduces new quad-core chips

Kanske byter de ut allt mot Core 2 Quad Q6600 genom hela produkt linen?

Och lite gott till Mac Pro också:

Dåså, Mac Pro Quad imorgon!

  • Oregistrerad
  • 2007-01-09 01:00
Ursprungligen av Homy:

Dåså, Mac Pro Quad imorgon!

Ja, eller Mac Pro 2 X Quad (totalt 8 proppar, en Octa alltså)

Dell har dom redan, men hällvete va dyra.

Vad tror ni om att det äntligen kommer en ny/miljövänlig iSight då? Känns smått pinsamt att det inte finns någon web-kamera som fungerar med Mac. Känns lätt surt att svärfar sitter med sin webkamera monterad på sin PC och att han inte kan vinka åt barnbarnen som det var tänkt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-08 21:07

Jag tror på nya Cinema Screens med inbyggd iSight.. det ser ut som att dom externa varienterna har övergivits helt.. Dålig lönsamhet?

Ursprungligen av zkirtap:

Vad tror ni om att det äntligen kommer en ny/miljövänlig iSight då?

Om den bara introduceras av Danika Cleary får den vara hur ovänlig som helst.

Kan man se hela keynoten live imorgon?, Det brukar ju finnas en film på apples hemsida efteråt, men går det att se Live?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-09 00:32

Nej.

Lite utfyllnad då meddelandet var för kort också naturligtvis.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-09 01:42

Jag är helt övertygad om att Apple aldrig ger sig in i den vansinnigt hårda mobiltelefonmarknaden - jag tror inte det ens varit en seriös punkt på någon av styrelsens dagordningar. Det är en nisch där även ett företag som Apple skulle falera med dunder och brak. Varför? Jo, man måste ta stora marknadsandelar för att få ekonomi i det - och det gör man genom att kontraktera operatörerna för subvention och jag ser ingen öppning där i den mördande konkurensen. Alternativet blir då att sälja lurarna till fullpris genom AppleStore - då har i.o.f.s. yuppisarna råd att köpa luren, men dom tillhör inte Apple's egentliga kundkrets.
1. Dom måste alltså sy ihop en mycket tilltalande och hip lur - det kan dom.
2.Dom måste glömma att sälja den själv och skyffla den genom operatörernas subvevtionssystem - osannolikt...detta är inte Apples säljfilosofi...alldeles för små marginaler. Dessutom skulle hela världen veta detta om kontakter tagits med operatörerna.
3. Den måste vara billig - detta fixar dom definitivt inte.

Jag vet verkligen inte varifrån detta rykte om en Apple-telefon kommer ifrån - och varför det blivit så stort och envist - men jag anser att det är absurt. Det är troligare att dom släpper en moped och ett glassmärke.

Om jag har fel blir ingen lyckligare än jag, ty en mobil från Apple kommer att slå allt - kanske inte första versionen...men om den överlever så kommer den att förändra scenen för mobiler. Vid ca. tredje generationen Apple-telefoner så kan man inte längre jämföra med dagens mobiler. Vid det laget kommer alla mobiltelefontillverkare att göra annorlunda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 03:19

Jag håller inte med dig alls!!
Med dom patenter och företag dom tagit under sina vingar så är det något åt det mobila hållet som kommer, varför inte en mobil. Att ipoden måste utvecklas för att överleva är självklart, lite mer hårddisk och större skärm köper inte mycket tid. Ser man sedan vart telefonin är i tex japan så vet man att den tar en allt större del av tiden framför datorn. Dom japaner jag känner efter alla mina besök i Tokyo så vet jag att som sköter mer än mycket från mobilen, vissa sköter allt från den, och det är på mobiler som inte heter nokia och sonyericsson.
Jag tror inte Apple låter sin ipod dö och försäljningen dala medans mobilerna äter deras andelar på alla fronter. Med Apple superkänsla för funktion och design, ett mini OSX och självklart sina datorer så kan dom nog slå många på fingrarna med en iphone. Glöm inte att vi bara har sett början på vad du kan göra med din mobil..

Fred

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-01-09 09:17
Ursprungligen av Fredric:

Glöm inte att vi bara har sett början på vad du kan göra med din mobil..

Fred

Du kan ha rätt...vi får se. Frågan är vad vi VILL göra med en mobil. Japanerna har alltid gjort annorlunda - använder saker annorlunda. Det finns en uppsjö modeller, applikationer och manicker där som aldrig ens släpps i väst.

Alla mina teorier gäller väst.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-01-09 09:30

Vad trist om det inte kommer en uppdatering på MacPro idag, jag har ju nästan gått och förväntat mig en sådan.
Det verkar ju vara två läger med klar majoritet för de eviga optimisterna samt några som har statistik från tidigare event på sin sida.
Om det inte kommer idag, hur stor är chansen att det händer något inom den närmaste tiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 10:27
Ursprungligen av Potah:

Vad trist om det inte kommer en uppdatering på MacPro idag, jag har ju nästan gått och förväntat mig en sådan.
Det verkar ju vara två läger med klar majoritet för de eviga optimisterna samt några som har statistik från tidigare event på sin sida.
Om det inte kommer idag, hur stor är chansen att det händer något inom den närmaste tiden?

Med tanke på hur stor uppmärksamhet Mac Pro fick på WWDC06 så tror jag inte att de väntar med att presentera uppdateringar av den just till MacWorld.
Liksom när uppdateringarna av MacBook och MacBook Pro skedde utan några fanfarer så kommer nog detsamma ske med Mac Pro. Finns inget egentligt nyhetsvärde i att ta upp det på en keynote.

Håller helt med Fredric. Apple måste, oavsett om de vill eller inte, ge sig in i mobilbranschen. Sen om det sker idag eller om ett år är oklart, men jag tror nog att nu är hög tid om någonsin.

De har en enorm krigskassa, de kan sälja mobiler med låg marginal eller obefintlig marginal länge innan den tar slut.

Att Apple måste ge sig in i mobilbranchen är helt klart. Däremot kommer det inte att ske helt smärtfritt, inte pga design, eller os utan själva telefondelen - Kan Apple verkligen denna del. En Apple telefon måste fungera till 100% och i alla lägen.

Om Apple ändrar spelreglerna och sätter dagordningen då...

Keynote software
iLife, iWork, Leopard

Keynote hardware
refreshed MacPro, iMac, MacBook Pro New Screen & iTV

one more thing
ny mediadevice som integrerar med iTV, Mac, iLife ... om det är en PDA, iPod Extreame eller en MacPhone återstår att se ...

Bevaka tråden